درمان اگزما با 10 ماده غذایی ضد اگزما

  یک راه موثر برای درمان اگزما استفاده از رژیم غذایی اگزما در برنامه غذایی روزانه است. این برنامه غذایی بر پایه حذف غذاهای محرک و اضافه کردن غذاهای کاهش‌دهنده التهاب در بدن است. مانند درمان اگزما با عسل طبیعی که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. علت اگزما به طور کامل شناخته نشده است. […]

درمان اگزما و کاهش علائم آن به صبر و مداومت احتیاج دارد.
5 از 5

زمان مطالعه 23 دقیقه

تعداد بازدید 21074

تاریخ انتشار

 

یک راه موثر برای درمان اگزما استفاده از رژیم غذایی اگزما در برنامه غذایی روزانه است. این برنامه غذایی بر پایه حذف غذاهای محرک و اضافه کردن غذاهای کاهش‌دهنده التهاب در بدن است. مانند درمان اگزما با عسل طبیعی که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. علت اگزما به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، محققان فکر می کنند که این امر توسط سیستم ایمنی بیش فعال ایجاد می شود. اگزما زمانی که پوست شما در معرض محرک های خارجی قرار می گیرد، ملتهب می‌شود که باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما می‌شود. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که برخی از افراد مبتلا به اگزما به اندازه کافی پروتئینی به نام فیلاگرین تولید نمی‌کنند. این پروتئین مسئول کمک به حفظ رطوبت و سلامت پوست بدن است. در ادامه معرفی جامع غذاهای محرک اگزما و کاهش‌دهنده التهاب  را می‌خوانید.

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی بسیار شایع است که باعث خارش، قرمزی، خشکی و تحریک پوست می‌شود. این بیماری درماتیت آتوپیک نیز نامیده می‌شود. معمولاً در دوران نوزادی یا اوایل کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. با این حال، اگزما می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد. چند نوع مختلف اگزما وجود دارد. نوع اگزما می‌تواند تعیین کند که چه نوع بثوراتی ایجاد می‌شود و در کجای بدن شما ایجاد می‌شود. در حقیقت اگزما نوعی آلرژی است که به نوع تغذیه و نوع پوشش بدن بستگی دارد. آلرژی غذایی نتیجه یک پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی است. بدن به غذای خاصی به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که گویی مضر یا خطرناک است، که علائمی مانند کهیر، خارش، تورم، سوزن سوزن شدن در دهان، سرفه و استفراغ را ایجاد می‌کند.

مدت زمان درمان اگزما

هر چه بیشتر از مواد غذایی تحریک ‌کننده و التهاب‌آور و مواد شیمیایی و بهداشتی دور باشید و رژیم درمان اگزما را رعایت کنید، طول دوره درمان این بیماری کوتاه‌تر خواهد بود.

چه روش‌هایی برای پیشگیری از اگزما وجود دارد؟

محرک‌ها برای همه یکسان نیستند و ممکن است بین محرک و علائم تاخیر وجود داشته باشد. عرق، پارچه‌ها (پشم، پلی استر)، شوره حیوانات خانگی، هوای سرد یا گرم و صابون‌های دارای مواد آرایشی و عطر از عوامل رایج هستند. همچنین سوال بسیاری از کسانی که به بیماری اگزما دچار هستند این است که چه روش‌هایی برای کاهش علائم اگزما وجود دارد؟ در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش علائم اگزما را می‌خوانید:

یک راه موثر برای درمان اگزما استفاده از رژیم غذایی مناسب است.

یک راه موثر برای درمان اگزما استفاده از رژیم غذایی مناسب است.

 

به میزان کافی آب بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب (هشت لیوان 8 اونس در روز) کلید پیشگیری از شیوع اگزما و کمک به مرطوب کردن پوست برای درمان است.

پوست خود را مرطوب نگه دارید

پوست خشک ممکن است پوسته پوسته، سفت شود و به راحتی شکسته شود، که می‌تواند منجر به ملتهب شدن آن شود.

