استفاده های هوشمندانه از عسل، داخل و خارج از آشپزخانه

بیشتر ما عسل را به عنوان جایگزین شکر برای شیرین کردن چای و یا صبحانه ای خوش طعم همراه با کره به یاد می آوریم. اما این میکس فوق اشباع شده از گلوکز و فراکتوز که زنبورها با استفاده از شهد گل ها درست می کنند، قابلیت های بسیار بیشتری دارد. به خواندن این مقاله […]

خواص عسل
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 2487

تاریخ انتشار

بیشتر ما عسل را به عنوان جایگزین شکر برای شیرین کردن چای و یا صبحانه ای خوش طعم همراه با کره به یاد می آوریم. اما این میکس فوق اشباع شده از گلوکز و فراکتوز که زنبورها با استفاده از شهد گل ها درست می کنند، قابلیت های بسیار بیشتری دارد.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا ببینید عسل در داخل و خارج از آشپزخانه چه استفاده های فوق العاده ای دارد.

1- راه حل مشکل شوره سر

عسل راه حل مشکل شوره سر

یکی از دلایل شوره سر قارچ ها هستند و عسل می تواند برای کسانی که کف سرشان پوست پوست است درمانی طبیعی باشد. علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی، عسل به عنوان یک ضد قارچ نیز شناخته می شود.

در یک آزمایش محققان متوجه شدند استفاده از عسل رقیق شده در شستشوی سر می تواند می تواند باعث کاهش پوست پوست شدن سر و همچنین درمان خارش شود.

2- کمک به کاهش وزن

عسل کمک به کاهش وزن

در تحقیق که سال 2009 انجام شد، محققان طی هشت هفته روی بیماران دیابتی متوجه شدند آن دسته از افراد که در وعده های خود عسل می خورند در مقایسه با گروهی که چنین کاری نمی کنند، موفق به کاهش وزن و همچنین کاهش کلسترول شده اند. یکی از راه های ساده برای اضافه کردن عسل به برنامه غذایی به صورت متعادل این است که روز خود را با یک لیوان آب گرم و یک قاشق غذا خوری عسل شروع کنید.

3- تقویت کننده آنتی اکسیدان

عسل تقویت کننده آنتی اکسیدان

عسل منبع فوق العاده از یک نوع آنتی اکسیدان به نام پلیفنول است، که نقش بزرگی در سلامت قلب و کاهش خطر سرطان ایفا می کند. افرادی که به صورت روزانه عسل مصرف می کنند مقدار آنتی اکسیدان موجود در خونشان تقویت می شود.

4- تقویت عملکرد ورزشی

عسل تقویت عملکرد ورزشی

بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد ورزشی خود رو به کربوهیدرات ها می آورند که سرشار از گلوکز هستند، اما محققان دریافته اند که قندهای طبیعی موجود در عسل می توانند باعث همین نتیجه شوند. عسل یکی از جایگزین های عالی برای میان وعده های قبل از ورزش ورزشکاران است.

5- تحریک کننده حافظه

عسل تحریک کننده حافظه

عسل این قابلیت را دارد که به حافظه نیز کمک کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2011 انجام گرفت استفاده مرتب از عسل می تواند باعث تقویت حافظه خانم های یائسه شود. در واقع محققان به این نتیجه رسیدند که عسل از قرص های هورمونی تاثیرش بیشتر است. خانمی که روزانه 20 گرم عسل استفاده می کند، بعد از چهار ماه حافظه کوتاه مدت بهتری از خانم هایی که قرص های هورمونی مصرف می کردند دارند.

6- التیام بخش جای نیش پشه ها

عسل التیام بخش جای نیش پشه ها

خارش مزمن جای نیش یک پشه می تواند هر کسی را دیوانه کند اما خواص ضد التهابی عسل می تواند مانند آب روی آتش عمل کند. بله عسل باعث چسبناک شدن پوست می شود اما می تواند خارش را تا حدود زیادی کاهش دهد. از آنجا که عسل آنتی بیوتیکی طبیعی است، حتی می تواند از عفونت نیز پیشگیری کند.

7- درمان آفتاب سوختگی

عسل درمان آفتاب سوختگی

عسل یک جایگزین مناسب برای داروهای سوختگی پوست می باشد. این مایع طلایی را می توانید به سادگی در درمان انواع آفتاب سوختگی به کار ببرید و تاثیر معجزه آسای آن را شاهد باشید.

8- مبارزه با عفونت

عسل مبارزه با عفونت

عسل خواص ضد میکروبی دارد، تمدن های باستنی از عسل برای درمان زخم ها استفاده می کردند. محققان متوجه شده اند که عسل می تواند به سرعت زخم را تمیز کند، از زخم در برابر دیگر عفونت ها محافظت کند و با تحریک سلول های رشد، التیام آن را سرعت ببخشد.

