علت گودی کمر و نافرم شدن ستون فقرات – علائم و عوارض

علت گودی کمر در سنین مختلف به عوامل جسمانی و پزشکی متعددی بستگی دارد و عدم آگاهی از دلایل و درمان این بیماری، در عملکرد حرکتی فرد و زیبایی جسمانی او تاثیرگذار خواهد بود. انحنا یا گودی کمر یک قوس طبیعی در قسمت پایین کمر است که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با […]

در این مقاله به بررسی مهمترین علت گودی کمر و راه تشخیص آن می‌پردازیم.
4.1 از 5

زمان مطالعه 17 دقیقه

تعداد بازدید 25699

تاریخ انتشار

علت گودی کمر در سنین مختلف به عوامل جسمانی و پزشکی متعددی بستگی دارد و عدم آگاهی از دلایل و درمان این بیماری، در عملکرد حرکتی فرد و زیبایی جسمانی او تاثیرگذار خواهد بود.

انحنا یا گودی کمر یک قوس طبیعی در قسمت پایین کمر است که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با شدید شدن این قوس، قسمتِ پایین ستون فقرات بیش از حد به سمت داخل کشیده می‌شود و در پی آن شکم جلو می‌آید. این امر موجب می شود ران‌ها به سمت عقب و بالا قوس بردارند.

در این صورت انحنای کمر غیرطبیعی می‌شود و به اصطلاح «گودی کمر یا لوردوز» را ایجاد می‌کند. گودی غیرطبیعی کمر که کمی آزاردهنده نیز هست، معمولا به علت وضعیت ضعیف ستون فقرات، بد نشستن، عوامل ژنتیکی، آسیب‌دیدگی، بیماری‌های ستون فقرات، جراحی ستون فقرات یا عدم تحرک کافی رخ می‌دهد.

در این مقاله قصد داریم تمام اطلاعات لازم برای آگاهی از علت گودی کمر و عوارض آن را به شما ارائه دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید:

انواع گودی کمر

ستون فقرات سالم به طور طبیعی از جلو به عقب خمیده می‌شود. قسمت تحتانی کمر دارای انحنای خفیف رو به جلو و قسمت فوقانی کمر (نخاع سینه ای) دارای انحنای ملایم به عقب است.

این منحنی‌ها شوک ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، پریدن و دویدن را جذب می‌کنند.

لوردوز یا گودی کمر یک انحنای اغراق‌آمیز ستون فقرات به سمت داخل است که معمولاً کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وضعیتی به نام لوردوز کمری. در موارد نادر، کودکان نیز ممکن است دچار انحنای شدید گردن به سمت داخل یعنی لوردوز گردنی شوند. لوردوز می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در موارد نادر، انحنای شدید ستون فقرات به سمت جلو می‌تواند دردناک شود و بر حرکت آنها تأثیر بگذارد.

گودی کمر چند نوع اصلی دارد:

دکتر علیرضا طبیب خوئی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، درباره علت گودی کمر این طور بیان می‌کند:

انحنای ستون فقرات موجب درد پاها و سختی راه رفتن در مسافت‌های طولانی می‌شود و شایع‌ترین علت گودی کمر، ضعف عضلات شکم، چاقی، بارداری و ضعف عضلات پشت کمر است.

گودی جراحتی

یک جراحت یا آسیب‌دیدگی در بخش اتصال‌دهنده‌های ستون فقرات می‌تواند موجب آسیب به این اتصالات و بروز درد در قسمت پایین ستون فقرات شود. این مشکل در کودکان معمولا به خاطر آسیب‌دیدگی‌های حین ورزش رخ می‌دهد. تصادف با ماشین یا افتادن از ارتفاع زیاد هم می‌تواند این گودی را ایجاد کند.

رشد و تکامل پیوندهای بین ستون فقرات نیز ممکن است دچار مشکل شود؛ در نتیجه ضعیف شده یا از شکل عادی خارج می‌شوند. با انجام فعالیت‌های مداومی که روی این پیوندهای ضعیف فشار می‌آورد، فرد، مبتلا به گودی کمر می‌شود.