تا جایی که می‌توانید خود را از استرس دور نگه دارید

برای برخی افراد، استرس عاطفی می‌تواند علائم اگزما را تحریک کند. پزشکان دقیقاً دلیل این امر را نمی‌دانند، اما راه‌هایی برای کمک به کاهش استرس در زندگی شما وجود دارد، از تکنیک‌های ذهن-بدن و مدیتیشن گرفته تا تغییرات سبک زندگی و رویکردهای درمانی مانند درمان شناختی رفتاری. با پزشک خود در مورد چگونگی کاهش استرس در صورت ایجاد اگزما صحبت کنید.

از تحریک‌کننده‌های پوست اجتناب کنید

تحریک کننده‌ها می‌تواند شامل صابون دست، مایع ظرفشویی، مواد شوینده لباسشویی، شامپو یا پاک کننده‌ها و ضدعفونی کننده‌های منزل باشند. آب میوه، سبزیجات و حتی گوشت می‌تواند در برخی افراد به عنوان محرک عمل کند. سایر محرک‌های رایج عبارتند از:

  • دود سیگار
  • فلزاتی مانند نیکل
  • عطر و ادکلن
  • پماد ضد باکتری مانند نئومایسین و باسیتراسین
  • فرمالدئید (در برخی از ضد عفونی کننده‌ها، واکسن‌ها و چسب‌ها)
  • کوکامیدوپروپیل بتائین (ضخیم کننده در لوسیون‌ها و شامپوها)
  • پارافنیلن-دیامین (در رنگ‌ها، خالکوبی‌ها)
  • ایزوتیازولینون (ضد باکتری در دستمال مرطوب کودک و سایر محصولات آرایشی بهداشتی)
برای درمان اگزما، از تحریک‌کننده‌های پوست اجتناب کنید.

برای درمان اگزما، از تحریک‌کننده‌های پوست اجتناب کنید.

از مواد غذایی محرک اجتناب کنید

غذاهایی که معمولا باعث ایجاد واکنش اگزما می‌شوند عبارتند از:

  • گندم و گلوتن
  • میوه‌های خانواده مرکبات
  • سویا
  • انگور
  • کلم بروکلی
  • تخم مرغ
  • لبنیات، از جمله ماست، شیر گاو، پنیر و کره
  • گوجه فرنگی
  • میوه‌های خشک شده
  • آووکادوها
  • ادویه‌جات، مانند دارچین و وانیل
  • برخی از انواع آجیل

هر چه بیشتر از مواد شیمیایی و غذایی تحریک‌کننده اگزما دور باشید، بهتر می‌توانید آن را کنترل کرده و به کاهش علائم اگزما کمک کنید.

  • در عوض سعی کنید یخچال خود را با مواد ضد التهابی، غنی از امگا و قلیایی پر کنید که می‌تواند به کاهش اگزما از درون کمک کند.
  • روغن بذر کتان پوست شما را از درون مرطوب می‌کند. نصف قاشق چای خوری روغن بذر کتان در روز، مقدار زیادی امگا 3 برای تسکین پوست دردناک و خارش دار، به شما می‌دهد.
  • بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت پوست بسیار مهم است. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ از جمله زردآلو، هویج، فلفل و کدو حلوایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • برگ‌های شاهی هم خاصیت ضد التهابی و هم پاک کنندگی برای تسکین لکه‌های ملتهب پوست دارند. برگ‌ها را حدود 10 دقیقه بجوشانید تا یک نوشیدنی با طراوت درست کنید یا به ساندویچ و سالاد اضافه کنید.
یکی از مواد غذایی که باعث ایجاد اگزما، می‌شوند، ادویه‌جات هستند.

یکی از مواد غذایی که باعث ایجاد اگزما، می‌شوند، ادویه‌جات هستند.

