رژیم شیر؛ آیا لاغری با شیر روش مناسبی برای کاهش وزن است؟

در رژیم لاغری شیر هیچ غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید ۴ وعده شیر به صورت روزانه و به مدت ۴ هفته مصرف کنید. بیایید رو راست باشیم! چنین برنامه‌ای بیشتر شبیه یک شوخی است. همیشه این نکته را گفته‌ایم و بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که هر رژیمی به شما توصیه شد که […]

رژیم شیر
5 از 5

زمان مطالعه 19 دقیقه

تعداد بازدید 76401

تاریخ انتشار

در رژیم لاغری شیر هیچ غذایی وجود ندارد. در این روش شما باید ۴ وعده شیر به صورت روزانه و به مدت ۴ هفته مصرف کنید. بیایید رو راست باشیم! چنین برنامه‌ای بیشتر شبیه یک شوخی است. همیشه این نکته را گفته‌ایم و بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که هر رژیمی به شما توصیه شد که تمام گروه‌های غذایی را حذف کنید و تنها یک نوع غذا بخورید غیر قابل اعتماد است. رژیمی با این سطح شدید محدودیت، مسلما بدنتان را در معرض کمبود بسیاری از مواد مغذی حیاتی قرار می‌دهد.

اما مردم تصمیمشان برای کاهش وزن را با نگاه به تقویم می‌گیرند. عید نوروز، عروسی، مهمانی و خیلی اتفاقات دیگر سبب می‌شود به دنبال کاهش وزن سریع بروند. قبل از اینکه همه چیز را از یخچال بیرون بریزید و یک گالن شیر به خانه بیاورید، اجازه بدهید ابتدا رژیم شیر را بررسی کنیم.

رژیم لاغری شیر چگونه عمل می‌کند؟

رژیم لاغری شیر حدودا یک دهه است که رواج پیدا کرده، شامل نوشیدن روزانه ۴ وعده شیر کم چرب به مدت یک ماه می‌باشد. منطق علمی پشت این رژیم ضعیف است؛ اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند مصرف سطح بالایی از کلسیم به کاهش وزن کمک می‌کند؛ چون کلسیم سبب آب شدن چربی‌ها، مخصوصا چربی‌های شکمی خواهد شد. پس خوردن شیر و نخوردن غذاهای جامد حتما منجر به کاهش وزن می‌شود!

این نوع روش لاغری با شیر به نظر بی خطر می‌آید و فرصتی را به افراد می‌دهد تا کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را در طول روز دریافت کنند. اما همچنان ممکن است این نوع رژیم غذایی سبب ایجاد رابطه‌ای ناسالم با غذا شود.

رژیم شیر از شما می‌خواهد تقریبا همه­‌ی غذاها را کنار بگذارید و فقط شیر استفاده کنید. حذف گروه‌های غذایی و تکیه بر تنها یک نوع غذا برای رسیدن به کاهش وزن در طولانی مدت مناسب نخواهد بود. با استفاده از چنین رژیم‌های خطرناکی دچار کمبود بسیاری از مواد مغذی از جمله فیبر خواهید شد.
رژیم شیر

آیا رژیم لاغری شیر مناسب است؟

مسلم است که اگر غذاها را از رژیم خود حذف کنید و فقط شیر بنوشید وزنتان کم می‌شود. ولی نمی‌توانید برای همیشه شیر بنوشید؛ پس با بازگشت به برنامه غذایی عادی دوباره وزن کم شده را خیلی زود اضافه می‌کنید. رژیم‌های فوق­‌العاده محدود مانند رژیم شیر کاملا ناپایدار و غیرمنطقی هستند.

البته انواع خفیف‌تر رژیم شیر نیز وجود دارد که در آن توصیه می‌­شود قبل از هر وعده، یک لیوان شیر بخورید تا به کنترل مقدار غذا و در نتیجه مقدار کالری دریافتی کمک کند. این یعنی با نوشیدن شیر، هنگام خوردن وعده اصلی دیگر آنقدرها احساس گرسنگی نمی­‌کنید. بنابراین کالری دریافتی شما کاهش می‌­یابد.

مزایای رژیم لاغری شیر

اگر سیستم گوارشتان نسبت به شیر حساس نیست، باید آن را در برنامه غذایی خود جای دهید. شیر یک نوشیدنی بسیار سالم با مواد مغذی فراوان است. مزایای این نوشیدنی عبارتند از:

1- سلامت استخوان‌ها

شیر برای استخوان‌ها مفید است، چون منبع غنی از کلسیم به حساب می‌آید. ماده معدنی که برای استخوان و داشتن دندانی سالم ضروری است. شیر گاو با ویتامین D غنی ­سازی می‌شود. ویتامین D نیز به سلامت استخوان کمک کرده و به همراه کلسیم از پوکی استخوان پیشگیری می‌کنند.

