وزن آب بدن و ارتباط آن به کاهش وزن

فهرست مطالب (کلیک کنید) وزن آب بدن چطور کار می کند؟کاهش وزن به معنای از دست دادن آبچرا سوزاندن چربی خیلی سخت تر استاضافه شدن وزن آب بدن را کنترل کنید مسلما تا به حال نام قرص های آب، رژیم های سم زدایی و تمیز کننده را شنیده اید که کمکتان می کنند سریع وزن […]

وزن آب بدن و ارتباط آن به کاهش وزن - 1 - - رژیم لاغری
5 از 5

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 11884

تاریخ انتشار

وزن آب بدن

مسلما تا به حال نام قرص های آب، رژیم های سم زدایی و تمیز کننده را شنیده اید که کمکتان می کنند سریع وزن کم کنید، چون باعث کم شدن آب بدن می شوند نه سوزاندن چربی. اما معنی آن چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوال ما پرسشمان را با یک متخصص در میان گذاشتیم، وزن آب بدن چیست و چرا دست در دست کاهش حرکت می کند و اینکه آیا تاثیری هم در روند پیشرفتمان دارد؟
اجازه دهید به این سردرگمی پایان دهیم.

وزن آب بدن چطور کار می کند؟

تقریبا 50 تا 60 درصد از وزن بدنمان را آب تشکیل می دهد و اینکه چقدر از آن را حفظ می کنیم بستگی به عادت غذا خوردنمان دارد. برای مثال زیاده روی در خوردن غذاهای نمکی باعث می شود سلول ها تحریک شوند و مانند اسفنج آب را در خود نگه دارند، به طور مشابه، برنامه غذایی سرشار از قند باعث می شود سطح انسولین خون بیش از حد معمول باشد، که می تواند باعث شود بدن سدیم را حفظ کند ( ترجمه: اسفنجی شدن سلول ها ) و وقتی کربوهیدرات می خورید ( چون پاستا خوشمزه است ) در ازای هر گرم از کربوهیدراتی که بدن ذخیره می کند تا بعدا به عنوان انرژی مصرف کند ( با نام گلیکوژن نیز شناخته می شود ) سه گرم نیز آب ذخیره می شود – به همین دلیل است که بعد از خوردن پیتزا حس می کنید مانند یک لاستیک پر باد شده اید!

کاهش وزن به معنای از دست دادن آب

به همین دلیل است که در اولین هفته های شروع برنامه غذایی شاهد پایین آمدن سریع وزن خود هستید. ضرورتا مجبور می شوید مقدار آبی که برنامه غذایی باعث ذخیره شان شده بود را دفع کنید.
وقتی برنامه ی غذایی را شروع می کنید که از نظر کالری محدودتان می کند، بدن نمی تواند با آن مقدار کالری که مصرف می کنید انرژی خود را تامین کند پس مجبور می شود برای این کار به سراغ ذخایر گلیکوژن برود. از آنجا که گلیکوژن به همراه آب در بدن ذخیره می شود، سوزاندن گلیکوژن به معنای آزاد کردن آب درون آن نیز هست. به عبارت دیگر مانند ابری که ببارد آب را از بدن خود بیرون می کنید.

چرا سوزاندن چربی خیلی سخت تر است

سیستم سوخت و ساز بدنمان شیوه خاص خود را برای انجام کارها دارد­­­­­ و به همین دلیل است که از دست دادن وزن آب بدن ساده است ولی از دست دادن چربی چالش برانگیز. بدن تحت شرایطی خاص به سراغ منابع انرژی می رود، قندهای غذایی، کربوهیدرات ها ابتدا به عنوان تامین سوخت سوزانده می شوند، پس از آنها چربی و عضلات سوزانده خواهند شد. اگر این کمبود انرژی بسیار شدید باشد بدن سیستمش را تبدیل به ذخیره سازی فوق کاربردی می کند تا شما را نجات دهد ( چون فکر می کند در شرایط سختی هستید ).

اضافه شدن وزن آب بدن را کنترل کنید

از دست دادن وزن آب بدن کاملا طبیعی است و بخش قابل انتظاری از یک برنامه کاهش وزن است و همین که بدنتان به رژیم جدید عادت کند، راه های طبیعی فراوانی برایتان فراهم می شود تا وزن آب بدن را در مسیر درست نگه دارید. از مصرف بیش از حد شکر و نمک بپرهیزید و آب زیاد بنوشید. وقتی به اندازه کافی آب ننوشید، بدن از هر قطره آبی که بدست می آورد برای حفظ عملکرد صحیح سلول های مهم استفاده می کند.
کاهش وزنتان باید آهسته و پیوسته پیش برود، چون این کار علاوه بر تداوم کاهش وزن باعث می شود بدن مانند بالن نشود. محدود کردن کالری برای مدت زمان طولانی می تواند باعث حبس آب در بدن شود. چنین اتفاقی به این دلیل رخ می دهد که کاهش شدید مقدار کالری مصرفی به مدت طولانی باعث افزایش هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود، که مقدار حبس آب در بدن را افزایش می دهد. پس با اینکه چربی کلی بدن در حال کاهش است اما بدن آب بیشتری را در خود نگه می دارد و اجازه نمی دهد شما تغییری را روی ترازو مشاهده کنید.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*