چگونه اگزما را می‌توان درمان کرد؟ (دارویی، خانگی غذایی و …)

درمان دارویی

  • پزشک شما می‌تواند یک کرم استروئیدی برای متوقف کردن خارش و از بین بردن بثورات پوستی یا کرم‌های موضعی به نام مهارکننده‌های کلسینورین مانند پیمکرولیموس (Elidel) یا تاکرولیموس (Protopic) تجویز کند که از پوست شما محافظت کرده و از شیوع اگزما جلوگیری می‌کند.
  • کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه (OTC) در دسترس است و خارش خفیف را کاهش می‌دهد. پماد Eucrisa یک درمان موضعی ضد التهابی غیر استروئیدی است که ممکن است به کاهش قرمزی و خارش در درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط ​​کمک کند.
  • برای اگزمای شدید، کرم استروئیدی بمالید و سپس یک باند مرطوب در اطراف ناحیه بپیچید تا مرطوب بماند. نور درمانی از خورشید یا با دستگاه اشعه ماوراء بنفش در مطب پزشک شما نیز ممکن است گسترش بیماری را کاهش دهد.
  • برای خارش شدید اگزما که شما را در شب بیدار نگه می‌دارد، آنتی هیستامین‌های خوراکی را امتحان کنید. دیفن هیدرامین می‌تواند خارش را متوقف کند و به خواب شما کمک کند. ستیریزین، فکسوفنادین و سایر آنتی هیستامین‌ها می‌توانند شعله ور شدن و خارش را کاهش دهند، اما شما را خواب آلود نمی‌کنند.
  • پزشک شما همچنین ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی تجویز کند یا برای شعله ور شدن شدید اگزما به شما واکسن استروئیدی بدهد. اگر بثورات خارش دار خود را بخراشید و پوست را بشکنید، ممکن است برای جلوگیری از عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.
  • برای اگزمای متوسط ​​تا شدید که با داروهای موضعی کنترل نمی‌شود، یا زمانی که نمی‌توان از داروهای موضعی استفاده کرد، دوپیلوماب (دوپیکسنت) ممکن است تجویز شود. این دارو هر 2 هفته یکبار به صورت تزریق زیر پوستی تجویز می‌شود.

برای درمان اگزما با پزشک خود همکاری کنید. برخی از داروها یا داروهای اگزما، مانند استروئیدها، در صورت استفاده بیش از حد طولانی یا زیاد، می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

نوع لباس

پارچه‌هایی که زبر، خیلی سفت یا خارش‌دار هستند می‌توانند باعث اگزما شوند. لباس‌های خیلی گرم یا سنگین می‌توانند باعث تعریق شما شوند و باعث شعله‌ور شدن هم شوند. لباس های نرمی را انتخاب کنید که روی پوست شما ملایم باشد و آن را خنک نگه دارید. اگر به نظر می‌رسد پشم یا پارچه های دیگر شما را آزار می‌دهد، آنها را نپوشید. لباس‌های بدون پشم را پیدا کنید تا شما را در زمستان گرم نگه دارد. لباس‌های گشادی بپوشید که به پوست شما ساییده نشود.

برای درمان اگزما، لباس‌های گشادی بپوشید که به پوست شما ساییده نشود.

برای درمان اگزما، لباس‌های گشادی بپوشید که به پوست شما ساییده نشود.

تمیز نگه داشتن محل کار و زندگی

گرد و غبار، دود، شوره حیوانات خانگی و شن و ماسه و ذرات ریز موجود در هوا می‌توانند باعث ایجاد بثورات پوستی یا تحریک پوست شما شوند. ممکن است به شوره حیوانات خانگی گربه یا سگ حساسیت داشته باشید. شاید دود سیگار یا خانه غبار آلود، مقصر باشد. خانه یا محل کار خود را تمیز نگه دارید. سیگار نکشید یا با افرادی که سیگار می‌کشند معاشرت نکنید. اگر فکر می‌کنید به موهای حیوان خانگی یا شوره حساسیت دارید، با پزشک خود صحبت کنید یا به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید، پزشکی که در درمان آلرژی تخصص دارد.

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به اگزما چیست؟

آیا یک برنامه غذایی خاص به کنترل اگزما کمک می کند؟ بستگی دارد. هیچ رژیم غذایی یا غذایی نمی‌تواند اگزما را درمان کند، اما شما می‌توانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا علائم را از بین ببرید:

رژیم غذایی ضد التهابی برای اگزما

رژیم‌های ضد التهابی فواید زیادی دارند، از جمله تسکین درد و کاهش علائم بیماری‌های مزمن مانند فیبرومیالژیا. این رژیم‌ها همچنین برای رفع علائم اگزما که می‌تواند ناشی از استرس، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به آلرژن‌ها یا محرک‌های محیط شما باشد، مفید هستند.

