آیا قرص ضد بارداری باعث افزایش وزنم شده است؟

  در سال 1960 زمانی که قرص های ضد بارداری پا به بازار گذاشتند تحول عظیمی رخ داد. حالا که حدود 55 سال از آن زمان می گذارد این داروها همچنان یکی از روش های معمول جلوگیری از بارداری است که در برند ها و فرمول های متنوع موجود است. تصورات غلط و نیمه درستی […]

آیا قرص ضد بارداری باعث افزایش وزنم شده است؟ - 2 - قرص ضد بارداری - رژیم لاغری
5 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 90050

تاریخ انتشار

 

آیا قرص ضد بارداری باعث افزایش وزنم شده است؟

در سال 1960 زمانی که قرص های ضد بارداری پا به بازار گذاشتند تحول عظیمی رخ داد. حالا که حدود 55 سال از آن زمان می گذارد این داروها همچنان یکی از روش های معمول جلوگیری از بارداری است که در برند ها و فرمول های متنوع موجود است. تصورات غلط و نیمه درستی درباره این قرص ها وجود دارد و یکی از شایع ترین آنها این است که: روش پیشگیری از بارداری با این قرص ها منجر به افزایش وزن می شود.

 

قرص ضد بارداری و افزایش وزن

از شایع ترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری خونریزی بین دوره های قاعدگی، حساسیت پستان به لمس، تهوع و سردرد است. در برخی خانم ها این قرص ها ممکن است باعث اضافه شدن بسیار جزئی وزن شود، که اغلب به دلیل احتباس مایعات است. این مقدار افزیش وزن اصلا قابل توجه نیست و البته برای همه خانم ها نیز اتفاق نمی افتد. بررسی 44 تحقیق نشان می دهد که هیچ مدرکی دال بر اینکه قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن می شوند وجود ندارد. همچنین اضافه شدن وزن بر اثر دیگر عوارض جانبی این قرص موقتی است و تنها 2 تا 3 ماه طول می کشد. با اینکه اضافه شدن وزن از عوارض جانبی موقت و غیر شایع این قرص ها است.

اگر از خانم هایی هستید که وزنشان اضافه شده با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشکتان نوع دیگری از قرص های ضد بارداری را پیشنهاد بدهد، چرا؟ چون همه قرص ها یکسان نیستند. دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد: قرص های ترکیبی، که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، و قرص های پروژسترون. با اینکه بیشتر قرص های ضد بارداری از یک نوع پروژسترون با دوزهای مختلف استفاده می کنند، فرمول پروژسترون در هر کدام ممکن است متفاوت باشد. این یعنی هر مارک از این دارو ممکن است نوع کمی متفاوت تر از هورمون را ارائه بدهد. نتیجه چیست؟ مشخص است که نتیجه عوارض جانبی متفاوت می شود.

 

خرافه ی قرص های ضد بارداری و افزایش وزن از کجا آغاز شد؟

وقتی فروش قرص های ضد بارداری از اوایل سال 1960 آغاز شد. این قرص ها حاوی سطوح بسیار بالایی از استروژن و پروژسترون بودند، حدود 1000 برابر بیشتر از آنچه بیشتر خانم ها نیاز دارند! استروژن در سطوح بالا می تواند با افزایش اشتها و احتباس مایعات باعث افزایش وزن شود. پس، 55 سال پیش این قرص ها می توانستند باعث افزایش وزن شوند. قرص های ضد بارداری امروزه مقدار بسیار کمتری از این هورمون ها دارند. نوادگان قرص های ضد بارداری 55 سال پیش اگر به درستی استفاده شوند موثرترین راه برای جلوگیری از بارداری به حساب می آیند.

عوارض جانبی آمپول ضد بارداری

عوارض جانبی خطرناکی که آمپول های ضد بارداری ممکن است داشته باشندرژیم لاغری" srcset="https://kermany.com/wp-content/uploads/2016/11/ampol.jpg 720w, https://kermany.com/wp-content/uploads/2016/11/ampol-300x200.jpg 300w" sizes="(max-width: 720px) 100vw, 720px" />

روش های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که می توان از آنها بهره برد. جلوگیری از بارداری با تزریق به عنوان روش پیشگیرانه ای شناخته می شود که تا مدت زمانی طولانی دوام دارد. تزریق پیشگیری از بارداری را معمولا با نام دپو می شناسند و این تزریق، حاوی هورمون هایی است که با یک بار استفاده تا سه ماه از بارداری پیشگیری می کند. هورمونی که دپو بر پایه آن ساخته شده DMPA یا پروژستین است که  فرم ترکیبی از پروژسترون هستند.

