طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه

طرز تهیه شیر خرما بسیار ساده است و تنها با دو ماده اصلی یعنی شیر و خرما و چند طعم‌دهنده اختیاری مانندداروچین و هل می‌توانید یک میان‌وعده پروتئینی عالی داشته

طرز تهیه شیر خرما در خانه بسیار آسان است و حتی می‌توانید از شیر گیاهی نیز استفاده کنید.
5 از 5

زمان مطالعه 12 دقیقه

تعداد بازدید 4186

تاریخ انتشار

در مقاله امروز طرز تهیه شیر خرما خوشمزه و بدون شکر را آموزش می‌دهیم که با چند تغییر کوچک برای افراد رژیمی هم مناسب خواهد بود. همچنین افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است یا ورزشکاران می‌توانند از این معجون بسیار مغذی و انرژی‌بخش سود ببرند.

این شیر خرما سرشار از پروتئین، فیبر و سایر مواد مغذی و طعم بی‌نظیر دارچین و هل است و بافتی غنی و فیبری شگفت‌انگیز از تکه‌های خرما دارد که آن را به یک نوشیدنی با طعم باورنکردنی تبدیل می‌کند:

معجون شیر خرما

برای تهیه این دستور فقط به ۲ ماده اصلی و ۲ ماده اختیاری نیاز دارید؛ شیر، خرما، دارچین و هل. یک نوشیدنی پروتئینی ساخته شده از مواد طبیعی و بدون نیاز به پودر پروتئین (که یک غذای بسیار فرآوری شده است):

طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 1 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
در طرز تهیه شیر خرما از شیر کم چرب استفاده کنید.

مواد لازم برای معجون شیر خرما

شیر خرما با مواد اولیه‌ای تهیه می‌شود که به طور کلی در هر آشپزخانه‌ای موجود است. موادی که برای تهیه این شیر خرمای خوشمزه نیاز دارید به شرح زیر است:

مواد لازممقدار لازم
خرما۶ عدد
شیر۲ لیوان
پودر هل۴/۱ ق چ
پودر دارچین۴/۱ ق چ
مواد لازم برای تهیه شیر خرما

چند نوع شیر خرما در آبمیوه‌فروشی‌ها تهیه می‌شود که آن را با چند ماده مغذی دیگر ترکیب می‌کنند مانند شیر خرما گردو، شیر خرما موز و  شیر خرما بادام. بسته به ذائقه خود می‌توانید این مواد را به ترکیب شیر خرما خانگی خود اضافه کنید.

طرز تهیه معجون شیر خرما

  • شیر ولرم (یا سرد) را به ظرف مخلوط کن اضافه کنید. همچنین ۶ تا ۷ عدد خرما بدون هسته، دارچین و هل آسیاب شده را اضافه کنید. با سرعت بالا هم بزنید تا یکدست و کرم رنگ شود.
  • برای تهیه شیر خرما گرم، شیر خرما آماده شده را به یک قابلمه اضافه کنید. خوب هم بزنید و روی حرارت متوسط ​​گرم کنید.
  • آن را به جوش بیاورید. وقتی به جوش آمد، حرارت را کم کنید. سپس ۲ تا ۳ عدد خرمای خرد شده بدون هسته را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  • به مدت ۷ تا ۸ دقیقه دیگر روی حرارت قرار دهید تا عطر ادویه آن بلند شود. سپس در یک لیوان بزرگ پسته و بادام خرد شده بریزید و رویش شیر خرما را اضافه کنید.

میان‌وعده مقوی و خوشمزه شما آماده سرو است!

طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 3 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
در طرز تهیه شیر خرما از شکر استفاده نکنید.

مواد مغذی و کالری معجون شیر خرما

ماده غذاییمقدارمواد مغذی و کالری
شیر کم چرب۱ لیوان۱۰۰.۸ کالری، ۷.۲ گرم پروتئین، ۱۲ گرم کربوهیدرات
خرما۱ عدد۲۲.۶ کالری، ۰.۲ گرم پروتئین، ۶ گرم کربوهیدرات، ۰.۴ گرم قند
هل۱ ق چ۶.۲ کالری، ۱.۴ گرم کربوهیدرات
دارچین۱ ق چ۴.۹ کالری، ۱.۶ گرم کربوهیدرات، ۱.۱ گرم فیبر
کالری و مواد مغذی شیر خرما