یک علت گودی کمر، مربوط به افتادن و آسیب به مهره‌های ستون فقرات است؛ البته در برخی کودکان ممکن است مادرزادی باشد.

یک علت گودی کمر، مربوط به افتادن و آسیب به مهره‌های ستون فقرات است؛ البته در برخی کودکان ممکن است مادرزادی باشد.

علت آسیب رسیدن به این پیوندها هرچه که باشد، برای ترمیم نیاز به استراحت و محدود کردن حرکات است. اگر فرد، درمان را نادیده بگیرد، ممکن است مهره‌ها به جلو بلغزند و به عصب‌های ستون فقرات فشار بیاید. این مشکل به مرور باعث بروز درد، بی‌حسی، مورمور شدن، ضعف و اختلال در عملکرد پاها می‌شود.

علت گودی کمر هر چه که باشد، باید برای درمان آن اقدام کنید تا بدن‌تان نافرم نشود و عملکرد حرکتی شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

علت گودی کمر هر چه که باشد، باید برای درمان آن اقدام کنید تا بدن‌تان نافرم نشود و عملکرد حرکتی شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

لوردوز ثانویه یا انقباض لگن و ران

این گروه شامل بیماران خاصی است که در آنها ایجاد انقباض مفصل ران، موجب خارج شدن ستون فقرات از حالت عادی می‌شود. این انقباض ممکن است به دلایل مختلفی از جمله آسیب‌دیدگی یا مشکل عدم تعادل عضلانی بروز کند.

لامینکتومی بعد از عمل

لامینکتومی یک عمل جراحی است که بخشی از مهره‌های ستون فقرات حذف می‌شوند تا به نخاع یا ریشه‌های عصبی دسترسی پیدا شود. وقتی این عمل در چندین مرحله روی ستون فقرات انجام می‌شود، می‌تواند موجب ناپایداری ستون فقرات، افزایش قوس طبیعی و تبدیل آن به گودی کمر شود.

این مورد در بزرگسالان شایع نیست و بیشتر، کودکانی به آن مبتلا می‌شوند که جراحی تومورهای نخاعی داشته‌اند.

گودی وضعیتی

این نوع از گودی کمر به دلیل ابتلا به اضافه وزن و کمبود عضله در قسمت شکم و کمر اتفاق می‌افتد.

وقتی فردی بار زیادی را در قسمت جلو (شکم) حمل کند، این امر باعث کشیده شدن کمر به سمت جلو می‌شود. وقتی عضلات شکم و کمر ضعیف باشند، نمی‌توانند ستون فقرات و فشاری که وزن روی ستون فقرات می‌آورد را تحمل کنند.

یک علت گودی کمر، اضافه وزن و چاقی است که موجب کشیده شدن ستون فقرات به سمت جلو می‌شود.

یک علت گودی کمر، اضافه وزن و چاقی است که موجب کشیده شدن ستون فقرات به سمت جلو می‌شود.

علائم گودی کمر

فردی که دچار گودی کمر شده ممکن است این علائم را تجربه کند:

  • خمیده شدن ستون فقرات: گودی کمر موجب قوس بیش از حد ستون فقرات در پایین کمر می شود؛ در نتیجه شکم و باسن در ظاهر برجسته تر خواهند شد.
  • درد در قسمت پایین کمر: افرادی که دچار گودی کمر هستند ممکن است درد پایین کمر خفیف یا شدید را تجربه کنند.

همچنین وضعیت کودکان مبتلا به این بیماری ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد. باسن آنها ممکن است بیشتر از حد معمول به سمت عقب تاب بخورد و شکم آنها از جلو تاب بخورد.

هنگامی که کودک مبتلا به لوردوز کمری به پشت دراز می‌کشد، فشار دادن قسمت پایین کمر خود به زمین ممکن است برای او دشوار یا غیرممکن باشد.

