پنکیک سیب زمینی صبحانه‌ای با طعمی بی‌نظیر!

پنکیک سیب زمینی یک خوراک سبک و ساده است که در اروپای شرقی و مرکزی معمولاً برای صبحانه و با پنیر، شکر یا پوره‌ی سیب نیز سرو می‌شود. در روسیه، اوکراین، چک، آلمان، سوییس، اتریش و… پنکیک سیب زمینی با نام‌های دیگر نیز طبخ می‌شود. به عنوان مثال این غذا بسیار شبیه به کوکو سیب […]

پنکیک سیب زمینی یک غذای به صرفه اما بسیار مغذی است که در بیشتر نقاط مختلف جهان با کمی تغییر در مواد اولیه آن سرو می‌شود.
5 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 3970

تاریخ انتشار

پنکیک سیب زمینی یک خوراک سبک و ساده است که در اروپای شرقی و مرکزی معمولاً برای صبحانه و با پنیر، شکر یا پوره‌ی سیب نیز سرو می‌شود. در روسیه، اوکراین، چک، آلمان، سوییس، اتریش و… پنکیک سیب زمینی با نام‌های دیگر نیز طبخ می‌شود. به عنوان مثال این غذا بسیار شبیه به کوکو سیب زمینی ایران است. در این مقاله با رسپی این غذای خوشمزه و محبوب آشنا می‌شوید:

پنکیک سیب زمینی و انواع آن

پنکیک سیب زمینی، پنکیک‌های کم عمق سرخ‌شده از سیب‌زمینی خام یا پخته رنده شده، آرد و یک ماده اتصال‌‌دهنده مانند تخم‌مرغ یا سس سیب است که اغلب با سیر یا پیاز رنده‌شده و چند ادویه طعم‌دار می‌شود.

روی آن‌ها می‌توان چاشنی‌های مختلفی، از خامه ترش یا پنیر گرفته تا شیرینی مانند سس سیب یا شکر ریخت یا به صورت ساده سرو کرد.

این پنکیک غذای ملی بلاروس، اوکراین و اسلواکی است. در آلمان، پنکیک سیب زمینی را به عنوان غذای جانبی با سس سیب یا زغال اخته، شکر و دارچین مصرف می‌کنند. آنها یک آیتم بسیار رایج منو در بازارهای بیرونی و جشنواره ها در فصول سردتر هستند.

در سوئیس و امریکا پنکیک سیب زمینی بدون تخم مرغ و آرد تهیه می‌شود.

در سوئیس و امریکا پنکیک سیب زمینی بدون تخم مرغ و آرد تهیه می‌شود.

همچنین چهار نسخه سوئدی پنکیک سیب زمینی وجود دارد. به عنوان مثال خمیر پنکیک را از آرد گندم، شیر و تخم مرغ تهیه می‌کنند که سیب زمینی خام یا پخته خرد شده به آن اضافه می‌شود. هر چهار نوع به طور سنتی با بیکن سرخ شده و با مربا سرو می‌شود.

پنکیک سیب زمینی در بریتانیا نیز رایج است. در شمال شرقی انگلستان (به ویژه شهرستان دورهام)، غذایی وجود دارد که از آرد، تخم مرغ، سیب زمینی خرد شده و پیاز تشکیل شده است. برخی افراد گوجه فرنگی یا پنیر را به این مخلوط اضافه می‌کنند.

بریتانیایی‌ها همچنین پنکیک سیب زمینی را به مستعمرات سابق مانند زیمباوه آوردند، جایی که پنکیک سیب زمینی به عنوان یک غذای مقرون به صرفه شناخته می‌شود و هنوز هم مصرف می‌شود.

اگر از رژیم لاغری پیروی نمی‌کنید و منعی ندارید، می‌توانید کمی پنیر پیتزا به مواد پنکیک سیب زمینی اضافه کنید.

اگر از رژیم لاغری پیروی نمی‌کنید و منعی ندارید، می‌توانید کمی پنیر پیتزا به مواد پنکیک سیب زمینی اضافه کنید.

