کرایولیپولیز (کول اسکالپتینگ) روشی نوین در لاغری موضعی

کرایولیپولیز روشی مطمئن برای از بین بردن چربی‌های سرسخت با انجماد سلول‌های چربی است. پس از یخ‌زدن سلول‌های چربی، این سلول‌ها به طور طبیعی توسط بدن دفع می‌شوند. با کرایولیپولیز شما بدون جراحی به نتایج قابل مشاهده در سایز خود می‌رسید.

کرایولیپولیز یا کول اسکالپتینگ
5 از 5

زمان مطالعه 18 دقیقه

تعداد بازدید 639

تاریخ انتشار

در همه دنیا افراد زیادی وجود دارند که برای از بین بردن چربی‌های اضافی بدن خود انواع راه‌های مختلف را در پیش می‌گیرند. دانشمندان نیز به دنبال راه‌کار‌هایی برای این مسئله بوده‌اند. آن‌ها کشف کردند که سلول‌های چربی می‌توانند تحت تاثیر سرما قرار بگیرند. این امر منجر به توسعه یک فرآیند خنک کننده خلاقانه شد که در آن سلول‌های چربی زیر پوست به شدت خنک ‌می‌شوند. در این مقاله در مورد کرایولیپولیز یا کول اسکالپتینگ مطالب ارزشمندی را می‌آموزیم.

کرایولیپولیز چیست؟

کرایولیپولیز یا کول اسکالپتینگ یک تکنیک فرم دهی بدن است که با انجماد بافت چربی زیر جلدی برای از بین بردن سلول‌های چربی در بدن به کار برده می‌شود. کرایولیپولیز به عنوان یک جایگزین مدرن برای لیپوساکشن مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در عوض یک روش کاملا غیر‌تهاجمی است که نیازی به جراحی ندارد.

کرایولیپولیز چگونه انجام می شود؟

در ابتدا اندازه و شکل رسوب چربی ارزیابی شده و ناحیه مورد درمان با یک مداد نشانگر پوست مشخص می‌شود. بیماران در طول عمل، به هوش هستند.

یک دستگاه به نام اپلیکاتور برای منجمد کردن لایه سلول‌های چربی (آدیپوسیت) در زیر پوست استفاده می‌شود. ابتدا یک پد ژل برای محافظت از پوست روی آن ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کرایولیپولیز

در کرایولیپولیز درمان هر ناحیه تا یک ساعت طول می‌کشد.

در مرحله بعد، برآمدگی چربی به داخل دهانه خالی اپلیکاتور مکیده یا جارو می‌شود. احساس سرمای شدید و سایر احساسات احتمالی گزگز، درد و گرفتگی، پس از 5 تا 10 دقیقه کاهش می‌یابد، زیرا ناحیه مورد نظر، در طول فرآیند خنک‌سازی بی‌حس می‌شود. لایه چربی به تدریج تا دمای مورد نظر بین 30.2 تا 39.2 درجه فارنهایت خنک می‌شود.

درمان هر ناحیه تا یک ساعت طول می‌کشد. پس از درمان، اپلیکاتور برداشته می‌شود. این ناحیه را می‌توان به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ داد تا به تجزیه سلول‌های چربی کمک کند.

مراحل عملکرد کرایولیپولیز

برای حذف چربی‌ها با کرایولیپولیز یا کول اسکالپتینگ باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

طرح درمان کرایولیپولیز

متخصص کرایولیپولیز یک برنامه درمانی شخصی برای شما ایجاد خواهد کرد. در این قسمت دقیقاً فهرستی از نواحی بدن را که می‌توان با این روش درمان کرد و هزینه نهایی آن را مشخص می‌کند.

استفاده از اپلیکاتور

قبل از شروع کرایولیپولیز، مناطق تحت درمان، با مارکر مخصوص پوست مشخص می‌شود. سپس اپلیکاتور را روی ناحیه تحت درمان قرار می‌دهند. از طریق یک خلاء قوی، پوست و لایه چربی زیر جلدی، به داخل اپلیکاتور مکیده شده و پس از آن خنک شدن (کرایولیپولیز) آغاز می‌شود. در طول درمان می‌توانید به راحتی استراحت کنید.