تزریق پیشگیری از بارداری می تواند دو روزه از بارداری پیشگیری کند و هر تزریق DMPA می تواند 12 تا 14 هفته دوام بیاورد. این تزریق های پیشگیرانه نه تنها به خاطر جلوگیری از بارداری بلکه به عنوان هورمونی که می تواند مشکلات خانم های یائسه را حل کند، به نظر انتخابی با دوام می آید، برای همین باید بدانید دقیقا چگونه کار می کنند و تا چه حد می توانند برایتان خوب باشند. این تزریق ها ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. در ادامه شما را با نحوه کارکرد و عوارض آنها آشنا می کنیم.

دپو چگونه کار می کند:

  • دپو ابتدا با توقف تخمک گذاری عمل می کند. وقتی تخمک گذاری نباشد تخمک تخمدان را ترک نمی کند و برای بارور کردن چیزی در دسترس اسپرم نخواهد بود.
  • هورمون ماده مخاطی درست می کند که پوشش دهانه رحم را ضخیم تر می کند. از این رو برای اسپرم سدی ایجاد می شود که نمی تواند از آن عبور کند. بنابراین اگر در طول تخمک گذاری، یک تخمک آزاد شود ضخامت ماده مخاطی که ایجاد شده به اسپرم اجازه بارور کردن تخمک را نمی دهد.

دپو چه مقدار تاثیر گذار است؟

اگر در ابتدا استفاده شود تا 99 درصد تاثیر گذار است. همچنین خانم هایی که از این تزریق برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند هر سه ماه یکبار و سر وقت باید آن را به کار ببرند. اگر به موقع از تزریق ها استفاده کنید، شانس باردار شدن یک به 100 خواهد بود. اگر می خواهید به تزریق ها و جلوگیری ادامه دهید توصیه می شود هر 12 هفته یک بار مجدد تزریق کنید.

مزایای استفاده از دپو عبارتند از:

  • این روش جلوگیری کاملا خصوصی است و تا به کسی نگویید اصلا متوجه نمی شوند.
  • همه چیز یک تزریق است و روشی ساده به حساب می آید.
  • تاثیر گذار است.
  • در صورتی که مادری شیرده هستید، اگر کودک از شش هفته سنش بیشتر باشد استفاده اش بی خطر است.
  • دارویی با این تزریق تداخل ندارد.

با این حال تزریق های پیشگیری از بارداری برای همه خانم ها مناسب نیست. بنابراین قبل از استفاده حتما باید با پزشک مشورت شود.

معایب دپو عبارتند از:

  • دپو مانند داروهای جلوگیری از بارداری شما را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت نمی کند.
  • ممکن است تا بیش از 10 ماه به حالت باروری عادی بازنگردید یا باردار نشوید.
  • اگر می خواهید موقتا جلوی بارداری را بگیرید، دپو مناسب نیست.
  • تزریق های پیشگیری از بارداری را بازگرداند یا بی تاثیر کرد. تا بیش از دو هفته ممکن است عوارض جانبی آن را تجربه کنید.

عوارض جانبی عبارتند از:

1- ممکن است منجر به قاعدگی های نامرتب شود.

2- برخی ممکن است کاهش تراکم استخوان را تجربه کنند ( که پس از توقف جلوگیری از بارداری به حالت عادی باز می گردد ).

3- ممکن است در طی روزهای فعال خونریزی داشته باشید.

4- ممکن است خلق و خو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

5- سردرد می تواند شایع شود.

6- ممکن است وزن اضافه کنید.

7- حساسیت، ورم و تحریک پذیری سینه شایع است.

8- حالت تهوع

9- استفراغ

10- کاهش اشتها

چه چیزی باعث بروز عوارض جانبی می شود:

با اینکه هم قرص ضدبارداری و هم تزریق های آن عوارض جانبی دارند، اما دلیل بروز عوارض جانبی افزایش هورمون ها در بدنتان است. مقدار هورمون هایی که از قرص های ضدبارداری وارد بدن می شوند در مقایسه با تزریق بسیار کمتر است. به همین دلیل است که با تزریق، احتمال تحت تاثیر عوارض جانبی قرار گرفتن بیشتر می شود.

چه کسانی نباید از دپو استفاده کنند؟

  • آنهایی که سابقه لخته شدن خون را دارند یا به صورت ارثی درگیرش هستند.
  • آنهایی که سابقه مشکلات قلبی دارند.
  • آنهایی که میگرن دارند.
  • آنهایی که سیگار می کشند.
  • آنهایی که مبتلا به لوپوس هستند.
  • آنهایی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند.
  • آنهایی که مشکل شکنندگی استخوان دارند.

