خوردن ماست چه تاثیری بر روده دارد؟

دبیر علمی هفته سلامت گوارش توصیه کرد: مصرف ماست ، دوغ کفیر ، پنیر ، میوه و سبزی ، غذاهای دریایی و پرهیز از مصرف خوراکی های دارای مواد نگه دارنده از عوامل موثر ایجاد تعادل در میکروب های طبیعی روده است. دکتر همایون واحدی امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت […]

خوردن ماست چه تاثیری بر روده دارد؟ - 2 - - اخبار
5 از 5

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 4640

تاریخ انتشار

خوردن ماست چه تاثیری بر روده دارد؟ - 4 - - اخبار دبیر علمی هفته سلامت گوارش توصیه کرد: مصرف ماست ، دوغ کفیر ، پنیر ، میوه و سبزی ، غذاهای دریایی و پرهیز از مصرف خوراکی های دارای مواد نگه دارنده از عوامل موثر ایجاد تعادل در میکروب های طبیعی روده است.

دکتر همایون واحدی امروز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت گوارش که در بیمارستان شریعتی برگزار شد افزود: میکروب های روده ای نقش مهمی در برقراری سلامتی و عملکرد نرمال بدن ایفا می کنند. وی اضافه کرد: حداقل 1000 گونه مختلف از باکتری ها شناخته شده است که حاوی 3 میلیون ژن (150 برابر بیشتر از ژن انسان ) هستند. وزن کلی میکروب روده موسوم به میکروبیوتای می تواند 2 کیلوگرم برسد.
دبیر علمی هفته سلامت گوارش افزود: بیش از 1000 گونه متفاوت باکتری در روده انسان یافت می شوند که فقط 10 تا 170 نوع آنها در افراد مختلف مشترک هستند و بنابر این میکروبیوتای هر فرد مخصوص خود اوست و مانند کارت هویت او محسوب می شود.

وی به نقش میکروب های روده در سلامتی اشاره کرد و گفت : هضم غذا ها در معده و روده کوچک ، تولید برخی از ویتامین ها ، مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم ها ، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب دستگاه گوارش از مواردی است که میکروب ها در برقراری سلامتی دارند.
به گفته وی میکروب های روده می تواند موجب بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده ، سندرم روده تحریک پذیر ، سرطان کولون ، دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی و عروقی ، بیماری کبد چرب و غیره شود.
واحدی ادامه داد: دانشمندان معتقدند ترکیب میکروب ها در 3 سالگی انسان پایدار و مشابه بزرگسالان می شود اما در طول زندگی به تکامل خود ادامه می دهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار داشت : ترکیب میکروب ها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سن ، ژنتیک ، نژاد ، تغذیه و محیط تغییر می کند و از این رو شناسایی و تعیین میکروبیوتای نرمال در جوامع و سنین مختلف عامل مهم و پیش نیاز برای شناسایی بیشتر عوامل تاثیرگذار به شمار می رود.
واحدی همچینن اضافه کرد : تغییر و اصلاح رژیم غذایی در نوع میکروب های روده تاثیر می گذارد. تغذیه صحیح و مناسب مانند مصرف ماست ترش ، مواد فیبری (میوه و سبزی )، غذاهای دریایی ، مصرف مکمل های پروبیوتیکی (ماست ، دوغ کفیر ) بر عملکرد روده ها و سلامتی تاثیر گذار است.
هفته سلامت گوارش در روزهای یکم تا هشتم خردادماه در شهرهای تهران ،مشهد ، قم ،ساری ، تبریز ، گرگان ، اهواز ، کرمان و رشت برگزار می شود.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-طاها 1402/05/04

لبنیات هرمتخصص گوارشی میگه نخوریدبرای بیماران التهابی.الان نمیشه به دکترهااعتمادکردچون نظر واحدی ندارن