خنک کردن سلول‌های چربی

به مدت 35 دقیقه سلول‌های چربی در اپلیکاتور با دمای 11- درجه خنک می‌شوند. در نتیجه دمای سلول‌های چربی به 2 تا 4 درجه کاهش می‌یابد. این فرآیند کرایولیپولیز نامیده می‌شود.

بعد از 35 دقیقه اپلیکاتور از بدن خارج شده و ناحیه تحت درمان به مدت دو دقیقه به شدت ماساژ داده می‌شود. پوست ممکن است قرمز رنگ شود، ولی اغلب در عرض نیم ساعت این تغییر رنگ ناپدید می‌شود.

مراحل کرایولیپولیز

خنک کردن سلول‌های چربی، یکی از مراحل کرایولیپولیز است.

دفع طبیعی سلول‌های چربی

پس از درمان با کرایولیپولیز سلول‌های چربی توسط بدن شما غیر طبیعی تشخیص داده شده و از بین می‌روند. این فرآیند آپوپتوز نامیده می‌شود.

سلول‌های چربی، به طور طبیعی طی 8 تا 12 هفته پس از درمان شکسته شده و از بین می‌روند. این روش با لیپوساکشن که در آن سلول‌های چربی به روشی غیر طبیعی حذف می‌شوند، تفاوت دارد.

نتایج قابل مشاهده

حداقل 8 هفته پس از درمان کرایولیپولیز، اولین نتایج قابل مشاهده است. روند دفع تا 16 هفته پس از درمان ادامه دارد. از آن‌جایی که این روند بسیار تدریجی است، پوست شما نیز این توانایی را دارد که خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و به آرامی همراه با آن به عقب برگردد.

مراقبت های بعد از کول اسکالپتینگ

مراقبت‌هایی که بعد از انجام عمل کول اسکالپتینگ باید داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • ماساژ مناطق درمان شده
  • حفظ وزن متعادل
  • رژیم غذایی سالم
  • حداقل یک ساعت ورزش در روز
ورزش بعد از کرایولیپولیز

برای افزایش اثر کرایولیپولیز، ورزش کنید.

مزایای کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز چیست؟

کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز ممکن است مزایایی داشته باشد.  از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به جراحی
  • روشی کم‌خطر
  • عدم ایجاد عفونت
  • عمل به صورت سرپایی
  • عدم نیاز به آرام‌بخش یا بیهوشی
  • درمان چند نقطه از بدن در یک زمان

مضرات کرایولیپولیز چیست؟

کرایولیپولیز برای افرادی که چاق هستند توصیه نمی‌شود. این خطر وجود دارد که سطح پوست پس از بهبودی نامنظم یا صاف نباشد. یکی از عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد، هیپرپلازی متناقض چربی است. در این وضعیت نادر، اندازه سلول‌های چربی پس از کرایولیپولیز افزایش می‌یابد.

افزایش وزن پس از انجام کرایولیپولیز نیز امکان‌پذیر است. بعد از این عمل، چربی ممکن است در نواحی دیگر بدن رسوب کند.

آیا کرایولیپولیز باعث کاهش وزن می‌شود؟

کرایولیپولیز بیشتر از اینکه باعث کاهش وزن شود، به لاغری موضعی کمک می‌کند. هرچند افرادی که دارای اضافه وزن زیاد هستند، مجاز به استفاده از این روش نیستند و پیش از هر کاری باید اضافه وزن خود را کم کنند.

بهترین راه برای کاهش وزن، پیروی از یک رژیم لاغری اصولی و تغییر سبک زندگی است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

کرایولیپولیز برای چه افرادی مناسب است؟

این روش فقط برای افرادی توصیه می‌شود که از سلامت عمومی خوبی برخوردارند و هیچ گونه مشکل عصبی یا ارتوپدی ندارند و به دنبال کاهش چربی نقطه‌ای در نواحی خاصی از بدن هستند.

کرایولیپولیز برای چه افرادی مناسب نیست؟

کرایولیپولیز برای کاهش رسوبات یا برآمدگی‌های چربی موضعی که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند طراحی شده است.

کول اسکالپتینگ نباید در افراد با اضافه وزن بالا و چاق انجام شود. همچنین نباید در مناطقی از پوست که بریده شده یا زخمی شده است یا حاوی رگ‌های واریسی شدید، درماتیت یا سایر ضایعات پوستی است، انجام شود.

