علت کِسلی در بهار چیست؟ + ۷ نکته برای درمان خواب آلودگی بهار

خواب آلودگی بهار چیست و چرا با وجود خلق و خوی مثبت مادر طبیعت در فصل بهار، اغلب احساس خستگی و فرسودگی می‌کنیم؟ این پدیده به «بی حالی بهاری» معروف است و به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود. علت کسلی در بهار این است که ارگانیسم بدن در حال تطبیق با تغییرات آب و هوا […]

خواب آلودگی بهار به دلیل تغییرات آب و هوایی و ساعات خواب اتفاق می‌افتد که با رعایت چند نکته قابل کنترل است.
5 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 12212

تاریخ انتشار

خواب آلودگی بهار چیست و چرا با وجود خلق و خوی مثبت مادر طبیعت در فصل بهار، اغلب احساس خستگی و فرسودگی می‌کنیم؟ این پدیده به «بی حالی بهاری» معروف است و به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود. علت کسلی در بهار این است که ارگانیسم بدن در حال تطبیق با تغییرات آب و هوا و ساعات طولانی روز است.

ریتم بدن تغییر می‌کند و افزایش میزان نور خورشید باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. اما خبر خوب اینجاست: این بی حالی و خواب آلودگی، حداکثر فقط چند هفته طول می‌کشد. مهم این است که در بهار آنچه را که در زمستان از دست داده است به بدن برگردانیم: آفتاب، هوای تازه و رژیم غذایی سرشار از ویتامین.

در ادامه به مهمترین روش‌های درمان خواب آلودگی بهار می‌پردازیم:

علت کسلی در بهار چیست؟

با آغاز فصل بهار، خستگی و کسالت هم شروع می‌شود. اما چرا فصل بهار خواب آور است؟ اگر به گوشه و کنار نگاهی بیاندازید بیشتر افراد را در حال چرت زدن یا خمیازه کشیدن می‌بینید.

حتی دانش آموزان هم تمرکز کافی برای درس خواندن و یادگیری ندارند و انگار قرص خواب‌آور به آنها داده شده است. مانند دیگر فرآیندهای فیزیولوژیکی در بدن، خواب‌مان نیز تحت تاثیر محیط خارجی و فصل‌ها قرار می‌گیرد.

این یعنی تغییر در ساعت‌ها برابر است با تغییر در میزان خواب. با تغییر سطح نور و آغاز فصل بهار و تابستان چرخه خوابمان نیز تغییر می‌کند. چون سطح ملاتونین (هورمونی که باعث می‌شود خواب آلود شویم) زودتر بالا می‌رود و صبح‌ها نیز سریع‌تر پایین می‌آید.

علت کسلی در بهار تغییرات فیزیولوژی بدن همزمان با تغییرات فصلی است که تحرک و میزان انرژی بیشتری را می‌طلبد.

علت کسلی در بهار تغییرات فیزیولوژی بدن همزمان با تغییرات فصلی است که تحرک و میزان انرژی بیشتری را می‌طلبد.

این بازتابی از این واقعیت است که ما بخشی از چرخه طبیعت هستیم. کمبود نور در طول زمستان همراه با تغییرات هورمونی هر دو اثر خود را بر جای می‌گذارد وعمدتاً زنان تحت تاثیر آب و هوای این فصل قرار می‌گیرند.

کمبود آهن نیز می‌تواند دلیلی برای خستگی باشد. به ویژه زنان اغلب به دلیل قاعدگی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اگر خستگی ادامه یابد، مبتلایان باید برای آزمایش خون به پزشک مراجعه کنند.

علت دیگر آنکه هر فصل با خود آلرژن‌های‌ (عامل حساسیت) جدیدی می‌آورد. از گرده علف‌ها و درختان در فصل بهار و تابستان گرفته تا غبار در فصل زمستان.

آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به صورت موقت علائم آلرژی را کاهش دهند، اما ممکن است کیفیت خواب را کاهش دهند و حتی موجب خواب‌های آشفته یا کابوس شوند. شاید بهتر باشد از روش های شستشوی بینی استفاده کنید تا مسیر بینی خود را از آلرژن‌ها تمیز نگه دارید.

