لاغری بعد از عید؛ با برنامه ریزی در سال جدید لاغر شوید

همه ما برای سال جدید اهداف جدیدی را برنامه ریزی کرده‌ایم. اما شور و حال جشن سال نو که به پایان می‌رسد، می‌بینید اجرا کردن آن هدف‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کردیم ساده نیست. آمارها نشان داده‌اند پس از گذشت یک هفته از سال جدید ۷۷ درصد از کسانی که اهدافی را داشتند هنوز دنبال […]

لاغری بعد از عید
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 17 دقیقه

تعداد بازدید 8374

تاریخ انتشار

همه ما برای سال جدید اهداف جدیدی را برنامه ریزی کرده‌ایم. اما شور و حال جشن سال نو که به پایان می‌رسد، می‌بینید اجرا کردن آن هدف‌ها آنقدرها هم که فکر می‌کردیم ساده نیست. آمارها نشان داده‌اند پس از گذشت یک هفته از سال جدید ۷۷ درصد از کسانی که اهدافی را داشتند هنوز دنبال نکرده‌اند و پس از گذشت ۶ ماه ۴۰ درصد از این اهداف باقی مانده‌اند. کاهش وزن نیز یکی از اهدافیست که اکثر افراد در سال جدید به آن فکر می‌کنند. چقدر به لاغری بعد از عید فکر کرده‌اید و آن را به عنوان هدف برای خود قرار داده‌اید؟ لاغری بعد از تعطیلات نوروز هدف خیلی از افراد است. برای همین در مقاله امروز درباره لاغری بعد از عید صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

چرا در اهداف‌مان شکست می‌خوریم؟

پایبندی به رژیم بعد از تعطیلات عید نوروز مشکل است. اما دلیل اصلی این سستی در اراده و پایبندی به رژیم چیست؟  پژوهشگران چند دلیل مهم را برای این امر ذکر می‌کنند که عبارتند از:

  • اتخاذ تصمیمات مبهم: بعضی از افراد تصمیم خود را کاملا مشخص نمی‌کنند. به عنوان مثال با خود می‌گویند در سال جدید لاغر می‌شوم. اما بهتر است بگویید در سال جدید ۱۰ کیلو با این رژیم مشخص وزن کم می‌کنم.
  • داشتن انتظارات دور از واقعیت: انتظار رویایی باعث شکست در رسیدن به هدف می‌شود. سعی کنید واقع‌بین باشید. شما نمی‌توانید ده کیلو وزن را در یک ماه کم کنید، اما می‌توانید همین ده کیلو وزن را در سه ماه به راحتی کم کنید. پس انتظارات خود را طبق واقعیت بچینید.

اما بزرگترین چالش انسان‌ها عمل کردن به آرزوهاست. برخلاف تغییر نگرش، تغییر عادت بسیار دشوار است. اگر به نگرش جدید خود پایبند باشید عادت و رفتاری جدید را تثبیت خواهید کرد.
لاغری بعد از تعطیلات عید مستلزم داشتن برنامه غذایی اصولی و پایبندی به آن است.

چگونه به هدف لاغری بعد از عید برسیم؟

  • لاغری بعد از عید؛ هدف قابل اجرا

بهترین کار این است که برای خود هدف قابل اجرا تعریف کنید، سپس برای آنها، مراحلی را مشخص کنید تا خودِ جدید را در سال نو بیابید. وقتی در مسیر هدف قرار بگیرید برنامه غذایی، ورزش، روزهای پراسترس و انرژیتان را تنظیم خواهید کرد و به هدف خود پایبند می‌شوید.

  • لاغری بعد از عید؛ برنامه غذایی خود را مجددا راه‌اندازی کنید

باید خود را برای تنظیم برنامه غذایی آماده کنید. برای موفقیت در مقابل وسوسه خوردن باید یک گام جلوتر فکر کنید. این روش کمک می‌کند بدون احساس محرومیت از غذا به راه خود ادامه دهید. خوب غذا خوردن برای اکثر افراد بیشتر مواقع با حس درماندگی برابر است، به همین دلیل بسیاری از افراد تسلیم می‌شوند. از ترفندهای زیر استفاده کنید تا در طولانی مدت غذای سالم بخورید.

ترفندهایی برای رسیدن وزن ایده‌آل و لاغری بعد از تعطیلات نوروز

1- لاغری بعد از عید؛ دلیل را پیدا کنید

دلیل تغییر دادن عادت غذایی خود را بدانید تا از آن به عنوان یک عامل انگیزشی در مقابل وسوسه‌ها کمک بگیرید. مثلا دوست دارید غذای سالم بخورید تا فرزندتان نیز غذای سالم بخورد.

2- لاغری بعد از عید؛ کیفیت مهم‌تر از کمیت است

به جای اینکه با خود بگویید می‌خواهم وزن کم کنم، بگویید می‌خواهم میوه و سبزیجات بیشتری در روز بخورم. این کار اثر مثبتی دارد. به خاطر همین اثر مثبت بارها و بارها آن را تکرار می‌کنید. اگر به جای کم کردن غذاها، خوراکی‌های سالم را به آن اضافه کنید، میل بیشتری به ادامه رژیم پیدا خواهید کرد. با این کار کم کم سالم غذا خوردن تبدیل به عادت می‌شود.