افرادی که حساسیت غیرطبیعی به سرما یا عدم تحمل سرما دارند کاندیدای مناسبی نیستند.  این روش برای افرادی که شرایط زیر را دارند توصیه نمی‌شود:

پدیده رینود

پدیده رینود، یک بیماری نادر که در آن دمای سرد می تواند جریان خون به انگشتان دست و پا را مختل کند.

کرایوگلوبولینمی نوعی واسکولیت

(التهاب رگ‌های خونی) ناشی از پروتئین‌های غیر‌طبیعی که در حضور دماهای سرد، جامد یا ژل‌مانند می‌شوند و با انسداد عروق خونی و مشکلات دیگر همراه است.

هموگلوبینوری سرد حمله‌ای

یک بیماری خودایمنی بسیار نادر که در آن گلبول‌های قرمز خون هنگام قرار گرفتن در معرض سرما آسیب می‌بینند.

هموگلوبینوری

هموگلوبینوری یکی از عوارض کرایولیپولیز است.

کهیر سرد

این بیماری  یک بیماری نادر است  که در آن پوست پس از قرار گرفتن در معرض دمای سرد، لکه‌های قرمز و کهیر مانند، ایجاد می‌کند.

بیماری آگلوتینین سرد

این بیماری، نوعی از کم‌خونی همولیتیک خودایمنی است، که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به گلبول‌های قرمز خون خود حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. این وضعیت اغلب در اثر دماهای سرد، تحریک یا بدتر می‌شود. سایر شرایطی که ایجاد خطر می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • بارداری یا شیردهی
  • اختلالات عصبی، مانند نوروپاتی مرتبط با دیابت
  • اختلالات التهابی پوست
  • بیماری‌های پوستی ناشی از اختلالات سیستم ایمنی مانند اگزما یا پسوریازیس

عوارض جانبی موقت کرایولیپولیز

عوارض جانبی موقت برای نواحی تحت درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • گزگز یا سوزن سوزن شدن پوست
  • سرخی
  • تورم
  • تغییر رنگ یا کبودی پوست
  • حساسیت یا بی‌حسی پوست

برای لاغری با کرایولیپولز به چند جلسه نیاز است؟

شما ممکن است فقط یک ناحیه مشکل‌دار داشته باشید که ممکن است تنها به یک جلسه درمان نیاز داشته باشد، یا ممکن است برای رسیدن به هدف مورد نظر خود به بیش از یک درمان در یک ناحیه خاص نیاز داشته باشید. بهتر است با پزشک خود برای طراحی یک برنامه و تعداد جلسات درمانی که به بهترین نحو اهداف مورد نظر شما را برآورده کند، همکاری کنید.

جایگزین‌های کول اسکالپتینگ

روش‌های مختلفی به عنوان جایگزین برای کرایولیپولیز مطرح شده است. روش‌های دیگر برای حذف، کوچک کردن یا تجزیه چربی عبارتند از:

  • لیپوساکشن: نوعی جراحی پلاستیک است که رسوبات چربی را از بین می‌برد.

  • درمان‌های حرارتی : که از لیزر برای حذف چربی استفاده می‌کنند.

  • تزریق دی اکسی کولیک اسید: که سلول‌های چربی را تجزیه می‌کند. این روش فقط برای ناحیه چانه استفاده می‌شود.

  • فرکانس رادیویی: که سلول‌های چربی را با گرما از بین می‌برد.

  • درمان با لیزر سرد یا (زیرونا): که سلول‌های چربی را کوچک می‌کند.

  • درمان الکترومغناطیسی: روشی برای شکستن سلول‌های چربی و سفت کردن عضلات

به هر حال قبل از انجام هر گونه عمل زیبایی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین جایگزین کرایولیپولیز

طبق تحقیقات انجام شده و تجربه شده بهترین جایگزین برای کرایولیپولیز یا سایر روش‌های تهاجمی یا غیر تهاجمی برای کاهش وزن و لاغری، انتخاب یک رژیم تغذیه اصولی بدون استفاده از هر قرص و دارو و دمنوشی بهترین راه برای رسیدن به یک نتیجه سالم و مطمئن است.

یک رژیم غذایی سالم و هدفمند، به تنهایی و بدون نیاز به ورزش می‌تواند چربی‌های اضافی را از بین ببرد. البته ورزش در کنار این رژیم می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند.