دیگر راه‌های بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان عبارتند از فعالیت فیزیکی مرتب و تمرین‌های قدرتی، پرهیز از کشیدن سیگار و استفاده از یک برنامه غذایی سالم که سدیم پایین و پتاسیم بالا داشته باشد. بیشتر ویتامین D که بدن دریافت می‌کند حاصل قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشید است.

2- سلامت قلب

شیر گاو منبع پتاسیم است که فشار خون را کاهش می‌­دهد. افزایش دریافت پتاسیم و کاهش سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کم می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده‌­اند کسانی که ۴۰۶۹ میلی­‌گرم پتاسیم در روز دریافت می‌کنند در مقایسه با کسانی که تنها هزار میلی­‌گرم مصرف می‌کنند، ۴۹ درصد کمتر در خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی هستند.

غذاهای سرشار از پتاسیم، شامل شیر گاو، پرتقال، گوجه فرنگی، لوبیا سفید، اسفناج، موز، زردآلو و ماست است. افزایش ناگهانی دریافت پتاسیم خطرناک است و سبب بروز مشکلات قلبی می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه مقدار پتاسیم برنامه غذایی خود را افزایش دهید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

3- درمان سرطان

ویتامین D در تنظیم رشد سلولی و محافظت از خطر ابتلا به سرطان موثر است. پژوهش‌ها نشان دادند میزان سرطان در نقاطی از دنیا که کمتر در معرض نور آفتاب هستند بیشتر است. شیر نیز حاوی ویتامین D است و در برابر آسیب سرطان از بدن محافظت می‌کند.

4- جلوگیری از افسردگی

سطح مناسب ویتامین D را تولید سروتونین حمایت می‌کند، هورمونی که با خلق و خو، اشتها و خواب در ارتباط است. کمبود ویتامین D نیز با مشکلاتی مانند افسردگی، خستگی مزمن و سندروم پیش از قاعدگی در ارتباط است.
رژیم شیر

 

5- ساخت عضله

شیر گاو طوری طراحی شده که به رشد سریع‌تر گوساله‌ها کمک کند؛ بنابراین منطقی است که مصرف کنندگان شیر گاو رشد عضلانی بهتری داشته باشند. شیر گاو منبعی غنی از پروتئین با کیفیت و دارای تمام آمینواسیدهای ضروری است. شیر کامل منبع غنی از انرژی به شکل چربی اشباع است که از تحلیل بافت عضلانی به عنوان انرژی پیشگیری می‌کند.

حفظ و افزایش بافت عضلانی به تثبیت وزن و بالا بردن سوخت و ساز جهت کاهش وزن کم می‌کند. بنابراین برای حفظ بافت عضلانی به مقدار زیادی پروتئین نیاز داریم. پروتئین موجود در لبنیات سبب رشد و بازسازی عضلات می‌شود.

6- پوکی استخوان

پوکی استخوان زانو در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، اما نتایج پژوهش‌ها نشان داده که نوشیدن شیر به صورت روزانه با کاهش پیشرفت این بیماری در ارتباط است.

مضرات رژیم لاغری شیر

شیر به صورت طبیعی از مواد مغذی زیادی تشکیل شده که به راحتی قابل دسترسی و خوردن است. مصرف شیر برای کودکان به شدت مهم است. این ماده غذایی به شما وفرزندتان کمک می‌کند تا از سلامت کافی برخوردار شوید. همانطور که گفته شد شیر مواد مغذی زیادی دارد. شیر گاوهایی که در محیط طبیعی رشد کرده‌ و علف سبز خورده‌اند چربی و ویتامین بیشتری دارد.

تحقیقات بیشتری نیاز است تا مقدار شیری که نوشیدن آن برای بدن مفید است و ضرری ندارد، مشخص شود. همچنین برای مشخص شدن تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی مصنوعی بر بدن انسان که به گاوهای شرکت‌های تولید لبنیات داده می‌شود، تحقیقات بیشتری نیاز است.

با رژیم شیر می‌تونم لاغر بشم؟
‌بله حتما. اما یادتون باشه شیر یک ماده غذایی سالم و بخشی از رژیم غذایی اصولیه.
برای رسیدن به یک کاهش وزن پایدار نباید هیچ ماده غذایی رو از رژیمتون حذف کنید.
رژیم لاغری دکتر کرمانی با یه لیست متنوع از خوراکی‌ها‌ی خوشمزه و سالم شما رو به اندامی که همیشه آرزشو داشتید، می‌رسونه.

برای رسیدن به اندام ایده‌آل فرصت رو از دست نده
برای دریافت رژیم کلیک کن
call-to-action

مضرات شیر

1- آکنه

دانشمندان در تحقیقی متوجه شدند نوجوانانی که شیر کم­ چرب یا بدون چربی مصرف می‌کنند بیشتر دچار آکنه پوستی می‌شوند. این عارضه ممکن است به دلیل تاثیر شیر بر هورمون‌های خاصی در بدن مانند انسولین باشد. البته برای تایید رابطه بین آکنه و شیر به تحقیقات بیشتری نیاز است.