3- لاغری بعد از عید؛ آشپزخانه را تمیز کنید

مواد غذایی ناسالم مثل چیپس، نوشابه و هر چیزی که قند اضافه دارد را از قفسه‌های آشپزخانه، یخچال، ماشین و میز کارتان دور کنید. سپس این محیط‌ها را با غذاهای سالم مانند هویج و پاپ کورن‌هایی که خودتان درست کرده‌اید، پُر کنید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند اگر غذاهای سالم را در معرض دید قرار دهید، مصرف آنها را افزایش خواهید داد. در نتیجه روی BMI و سلامت بدنتان تاثیر خواهد داشت.
برای این که به مصرف خوراکی های ناسالم وسوسه نشوید، آشپزخانه خود را از این خوراکی ها خالی کنید.

4- لاغری بعد از عید؛ برای میان وعده‌ها برنامه داشته باشید

وسوسه‌های غذایی اغلب بین بعد ازظهر تا شام به وجود می‌آید. قبل از ترک محل کار میان وعده ۲۰۰ کالری که ترکیبی از کربوهیدرات و پروتئین باشد میل کنید. این کار کمک می‌کند تا در وعده شام غذای کمتری بخورید و احساس سیری کنید. همیشه میان وعده‌ای را در کیف خود داشته باشید تا در هنگام گرسنگی به سراغ غذاهای ناسالم نروید.

5- لاغری بعد از عید؛ مجدا برنامه ورزشی خود را راه‌اندازی کنید

تصمیم برای رسیدن به تناسب اندام با گذشت چند روز کمرنگ‌تر می‌شود، اما کسانی نیز هستند که روزانه ورزش می‌کنند و به تصمیم خود پایبند می‌مانند. کلید موفقیت آنها چیست؟ افراد موفق ورزش را به عنوان تغییر دائمی در سبک زندگی و نه فعالیتی برای رسیدن به وزن ایده‌آل می‌دانند.

6- لاغری بعد از عید؛ برای هر هفته برنامه‌ریزی کنید

هر هفته برنامه‌ای برای خود تنظیم کنید. بعد برنامه هفتگی و سه روز ورزش را برای همیشه در برنامه خود قرار دهید. اگر هر هفته یک برنامه برای خود تنظیم کنید، موفقیت بیشتری به دست می‌آورید. همچنین برنامه‌ریزی هفتگی سبب افزایش انگیزه می‌شود.

دیگه دست دست کردن بسه!
هرچی پرخوری کردی و رژیمت رو شکستی، دیگه کافیه. وقتش رسیده یه تصمیم جدی بگیری و با یه رژیم بدون دردسر و فوق‌العاده به اندامی برسی که همیشه تو رویاهات بوده.
معطل نکن که همین الانشم دیره
برای ثبت نام کلیک کن
call-to-action

7- لاغری بعد از عید؛ برای خود پاداش و مجازات تعیین کنید

پژوهش‌ها نشان داده‌اند تعیین پاداش کمک می‌کند بیشتر به هدفتان پایبند باشید. این کار نوعی رشوه دادن به خودتان است اما بی‌تاثیر هم نیست. مثلا بگویید اگر دو هفته واقعا به برنامه پایبند بودم برای خود یک لباس جدید می‌خرم و یا اگر یک هفته سستی کردم زمان تماشای تلویزیونم را کم می‌کنم. با توجه به علایق خود پاداش و مجازات تعیین کنید.

8- لاغری بعد از عید؛ ورزش خود را ترکیب کنید

اگر از انجام فعالیت ورزشی لذت نمی‌برید، آن را با یک فعالیت لذت بخش مثل والیبال یا پیاده‌روی در طبیعت ترکیب کنید. این کار درصد موفقیتتان را بالا می‌برد. به این روش ساخت انگیزه می‌گویند.
در صورت اضافه کردن ورزش به رژیم غذایی، یک رژیم بسیار اصولی خواهید داشت که بهتر وسریعتر شما را به هدفتان می رساند.

9- لاغری بعد از عید؛ استرس خود را کنترل کنید

یکی از تصمیمات مشکل این است که بخواهیم استرس خود را کاهش دهیم، چون استرس یک مشکل ذهنی و روانی است و نمی‌توان گفت دیگر استرس کافیست، باید آرام باشم!

برای کاهش استرس قرار نیست شغلتان را رها کنید و برای استراحت به جزیره‌ای گرمسیری بروید، پس با ابزاری که استرس و تنش روزانه را کاهش می‌دهد، آشنا شوید.

