اضافه وزن نوجوانان؛ تهدید جدی برای سلامت آن‌ها

اضافه وزن نوجوانان امروزه به یک مشکل جهانی تبدیل شده‌است. بسیاری از نوجوانانی که اضافه وزن دارند و یا به اصطلاح چاق هستند٬ خودشان این موضوع را قبول نمی‌کنند. بیشتر آنها معتقدند وزنشان مناسب است. برای اینکه نوجوانان چاق به کاهش وزن تشویق شوند لازم است اول قبول کنند که وزنشان زیاد است. اما متاسفانه […]

اضافه وزن نوجوانان
4.3 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 32332

تاریخ انتشار

اضافه وزن نوجوانان امروزه به یک مشکل جهانی تبدیل شده‌است. بسیاری از نوجوانانی که اضافه وزن دارند و یا به اصطلاح چاق هستند٬ خودشان این موضوع را قبول نمی‌کنند. بیشتر آنها معتقدند وزنشان مناسب است. برای اینکه نوجوانان چاق به کاهش وزن تشویق شوند لازم است اول قبول کنند که وزنشان زیاد است. اما متاسفانه اکثر آنها به دلیل اقتضای سنیشان مقاومت نشان می‌دهند.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که چاقی یک بیماری جدی و خطرناک است. نوجوانانی که اضافه وزن دارند، بیشتر در خطر تبدیل شدن به افراد بالغ با اضافه وزن و سرطان هستند. بنابراین بسیار مهم است که نوجوانان چاق را حمایت کنیم تا بتوانند بیشتر فعال باشند و تغییرات سالمی در برنامه غذایی خود ایجاد کنند. آگاه کردن این افراد از اضافه وزنشان می‌تواند اولین گام در این راه باشد. ایجاد این تغییرات در نوجوانان می‌تواند آنها را بعدها از چاقی و سرطان در امان نگه دارد.

چه چیزی باعث اضافه وزن نوجوانان می‌شود؟

چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از چربی در بدن جمع شود. اگر فردی بیشتر از آنچه که بدنش نیاز دارد کالری دریافت کند، چاق می‌شود؛ با این حال اضافه وزن نوجوانان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مانند:
اضافه وزن نوجوانان

1- ژن رفتاری-خوراکی

رفتار خوراکی درواقع همان برنامه غذایی و نحوه غذا خوردن است. رفتار خوراکی در خانواده‌ای که اعضا آن اضافه وزن دارند مسلما اشتباه است و شامل مصرف زیاد نوشابه و نوشیدنی‌های مضر، تنقلات پرچرب و قند‌دار، اصرار به خوردن بیش از اندازه، استفاده بی رویه از فست فودها، پرخوری و… می‌شود. در سبک زندگی این خانواده‌‌ها تحرک و ورزش جایگاهی ندارد. اعضا خانواده، مخصوصا کودکان و نوجوانان، بیشتر وقت خود را پای تلویزیون و بازی‎های کامپیوتری می‌گذرانند؛ در نتیجه نه تنها کودکان و نوجوانان بلکه همه اعضا خانواده به چاقی و اضافه وزن مبتلا می‌شوند.

2- مشکلات اجتماعی-اقتصادی

مشکلات اقتصادی و چاقی رابطه تنگاتنگی دارند. چاقی در خانواده‌هایی که میزان درآمد کمی دارند بیشتر دیده می‌شود؛ چرا که در این خانواده‌ها توانایی دسترسی به غذاهای سالم و امکانات ورزشی کمتر است. بچه‌ها کمتر امکان رفتن به باشگاه و کار کردن با وسایل ورزشی را دارند؛ بنابراین امکان تحرک آنها نیز کمتر است.

3- متابولیسم

میزان مصرف انرژی در افراد متفاوت است. متابولیسم و هورمون‌ها تاثیر متفاوتی بر بدن افراد دارند. هورمون‌ها می‌توانند یکی از دلایل چاقی در بعضی از نوجوانان و کودکان باشند. در کنار دلایل بالا موارد دیگری مانند خواب ناکافی، بعضی از اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌ها و دارو‌ها نیز بر اضافه وزن نوجوانان تاثیرگذار است.