رژیم‌های ضد التهابی، لبنیات، غلات کامل، گوشت قرمز، آرد و شکر را محدود می‌کنند، اما بر سبزیجات و ماهی تاکید دارند. در واقع، وگان شدن (یا حفظ یک رژیم غذایی کاملاً گیاهی) نیز مسیر خوبی است.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای اگزما

متخصصان پزشکی مدت‌هاست که فواید سلامتی رژیم مدیترانه‌ای را ستایش کرده‌اند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر بسیاری از سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی‌های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 (مانند ماهی سالمون یا ماهی تن) و روغن زیتون تاکید دارد. این برنامه غذایی بیشتر گیاهی است و ماهی‌های زیادی را شامل می‌شود.

 

رژیم غذایی فاقد گلوتن

گلوتن در بسیاری از غذاها، از جمله چیزهایی که انتظار می‌رود – برنج قهوه ای، نان، چیپس، محصولات پخته شده – و چیزهای شگفت انگیزی مانند سس سویا و سس سالاد یافت می‌شود. برای برخی افراد، تغییر رژیم غذایی با گلوتن کمتر ممکن است مفید باشد.

گلوتن می‌تواند همه چیز را بدتر کند. هر زمان که مردم مشکلات مزمن دستگاه گوارش یا مشکلات پوستی داشته باشند و تحت درمان قرار گرفته اند و همه چیز منفی باشد، کار بعدی که پزشکان به آنها می‌گویند این است که سعی کنند گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. گاهی اوقات فقط با انجام یک رژیم غذایی بدون گلوتن، ممکن است متوجه شوید که پوست یا وضعیت مزمن GI شما بهتر می‌شود.

رژیم غذایی حذفی

یک رژیم غذایی حذف، شامل حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی شما برای کمک به شناسایی علت واکنش آلرژیک یا سایر علائم مرتبط با غذا است. برای چند هفته از مصرف یک ماده غذایی یا مواد غذایی خاص اجتناب خواهید کرد و سپس پوست خود را برای هرگونه تغییر زیر نظر بگیرید.

اگر علائم بهبود یافت، غذا را به آرامی و طی چند روز به رژیم غذایی خود وارد کنید. اگر علائم برگشت، احتمالاً یک محرک پیدا کرده اید. رژیم غذایی حذفی نه تنها برای اگزما موثر است بلکه برای شناسایی غذاهایی که ممکن است باعث سایر بیماری‌ها شوند، مانند بیماری سلیاک، عدم تحمل گلوتن، عدم تحمل لاکتوز و سندرم روده تحریک پذیر نیز مفید است.

فهرست مواد غذایی ضد اگزما

رژیم غذایی اگزما باید شامل این مواد غذایی باشد:

درمان اگزما با عسل

برای درمان اگزما عسل طبیعی و اصل را می‌توانید به تنهایی یا با سرکه سیب، آب‌لیمو یا دارچین، بر روی ناحیه اگزما بمالید.

درمان اگزما با عسل طبیعی که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

درمان اگزما با عسل طبیعی به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

ماهی

ماهی منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است به التهاب در بدن کمک کند. نمونه‌هایی از ماهی‌های سرشار از امگا 3 عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن آلباکور
  • ماهی خال مخالی
  • ساردین
  • شاه ماهی

غذاهای پروبیوتیک

برخی از غذاها به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند که باکتری‌هایی هستند که ممکن است به سلامت روده کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این اثر ممکن است به کاهش التهاب در سراسر بدن نیز کمک کند. غذاهای پروبیوتیک عبارتند از:

  • ماست
  • کلم ترش
  • کیمچی
  • میسو
  • تمپه
  • کامبوچا

غذاهای سرشار از فلاونوئید

فلاونوئیدها ترکیبات ضد التهابی قدرتمندی هستند که در طیف وسیعی از غذاها یافت می‌شوند. آنها معمولاً در پوست میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ دیده می‌شوند. نمونه‌هایی از غذاهای حاوی فلاونوئید عبارتند از:

  • گوجه فرنگی
  • فلفل قرمز
  • چای
  • سویا
  • انواع توت‌ها
  • میوه‌های خانواده مرکبات

موز

سرشار از پتاسیم است.