2- بیماری‌های پوستی

بعضی از غذاها موجب بروز اگزما می‌شوند. شیر و لبنیات جزء این دسته از غذاها هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند زنانی که در دوران بارداری و شیر‌دهی از پروبیوتیک استفاده می‌کنند، ریسک ابتلا نوزدان خود به اگزما و آلرژی‌های دیگر را کاهش می‌دهند.

3- آلرژی‌ها

حدود 5 درصد از کودکان به شیر حساسیت دارند. حساسیت به شیر ممکن است به شکل بیماری‌های پوستی مانند اگزما و یا به صورت علائمی در روده مشخص شود. مانند:

  • گاز معده
  • یبوست
  • اسهال

و یا به شکل علائم جدی‌تری مانند:

  • آلرژی شدید
  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • مدفوع خونین

4- شکستگی استخوان

خوردن بیش از ۳ لیوان شیر در روز ممکن است خطر شکستگی استخوان در زنان را افزایش دهد. محققان دریافته‌­اند که این عارضه ممکن است به دلیل وجود نوعی قند به نام دی گلاکتوز در شیر باشد. البته برای تایید این ادعا به تحقیقات بیشتری نیاز است. تحقیق دیگری نشان داده که شکستگی استخوان به دلیل پوکی در افراد بالغی که لبنیات، پروتئین حیوانی و کلسیم زیادی استفاده می‌کنند، بیشتر است.

شکستگی استخوان در اثر عدم مصرف شیر

5- سرطان

تامین کلسیم بدن از طریق شیر و غذاهای دیگر خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. قند موجود در شیر نیز ممکن است با بروز سرطان تخمدان ارتباط داشته باشد.

6- عدم تحمل لاکتوز

شیر گاو نسبت به شیر دیگر حیوانات لاکتوز بیشتری دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که حدود 65 تا 70 درصد از جمعیت جهان نوعی از عارضه عدم تحمل لاکتوز را دارند. بیشتر این افراد می‌توانند مقدار مشخص و کمی از لبنیات را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

7- التهاب مزمن

لبنیات با وجود مقدار زیادی کلیسم، خاصیت اسیدی بالایی دارد. شیر نیز به صورت طبیعی خاصیت اسیدی دارد و ممکن است باعث ایجاد التهاب‌های مزمن شود. برخلاف آنچه باور داریم که شیر به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند، ممکن است بر تضعیف آنها نیز تاثیر گذار باشد. خیلی از گیاهان خوراکی مانند کلم پیچ، بادام و انجیر تاثیر بیشتری بر محکم کردن استخوان‌ها دارند و به‌­علاوه عوارضی مانند التهاب مزمن ندارند.

8- بالا بردن سن

اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم محصولات حیوانی در بالا بردن سن بدن تاثیر دارند. تصور کنید که بدن باید چقدر کار کند تا ماده‌ای که از بدن یک موجود زنده دیگر وارد آن شده است را تجزیه کند. جای تعجب ندارد که اعضا بدن خسته می‌شوند! لبنیات یکی از محصولات حیوانی است که هضم آن بسیار سخت می‌باشد. میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، حبوبات و چربی‌های سالم گزینه بهتری برای استحکام بخشیدن به استخوان‌ها هستند. همه این غذاها در کنار مواد معدنی و فیبر، پروتئین گیاهی دارند. مواد موجود در این مواد غذایی به افزایش طول عمر، زیبایی و جوانسازی پوست کمک می‌کنند.
رژیم شیر

9- مشکلات گوارشی مزمن

لبنیات همچنین می‌تواند به روده صدمه بزند. یکی از تاثیرات منفی لبنیات بر روده ایجاد سندروم نشت روده است که با گذشت زمان می‌تواند منجر به بیماری خودایمنی شود. از دیگر آثار منفی لبنیات بر سیستم گوارش می‌توان به اختلالات گوارشی مانند نفخ معده، یبوست، اسهال یا حتی IBS طولانی­‌مدت (سندروم روده تحریک پذیر) نام برد.

بسیاری از افراد که از بیماری کرون (یکی از بیماری‌های التهاب روده) رنج می‌برند، زمانی که مصرف لبنیات را قطع می‌کنند متوجه بهبود بیماری خود به صورت طبیعی می‌شوند. از حق نگذریم، علی رغم بسته‌های زیبا و تبلیغاتی شرکت‌های تولید کننده شیر و لبنیات، لبنیات اساساً فقط مایعاتی هستند که از پستان‌ گاو‌ها بعد از بارداری تولید می‌شوند. آیا فکر می‌کنید معده شما واقعاً می‌خواهد و توان دارد که آن را تجزیه و هضم کند؟!