علائم اضافه وزن نوجوانان

چربی زیاد یکی از علائم اصلی اضافه وزن نوجوانان است، اما اندازه گیری میزان چربی بدن کار راحتی نیست. با این حال محاسبه BMI یا همان شاخص توده بدنی، می‌تواند تا میزانی اضافه وزن آن‌ها را نشان دهد.

نسبت به میزان BMI نوجوانان چاق به دو دسته تقسیم می‌شوند:

اگر BMI بالای 95 درصد و یا عدد آن بالاتر از 30 بود، به این معناست که فرزند شما نیاز به یک چکاپ کلی دارد.

اگر میزان BMI بین 85 تا 95 درصد باشد و یا عدد آن 30 باشد، این موارد باید در فرزند شما بررسی شود:

  • سابقه بیماری قلبی-عروقی، کلسترول بالا، دیابت و چاقی
  • فشارخون
  • سطح کلسترول بالا
  • افزایش میزان BMI
قاتل فرزندان خودمون نباشیم!
یکی از شیرین ترین لحظه‌ها برای پدر و مادر وقتیه که بچه‌هاشون رو در حال غذا خوردن می‌بینن. غافل از این که پرخوری و چاقی٬ سلامتی اون‌ها رو شدیدا به خطر می‌ندازه.
اگه سلامتی دلبندت برات مهمه براش یه برنامه غذایی اصولی بگیر که هم وزنش و کم کنه هم سلامتیشو تضمین کنه.

دکتر کرمانی برای نوجوان ها برنامه غذایی ویژه‌ای داره
برای دریافت رژیم کلیک کن
call-to-action

اضافه وزن نوجوانان چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

1- فشار خون و کلسترول

اضافه وزن با مشکلات زیادی مثل فشار خون و کلسترول بالا همراه هستند. دو عاملی که از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی شناخته شده‌اند.

2- دیابت

چاقی دلیل اصلی دیابت نوع دو است. اضافه وزن بیش از اندازه می‌تواند به دیابت نوع اول و استفاده از انسولین نیز منجر شود.

3- مشکل در مفاصل مانند آرتروز

اضافه وزن نوجوانان می‌تواند بر مفاصل زانو و ران‌های آنها تاثیر بگذارد؛ چرا که این مفاصل فشار زیادی را به خاطر وزن زیاد و چاقی تحمل می‌کنند.

4- مشکلات تنفسی به خصوص هنگام خواب

اضافه وزن نوجوانان می‌تواند به وقفه تنفسی در خواب (آپنه) و یا همان Sleep apnea منجر ‌شود. افراد مبتلا به وقفه‌ی تنفسی، برای مدت کوتاهی در خواب دچار تنگی نفس می‌شوند. این بیماری باعث اختلال در روند خواب، خروپف و بی خوابی در طول روز نیز می‌شود. خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی دیگر مانند آسم نیز در کودکان و نوجوانان چاق بالاست.

5- مشکلات روانی

جامعه امروز، زیبایی و سلامت را در لاغری می‎‌بیند؛ به همین دلیلی افراد چاق به خاطر اضافه وزنشان سرزنش می‌شوند و به چشم افرادی تنبل و بی اراده به آنها نگاه می‌شود. بچه‌های چاق، به خصوص نوجوانان، اعتماد به نفس کمی دارند و این روی زندگی اجتماعی و احساساتشان تاثیر می‌گذارد.

برای جلوگیری از اضافه وزن نوجوانان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

نوجوانان به دلیل عادات غذایی اشتباه و فعالیت فیزیکی کم چاق می‌شوند. برای آنکه فرزنداتان در وزن مناسب بماند باید:

