لاغری با بادمجان ، حقیقت یا دروغ؟

همه ما بادمجان ها را با رنگ بنفش می شناسیم. شاید اصلا ندانیم آن ها بر اساس سایز، رنگ و شکل انواع مختلفی دارند. بادمجان را می توانید با دستور پخت های متفاوت و خوشمزه سرو کنید. بادمجان طعمی کاملا خنثی دارد، بنابراین به سادگی طعم دیگر مواد به کار رفته در غذا را  می […]

لاغری با بادمجان
5 از 5

زمان مطالعه 12 دقیقه

تعداد بازدید 19863

تاریخ انتشار

همه ما بادمجان ها را با رنگ بنفش می شناسیم. شاید اصلا ندانیم آن ها بر اساس سایز، رنگ و شکل انواع مختلفی دارند. بادمجان را می توانید با دستور پخت های متفاوت و خوشمزه سرو کنید. بادمجان طعمی کاملا خنثی دارد، بنابراین به سادگی طعم دیگر مواد به کار رفته در غذا را  می گیرد. خوردن بادمجان با روغن کم می تواند مزایای فراوانی داشته باشد. بادمجان نیز مانند دیگر میوه ها و سبزیجات به صورت طبیعی کالری کم، فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد.

پژوهش ها نشان دادند افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای سلامت بدن از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مفید است. یادتان باشد اضافه کردن هرگونه میوه یا سبزیجات به غذایی که می خورید، می تواند برایتان مفید باشد.

لاغری با بادمجان

آیا بادمجان برای کاهش وزن مناسب است؟

متخصصان تغذیه معتقدند هر فرد در طول روز باید دو تا سه وعده سبزیجات میل کند و در هر وعده نیمی از بشقاب را باید با سبزیجات پُر کند. مصرف میوه و سبزیجات کافی برای بدن بسیار مهم است چون بدون آنها دچار مشکل خواهد شد.

بادمجان یکی از سبزیجات محبوب است که مصرفش برای کاهش وزن بسیار تاثیر گزار است. بادمجان مقدار کالری و کربوهیدرات بسیار پایینی دارد و سرشار از مواد مغذی است اما یادتان باشد روش پختن بادمجان روی تاثیر گذاری آن بر کاهش وزن نیز تاثیر بسیاری دارد. برای مثال اگر بادمجان را با پنیر پارمسان سرخ کنید مسلما کمکی به کاهش وزن خود نکردید، روغن موجود در این غذا و پنیری که روی آن قرار دارد مقدار کالری و چربی دریافتی تان را افزایش می دهد. آب پز یا بخار پز کردن راه های جایگزین سالمتری برای پخت بادمجان هستند چون در یک وعده تنها 40 تا 50 کالری دارند.

همچنین بادمجان فیبر بسیار بالایی دارد بنابراین انتخاب مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی است. فیبر با سرعت پایین در مسیر گوارشی حرکت می کند و احساس سیری و رضایت را افزایش می دهد. در نتیجه میزان کالری دریافتی کاهش می یابد. هر فنجان بادمجان خام ( 82 گرم ) دارای 3 گرم فیبر است و تنها 20 کالری دارد.

1- منبع آنتی اکسیدان

بادمجان جزء ده سبزیجاتی است که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC ) بالایی دارد. ORAC از ابزارهای اندازه گیری آنتی اکسیدان در غذاهاست. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات کمک می کند، دریافت میزان آنتی اکسیدان خوراکی خود را افزایش دهید. آنتی اکسیدان هایی که از غذا وارد بدن می شود می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن کمک و سلول ها را از آسیب دیدن محافظت کند.

یکی از آنتی اکسیدان هایی که بادمجان مقدار زیادی از آن را دارد، آنتوسیانین نام دارد. میوه ها و سبزیجات رنگ قرمز، آبی و بنفش در خود آنتوسیانین دارند. نتایج بررسی ها نشان دادند آنتوسیانین می تواند تاثیرات خاصی روی سلامت بدن داشته باشد. البته پژوهش ها روی آنتوسیانین همچنان ناتمام است و به مرور خواص بیشتری از آن کشف می شود. بر اساس این پژوهش ها ترکیبات موجود در بادمجان که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند می توانند طعم تلخی به آن بدهند. بنابراین بادمجان هرچقدر تلخ تر باشد، سطح آنتی اکسیدانش نیز بیشتر است.

2- کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

نتایج پژوهش های انجام شده بر روی 93000 خانم نشان داد مصرف بالای آنتوسیانین خوراکی می تواند خطر حمله قلبی را در خانم های جوان کاهش دهد. در پژوهشی دیگر که روی 1.900 خانم انجام شده بود محققان دریافتند مصرف بالای آنتوسیانین با سفت شدن شریان ارتباطی معکوس دارد. به همین دلیل توصیه می شود برنامه غذایی استفاده کنید که مقدار زیادی آنتوسیانین در خود داشته باشد تا خطر فشار خون کاهش پیدا کند و سفتی شریان ها اتفاق نیفتد. بنابراین خوردن غذاهایی شامل آنتوسیانین مانند بادمجان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

لاغری با بادمجان

3- مفید برای قند خون

بادمجان مزیت خاصی برای تنظیم قند خون دارد. پژوهشی در 2008 نشان داد استفاده از رژیمی که در آن بادمجان باشد به کنترل دیابت نوع 2 کمک می کند. چه چیزی باعث می شود بادمجان برای تنظیم قند خون مفید واقع شود؟ ترکیباتی در بادمجان وجود دارد که می توانند با مهار برخی آنزیم ها و محافظت سلول ها از استرس اکسیدان به تنظیم قند خون کمک کنند.

4- خواص ضد التهابی و ضد سرطانی

پژوهش ها نشان دادند بادمجان به دلیل وجود آنتوسیانین و دیگر آنتی اکسیدان ها خاصیت ضد التهابی برای بدن دارد. همچنین ترکیبی خاص در بادمجان به نام اسید کلروژنیک نشان دهنده خاصیت ضد سرطانی آن است.

لاغری با بادمجان

5- عملکرد شناختی

ویتامین B6 ویتامینی است که برای بیش از 100 واکنش آنزیمی بدن مورد نیاز است. دریافت روزانه مقدار کافی از ویتامین B6، فولات و ویتامین B12 می تواند به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک کند چون این ویتامین های B به کاهش سطح هموسیستئین خون کمک می کنند.

دریافت ناکافی ویتامین B6 می تواند در افراد سالخورده باعث کاهش عملکرد شناختی شود. برخی پژوهش ها نشان دادند بین دریافت ویتامین B6 و عملکرد مغز در افراد سالخورده رابطه وجود دارد. بادمجان منبع ویتامین B6 است. یک فنجان بادمجان خرد شده می تواند 5 درصد نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین کند.

در کنار B6 که به عملکرد مغز کمک می کند، بادمجان دارای چیزی به نام ناسوسین است. بررسی ها روی حیوانات نشان دادند ناسوسین موجود در بادمجان، از آسیب دیدن سلول های مغز جلوگیری می کند. همچنین این ماده موجود در بادمجان جریان خون به مغز را تحریک می کند.

6- منبع فیبر و کم کالری

استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات نه تنها به کاهش خطر برخی از بیماری های مزمن کمک می کند بلکه در روند موثر کاهش وزن نیز اثر می گذارد. بادمجان نیز مانند دیگر سبزیجات کم کالریست و فیبر بالایی دارد.

یک فنجان بادمجان خرد شده تنها دارای 20 کالری است و می تواند 10 درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند. فقط یادتان باشد نحوه پخته شدن بادمجان می تواند در میزان کالری و مواد مغذی موجود در آن تاثیر داشته باشد. سرخ کردن بادمجان در روغن فراوان، می تواند کالری بسیاری به آن اضافه کند. بادمجان کبابی می تواند روشی کم کالری تر برای پخت بادمجان باشد.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
کمال 1400/06/03

سلام اشکال نداره به صورت خام مصرف بشه روزانه

کارشناس به اندام 1400/06/18

سلام دوست عزیز خیلی فرقی نمیکنه

سویل 1399/11/18

ببخشید کالری یک عدد بادمجان سرخ شده خونگی چقدره؟؟

کارشناس به اندام 1399/11/29

سویل عزیز، کالری بادمجان سرخ شده هر 100 گرم 190 کالری است.

آروین 1399/05/27

ببخشید بادمجان کبابی کربوهیدارتش یکم بالا نیست برای رژیم؟

کارشناس به اندام 1399/06/15

دوست خوبم، بادمجان کالری بسیار کمی داره مخصوصا زمانی که به صورت کبابی و نه سرخ شده مصرف بشه.