نکات طلایی طرز تهیه شیر خرما

  • این شیر خرما را می‌توان با شیر لبنیات معمولی، شیر بادام درختی شیرین نشده، شیر نارگیل یا شیر بادام هندی شیرین نشده درست کرد که برای افراد گیاهخوار یا رژیمی مناسب است.
  • اگر دوست دارید شیر خرما را سرد میل کنید مقداری یخ به مواد معجون اضافه کرده و در میکسر به خوبی ترکیب کنید.
  • برای تهیه این معجون می‌توانید از هر نوع خرمای مورد علاقه خود استفاده کنید. خرمای نرم بهترین گزینه است. می‌توانید از انواع خرما مانند خرمای مدینه، مدجول، دیاری یا مضافتی استفاده کنید.
طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 5 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
شیر خرما را می‌توانید با موز یا پودر کاکائو نیز میکس کنید.
  • برای داشتن بهترین شیرخرمای غنی و خامه‌ای، استفاده از شیر پرچرب را توصیه می‌کنیم. با این وجود، اگر با استفاده از شیر چرب راحت نیستید، می‌توانید شیر نیمه چرب را اضافه کنید.
  • می‌توانید طعم‌دهنده‌های دیگری مانند گلاب، وانیل یا زعفران را نیز اضافه کنید.
  • شیر خرما را می‌توان بلافاصله پس از جوشیدن به صورت تازه مصرف کرد و یا می‌توانید آن را تا 2 تا 3 روز در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری، اجازه دهید شیر کاملا خنک شود، سپس آن را به یک بطری دربسته یا یک پارچ درب دار منتقل کنید.
  • وقتی شیر خرما را از یخچال بیرون آوردید و می‌خواهید گرم بنوشید، آن را به یک قابلمه اضافه کنید و روی اجاق گاز گرم کنید، یا آن را در فنجان مخصوص مایکروویو بریزید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید.
طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 7 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
از شیر گیاهی نیز می‌توانید برای شیر خرما استفاده کنید.
  • افزودن آجیل و دانه‌ها بافت کرمی بیشتری به این شیر می‌دهد و آن را غنی‌تر می‌کند. با خیال راحت هر آجیل (بادام، بادام هندی، پسته یا گردو) را به دلخواه خود اضافه کنید.
  • برخی موز را به این ترکیب اضافه می‌کنند که طعم بهتری به معجون شیر خرما می‌دهد اما توجه داشته باشید مقدار قند معجون را بالاتر می‌برد و باید مراقب میزان قند و کالری دریافتی خود باشید.
  • اگر طعم‌های تند را دوست دارید، می‌توانید کمی پودر فلفل سیاه آسیاب شده، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی یا پودر میخک نیز اضافه کنید.
  • اگر شیر خرما را برای گروه زیادی سرو می‌کنید، می‌توانید این دستور را به راحتی دو یا سه برابر کنید.
طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 9 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
می‌توانید وانیل، زعفران و عسل نیز به شیر خرما اضافه کنید.
  • اگر از میلک شیک خرما برای نوشیدنی بعد از تمرین ورزشی استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری پودر پروتئین نیز به آن اضافه کنید.
  • اگر تکه‌های ریز خرمای موجود در شیر را دوست ندارید، می‌توانید شیر را صاف کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید کمی پودر کاکائو یا شکلات تلخ رنده شده داخل شیر خرما بریزید تا طعم متفاوتی بگیرد.
  • برخی برای آنکه پروتئین شر خرما را بیشتر کنند به آن تخم مرغ خام اضافه می‌کنند. تخم مرغ کمی حالت خامه ای به آن می‌دهد. اگر در مورد امنیت غذایی تخم مرغ خام نگران هستید، از سفیده تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید.
  • مواد دیگری را برای افزایش پروتئین معجون شیر و خرما می‌توان اضافه کرد مانند پودر کتان، دانه چیا یا دانه شاهدانه.
طرز تهیه شیر خرما خانگی مقوی و خوشمزه - 11 - طرز تهیه شیر خرما - آشپزی رژیمی
در مصرف شیر خرما زیاده‌روی نکنید.

توجه: معجون شیر خرما به دلیل وجود خرما و چند ادویه و طعم‌دهنده، بسیار گرم است بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ به ویژه اگر به این ترکیب موز هم اضافه کرده‌اید.

شیر خرما یک اسموتی غنی و پر پروتئین است که به طور طبیعی با خرما شیرین شده است و هیچ شکری به آن اضافه نمی‌شود. این نوشیدنی یک اسموتی صبحانه یا میان وعده بعد از ظهر بسیار عالی است. اگر از یک رژیم لاغری پیروی می‌کنید یا دیابت دارید، حتما به مقدار مصرف معجون شیر خرما دقت کنید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
.... 1399/12/02

عالیه 👌🏻👌🏻