  • بر تغییر عادات غذایی همه اعضای خانواده تمرکز کنید: تلاش کنید تا کم کم عادت غذایی و فعالیت فیزیکی کل خانواده را تغییر دهید و فقط بر فرزندتان تمرکز نکنید. کودکان زمانی تشویق به انجام یک کار می‌شوند که آن را در والدین خود ببینند.
  • الگو باشید: خانواده‌هایی که غذای سالم می‌خورند و فعالیت فیزیکی خوبی دارند، فرزندانشان نیز بیشتر از این عادت‌های سالم زندگی تقلید می‌کنند.
  • آنها را به فعالیت فیزیکی تشویق کنید: برای کودکتان هر روز حداقل 60 دقیقه برنامه ورزشی بچینید و با آنها همراه باشید. در تمام طول این مدت آنها را همراهی کنید و بگذارید اوقات خوشی را در کنار شما داشته باشند.
  • زمان استفاده از تلویزیون و فضای مجازی را محدود کنید: در روز اجازه دهید تا فرزندتان حداکثر دو ساعت از تلویزیون و کامپیوتر استفاده کند. استفاده از تکنولوژی به میزان زیاد موجب کم‌تحرکی کودکان شده و موجب افزایش وزن آنها می‌شود.
  • خوراکی‌های سالم و مقوی تهیه کنید: به جای آنکه یخچال را با خوراکی‌های مضر و آبمیوه‌های قند‌دار پر کنید، خوراکی‌های خوشمزه و کم چرب مانند شیر کم چرب در آن قرار دهید. میوه و سبزیجات سالم را جایگزین تنقلات پرچرب کرده و از خرید چیپس و پفک جدا خودداری کنید.
  • بیشتر آب بنوشید: فرزندتان را تشویق کنید تا به جای نوشیدنی‌های مضر، بیشتر آب بنوشند.
  • به اندازه‌ی کافی بخوابید: نوجوانان را تشویق کنید تا شب‌ها زودتر بخوابند و خواب بهتری داشته باشند. خواب زود هنگام خطر چاقی را کاهش می‌دهد.

اضافه وزن نوجوانان

اضافه وزن نوجوانان چگونه درمان می‌شود؟

روش درمان اضافه وزن در نوجوانان به علائمی که فرزند شما از خود نشان می‌دهد، سن و سلامت بدنش بستگی دارد. روش‌های درمان اضافه وزن نوجوانان شامل موارد زیر است:

  • رژیم و برنامه غذایی
  • تغییر در مقدار و میزان کالری دریافتی
  • فعالیت‌های فیزیکی و برنامه ورزشی
  • تغییرات رفتاری
  • جلسه‌های درمانی فردی و یا گروهی که در آنها از چاقی، دلایل و رفتارهایی که باعث افزایش وزن است، صحبت می‌شود.
  • حمایت و تشویق کودک و نوجوان برای عمل به توصیه‌ها و درمان‌های پزشکی

درمان‌ اضافه وزن نوجوانان اغلب با برنامه غذایی و ورزشی و مشاوره‌های روانشناسی همراه است. البته برنامه‌ای که برای درمان اضافه وزن نوجوانان چاق می‌چینید، باید واقع بینانه باشد! به این معنی که میزان کالری دریافتی، تغییرات عادات غذایی و برنامه ورزشی به صورت متعادل در آن گنجانده شود.

4.3 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-... 1402/12/21

سلام من دخترم ۱۱ ساله قدم ۱۵۷ و وزنم ۶۰ آیا چقدر باید کم کنم

کارشناس به اندام 1402/12/22

سلام عزیزم وزن مناسب شما 45 43 کیلو هست برای لاغری و کاهش وزن میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام برنامه رو انجام بدین

-فاطمه 1402/12/13

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/12/14

سپاس فراوان

- 1402/12/13

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/12/14

نظر لطف شماست عزیزم

-محمد 1402/12/05

سلام خسته نباشید پسرم ۱۱ سالشه قدش ۱۶۰ وزنش ۶۰ کیلو وزن دارد.چقدر اضافه وزن دارد.

کارشناس به اندام 1402/12/06

سلام سلامت باشید عزیزم حدود ۱۵ کیلو اضافه وزن دارن برای کاهش وزن میتونید روی لینک بزنید وثبت نام کنید

Ali 1402/11/29

سلام قدم185 17سالمه 85کیلو هستم چندکیلو باید کم کنم؟

کارشناس به اندام 1402/11/30

سلام عزیزم 75 کیلو وزن مناسب شما هست برای رژیم میتونین روی لینک بزنید وثبت نام خودتون وانجام بدین

♡~fati~♡ 1402/11/18

من ۱۳ سالمه قدم ۱۳۹ وزنم ۵۵ چقدر باید وزن کم کنم؟ و اینکه من زیاد غذا نمی‌خورم اما چاق میشم ورزشم میکنم دلیلش چیه ممنون میشم جواب بدین ؟

