برنامه غذایی 3 روزه ارتشی سالم است؟

بیشتر کسانی که رژیم می گیرند یک هدف ساده دارند: کاهش بیشترین وزن ممکن در کوتاه ترین زمان. بنابراین جای تعجب نیست که برنامه هایی مانند برنامه غذایی 3 روزه ارتشی و انواع مشابه آن سریع محبوبیت پیدا کنند. ادعای برنامه غذایی ارتشی این است که می تواند به فرد کمک کند در طول یک […]

5 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 21692

تاریخ انتشار

برنامه غذایی 3 روزه ارتشی

بیشتر کسانی که رژیم می گیرند یک هدف ساده دارند: کاهش بیشترین وزن ممکن در کوتاه ترین زمان. بنابراین جای تعجب نیست که برنامه هایی مانند برنامه غذایی 3 روزه ارتشی و انواع مشابه آن سریع محبوبیت پیدا کنند. ادعای برنامه غذایی ارتشی این است که می تواند به فرد کمک کند در طول یک هفته حدود 5 کیلو وزن کم کند. البته اگر این ادعا جذابیتش کم است موارد دیگری نیز هست که می گوید این برنامه غذایی نیازی به ورزش ندارد. به عنوان یک میان وعده شبانه می توانید بستنی هم بخورید. راز این برنامه غذایی اسرار آمیز چیست؟ از کجا می آید و آیا می توان روی آن حساب کرد؟ در ادامه آنچه باید بدانید را به شما خواهم گفت.

 

برنامه غذایی 3 روزه ارتشی چیست؟

بر اساس آنچه در وب سایت این برنامه نوشته شده در آن باید به مدت 3 روز غذاهای خاصی برای صبحانه، نهار و شام بخورید. برنامه وعده های غذایی به شدت کالری دریافتی تان را محدود می کند: برای مثال در روز اول تنها می توانید به زحمت 1078 کالری دریافت کنید ( یک مرد فعال معمولی حدودا در روز به 2400 تا 2600 کالری نیاز دارد ).

بعد از گذشت سه روز اولیه برنامه غذایی می توانید چهار روز بعد هرچه دلتان خواست بخورید، البته تا جایی که بیشتر از 1500 کالری نشود. بر اساس گفته وب سایت این برنامه غذایی اگر این کار را به مدت یک ماه انجام دهید می توانید حدودا 15 کیلو کم کنید. در برنامه غذایی ارتشی چه چیزهایی می خوریم؟ یک نمونه ساده را در ادامه می آورم:

صبحانه:

  • یک فنجان قهوه
  • نصف یک گریپ فروت
  • یک برش نان تست

نهار:

  • نصف فنجان ماهی تن
  • یک برش نان تست
  • یک فنجان قهوه

شام:

  • 85 گرم از هر نوع گوشتی
  • یک فنجان لوبیا سبز
  • نصف یک موز
  • یک عدد سیب کوچک
  • یک فنجان بستنی

 

چرا به این برنامه غذایی 3 روزه ارتشی می گویند؟

صادقانه بگویم؟ من هم نمی دانم. با وجود اینکه وب سایت این برنامه غذایی اطلاعاتی درباره برنامه غذایی و حتی یک برنامه برای سبزی خوارها قرار داده اما هیچ نامی از متخصص یا کسی که برنامه به نام او باشد آورده نشده است. از آنجا که نام برنامه غذایی ارتشی است در صفحات این وب سایت اثری از چنین چیزی نمی بینید. با این حال برنامه غذایی ارتشی را قبلا با نام های دیگر دیده ایم و از نظر ماهیت با موارد پیشین تفاوتی ندارد.

همچنین این را می دانیم که برنامه غذایی ارتشی هیچ ربطی به نیروهای مسلح ندارد. در واقع یک فرد ارتشی چون فعالیت زیای باید داشته باشد برنامه غذایی اش کاملا متفاوت است. در واقع برنامه ای که نمونه اش در بالا ذکر شد را در برنامه ارتش هیچ کشوری نمی توانید پیدا کنید.