با وجود تمام اطلاعاتی که این مقاله به شما داد باز هم برای استفاده باید حتما به پزشک مشورت کنید و زیر نظر او تزریق ها را انجام دهید.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/10/04

من تازه میخوام این قرص سه رنگ فاربه رومصرف کنم شیرهم میدم ضرری نداره اگه مصرف کنم ؟

کارشناس به اندام 1402/10/05

عزیزم شما تغذیه وداروهای مصرفی که دارین روی شیردهیتون تاثیر داره

- 1402/04/01

برا ی جلوگیری از پریود شدن روجا چطور مصرف کنیم من سردرد و میگرن دارم

کارشناس به اندام 1402/04/02

عزیزم باید تحت نظر متخصص باشید

-. 1402/02/28

سلام وقتتون بخیر بعد استفاده از قرص جلوگیری چاق شدم چیکار میتونم بکنم که این چاقی شکمم از بین بره؟!

کارشناس به اندام 1402/02/29

سلام وقت بخیر عزیزم داروی هورمونی روی وزن تاثیر داره رژیم بگیرید ورزش انجام بدین وعدم مصرف داروهم مهمه

N.F 1400/06/16

سلام خسته نباشید من ۸ روز پیش ب صورت اورژانسی قرص ال دی مصرف کردم یعنی در دو دوز هر دوز ۴ عدد و تقریبا الان دچار ۲ کیلو اضافه وزن شدم دلیلش چی میتونه باشه؟

کارشناس به اندام 1400/07/06

سلام دوست عزیز چون این قرص هورمونی هست احتمالا تنظیم هورمونهاتون به هم خورده

Arona 1400/01/22

سلام وقتتون بخیر من پرولاکتینم خیلی بالاس قرص اسپیرونولاکتون و فیناگرو میخورم قاعدگیم نامنظم بود قرص مارولین تجویز شد چ نوع قرص ضدبارداری بخورم ک هورمونامو بالاتر نبره و چاقم نکنه.ال دی که بهم نمی ساخت

کارشناس به اندام 1400/02/19

سلام دوست عزیز برای مصرف این نوع قرصها باید تحت نظر پزشکتون باشید

کارشناس به اندام 1400/02/19

سلام دوست عزیز قرصهای ضدبارداری معمولا روی هورمونها اثر میگذارن

مهدیه 1400/01/20

سلام من با قرص جلوگیری از بارداری لاغر شدم دلیلش چی میتونه باشه؟

کارشناس به اندام 1400/02/19

سلام دوست عزیز احتمالا اختلال در هورمونها باعث لاغریتون شده

زهرا 1399/12/20

سلام ‌آیا‌چاقی ناشی از آمپول ضد بارداری ‌ازبین میرود

کارشناس به اندام 1400/01/30

بله دوست خوبم اگر تنها این چاقی ناشی از به هم ریختن هورمون ها باشه برطرف می شه

پروانه 1399/11/29

سلام ایا قرص چاقی تداخل دارد با قرص های افزایش وزن گیاهی؟

کارشناس به اندام 1400/01/16

سلام دوست خوبم در کل مصرف همزمان داروهای گیاهی با شیمیایی پیشنهاد نمیشود چون ممکنه اثر همدیگرو خنثی کنن

یه دوست 1399/11/03

بنظرتون قرص جلوگیری چاق میکنه؟

کارشناس به اندام 1399/11/19

دوست عزیز، قرص جلوگیری از بارداری تاثیری در اضافه وزن نداره. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم این مقاله رو مطالعه کنید.

زهرا 1399/10/26

سلام من دوماه که زایمن‌ کردم خیلی لاغر شدم بچه هم شیر میدم از چه داروی میتونم استفاد کنم یه کم چاق بشم

کارشناس به اندام 1399/11/09

دوست عزیز، برای افزایش وزن مسلمه که کالری های مصرفی شما باید بیشتر باشه، اما چاقی زمانی خوب هست که افزایش وزن شما، سالم باشه. یعنی افزایش وزنی که با افزایش چربی ها همراه باشه هیچ فایده ای نداره وحتی خطرناک هم هست. به همین دلیل برای افزایش وزن باید سعی کنید کالری های مفید و سالم مصرف کنید و در کنارش هم ورزش کنید تا این کالری دریافتی اضافه باعث عضله سازی بشه نه چربی سازی. خوشبختانه ما رژیم افزایش وزن رو هم به دوستانی که مایل باشن ارائه می دیم و خیلی از افراد با رژیم ما تونستن به وزن دلخواهشون برسن. البته به یک نکته باید اشاره کنم و اون هم این هست که پیش از شروع رژیم باید بدونید علت لاغری شما چیه؟ آیا بیماری خاصی دارید؟ دچار بی اشتهایی عصبی هستید و یا میل و علاقه ای به خوردن غذا ندارید؟ ممکنه روند افزایش وزن کمی سخت تر از کاهش وزن باشه اما در هر صورت امکان پذیره. برای دریافت رژیم افزایش وزن می تونید به این لینک مراجعه کنید.