برای درمان اگزما بهتر است از غذاهای سرشار از فلاونوئید مثل موز استفاده کنید.

برای درمان اگزما بهتر است از غذاهای سرشار از فلاونوئید مثل موز استفاده کنید.

آب گوشت گاو یا مرغ

اسید آمینه گلیسین لازم را برای ترمیم پوست فراهم می‌کند.

سیب زمینی

سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین C است.

پیاز سبز

منبع غنی ویتامین K، برای سلامت پوست مهم است.

گندم سیاه

بدون گلوتن و دارای اثر ضد التهابی قوی است.

شیر برنج

کم آلرژی و مواد شیمیایی کم و اگزما بی خطر محسوب می‌شود.

جوانه ماش

غذای قلیایی کننده قوی محسوب می‌شودو

آن چه از مقاله درمان اگزما آموختیم:

اگزما یک بیماری پیچیده است. به همین دلیل درمان اگزما و کاهش علائم آن به صبر و مداومت احتیاج دارد. در رژیم غذایی اگزما باید به غذاهای تحریک‌کننده توجه و آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف یا کم کنید. همچنین از غذاهای تسکین‌دهنده التهاب بیشتر از قبل استنفاده کنید. به عنوان مثال درمان اگزما با عسل یکی از این روش‌های تغذیه‌ای برای کاهش خارش و قرمزی ناحیه درگیر اگزما است. ترکیبی از یک رژیم غذایی کاملاً تعریف شده و سالم همراه با مراقبت‌های پزشکی تخصصی راهی است که باید برای درمان اگزما طی کنید.

منابع: ++++++

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-سها 1403/01/10

ممنون از مطالب خوبتون.دوستان من ۲سال اگزما داشتم چند بار دکتر رفتم عطاری رفتم اصلا خوب نشدم چنتا کار پیشنهاد میکنم اگر انجام بدین انشالله خوب میشین منم ناامید شده بودم ولی گرم اگزاسین و شوینده دست اگزاسین گرفتم ‌.هر روز کلم سفید و سبزیجات خوردم به جای فست فود خوراکی سالم خوردم و هر روز سدر و ماست رو مخلوط میکردم خمیرش رو میزدم به دستم بلاخره اینها بعد ۲سال نتیجه داد

زهرا کوهگرد- 1402/12/14

سلام وقتتون بخیر خواهش میکنم جوابمو بدین من الان ۶ساله دچار درماتیت شدم دور لبم هست قرمزه خیلی اذیتم میکنه هزاران جا دکتر رفتم ی مدت خوب میشه دوباره شروع میشه نمیدونم حتی به چی حساسیت دارم که اینجوری میشه خیلی خسته شدم دیگه زندگیو گرفته ازم ممنون میشم راهنماییم کنین بنظرتون تست حساسیت بدم؟

کارشناس به اندام 1402/12/15

سلام بله عزیزم تست حساسیت بدین

آرش 1402/12/06

سلام پسر من ۱۳ سالشه و روی پوست سرش اگزما وجود داره تازه دیدم کوچک هستند باید چیکار کنیم لطفا راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/12/07

سلام عزیزم به متخصص داخلی مراجعه کنید

علی 1402/11/27

سلام بنده درماتیت سبورئیک دارم ، تست آلرژی دادم و مشخص شد که به هیچ ماده غذایی آلرژی ندارم ، با این وجود که جواب تست اینه که به هیچی آلرژی ندارم چرا وقتی رب یا بامیه میخورم تو غذا عملاً میفهمم که پوستم واکنش نشون میده و به خارش میفته؟

کارشناس به اندام 1402/11/28

سلام عزیزم رب وسعی کنید خانگی مصرف کنید باز هم حساسیته وباید پرهیز کنید به یک ماده قطعا بدن واکنش میده