آیا برنامه غذایی 3 روزه ارتشی ایمن یا سالم است؟

در مدت زمان کوتاه، دنبال کردن یک برنامه غذایی با کالری بسیار محدود مانند برنامه غذایی ارتشی می تواند بی خطر باشد. اما مسلما احساس شدید گرسنگی خواهید داشت.مواردی مانند سرگیجه، سردرد و خستگی را تجربه می کنید، مخصوصا اگر در طول برنامه غذایی ورزش کنید. برنامه غذایی 3 روزه ارتشی برتری نسبت به دیگر برنامه های کاهش وزن ندارد. در آن گروه خاص غذایی حذف نمی شود و فقط مقدار غذاها کاهش می یابد.

اما همانطور که گفته شد این برنامه شاید تنها در کوتاه مدت جواب بدهد. استفاده بلند مدت آن با واکنش بدن و کند شدن سرعت سوخت و ساز همراه است. تجربه نیز نشان داده کاهش وزن در کوتاه مدت پس از مدت کوتاهی دوباره باز می گردد.

آیا واقعا می توان در یک هفته 5 کیلو وزن کم کرد؟

برنامه غذایی ارتشی می تواند باعث وزن کم کردنتان شود اما مسلما نه به اندازه 5 کیلو در یک هفته همچنین نمی تواند کمکتان کند وزن کم شده را تثبیت کنید. وزنی که با این رژیم در هفته ابتدایی کم خواهید کرد بیشتر وزن آب بدن است. به همین خاطر است که بیشتر افراد وقتی چنین رژیم هایی را شروع می کنند در ابتدا با خود می گویند خودش است رژیمی که با آن قرار است قلمی شوم را پیدا کردم.

معمولا در چنین رژیم هایی ادعا می شود که ترکیب خاص غذایی باعث چربی سوزیتان می شود که ادعایی پوچ است. یک برنامه غذایی اصولی از شما می خواهد هفته ای یک تا نیم کیلو وزن کم کنید. حتی این مقدار نیز با توجه به شرایط بدنی برای بعضی چالش برانگیز است. کاهش وزن به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد از ژنتیک گرفته تا وزن بدن. بنابراین نمی توان گفت فلان رژیم کمک می کند هر فردی دقیق در طول یک هفته فلان مقدار وزن کم کند.

همانطور که گفته شد بیشتر وزنی هم که اوایل کم می کنید وزن آب بدن است که به مرور دوباره باز می گردد. همچنین دنبال کردن چنین رژیم هایی ممکن است فرد را وارد یک چرخه کاهش و افزایش وزن کند. وقتی اسیر چنین چرخه ای می شوید سوخت و ساز بدنتان تحت تاثیر قرار می گیرد و مقدار زیادی از بافت عضلانی را نیز از دست می دهید.

راه درست کاهش وزن چیست؟

هر متخصص یا کسی که توانسته با موفقیت وزن کم کند در یک مورد اتفاق نظر دارند: کاهش وزن به زمان نیاز دارد. می توانید برای شروع کار تمام غذاها و کالری های دریافتی خود را طی یک هفته یادداشت کنید. سپس نگاه کنید کجای برنامه خود می توانید تغییرات ساده انجام دهید. بهتر است در ابتدا آهسته پیش بروید و غذاهایی که تنها کالری خالی هستند را از برنامه خود حذف کنید.

برای مثال نوشیدنی های قندی و غذاهای فرآوری شده ای که هیچ خاصیتی ندارند. یک برنامه غذایی سالم باید حاوی مقدار زیادی سبزیجات میوه های حاوی فیبر و پروتئین باشد. برنامه های غذایی کوتاه مدت مانند برنامه غذایی ارتشی تنها در کوتاه مدت شاید یک یا دو کیلو از وزن کم کنند. برنامه غذایی ارتشی نمی توانند در بلند مدت به شما نتیجه ای بدهند. بنابراین نتیجه کلی ما این می شود که برنامه غذایی ارتشی بیشتر از مزیت برایتان ضرر به همراه خواهد داشت.

نویسنده: ملیسا متیوس


ثبت نام رژیم اینترنتی دکتر کرمانی
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
محمد مهدی حیدری 1401/05/13

عالی❤❤❤❤❤❤❤❤

کارشناس به اندام 1401/05/18

❤🌹