گامجا جئون به معنای پنکیک سیب‌زمینی، یک پنکیک کره‌ای است که از مخلوط سیب‌زمینی رنده شده و نشاسته سیب‌زمینی در روغن سرخ می‌شود. می‌توان آن را بدون مواد اضافی درست کرد، اما گاهی اوقات با پیاز، فلفل قرمز و برگ پریلا مخلوط می‌شود و معمولاً با مقدار کمی نمک و سس سویا سرو می‌شود.

در غذاهای ایرانی، کوکو سیب زمینی با سیب زمینی رنده شده، تخم مرغ، پیاز، زعفران، گاهی پیازچه، سیر و گاهی دارچین درست می‌شود. اغلب، کوکوی سیب زمینی به صورت کوچک‌تر پخته می‌شود، اما آن را نیز به سبک پنکیک بزرگ‌تر نیز طبخ می‌کنند.

مواد لازم برای پنکیک سیب زمینی

مواد لازم مقدار لازم
سیب زمینی ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
تخم مرغ ۱ عدد
آرد ۲ ق غ
نمک، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
روغن مایع(یا روغن کنجد که بهتر است) به مقدار لازم

 

طرز تهیه پنکیک سیب زمینی

برای تهیه پنکیک سیب زمینی مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول

ابتدا پوست سیب زمینی‌های خام را بگیرید، سپس آنها را رنده کنید و درون یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه پیاز را هم رنده کرده و به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز و سیب زمینی رنده شده را به خوبی فشار دهید تا آب اضافی‌شان کاملا گرفته شود. تخم مرغ را به همراه ۱ قاشق غذاخوری آرد و مقداری نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز به کاسه پیاز و سیب زمینی اضافه کنید.

مرحله سوم

حالا مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند، اگر پس از ترکیب کردن مواد، دیدید که مایه پنکیک خیلی شل است، ۱ قاشق دیگر آرد اضافه کنید تا مایه پنکیک منسجم شود.

در طرز تهیه پنکیک سیب زمینی بنا به ذائقه خود سیب زمینی را خام یا پخته به کار ببرید.

در طرز تهیه پنکیک سیب زمینی بنا به ذائقه خود سیب زمینی را خام یا پخته به کار ببرید.

مرحله چهارم

سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن اضافه کنید. صبر کنید تا روغن به خوبی داغ شود، سپس مقداری از مایه پنکیک را با قاشق درون روغن داغ بریزید.

مرحله پنجم

با قاشق به مایه پنکیک شکل دهید و با پشت قاشق صاف‌اش کنید. پس از اینکه یک سمت پنکیک سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.

پس از اینکه پنکیک‌ها به خوبی سرخ شدند، آنها را روی دستمال حوله‌ای یا توری روغن‌گیر غذا قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. سپس پنکیک‌های سیب زمینی را درون ظرف مورد نظرتان بچینید و به همراه سس دلخواه سرو کنید.

مواد مغذی و کالری پنکیک سیب زمینی

ماده غذایی مقدار کالری و مواد مغذی
سیب زمینی خام 100 گرم 86 کالری، 2 گرم پروتئین، 17 گرم کربوهیدرات
پیاز 100 گرم 40 کالری، 1 گرم پروتئین، 9 گرم کربوهیدرات
تخم مرغ خام 1 عدد 70.1 کالری، 4.4 گرم چربی، 5.9 گرم پروتئین، 0.3 گرم کربوهیدرات
آرد گندم 1 ق غ 26.5 کالری، 5.6 گرم کربوهیدرات، 9.4 گرم فیبر
روغن مایع 1 ق غ 123.8 کالری، 13.7 گرم چربی

 