-فرهاد 1402/09/06

من دو سالی هست که مبتلا به اگزما شدم و وقتی اگزما تشدید میشه،انگار تو بعضی از نواحی بدنم با ده بیست تا سوزن ضربه میزنن! تو این مورد من باید چی کار کنم؟ و اینکه رطوبت پوست سر تا سر بدنم کمه ولی صورتم چرب هست! پیشنهاد شما چیه؟ و اینکه ورزش و فعالیت و عرق کردن برای اگزمای من ضرر داره؟یا خیر؟

کارشناس به اندام 1402/09/07

عزیزم شما درابتدا باید تحت نظر متخصص باشید تغذیه نیازبه تغییرات داره موارد بالا رو رعایت کنید وکرم وپمادهای مناسب رو تهیه ومصرف کنید ورزش هم قطعا عالیه بعداز تمرین دوش بگیرید و لوسیون بدن استفاده کنید

- 1402/08/22

سلام من ۱۷ سالمه و سه ساله که اگزما دارم در ژنم هس و سرخ کردنی که بخورم بدتر میشه با آب هم که دستام رو بشورم و یا تند تند حمام برم تمام بدنمو می گیره هوا هم سرد شه بیشتر میشه دکتر هم زیاد رفتم وپماد دست ساز و قرص بهم می دن

رها 1402/08/11

سلام من الان چند ماه به بیماری اگزما مبتلا شدم دکتر رفتم پماد دست ساز داد پماد استفاده کنم خوب میشه بعدا دوباره در میاد میشه راهنمایی کنید ممنون

کارشناس به اندام 1402/08/12

سلام عزیزم پرهیز از موادغذایی حساسیت زا وشرایطی که محرک اگزما هست شوینده و... ودارو هم تحت نظر باید استفاده بشه

-کبرا واعظ 1402/08/03

سلام من یک بیمار اگزمایی هستم ۶۲ سالم ولز بچگی به این بیماری مبتلا بودم ولی تا چند سال پیش کهیر بود لااقل چند وقت یک بار بهم سرمیزد وتمام بدنم ورم میکرد ، دو روز اینجوری بودم بعد خوب میشدم،حلا ۸ سال هست که من درگیر اگزمای شبانه روزی شدم ،خودم می‌دونم با خوردن ادویه ها بدتر میشم ،خواهش میکنم منا راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/08/04

سلام عزیزم مواردی که بالا گفته شده رو امتحان کنید وهمون طور که اشاره کردین ازمون وخطا هست هر ماده غذایی که محرک هست وبا استفاده حالتون بد شده باید حذف بشه تجویز دارویی هم با پزشک معالجتون هست

-وحید 1402/07/26

سلام دوستانی که سرشون قرمز میشه اول و بعد چند روز پوسته پوسته میشه فقط فقط از کلوبتازول بهورزان فقط همین مارک زرد سفیده بجز این مارک هیچی استفاده نکنید و شامپو سریتا مخصوص اگزما واسه شستشو شب محلول بزن به سرت فردا که بیدار شدی بشور چند روز استفاده کن دیگه خیلی خیلی کم پیش میاد قرمز بشه واسه قرمزی رو سینه هم عالیه

-حمیده 1402/03/23

سلام من ۳۰ سالم هست و۸سال هست که درگیر اگزما شودم وخراش های بد ولکه های بدی هر بار روی پوستم به وجود میاد ولی اصلا روی این خراشهاخارش نداره دکتره پوست خیلی رفتم ولی درمان نشدم حتی دکتر گیاهی هم رفتم یک سال ونیم تحت نظرش بودم تا دارو می خوردم خوب بود ولی به محض این که دارو رو قطع کردم دوباره همون وضعیت قبل شودم شما میگین من چکارکن

کارشناس به اندام 1402/03/24

سلام عزیزم علت این اگزما چی هست چه موردی محرکشه ؟این باید تعیین بشه تا با جلوگیری ازش بتونین به درمانشم کمک کنید