کارشناس به اندام 1402/11/19

عزیزم ۳۲ ۳۵ کیلو برای شما مناسبه تغذیه ریزه خواری مشکل داخلی وهورمونی استرس زیاد و...عامل بالا رفتن وزنه برای رژیم روی لینک کلیک کنید وثبت نام انجام بدین

m 1402/11/11

دخترم 14 سالمه وزنم 56 و قدم 160 چقدر باید لاغر بشم ؟

کارشناس به اندام 1402/11/12

عزیزم حدود 10 کیلو باید وزن کم کنید وحتما با برنامه اصولی مناسب شرایط سنی خودتون لاغر کنید که میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام انجام بدین

- 1402/11/07

سلام من ۱۳ سالمه و دخترم و ۴۶ کیلو وزن دارم آیا خوبه؟

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام عزیزم اندازه قدتون رو نگفتین بنظر چندکیلویی اضافه وزن دارین

-هیچی 1402/11/05

سلام من دخترم ۱۴ سالمه و قدم ۱۵۱ و وزنم ۵۵و۵۶ هستش و بنظر خودم اضافه وزن دارم بنظر شما اضافه وزن دارم که فک کنم جوابتون بله باشه و چقد وزن کم کنم

کارشناس به اندام 1402/11/06

سلام عزیزم بله وزن اضافه هست حدود ۸ ۹ کیلو وزن وکاهش بدین که میتونین از لینک ثبت نام خودتون وانجام بدین

-محمد امین 1402/10/25

سلام من خواهر زاده ام ۱۶سالشه چربی کبدش۲۳۰ هست لاغراندام هم هست علتش چی میتونه باشه باید چکار کنه عوارضش چیه

کارشناس به اندام 1402/10/26

سلام عزیزم تغذیه نامناسب بی تحرکی ژنتیک و....ازعلتهای چربی کبده پیشگیری ودرمان انجام نشه بیماری پیشرفت میکنه

-ینام 1402/10/24

سلام من 15 سالمه و 51 کیلو و قدم152 اما خیلی تو پرم و میخوام لاغر شم ولی آب هم میخورم چاق میشم

کارشناس به اندام 1402/10/25

سلام عزیزم اب که کالری نداره وشما رو چاق نمیکنه کالری دریافتی خیلی بیشتر ازنیازبدن باید باشه که وزن بره بالا برای لاغری هم رژیم مناسب سن ومشخصات خودتون دریافت میکنید کافیه روی لینک بزنید وثبت نام خودتون وانجام بدین

یاسمن 1402/10/19

سلام من ۱۶ سالمه قدم ۱۷۰ و وزنم ۸۷کیلوعه چاقی ارثی خانوادگیمونه ولی من با ورزش و رژیم تونستم کمش کنم و به ۷۵کیلو رسونده بودمش ولی وقتی مدارس شروع شد دیگه نتونستم باشگامو ادامه بدم و به طور غیر قابل باوری به وزنم ۱۲کیلو اضافه شد بخاطر استرس پرخوری عصبی گرفتم و اصلا نمیتونم رژیم و رعایت کنم هرچقدر رژیم میگیرم فایده نداره میرم استپ وزنی چیکار کنم؟😣

کارشناس به اندام 1402/10/20

سلام وقت بخیرعزیزم پیشنهاد میکنیم با مشاور و روانشسناس تغذیه مشورت کنیدالبته هیچ کس بهتر از خودشما نیست چون کامل درک میکنید اگاه هستین رژیم شروع کنید تا حداقل وزن کنترل بشه واروم اروم کاهش پیدا کنه برنامه درست ودقیقی باشه وزن کم میشه

-زینب 1402/10/09

سلام خسته نباشید چه ورزش های برای لاغری شکم مناسب است؟

کارشناس به اندام 1402/10/10

سلام عزیزم ورزشتون باید ترکیب تمرین قدرتی وهوازی باشه همه بدن درگیر میشه میتونین با مربی ورزشی مشورت کرده وحرکات شکمی بیشتر دربرنامتون باشه