 حرف آخر

رسیدن به کاهش وزن سالم راه حل سریعی ندارد و زمان­بر است. اگر می‌خواهید وزن کم کنید و آن را ثابت نگه دارید باید عادات سالم و پایداری را برای خود ایجاد کنید که در طولانی مدت قابل اجرا باشند. هر رژیمی که باعث شود احساس فوق العاده ناخوشایندی داشته باشید و یا به شدت گرسنه شوید، اشتباه است و نتایج پایداری نخواهد داشت.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
ماهور خداداد 1402/09/26

سلام .بعداز کم کردن وزن و برای نگه داشتن وزن باید چیکار کرد

کارشناس به اندام 1402/09/27

سلام عزیزم باید رژیم تثبیت وزن وبگیرید برای اینکار هم برنامه تثبیت وداریم به وزنتون رسیدین؟

-هانا 1402/08/13

سلام من وزنم ۹۰ کیلو است و ۱۷سالمه میخوام لاغر بشم آیا شیر کاهش وزن رو میاره

کارشناس به اندام 1402/08/14

سلام عزیزم هیچ ماده غذایی به تنهایی وزن وکاهش نمیده

-محمد 1402/03/12

سلام مصرف مولتی ویتامین باعث چاقی نمیشه

کارشناس به اندام 1402/03/15

سلام عزیزم محرک اشتهاهست دراثرپرخوری دربرابر بازشدن اشتها وزن بالا میره

Mostafa 1402/02/20

سلام من وزنم ۷۵ کبلو هفته آینده مسابقه بوکس دارم کشوری ۴ کیلو باید کم کنم..ایا شیر کاهش وزن میاره،؟

کارشناس به اندام 1402/02/21

سلام نه عزیزم هیچ ماده غذایی به تنهایی کاهش وزن نمیده باید برنامه غذایی رو داشته باشید پبشنهاد رژیم پرپروتئین هست

سارا 1401/10/21

سلام یه سوال داشتم من تو برنامه رژیمیم شیر هست ولی نمیدونم کم چرب بگیرم یا پرچرب،کم چرب که میگن قندش زیاده پرچربم که چربیش بظرتون شیر چندکالری باشه خوبه؟

کارشناس به اندام 1401/10/22

سلام عزیزم به تناوب از هر دومیتونین استفاده کنید میزانش برای شما تعیین شده

علی 1400/12/19

ببخشید من 14 سالمه وزنم 56 و قدم 167 ایا وزنم خوبه یا باید لاغر کنم

کارشناس به اندام 1400/12/21

سلام دوست عزیز برای این که متوجه میزان اضافه وزنت بشی مشخصات جسمانیت رو در این لینک وارد کن

مهشید 1400/05/25

آخرش شیر بخوریم یا نخوریم؟ 2 لیوان در روز که آدمو نمی کشه؟ مشکلی ایجاد نمی کنه؟ برای من 17 ساله که تو سن رشدم؟

کارشناس به اندام 1400/06/04

سلام دوست خوبم ما نمیگیم شیر نخورید میگیم شیر یک غذای سالمه ولی یک غذای کامل نیست

سهیلا 1400/04/29

سلام من ۷۵ کیلو وزنمه و باید به وزن ۵۸ کیلو برسم همراه با ورزش تازه شروع کردم. میخوام برای مقدمه رژیمم رژیم شیر بگیرم برای سم زدایی بدنم و بعد ۳ هفته به رژیم لاغری دیگه ای داشته باشم اگه میشه به صورت دقیق بگین رژیم شیر به چه صورتی هست چقد باید خورد و شام و صبحانع و ناهار رو دقیقا...ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1400/05/16

سلام دوست عزیز ما رژیم های تک بعدی رو پیشنهاد نمیکنیم این مقاله ها صرفا جهت افزایش اطلاعات شما دوستان هست

هلنا 1400/01/23

خب چقدر توی یک ماه با همین رژیم وزن کم میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟

کارشناس به اندام 1400/02/20

سلام دوست عزیز اگر مقاله رو خوب مطالعه کرده باشید متوجه میشید که ما این رژیم رو مناسب نمیدونیم و توصیه نمیکنیم

مبینا 1399/04/15

سلام خسته نباشید برای اینکه ۱۰ کیلو کاهش وزن داشته باشیم باید چند هفته رژیم بگیریم؟؟؟

کارشناس به اندام 1399/04/16

مبینای عزیز، میزان کاهش وزن شما به شرایط جسمی‌تون و همینطور پایبندی شما به رژیم بستگی داره. به طور معمول در هر ماه 3 الی 4 کیلو کاهش وزن خواهید داشت. برای دریافت رژیم می‌‌تونید به این لینک مراجعه کنید.