بهترین زمان ورزش برای چربی‌سوزی – صبح یا عصر؟

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است؟ آیا می‌دانستید به جز خود ورزش و تحرک، زمان ورزش نیز در چربی سوزی بیشتر و بهتر موثر است؟ انسان‌ها موجوداتی چرخه‌ای هستند. ریتم شبانه‌روزی ما به تنظیم هورمون‌هایی کمک می‌کند که بر عملکردهای بدن مانند چرخه خواب/بیداری، سطوح انرژی، گرسنگی، دمای بدن، ظرفیت تنفس و […]

بهترین زمان ورزش ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد.
4 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 6362

تاریخ انتشار

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی چه زمانی است؟ آیا می‌دانستید به جز خود ورزش و تحرک، زمان ورزش نیز در چربی سوزی بیشتر و بهتر موثر است؟

انسان‌ها موجوداتی چرخه‌ای هستند. ریتم شبانه‌روزی ما به تنظیم هورمون‌هایی کمک می‌کند که بر عملکردهای بدن مانند چرخه خواب/بیداری، سطوح انرژی، گرسنگی، دمای بدن، ظرفیت تنفس و ذخایر انرژی تأثیر می‌گذارند.

زمان‌بندی تمرین با ریتم شبانه‌روزی می‌تواند به معنای افزایش هماهنگی، بهبود متابولیسم انرژی و خواب بهتر باشد. در این مقاله به طور مفصل توضیح خواهیم داد که بهترین زمان برای چربی سوزی در ورزش کدام است. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

با وجود اینکه بهترین زمان ورزش در افراد مختلف، متفاوت است، اما در برخی زمان‌ها بیشتر به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

با وجود اینکه بهترین زمان ورزش در افراد مختلف، متفاوت است، اما در برخی زمان‌ها بیشتر به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

بهترین زمان ورزش صبح یا عصر

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی شکم ممکن است در برخی افراد متفاوت باشد اما به طور کلی و بر اساس مطالعات پزشکی انجام شده بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی بدین شرح است:

ورزش در صبح

از نظر پزشکی، ورزش کردن در صبح مزایای بسیاری دارد و بهترین زمان برای تحرک و انرژی گرفتن است:

  • اول از همه، شما حتی قبل از اینکه روز خود را شروع کنید، تمرین خود را انجام خواهید داد. این بدان معناست که روز خود را با اندورفین آغاز می‌کنید و احساس خوبی دارید که می‌دانید کاری را قبل از ساعت 9 صبح انجام داده‌اید که برخی افراد در طول روز انجام نمی‌دهند و این یک تقویت نفس بزرگ است.

  • علاوه بر این، دیگر لازم نیست نگران ورزش کردن بعد از ظهر یا عصر باشید و این می‌تواند فرصت آرامش یافتن باشد، زمانی برای پختن شام، معاشرت با خانواده و دوستان و صرفاً استراحت کردن.
بر اساس تحقیقات بهترین زمان ورزش صبح است و بدن از چربی‌های اضافی برای دریافت انرژی استفاده می‌کند.

بر اساس تحقیقات بهترین زمان ورزش صبح است و بدن از چربی‌های اضافی برای دریافت انرژی استفاده می‌کند.

مطالعه ای که در Medicine and Science in Sports and Exercise Trusted Source منتشر شد، نحوه واکنش زنان به غذا را بعد از ورزش اول صبح ارزیابی کرد. هنگامی که شرکت کنندگان – آنهایی که وزن بدن سالم داشتند و آنهایی که چاق بودند – به مدت 45 دقیقه تند راه می‌رفتند، در مقایسه با زمانی که اصلاً ورزش نمی‌کردند، حواس‌شان به عکس های غذایی خوشمزه کمتر بود.

بر اساس این پژوهش، در روزهایی که شرکت‌کنندگان در صبح ورزش می‌کردند، فعالیت بدنی خود را در طول روز بیشتر از روزهایی که صبح ورزش نمی‌کردند افزایش دادند. مزایای دیگر ورزش صبحگاهی شامل افزایش متابولیسم است، به این معنی که شما در طول روز کالری بیشتری می‌سوزانید.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید توجه به نوع تغذیه در کنار ورزش است تا چربی‌سوزی موثر اتفاق بیفتد. پیروی از یک رژیم لاغری استاندارد و اصولی می‌توانید به سرعت متابولیسم و کاهش وزن بدن کمک شایان توجهی کند.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

  • مطالعات نشان می‌دهند که افزایش سوخت و ساز در عصر می‌تواند خواب شما را به خطر بیندازد. ورزش ضربان قلب و دمای بدن شما را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که جلسات تعریق در اواخر شب می‌تواند مانع از توانایی شما برای بسته شدن چشم شود. ورزش کردن در ساعت 7 صبح، در مقایسه با بعد از ظهر یا عصر، ممکن است به افراد کمک کند خواب با کیفیت‌تری در شب داشته باشند.
ورزش در صبح در ایجاد حس بهتر و انرژی بیشتر در طول روز بسیار موثر است.

ورزش در صبح در ایجاد حس بهتر و انرژی بیشتر در طول روز بسیار موثر است.

  • یکی دیگر از دلایلی که برای اولین بار ورزش صبحگاهی مطرح می‌شود این است که ورزش با معده خالی می‌تواند چربی بیشتری بسوزاند. وقتی با شکم خالی وارد باشگاه می‌شوید، ورزشکاران می‌توانند تا 20 درصد چربی بیشتری بسوزانند. این موفقیت در صبح، قبل از صبحانه، بسیار بیشتر از پایان روز است که در طی آن باید به طور منظم غذا بخورید!