فوت و فن خوشمزه‌تر شدن پنکیک سیب زمینی

  • به جای روغن می‌توانید از کره یا روغن کنجد استفاده کنید.
  • روش دیگر تهیه پنکیک سیب زمینی این است که سیب زمینی را به صورت مکعب‌های متوسط، خرد کرده و در یک قابلمه بریزید و بپزید. سپس سیب زمینی‌های پخته شده را به صورت پوره درآورده و به باقی مواد اضافه می‌کنید.
  • اگر این پنکیک را با سیب زمینی آب‌پز آماده می‌کنید، می‌توانید مقدار پنیر موزارلاوسط مواد پنکیک سیب زمینی بگذارید تا طعم خوشمزه‌تری بگیرد.
  • در پنکیک سیب زمینی لهستانی این مواد استفاده می‌شود: سیب زمینی آب‌پز، پنیر پیتزا (موزارلا)، تخم مرغ، پیازچه خرد شده، آرد، پودر سوخاری (برای انتهای کار که گلوله مواد را داخل آرد سوخاری می‌غلطانید و سپس آن را سرخ می‌کنید.)، خامه، کره یا سرشیر/ در این نوع پنکیک ابتدا روی گلوله پنکیک را کمی کره یا خامه می‌مالید و سپس در پورد سوخاری می‌غلطانید.
  • برخی این پنکیک را با سیب زمینی شیرین درست می‌کنند.
برای اینکه پنکیک سیب زمینی شما بیش از اندازه چرب و روغنی نباشد می‌توانید آن را به صورت تنوری و در فر طبخ کنید.

برای اینکه پنکیک سیب زمینی شما بیش از اندازه چرب و روغنی نباشد می‌توانید آن را به صورت تنوری و در فر طبخ کنید.

پنکیک سیب زمینی تنوری

یکی دیگر از انواع پنکیک سیب زمینی نوع تنوری آن است:

مواد لازم برای پنکیک سیب زمینی تنوری

  • 2 عدد سیب زمینی که به درازا به چهار قسمت تقسیم شده باشد
  • یک عدد شلغم بزرگ، که به درازا به چهار قسمت تقسیم شده باشد
  • 2 عدد هویج متوسط
  • یک قاشق غذا خوری برگ رزماری خرد شده
  • 4 تا 6 حبه سیر، پوست کنده و خرد شده
  • یک عدد تخم مرغ، کمی هم زده شده باشد
  • 2 قاشق غذا خوری آرد همه منظوره
  • یک قاشق چای خوری نمک
  • یک چهارم قاشق چای خوری فلفل
  • 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون خالص
  • سه چهارم فنجان پوره سیب برای سرو کردن غذا(اختیاری)
اضافه کردن سیر یا پودر سیر به پنکیک سیب زمینی طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.

اضافه کردن سیر یا پودر سیر به پنکیک سیب زمینی طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.

روش پخت

  • فر را از قبل تا دمای 425 درجه فارنهایت گرم کنید،
  • سیب زمینی، شلغم و هویج را خلال کنید این کار را میتوانید با دستگاه یا رنده انجام دهید. روی یک کاسه صافی قرار دهید و سبزیجات را روی صافی بگذارید. سپس سبزیجات را با دست فشار دهید تا آبشان گرفته شود.
  • سبزیجات را که خشک کرده اید داخل یک کاسه قرار دهید و روی آنها رزماری، سیر، تخم مرغ، آرد و نمک و فلفل بریزید. سینی پخت را با ورق مخصوص پخت و پز بپوشانید.
  • روغن زیتون را کف سینی بمالید.
  • ترکیبی را که درست کردید را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید. این 10 قسمت را کف سینی بخوابانید، تا زمانی که ترد و طلایی شوند و راحت از سینی جدا شوند، اجازه دهید بپزد(حدود 25 تا 30 دقیقه)؛ سپس بچرخوانیدشان و اجازه دهید طرف دیگر تا حدود 15 دقیقه بپزد.
    تا گرم است غذا را سرو کنید و اگر دوست داشتید کنارش پوره سیب نیز قرار دهید.
زمان آماده سازی مواد پنکیک سیب زمینی یادتان باشد که آب پیاز و سیب زمینی را بگیرید تا در تابه یا سینی فر شل نشود.

زمان آماده سازی مواد پنکیک سیب زمینی یادتان باشد که آب پیاز و سیب زمینی را بگیرید تا در تابه یا سینی فر شل نشود.

پنکیک سیب زمینی غذایی است که راحت آماده می‌شود و بسیار خوشمزه و مورد پسند تمام ذائقه‌ها است. اگر از رژیم لاغری پیروی می‌کنید بهتر است از مقدار کمی روغن و ترجیحا روغن کنجد برای طبخ این غذا استفاده کنید یا پنکیک در فر یا ماکروویو طبخ نمایید تا کمترین میزان روغن را به کار ببرید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*