9- محافظت از میوه ها

عسل محافظت از میوه ها

اگر می خواهید میوه های فصلی را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کنید، راه حل کنسرو کردنشان است و اگر شک دارید که از آب شکر استفاده کنید یا عسل دلایل زیادی وجود دارد که می گوید عسل بهتر است: محققان علم تغذیه متوجه شده اند که عسل حاوی یک ماده ضد میکروبی است که برای نگهداری از غذا بسیار به کار می آید.

10- تقویت کننده سس سالاد

عسل تقویت کننده سس سالاد

محققان دانشگاه ایلینویز در طی آزمایشاتی متوجه شدند عسل هم یک نگهدارنده طبیعی است و هم می توان از آن به عنوان شیرین کننده سس سالاد استفاده کرد. محققان می گویند آنتی اکسیدان موجود در عسل سس سالاد را تا بیش از 9 ماه سالم نگه می دارد.

11- استفاده در حمام

عسل برای استفاده در حمام

افسانه ها می گویند کلئوپاترا برای نرم و لطیف نگه داشتن پوستش خود را در حمامی از شیر و عسل شستشو می داده – اسید لاکتیک شیر و قابلیت مرطوب کننده عسل پوست را نرم می کنند. البته لازم نیست کلی شیر و عسل را برای یک حمام از بین ببرید! مقداری شیر، عسل و روغن های طبیعی کافیست.

12- التیام بخش گلو درد

عسل التیام بخش گلو درد

بر اساس گفته های متخصصان درمان طبیعی عسل، که حاوی ویتامین های گروه B، آمینو اسیدها، و مواد معدنی چون کلسیم و منیزیم است، می تواند گلو درد را التیام ببخشد و قدرت سیستم ایمنی بدن را نیز افزایش دهد.

13- کمک به التیام سوء هاضمه

عسل کمک به التیام سوء هاضمه

عسل می تواند با کاهش اسیدیته معده به کمتر شدن علائم سوء هاضمه کمک کند. در یک تحقیق محققان دریافتند عسل زمانی که جایگزین غذاهای فرآوری شده می شود میکروفلور روده را در موش ها بهبود می بخشد.

14- کمک به خوابی بهتر

عسل کمک به خوابی بهتر

عسل کمک می کند به خواب بروید. مغزمان با گلیکوژنی که کبد تولید می کند فعالیت می کند. برای تولید گلیکوژن، کبد به گلوکز و فراکتوز بعلاوه ی برخی مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارد. قبل از اینکه به رختخواب بروید یک یا دو قاشق عسل میل کنید ( که همه مواردی که گفته شد را دارد ) این کار کمک می کند مغز برای 7 تا 8 ساعت سوخت داشته باشد و شما نیز خوابی آرام را تجربه کنید.

15- جلوگیری کننده از سرفه

عسل جلوگیری کننده از سرفه

تحقیقات نشان داده کودکانی که قبل از خواب دو قاشق چای خوری عسل می خورند کمتر سرفه می کنند. فقط به خاطر داشته باشید عسل را نباید به کودکان کمتر از 12 ماه بدهید، اسپور موجود در عسل می تواند باعث بوتولیسم در نوزادان شود.

16- اسکراب لایه بردار

عسل اسکراب لایه بردار

ویژگی های آنتی باکتریال و مرطوب کننده عسل باعث می شود بتوانید از آن برای خودتان یک لایه بردار بدن بسازید. عسل را می توانید به انواع لایه بردارها اضافه کنید تا تاثیرشان بیشتر شود.

17- از بین برنده مو

عسل جایگزین موم

می توانید با استفاده از عسل خودتان در خانه موم درست کنید و از آن برای برداشتن موهای زائد کمک بگیرید. برای این کار عسل را به همراه شکر و لیمو ذوب کنید تا موم بدست بیاید.

18- مرطوب کننده ماسک صورت

عسل مرطوب کننده ماسک صورت

به عنوان یک هومکتانت ( موادی که باعث حفظ رطوبت می شوند ) طبیعی، عسل می تواند با نگه داشتن مولکول های آب از پوست در برابر از دست دادن رطوبت محافظت کند. هر کسی که از خشکی پوست صورت رنج می برد، می تواند خود یک ماسک صورت بسیار ساده درست کند، عسل را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند، حتی می توانید از آن فقط برای مناطقی که خشکی زده استفاده کنید مانند آرنج ها و زانوها.

19- شوینده صورت ضد آکنه

عسل شوینده صورت ضد آکنه

عسل خاصیت آنتی باکتریال دارد،استفاده از شوینده صورتی که حاوی عسل باشد به کاهش جوش ها کمک می کند و پوستتان را تمیز نگه می دارد.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*