A 1402/10/06

سلام خسته نباشید ۱۷ سالمه و ۴۷ کیلو ام وزنم زیاد نیست ولی مدتی میشه ک شکمم چاق شده ب نظرتون چیکار کنم ک رفع بشه؟

کارشناس به اندام 1402/10/07

سلام سلامت باشیدعزیزم عادتهای اشتباهی کخ عاملش بوده روترک کرده و ورزش وشروع کنید

-زهرا 1402/10/02

سلام خسته نباشید ۱۳ سالمه و ۸۰ کیلو وزنم و ۱۶۰ قدم ، تقریبا سه سال مرتب هر هفته سه بار میرفتم تکواندو و اگه میشد ماهی دو سه بار هم میرفتم باشگاه ، وزنم ۳۳ بود اندام و رژیم غذاییم اشکالی نداشت اما وقتی کرونا اوج گرفت تکواندو بسته شد و من بدون اینکه به رژیم غذاییم دست بزنم یا پرخوری کنم یهو وزنم زیاد شد و فعال هم بودم ، فقط میخوام بدونم چرا اینجوری شد و چجوری ازش جلوگیری کنم تا ادامه پیدا نکنه چون به دلیل زیاد بودن درسا نمیشه زیاد باشگاه اینا رفت یاهم ورزش کرد سخته روی هردوشون تمرکز کنی . و اینکه سوالی داشتم اونم اینه که لینکی که گذاشتین و میگین از اونجا برنامه بگیریم هزینش تا چه حد هستش راهنمایی کنید لطفا ممنون

کارشناس به اندام 1402/10/03

سلام سلامت باشید عزیزم 50 کیلو افزایش وزن خیلی زیاده قطعا رژیم تغییر کرده دریافتی بیشتر شده که این میزان وزن بالا رفته باید رژیم بگیرید داخل خونه هم میتونین برای ورزش وقت بزارید مبلغ دوره سه ماهه سفره خانواده 640 تومان هست

دلبر 1402/09/25

سلام من 15 سالمه و قدم 159 و وزنم 54 هست بنظرتون اضافه وزن دارم؟

کارشناس به اندام 1402/09/26

سلام بله عزیزم حدود۱۰ کیلو اضافه وزن دارین برای لاغری حتما روی اصول پیش برید ازطریق لینک ثبت نام انجام بدین

-ترانه 1402/09/21

سلام من ۱۳ سالمه ۴۸ .۴۹ کیلو ام قدم ۱۶٫ اضافه وزن دارم؟؟

کارشناس به اندام 1402/09/22

سلام عزیزم نسبتا وزن مناسبه البته چندکیلویی میتونه کمتر باشه

- 1402/09/17

سلام خوبین من 16 سالمه قدم153 وزنم 51 کیلوعه بعد تازگیا یهو اصن خیلی چیزی میخورم تازه هی فکر میکنم دارم چاق میشم یعنی شکمم یکم رو به جلوعه قبلش نبود گفتن اگه بتونی بگیریش یعنی چربیه بعد من ورزش کارم رژیم غذایی درستم ندارم اضافه وزن که ندارم بعد میشه راهنمایی کنید 😶 ؟

کارشناس به اندام 1402/09/18

سلام عزیزم شما به نسبت سن اضافه وزن دارین برای ورزش که وقت میگذارید حتما کنارش رژیم هم باشه تا زحمات به ثمر بشینه میتونین برای شروع روی لینک بزنید وثبت نام کنید

Ar.Am 1402/08/21

سلام پسرم ۱۱ سالشه و ۴۸ کیلووزنشه و۱۴۵ قدش چقدر اضافه وزن دارن؟

کارشناس به اندام 1402/08/22

سلام عزیزم وزن مناسب برای پسرتون حدود 48 49 کیلو هست برای لاغری هم رژیم مناسب سنشون ومیتونن داشته باشن که مانع رشد هم نشه برای رژیم میتونین روی لینک بزنید وثبت نام رژیم وانجام بدین

وهاب ادیداس 1402/08/15

سلام من متولد ۸۷ هستم ۱۷۹ قدمه ۶۸ کیلو هم وزنمه باید چقدر وزن کم کنم؟.

کارشناس به اندام 1402/08/16

سلام عزیزم 5 6 کیلو میتونین وزن رو کاهش بدین