ورزش در بعد از ظهر یا شب

در حالی که مطمئناً به نظر می‌رسد صبح زمان ایده‌آلی برای ورزش کردن است، ورزش کردن در بعدازظهر یا بعد از ساعت کاری نیز مزایای اثبات شده خود را دارد:

  • مطالعات نشان داده است که توانایی بدن شما برای انجام کار در بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد. دمای بدن شما در طول روز افزایش می‌یابد و عملکرد و قدرت عضلات، فعالیت آنزیم‌ها و استقامت را برای عملکرد، بهینه می‌کند.

ورزش در عصر به برخی افراد کمک می‌کند خواب بهتری را در شب تجربه کنند.

ورزش در عصر به برخی افراد کمک می‌کند خواب بهتری را در شب تجربه کنند.

  • بین ساعت 2 بعد از ظهر و ساعت 6 عصر، دمای بدن شما در بالاترین حد خود است. این ممکن است به این معنی باشد که در زمانی که بدن شما آمادگی بیشتری دارد، ورزش می‌کنید و به طور بالقوه آن را به موثرترین زمان روز برای تمرین تبدیل می‌کند.
  • در بعد از ظهر و عصر، زمان واکنش شما در سریع‌ترین زمان است، که برای تمرین‌هایی مانند تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) یا کار با سرعت روی تردمیل مهم است.
بهترین زمان برای تمرین‎‌هایی با شدت بالا، بعدازظهر و عصر است.

بهترین زمان برای تمرین‎‌هایی با شدت بالا، بعد از ظهر و عصر است.

  • اواخر بعد از ظهر همچنین زمانی است که ضربان قلب و فشار خون شما در کمترین حد است که در عین بهبود عملکرد، احتمال آسیب را کاهش می‌دهد.
  • در حالی که برخی ممکن است به افراد هشدار دهند که چگونه کار کردن در شب می‌تواند خواب شما را مختل کند، یک مطالعه حتی نشان داد کسانی که در عصر وزنه می‌زدند نسبت به کسانی که صبح‌ها همان تمرین را انجام می‌دادند خواب با کیفیت‌تری داشتند و بیشتر می‌خوابیدند.
بهتر است قبل از ورزش غذای سنگین نخورید تا بدن از چربی‌ اضافی برای سوخت و ساز استفاده کند؛ نه غذایی که تازه مصرف شده است.

بهتر است قبل از ورزش غذای سنگین نخورید تا بدن از چربی‌ اضافی برای سوخت و ساز استفاده کند؛ نه غذایی که تازه مصرف شده است.

بهترین زمان ورزش قبل غذا یا بعد غذا

وقتی درست قبل از ورزش غذا می‌خورید، بدن شما ابتدا از کالری‌هایی که به تازگی مصرف کرده‌اید برای سوخت استفاده می‌کند. با ورزش کردن در زمانی که حدود سه تا چهار ساعت از آخرین چیزی که خورده‌اید می‌گذرد، بدن شما قادر به سوزاندن چربی اضافی بدن برای سوخت است زیرا روش‌های ساده‌تر دیگری برای سوخت، در دسترس نیست.

بنابراین ورزش با معده خالی می‌تواند به شما کمک کند چربی بدن را برای سوخت بیشتر بسوزانید. این مساله می‌تواند یک ابزار کاهش وزن بسیار مفید باشد زیرا صرف نظر از اینکه در طول تمرین چقدر کالری می‌سوزانید، اطمینان حاصل می‌کنید که چربی بدن بیشتری برای سوخت می‌سوزانید.

بهترین زمان ورزش برای عضله‌سازی، بعداز ظهر و عصر است.

بهترین زمان ورزش برای عضله‌سازی، بعداز ظهر و عصر است.

بهترین زمان ورزش برای عضله سازی

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که عصرها ورزش می‌کنند، طی 13 تا 24 هفته، نسبت به افرادی که صبح‌ها ورزش می‌کردند، توده عضلانی بیشتری کسب کردند.

اگر می‌خواهید مقداری عضله به دست آورید، تمرینات عصرگاهی ممکن است در درازمدت عملکرد بهتری داشته باشند.

بهترین زمان ورزش برای خانم‌ها

در یک مطالعه کوچک، محققان چگونگی واکنش بدن مردان و زنان به ورزش در ساعات مختلف روز – صبح در مقابل شب – را بررسی کردند:

بهترین ورزش برای خانم‌ها صبح است که موجب کاهش چربی شکمی و فشار خون می‌شود.

بهترین ورزش برای خانم‌ها صبح است که موجب کاهش چربی شکمی و فشار خون می‌شود.

محققان دریافتند که در بین زنان، ورزش صبحگاهی باعث کاهش چربی شکم و فشار خون می‌شود، در حالی که ورزش عصرگاهی عملکرد عضلانی را افزایش می‌دهد.

در گروه مردان نیز، ورزش عصرگاهی باعث افزایش اکسیداسیون چربی و کاهش فشار خون سیستولیک و کاهش خستگی می‌شود.

آنچه از مقاله بهترین زمان ورزش آموختیم:

بهترین زمان ورزش برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد زیرا بر اساس مطالعات انجام شده، ورزش در صبح و همچنین عصر مزایایی دارند. چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که زمانی از روز را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و با برنامه شما مطابقت داشته باشد و سپس به آن پایبند باشید. با ثابت نگه داشتن رژیم تمرینی خود در زمان مشخص هر روز، می‌توانید دستاوردهای تمرینی بیشتری داشته باشید.

منابع:

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/09/06

ممنون از اطلاعات مهم و مفیدتون

کارشناس به اندام 1402/09/07

تشکر از همراهی شما

-محمد 1402/08/03

عالی

کارشناس به اندام 1402/08/04

ممنون عزیزم