چگونه در طول مصرف آنتی بیوتیک از روده ی خود مراقبت کنیم؟

به زمانی از سال رسیده ایم که سرما باعث می شود در خانه بمانیم، آب ریزش بینی پیدا می کنیم و سرفه ها از این طرف و آن طرف ابری از باکتری ها را به سمتمان روانه می کنند. وقتی باید در برابر چیزی قوی تر از سرماخوردگی معمولی بایستید – پنومونی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی […]

چگونه در طول مصرف آنتی بیوتیک از روده ی خود مراقبت کنیم
5 از 5

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 17739

تاریخ انتشار

چگونه در طول مصرف آنتی بیوتیک از روده ی خود مراقبت کنیم

به زمانی از سال رسیده ایم که سرما باعث می شود در خانه بمانیم، آب ریزش بینی پیدا می کنیم و سرفه ها از این طرف و آن طرف ابری از باکتری ها را به سمتمان روانه می کنند. وقتی باید در برابر چیزی قوی تر از سرماخوردگی معمولی بایستید – پنومونی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی – ممکن است پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز کند.

محبوب بودن آنتی بیوتیک ها دلیل دارد. دهه ها است که این داروی معجزه گرعفونت های توانمندی که می توانند حتی کشنده باشند را از بین می برد. اما این پتانسیل نجات دهنده شان بهایی نیز دارد. وقتی شروع به کشتن باکتری ها می کند، باکتری های خوب بدن را نیز از بین می برد. محققان می گویند آنتی بیوتیک می تواند روی سیستم گوارش، سیستم ایمنی و سیستم سوخت و ساز تاثیر بگذارد. حتی تحقیقات نشان داده آنتی بیوتیک می تواند باعث افزایش چاقی و استرس نیز شود.

بنابراین وقتی این داروهای قدرتمند را برایمان تجویز کردند چه کاری می توانیم بکنیم؟

از پزشک خود بپرسید

شما و پزشکتان هر دو یک هدف را دارید: بهبودتان. خیلی محترمانه از پزشک خود بپرسید آیا این آنتی بیوتیک ها در کوتاه شدن مدت زمان این عفونت تاثیر دارد یا خیر؟ و یا می توانید بپرسید برای بهبود عفونتم این بهترین نوع آنتی بیوتیک است؟ همچنین می توانید درباره مدت زمان بهبودتان بپرسید چون استفاده اضافی از آنتی بیوتیک ها بعد از کشته شدن تمامی عوامل عفونت لازم نیست.

آنتی بیوتیک را به صورت تجویز شده دریافت کنید

اگر پزشک شما را معاینه کرد و تشخیص داد عفونت باکتریایی دارید که به خودی خود از بین نمی رود، باید یک دوره کامل آنتی بیوتیک برایتان تجویز شود. متوقف کردن درمان وقتی حس می کنید بهتر شده اید وسوسه انگیز اما خطرناک است. با این کار ممکن است عفونت دوباره باز گردد و یا به نوع مقاوم در برابر آنتی بیوتیک جهش پیدا کند. حتی ممکن است به صورت ناخواسته در پخش کردن باکتری ضد آنتی بیوتیک خطرناکی مشارکت کنید.

با مکمل های آنتی بیوتیک، روده خود را حمایت کنید

با پروبیوتیک های قدرتمند از میکروبیوم خود محافظت کنید. می توانید درباره اینکه از چه نوع مکملی استفاده کنید با پزشک خود مشورتی داشته باشید. تثبیت کارایی میکروبی، کلید پیشگیری از رشد عفونت است. همچنین با این کار جلوی یکی از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک را هم گرفته اید.

محافظت از سلول ها

استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها ممکن است میتوکندری را ضعیف کند. میتوکندری یکی از زیرمجموعه های سلول است که برای تبدیل غذا به انرژی در بدن ضروری است. میتوکندری ها به تمام ویتامین های B و مواد معدنی همچون منیزیم، زینک و سولفور نیاز دارند. آنها همچنین به کوآنزیم Q نیز نیاز دارند، اما قابلیت ما در ساخت کوآنزیم Q بعد از 50 سالگی کاهش می یابد. میتوکندری به مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارد که از رادیکال های آزاد محافظتشان کند. آنتی اکسیدان های حاصل از آمینو اسید نشان داده اند که می توانند با آسیب سلولی حاصل از آنتی بیوتیک ها مقابله کنند.

رژیم غذایی خود را غنی کنید

توصیه می شود طی مصرف آنتی بیوتیک روی خوردن غذاهایی تمرکز کنید که بازسازی باکتری های طبیعی کار کنند. غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش و کفیر می توانند به بهبود میکروبیوم کمک کنند که 80 درصد از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. برای تسریع و حمایت روند بهبودتان غذاهایی به برنامه غذایی خود اضافه کنید که با عفونت مقابله می کنند. آنتی بیوتیک های طبیعی مانند پونه کوهی و سیر، دو مورد از آنتی بیوتیک های طبیعی هستند که می توانند بدون اینکه به روده آسیب برسانند با عفونت مقابله کنند.

باکتری های بد از قندها تغذیه می کنند پس سعی کنید قندها را تا جای ممکن از برنامه خود حذف کنید.

آب بدن را تامین کنید

نوشیدن مایعات کمک می کند بدنتان در حالت تعادل باقی بماند. با انتخاب های غذایی تان نیز می توانید به این مورد کمک کنید. خوردن سوپ هنگامی که از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنید می تواند به سلامت روده کمک بسیاری بکند.

آرامش داشته باشید

استرس دشمن بهبود یافتن است پس هنگام مریضی باید حسابی استراحت کنید. آنتی بیوتیک این قابلیت را دارد تا باعث شود خیلی زود احساس بهبود یافتن پیدا کنیم اما بدن همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. پس مطمئن شوید به اندازه کافی استراحت می کنید. مدیتیشن، خواب عمیق و روغن های طبیعی همگی می توانند به کاهش کورتیزول کمک کنند. بدن برای بهبود یافتن وضعیت خود به این آرامش نیاز دارد.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
عامر 1400/04/02

با سلام ، مطالب عالی و مفید بود. با سپاس