درمان خواب آلودگی بهار چیست؟

رعایت موارد زیر به رفع خواب آلودگی بهاری و انرژی گرفتن بدن کمک بسیاری می‌کند:

استرس نداشته باشید

اگر استرس از دست دادن یک ساعت خواب را دارید در واقع خود را از خوابی راحت نیز محروم ساخته‌اید. با آرامش به بدن خود اجازه دهید خود را با شرایط جدید تنظیم کند، چون قدرت این کار را دارد. استرس همه چیز را کند می‌کند.

به خاطر داشته باشید که خواب تنها یکی از راه‌های انرژی گرفتن است؛ بنابراین می‌توانید از راه های دیگر نیز برای جبران آن استفاده کنید. مانند یوگا، مدیتیشن، شنا و بودن در فضای سبز.

از نور خورسید استفاده کنید

از ساعات صبح برای یک دور پیاده‌روی یا دویدن با قدرت استفاده کنید و به جای سوار شدن با ماشین با دوچرخه به محل کار خود بروید.

بیرون از خانه بودن به طور منظم به این معنی است که شما به طور خودکار انرژی نور خورشید را در بدن خود شارژ می‌کنید و این شما را برای یک روز با روحیه خوب، با انگیزه و پر انرژی آماده می‌کند.

برای درمان خواب آلودگی بهار بیشتر در معرض نور خورشید بمانید تا هورمون سروتونین یا شادی بیشتری در بدن تولید شود.

برای درمان خواب آلودگی بهار بیشتر در معرض نور خورشید بمانید تا هورمون سروتونین یا شادی بیشتری در بدن تولید شود.

بدن تحت تأثیر نور، هورمون افزایش‌دهنده خلق و خوی سروتونین – که به عنوان هورمون شادی هم شناخته می‌شود – را سنتز می‌کند و از تولید ملاتونین (هورمون خواب) جلوگیری می‌کند.

بنابراین دست و پاهای خسته خود را تا جایی که ممکن است به سمت خورشید دراز کنید، حتی اگر در چند ماه اول سال هنوز هوا سرد است.

دوش بگیرید

دوش آب سرد و گرم متناوب در صبح، گردش خون را تحریک می‌کند و جریان خون خوب را در پوست تضمین می‌کند. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید تا بدن‌تان را بیدار نگه دارد.

غذای تازه و سالم بخورید

روی خوردن غذاهای تازه و سالم تمرکز کنید. بدن برای بسیاری از فرآیندهای متابولیکی که در بهار با شدت بیشتری فعال می‌شوند، به این مواد مغذی نیاز دارد. علاوه بر این پیروی از یک رژیم غذایی سبک که به چندین بخش کوچک در روز تقسیم می‌شود، هضم را برای بدن آسان‌تر می‌کند و به ارگانیسم بدن کمک می‌کند تا دوباره سریع‌تر به حداکثر سرعت برسد.

می‌توانید رژیم غذایی خود را با سالاد، میوه و سبزیجات غنی کنید که حاوی ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی مهمی هستند که بدن به‌خصوص در تغییر فصل زمستان به بهار به آنها نیاز دارد. نکته مهم دیگر این است که آب فراوان بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

مصرف بیشتر فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها به بهبود خواب آلودگی بهار کمک می‌کند.

مصرف بیشتر فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها به بهبود خواب آلودگی بهار کمک می‌کند.

دیگر آنکه از خوردن غذاهای سنگین هنگام شب و به خصوص دیر وقت پرهیز کنید چون باعث می‌شوند به خواب رفتن‌تان سخت شود.

تحرکتان را افزایش دهید

ورزش، نور خورشید و هوای تازه برای کمک به بدن شما در تطبیق با تغییر فصل ایده آل و در تمام طول سال در دسترس هستند! اگر ورزش مورد علاقه شما نیست، شاید بتوانید ماشین را چند خیابان دورتر از محل کار خود پارک کنید یا چند ایستگاه قبل از مقصد از قطار یا اتوبوس پیاده شوید و بقیه راه را پیاده روی کنید.

حتی می‌توانید رانندگی را با دوچرخه‌سواری عوض کنید و به جای پله برقی از پله‌ها استفاده کنید. به همین راحتی!