-رقیه 1402/03/13

سلام کلا خوب بود اماموارد ضدونقیض داشت مثلا در اواسط مقاله از گوجه فرنگی مرکبات سویا وفلفل ازمحرکها التهاب اورهایادشدکه بایداجتناب کننداما در آخرمقاله از تسکین دهنده و چه بخورید از اینها یادشد چرا؟؟ من۴۰سالمه همیشه اگزماداشتم اماالان به لطف کرم اوره اوسرین ام ان دی شرکت نفیس تقریبا درمان شدم فقط گاهی که خیلی بی ملاحظگی میکنم کمی خارش دارم

کارشناس به اندام 1402/03/15

سلام عزیزم تاثیر موادغذایی یکسان نیست خوراکی که میتونه محرک باشه بخاطر ترکیباتش در درمان هم موثره

- 1402/03/11

سلام من خارش بدن دارم شدید قرمز میشه دستا م وصورت سرمم اگزما دارم یکسال به این درد دچارم دکترم رفتم اصلا تغییری نکرده چیکار باید کنم 😰😰

کارشناس به اندام 1402/03/15

سلام عزیزم اگزما دلیل داره اب وهوا استرس موادخوراکی خاص بیماری خودایمنی و.... توصیه های بالا روانجام بدین

حامد 1400/07/14

سلام لطفا زودجواب دهید من سینیه پایم خشک وقرمزشده است هرچی مرتوب‌کننده میزنم خوب نمی شه بایدچیکارکنم

کارشناس به اندام 1400/08/01

سلام دوست عزیز مشکل شما یه ناراحتی پوستیه که با مراجعه به پزشک پوست ومو حل میشه

علیرضا 1400/01/08

ایا وازلین تاریخ گذشته برای پوست مضر هست چون من یه مدتی ازش استفاده می کردم و اینکه اگزما با ترامینیاسولون ان ان قابل درمان هست؟

کارشناس به اندام 1400/02/08

سلام دوست عزیز سوال شما در تخصص بخش پوست و هست

سمیرا 1400/01/07

سلام من الان دو سال اگزما پوستی دارم به چند تا پزشک مراجعه کردم درست نمیشه هیچ بدتر میشه به عطاری هم رفتم اونم جواب نمیده به نظر شما من چیکار باید بکنم دیگه کلافه شدم

کارشناس به اندام 1400/02/06

سلام دوست عزیز شما میتونید به طور مکرر از محلول رقیق سرکه با آب شیر به شکل کمپرس یا بخار استفاده کنید بعد از کمپرس اون رو مقابل پنکه نگهدارید و بعد از کاهش درد استرویید موضعی مثل کرم تریامنسیلون استفاده کنید

ملیکا 1399/11/09

سلام منم۱۴سالمه نزدیک یک ماه پشت سرم پایین گیج گاهم زخم شده و مثله اگزماعه ینی همه میگن اگزماست میشه یه راه سریع بگید که زودتر خوبشه؟

کارشناس به اندام 1399/11/23

ملیکای عزیز، بهتره به پزشک مراجعه کنید.

علی یگانه 1399/10/30

سلام من 14 سالم هست واز بچگی بدنم خارش داشت ولی الان فقط دستام خشکه میزنه قرمز هم هست به من گفتن اگزما هست خیلی هم میخاره چیکار کنم

کارشناس به اندام 1399/11/14

علی عزیز، بهتره با دکتر پوستتون مشورت کنید.

عسل 1399/06/15

سلام من الان 14سالم از نه سالگی. اگزما داشتم از نوع هاد الان هم بخاطر کرونا نمی تونم برم دکتر. میشه بگین یک ماسک که بتونم بزای همیشه اژ شرش خلاص بشم. البته من پرهیز از گوجه فرنگی و... که حساسم نمی خورم ولی باز هم وخیمه

کارشناس به اندام 1399/06/16

عسل عزیز، می تونید از ماسک روغن نارگیل استفاده کنید روغن نارگیل هم رطوبت پوست رو تامین می کنه و هم از التهاب و خارش جلوگیری می کنه. حمام جوی دوسر هم مفیده. تو یه وان آب یک پیمانه جو دو سر بریزید و قسمت هایی از پوست رو که اگزما داره داخلش قرار بدید. می تونید از چای گیاهی و روغن ماهی هم استفاده کنید.