در موارد نادر، کودکان مبتلا به لوردوز شدید ممکن است درد، بی حسی، گزگز یا ضعف در یک یا هر دو پا داشته باشند. همچنین ممکن است کنترل مثانه خود را از دست بدهند. اگر کودک شما این علائم را دارد، باید در اسرع وقت توسط متخصص ستون فقرات ویزیت شود.

اضافه وزن، تصادفات، عدم تحرک کافی، بد نشستن به مدت طولانی و صدمات ورزشی تنها بخشی از علل گودی کمر است.

اضافه وزن، تصادفات، عدم تحرک کافی، بد نشستن به مدت طولانی و صدمات ورزشی تنها بخشی از علل گودی کمر است.

مهمترین علت گودی کمر چیست؟

در بسیاری از موارد، پزشکان علت لوردوز را نمی‌دانند. اما دلایل مستقیم یا غیر مستقیم بسیاری می‌توانند در بروز گودی کمر تاثیر داشته باشند. لوردوز اغلب با یکی از موارد زیر همراه است:

وضعیت قرارگیری: ستون فقرات کمری برای حمایت، به عضلات اطراف معده و کمر (عضلات شکمی) متکی است. افرادی که عضلات شکم ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به لوردوز هستند.

اضافه وزن: اضافه وزن در شکم به کمر فشار وارد می‌کند و آن را به سمت جلو می‌کشد و خطر ابتلا به لوردوز را افزایش می‌دهد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

تروما: صدمات ورزشی، تصادفات یا زمین خوردن‌های جدی می‌تواند باعث اسپوندیلولیز، نوعی شکستگی ستون فقرات شود. این می‌تواند ستون فقرات را ضعیف کند و باعث شود مهره‌های آسیب دیده با زاویه شدیدتری خمیده شوند.

جراحی: ریزوتومی انتخابی پشتی، یک جراحی کم تهاجمی که ممکن است برای کاهش اسپاستیسیتی پا در برخی از بیماران مبتلا به فلج مغزی استفاده شود، می‌تواند منجر به لوردوز شود.

بیماری‌های عصبی عضلانی: کودکان مبتلا به بیماری‌هایی که عملکرد عصب و عضله را مختل می‌کنند نیز ممکن است دچار لوردوز شوند. چنین شرایطی شامل دیستروفی عضلانی، فلج مغزی و چندین مورد دیگر است.

عدم تحرک: عدم تحرک کافی علاوه بر اینکه احتمال افزایش وزن را بالا می برد می‌تواند موجب ضعیف شدن عضلات هسته‌ای بدن که اطراف شکم و لگن قرار دارند شود. عضلات ضعیف قادر به حمایت ستون فقرات نیستند و به سادگی اجازه می‌دهند این قسمت بیش از حد معمول قوس بردارد.

مشکلات لگن: برخی از کودکان مبتلا به دیسپلازی رشدی مفصل ران نیز دچار لوردوز می‌شوند.

kermany
اضافه وزن، زنگ خطر ابتلا به گودی کمر!

زمانی که وزن بالا می‌ره، ستون فقرات به سمت جلو کشیده می‌شن و باعث قوس یا گودی کمر می‌شه. برای درمان این مشکل راهی به جز ورزش و کاهش وزن نیست.

از طریق لینک زیر رژیم لاغری به همراه ورزش را دریافت کنید

دریافت رژیـم

گودی کمر چه کسانی را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟

برخی از گروه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به لوردوز هستند، از جمله:

  • بزرگسالان بالای 50 سال
  • کودکانی که در حال جهش رشد هستند
  • افرادی که باردار هستند
  • و افراد چاق و دارای اضافه وزن.

عوارض گودی کمر و عدم درمان آن

لوردوز می‌تواند باعث دردی شود که گاهی بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد. هنگامی که روی یک سطح سخت به پشت دراز می‌کشید، فردی که درجات زیادی از لوردوز دارد، فضایی در زیر کمر و سطح خواهد داشت.