خواب کافی داشته باشید

حفظ ساعات خواب منظم می‌تواند در مدیریت تغییرات هورمونی مفید باشد: با افزایش نور خورشید، بدن دوباره سروتونین بیشتری تولید می‌کند و به نوبه خود، تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد.

همچنین یک چرت با کیفیت در میانه‌ی روز برای از بین بردن خستگی بسیار عالی است، اما سعی کنید بیشتر از 20 دقیقه نشود. جایی آرام را انتخاب کرده و بدون اینکه ذهن‌تان را درگیر چیزی کنید 20 دقیقه به خود آرامش دهید. بهتر است در اتاقی خنک با پنجره‌هایی باز و پنکه بخوابید.

درمان خواب آلودگی بهاری در طب سنتی

بر اساس طب سنتی در فصل بهار باید آن دسته از مواد غذایی را بیشتر مصرف کنید که بدن را از حالت سردی بیرون بیاورد و موجب نشاط آن شود:

  • بوییدن گل‌های خوشبو مانند شمعدانی، یاس، میخک، بابونه و گل محمدی
  • مصرف دمنوش بهار نارنج، زنجبیل، نعناع، چای کوهی یا چای سبز
  • کاهش مصرف نمک
  • تنفس عمیق
  • مصرف غذاهایی با طبع گرم
  • نوشیدن ترکیب آب گرم، لیمو و عسل
  • مصرف جنسینگ
برای درمان بی‌حالی و خواب‌آلودگی بهاری از انواع دمنوش مانند زنجبیل یا چای کوهی استفاده کنید.

برای درمان بی‌حالی و خواب‌آلودگی بهاری از انواع دمنوش مانند زنجبیل یا چای کوهی استفاده کنید.

همچنین از مصرف غذاهای آماده، فست فود و دارای نگه‌دارنده خودداری کنید و تا جایی که می‌توانید از نور خورشید بهره ببرید.

سوالات متداول خواب آلودگی بهار

علت کسلی در بهار چیست؟

با تغییر فصل مانند دیگر فرآیندهای فیزیولوژیکی در بدن، خواب‌مان نیز تحت تاثیر محیط خارجی و فصل‌ها قرار می‌گیرد. این یعنی تغییر در ساعت‌ها برابر است با تغییر در میزان خواب.

با تغییر سطح نور و آغاز فصل بهار و تابستان چرخه خواب‌مان نیز تغییر می‌کند و سطح ملاتونین (هورمونی که باعث می‌شود خواب آلود شویم) زودتر بالا می‌رود. این امر موجب کسل شدن و بی حالی در روز می‌شود.

درمان خواب آلودگی فصل بهار در طب سنتی چیست؟

بوییدن گل‌های خوشبو مانند شمعدانی، یاس، میخک، بابونه و گل محمدی، مصرف دمنوش بهار نارنج، زنجبیل، نعنا، چای کوهی یا چای سبز و مصرف غذاهایی با طبع گرم از جمله موارد توصیه شده در طب سنتی برای کاهش خواب آلودگی بهاری است.

درمان خواب آلودگی بهار چیست؟

بیرون رفتن از خانه و تحرک داشتن، مصرف بیشتر آب و میوه و سبزی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جمله راه‌های درمان بی حالی و خواب آلودگی در فصل بهار است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

آنچه از مقاله خواب آلودگی بهار آموختیم:

چرا در فصل بهار خواب آلود می‌شویم و برای و درمان خواب آلودگی بهار چه باید کرد؟ این سوالیست که دراین مقاله به آن پاسخ داده‌ایم. با آغاز بهار خورشید پرنورتر می‌درخشد، روزها بلندتر می‌شوند و فصل هوای آزاد آغاز می‌شود. اما علت کسلی در بهار تغییرات هورمونی و تغییر در ساعات خواب ما است که بدن هنوز به آن عادت نکرده است. همانطور که در این مقاله توضیح داده شد تغییر در برنامه غذایی و تحرک بیشتر از جمله عوامل مهم و مفید در برطرف کردن خواب آلودگی و بی‌حالی در فصل بهار است.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
علی 1401/10/27

با سلام من تو زمستون خوابم زیاد میشه روزی که هوا ابری باشه که نگو از جام تکون نمیتونم بخورم

بی نام 1401/05/01

من تو تابستون کم‌خواب میشم