10- لاغری بعد از عید؛ هرهفته به چیزی نه بگویید

جمله خیلی ساده ”متاسفم، من نمی‌توانم” بسیار کمک کننده است. بسیاری از افراد به خاطر پاسخ به خواسته‌های دیگران از نیازهای خود می‌گذرند و خودشان را تحت فشار قرار می‌دهند. پس با یک نه ساده برای خود زمان و آرامش بخرید.

11- لاغری بعد از عید؛ هر روز برای خود تایم استراحت داشته باشید

روزی یک بار ارتباط خود را با دنیا قطع کنید. چشمانتان را ببندید و ۱۰ مرتبه نفس عمیق بکشید و یا کمی به موسیقی آرامش‌بخش و محبوب خود گوش دهید.

12- لاغری بعد از عید؛ مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن درست مانند ویروس یاب برای مغز است. عوامل استرس‌زا را شناسایی و تاثیرشان روی سلامت فیزیکی و احساسی را متوقف می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که از تمرینات مدیتیشن استفاده می‌کنند سطح هورمون استرسشان (کورتیزول)  پایین‌تر است.

مدیتیشن و انجام حرکات یوگا می تواند موجب کاهش استرس شود.

13- لاغری بعد از عید؛ انرژی خود را بهبود ببخشید

یکی از دلایل عدم تغییر در زندگی این است که افراد برای تمرکز کردن بسیار خسته هستند. قبل از شروع هرکاری مدتی به خودتان استراحت بدهید. سعی کنید از زندگی لذت ببرید و کارهایی که دوست دارید، انجام بدهید. بعد از اینکه انرژی شروع کار را داشتید، برنامه‌ریزی و برای رسیدن به هدفتان، آن را شروع کنید.

ترفندهایی برای افزایش انرژی در سال جدید

1- دفترچه یادداشتی از خستگی‌ها تهیه کنید

وقتی بدانید دقیقا چه زمانی از روز خسته می‌شوید برای اصلاح آن برنامه‌ریزی می‌کنید. برای مثال اگر عصرها احساس خستگی دارید، باید به این فکر کنید که نهار چه خورده بودید و یا سعی کنید بیشتر آب بنوشید.

2- لیستی از کارهایی که نباید انجام دهید تهیه کنید

بعد از نوشتن لیست کارهای روزانه، از خود بپرسید کدام واقعا نیاز است که انجام شود و کدام غیر منطقی یا بی‌اهمیت است. سپس روی آنهایی که انرژیتان را می‌گیرند و ذهنتان را خسته می‌کنند، خط بکشید.

3- ساعت خواب را تنظیم کنید

بسیاری از ما خواب را به عنوان فعالیت نمی‌شناسیم و برای آن برنامه‌ریزی نداریم. همان‌طور که برای نوشتن قرارها و یا تعیین ساعت مشخص برای رفتن به باشگاه و رسیدگی به دیگر کارها برنامه ریزی می‌کنید، برای خواب نیز باید زمان تعیین شده داشته باشید تا تبدیل به اولویت شما شود. کمبود خواب و چاقی با یکدیگر در ارتباطند.
چاقی و بی خوابی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و برای کاهش وزن موفق، لازم است برنامه خواب صحیحی داشته باشید.

4- در سال جدید استفاده خود از شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهید

شبکه‌های اجتماعی مانند رهبری عمل می‌کنند که شما را به هیجان می‌آورند. بررسی‌ها نشان داده‌اند کسانی که برای کاهش وزن، نتایج خود را در شبکه‌های اجتماعی با دیگران به اشتراک گذاشتند نتایج بهتری در برنامه خود دریافت کردند. پس دیدتان به شبکه‌های اجتماعی را عوض کنید. آنها می‌توانند خوب باشند و در جهت رشد و پویایی به کار گرفته شوند.

اکنون، بهترین زمان برای لاغری بعد از عید است. اصولا افراد بعد از عید انرژی مثبت و کافی برای شروع مسیر کاهش وزن را دارند. پس اگر برنامه‌ای برای کاهش وزن دارید، لاغری بعد از تعطیلات نوروز را امتحان و سال جدید را با اندام ایده‌آلتان شروع کنید. به یاد داشته باشید بهترین راه برای لاغری و کاهش وزن پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم است.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
آگوست ببل 1401/01/06

من واقعا از آقای کرمانی سپاسگزارم من توی عید ۱/۷ کیلوگرم کم کردم

کارشناس به اندام 1401/01/22

ممنون از همراهی شما دوست عزیز

شکیبا ملک 1400/01/16

سلام من چند ماهی هست که با اقای دکتر رژیم گرفتم از سون یا چهارم عید شروع به ورزش ایروبیک اینترنتی کردم با توجه به اینکه رژیمم را دارم ولی کمی چاق شدم میتونم بپرسم دلیلش به خاطر چیه خودم فکر میکنم برای ورزش کردن هست چون جدی شروع کردم اینطوری شده یا شما نظر دیگه ای دارید

کارشناس به اندام 1400/02/11

سلام دوست عزیز ورزش شما رو‌چاق نکرده احتمالا از خوراکیهای پر کالری ایام عید مصرف کردید