همچنین گودی کمر می‌تواند باعث فشار بیش از حد بر ستون فقرات شود که نتیجه آن کمردرد و ناراحتی زیادی خواهد بود و حتی دراز کشیدن و خوابیدن فرد را با مشکل رو به رو می‌کند.

تشخیص گودی کمر

به دلیل انواع مختلف قوس طبیعی در قسمت مهره‌های ستون فقرات تشخیص گودی کمر کمی دشوار است. رادیولوژی می‌تواند به تعیین میزان قوس ستون فقرات کمک کند. اما اگر پزشک تشخیص دهد ناهنجاری در بافت نرم، علت گودی کمر است MRI یا CT اسکن تجویز می‌کند.

رادیولوژی می‌تواند به تعیین میزان قوس ستون فقرات کمک کند.

رادیولوژی می‌تواند به تعیین میزان قوس ستون فقرات کمک کند.

آنچه از مقاله علت گودی کمر آموختیم:

همان‌طور که دیدیم علت گودی کمر به دلایل مختلفی بستگی دارد که متاسفانه یکی از علل شایع این بیماری، افزایش چاقی در بین سنین مختلف جامعه است. وزن زیاد و به خصوص شکم برآمده و چربی شکمی، ستون فقرات را به سمت داخل کشیده و به مرور شکل آن را تغییر می‌دهد. درمان این بیماری زمان زیادی می‌برد به همین دلیل اگر دچار لوردوز یا گودی کمر به دلیل اضافه وزن هستید، از همین حالا برای درمان آن با کمک یک رژیم لاغری استاندارد و ورزش مناسب، اقدام کنید.

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
زهرا 1402/12/02

من الان دو سه ماهه کمرم بدجور دردمیکنه رفتم دکتر نوشتن ام آر آی رفتم نگاه کرد گفت دیسکه ولی احساس میکنم دیسک نیست گودی کمرم خیلیرفته تو اونقدردردمیکنه دارم میمیرم

کارشناس به اندام 1402/12/03

عزیزم حرکات اصلاحی وانجام بدین اگر گودی باشه بهتر میشه

-محدثه 1402/11/07

سلام من بیست روز پیش تصادف داشتم و مهره چهارم کمرم یکم شکسته، خوب مراقبت نکردم از خودم و دو روز تو خیابون خیلی قدم زدم و تکون خوردم، الان متوجه شدم ک پایین کمرم ب اندازه یه گوجه فرورفته تو کاملا دست ک میزنم حس میکنم خیلی ام درد دارم، باید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام عزیزم اول به پزشکتون مراجعه کنید استراحت کافی وتغذیه خیلی خوبی رو هم داشته باشید

-علی پناه 1402/08/07

راه درمان گودی کمر در خانه چیست؟

کارشناس به اندام 1402/08/08

عزیزم انجام حرکات اصلاحی مانند گهواره اما با شرایط درست

پشمکشونم💀 1402/07/13

باو دمتون گرم ناموصن خیلی مطالب جالبی داشت واسه تحقیق مدرسه میخاستم دست شوما مرصی خا دیع بسه🚶🏻‍♀️

کارشناس به اندام 1402/07/14

خداروشکر براتون کارآمدبود عزیزمن

- 1402/07/01

سلام خسته نباشید من فوتبالیست هستم و هر روز تمرین میکنم و تحرک دارم ولی گودی کمر دارم با انجام این ورزش هایی که گفتید گودی کمرم درست میشه؟

کارشناس به اندام 1402/07/02

سلام سلامت باشید بله عزیزم

ابوالفضل 1402/02/29

با سلام خدمت شما بنده سوال داشتم آيا رفع و درمان گودى كمر با افزايش قد همراه است ؟؟ و اگر هست اين افزايش قد حدودا به چه ميزان هست؟؟

کارشناس به اندام 1402/02/30

سلام عزیزم با انجام حرکات اصلاحی قابل درمان هست بستگی به میزان گودی کمر داره

reyhan 1400/12/11

بسیار عالی...

سلنا 1399/12/16

خیلی ممنون واقعا کمک کرد 🙏