آنچه از مقاله کرایولیپولیز آموختیم:

کرایولیپولیز روشی مطمئن برای از بین بردن چربی‌های سرسخت با انجماد سلول‌های چربی است. پس از یخ‌ زدن سلول‌های چربی، این سلول‌ها به طور طبیعی توسط بدن دفع می‌شوند. با کرایولیپولیز شما بدون جراحی به نتایج قابل مشاهده در سایز خود می‌رسید.

کرایولیپولیز، یک روش کاهش چربی غیر تهاجمی است که از دمای سرد برای کاهش رسوب چربی در نواحی خاصی از بدن استفاده می‌کند. با این حال، مردم باید توجه داشته باشند که اثرات درمان فقط برای مناطق مورد نظر اعمال می‌شود. همچنین این روش باعث سفتی پوست را نمی‌شود. فردی که رژیم غذایی ناسالم خود را ادامه داده و در حین انجام کرایولیپولیز، بی تحرک می‌ماند، نمی‌تواند انتظار کاهش چربی زیادی داشته باشد.

سوالات متداول کرایولیپولیز

1- چه نواحی از بدن برای کرایولیپولیز مناسب است؟

سازمان غذا و دارو کرایولیپولیز را برای درمان رسوبات چربی در زیر چانه، بازوها، قسمت داخلی و خارجی ران، شکم، لگن، پهلو، قسمت بالا و پایین باسن و کمر تأیید کرده است.

2- آیا کرایولیپولیز محدودیت سنی دارد؟

روش کول اسکالپتینگ یا کرایولیپولیز را می‌توان برای افراد در هر سنی انجام داد. بیشتر افراد بلافاصله پس از درمان می‌توانند فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرند. در این روش آسیب خاصی به رشته‌های عصبی، رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها یا آسیب دائمی به پوست در ناحیه درمان وارد نمی‌شود.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-امیر 1403/01/14

سلام بعدازکرایو برای تاثیربیشتر ازکویتیشن واراف استفاده بشه بهترنیست

کارشناس به اندام 1403/01/15

سلام عزیزم دو روش متفاوت از هم هست کرایو انجماد و کویتیشن بافت چربی خارج میشه بستگی به نظر پزشک داره

-سعید 1402/12/20

چربی ها چجوری دفع میشن؟یعنی کبد از بین میبردشون؟چون من کبد چرب دارم

کارشناس به اندام 1402/12/21

عزیزم معمولا از راه پوست و دفع چربی های اضافی خارج میشن

غزل 1402/12/17

سلام وقت بخیر چقدر ممکنه بعد درمان پوست افتاده و شل بشه یا چربی ها به صورت ناهماهنگ دفع بشن که باعث بشه بدن ناهموار بشه؟ همچین چیزی رایج هست یا معمولا رخ نمیده؟

کارشناس به اندام 1402/12/18

سلام عزیزم قاعده وقانون ثابتی نداره

-مریم 1402/10/23

سلام ایا گذاشتن دستگاه لاغری کرایولیپولیز روی پهلوها در پشت جایی که کلیه ها قرار دارد می تواند به کلیه ها اسیب بزند

کارشناس به اندام 1402/10/24

سلام عزیزم نه اما درد حساسیت و بی حسی سرخی تورم و....به همراه داشته باشه

-هستی 1402/06/02

سلام ممنون از مقاله خوبتون در شیراز مرکزی هست که انجام بدن؟

کارشناس به اندام 1402/06/03

سلام لطف شماست اطلاع نداریم عزیزم حتما سرچ کنید

-کتی 1402/05/24

اطلاعاتی که دادید عالی بود. کامل و با بیانی بسیار خوب

کارشناس به اندام 1402/05/25

تشکر از توجهی که دارین عزیزم

-حسین شکوهی 1402/05/23

ی اول قیمت بعد کسانی ک در روستا زندگی میکنن خواهشن ی راهکار دارین؟

کارشناس به اندام 1402/05/24

عزیزم قیمت رو باید از مراکزی که انجام میدن استعلام بگیرید اگر اضافه وزنی باشه باید برای تناسب اندام رژیم وسبک غذایی اصلاح بشه ورزش منظم هم انجام بدین