عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

عوارض کاهش وزن سریع آنقدر گسترده است که هیچ متخصص تغذیه‌ای چنین رژیم‌هایی را توصیه نمی‌کند. البته ممکن است برخی از افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی از یک رژیم لاغری سریع کمک بگیرند که البته طبق شرایطی خاصی این اتفاق خواهد افتاد. کاهش وزن معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می‌افتد […]

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
4.5 از 5

زمان مطالعه 23 دقیقه

تعداد بازدید 57387

تاریخ انتشار

عوارض کاهش وزن سریع آنقدر گسترده است که هیچ متخصص تغذیه‌ای چنین رژیم‌هایی را توصیه نمی‌کند. البته ممکن است برخی از افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی از یک رژیم لاغری سریع کمک بگیرند که البته طبق شرایطی خاصی این اتفاق خواهد افتاد. کاهش وزن معمولا با اصلاح برنامه غذایی و فعالیت جسمی اتفاق می‌افتد که در رژیم‌های سریع از بسیاری اصول غافل می‌شویم. در این مقاله با ما همراه شوید تا 10عارضه شایع رژیم‌های لاغری سریع را بر بدن بدانید:

عوارض کاهش وزن سریع چیست؟

کاهش وزن خیلی سریع به خصوص با تکنیک‌های گرسنگی در طولانی مدت منجر به عوارض جانبی بسیاری می‌شود. شاید یکی از مشهورترین عوارض کاهش وزن سریع این مورد باشد که وقتی افراد خیلی سریع لاغر می‌شوند قادر به ثابت نگه داشتن وزن کم شده نیستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد حدود دو سوم این افراد بعد از کاهش وزن، دوباره به وزن قبلی باز می‌گردند که حتی از مقدار وزن اولیه نیز بیشتر می‌شود:

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 2 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
عوارض کاهش وزن سریع

سو تغذیه

بسیاری از رژیم‌های سریع یک گروه غذایی را به کلی حذف می‌کنند؛ یعنی ممکن است مواد مغذی کلیدی، ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سالم ماندن نیاز دارید را از دست بدهید. برای مثال رژیم غذایی که در آن لبنیات حذف می‌شود سبب کمبود کلسیم می‌شود و رژیمی که کربوهیدرات ندارد به اندازه از آن فیبر دریافت نمی‌کنید. در رژیم کم کالری بسیار اهمیت دارد که به دریافت مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D، ویتامین B-12، فولات و آهن توجه شود. سوتغذیه موجب مشکلات زیر خواهد شد:

  • کاهش انرژی
  • موها و ناخن‌های شکننده
  • ریزش مو
  • خستگی شدید
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • تضعیف استخوان‌ها و پوکی استخوان
campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

کاهش سرعت سوخت و ساز

کاهش وزن سریع معمولا موجب کمبود شدید کالری می‌شود. برای مثال افرادی که از 3000 کالری در روز به 1200 کالری می‌رسند. مشکل اینجاست که بدن این تغییر را به علت کمبود و محدودیت منابع غذایی شناسایی کرده و به همین دلیل به سمت سو تغذیه می رود. در نتیجه، سرعت سوخت و ساز  پایین می‌آید و تمایل آن به ذخیره چربی نیز بیشتر می‌شود.

پژوهشگران با بررسی رژیم‌های لاغری سریع بسیار کم‌کالری، به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگان در این نوع رژیم‌ها هرچقدر وزن‌شان کمتر می‌شود، سرعت سوخت و سازشان نیز پایین‌تر می‌آید. در نهایت این کندی سرعت سوخت و ساز منجر شد شرکت‌کنندگان دوباره وزن‌شان بازگردد و حتی اضافه وزن‌شان از ابتدای کار نیز بیشتر شود.

عضله‌سوزی به جای چربی‌سوزی

وقتی وزن کم می‌کنید، می‌خواهید از دست قسمت‌هایی دارای بافت چربی و نه بافت عضلانی، خلاص شوید. اما اگر خیلی سریع کالری کم کنید بافت عضلانی نیز دچار آسیب می‌شود. رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری بدن را مجبور می‌کنند تا برای تامین انرژی بافت عضلانی را نیز بشکند. با از دست دادن بافت عضلانی باید با فرم زیبای بدن خود خداحافظی کنید.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 8 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
یکی از عوارض کاهش وزن سریع، عضله‌سوزی بدن است.

عضله از نظر سوخت و ساز نسبت به چربی خیلی فعال‌تر است؛ یعنی نیم کیلو عضله، کالری بسیار بیشتری نسبت به نیم کیلو چربی می‌سوزاند. در واقع از دست دادن بافت عضلانی با سوزاندن کالری کمتر در طول روز برابر است. تثبیت بافت عضلانی کمک می‌کند سوخت و ساز بالا بماند.

کم آبی بدن

در دو هفته اول لاغری، به دلیل از دست دادن آب بدن، شاهد کاهش وزن سریعی هستید به خصوص در رژیم‌های کم کربوهیدرات یا بدون کربوهیدرات که بدن آب زیادی از دست می‌دهد. به همین دلیل رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن سریع انتخاب می‌شود. مشکل این است که از دست دادن مرتب آب بدن منجر به عوارض جانبی مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و بی‌انرژی بودن می‌شود. نشانه‌های کم آبی بدن نیز شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • سردرد
  • گرفتگی عضلات
  • کمبود انرژی
  • ادرار با رنگ زرد تیره یا کهربایی
  • احساس تشنگی زیاد
  • تحریک‌پذیری
عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 10 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
کم آبی بدن از عوارض کاهش وزن سریع است.

اگر هر کدام از این نشانه ها ادامه پیدا کرد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر فردی برای بیماری دیابت یا فشار خون بالا دارو مصرف کند، کاهش وزن سریع سبب می شود این داروها بسیار قوی شوند که منجر به این علائم ناراحت کننده می شود.

احساس گرسنگی شدید

وقتی از رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری استفاده می‌کنید سطح لپتین(هورمونی که گرسنگی و سیری را کنترل می‌کند) دچار نوسان می‌شود. وقتی سطح لپتین طبیعی باشد، به مغز می‌گوید چه زمانی بدن‌تان به اندازه چربی دارد و این نشانه‌ای است برای مغز که اعلام سیری کند اما پژوهش‌ها نشان دادند که در رژیم‌های غذایی بسیار کم کالری سطح نامتوازن لپتین سبب ایجاد وسواس غذایی می‌شود. در این شرایط بیشتر احساس گرسنگی خواهید کرد و احتمال پرخوری بالا می‌رود.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 12 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
از عوارض کاهش وزن سریع گرسنگی شدید و ضعف است.

آسیب به سلامت روانی

اگر شخصی برای رسیدن به وزن و اندام مورد نظرش صبر نکند ممکن است دچار مشکلاتی مانند دیسمورفیا بدن، آناروکسیا یا بولیمیا شود. بعضی افراد هم رژیم را با طرز فکر اگر به X برسم، پس Y هم بدست آوردم شروع می‌کنند. برای مثال اگر وزن کم کنم پس شاد خواهم بود و یا اگر وزن کم کنم پس عشقم را پیدا می‌کنم. بنابراین وقتی بعد از کاهش وزن به هدف‌شان نرسند، دچار مشکلات روانی و حتی مشکل با تصور بدنی خود می‌شوند.

تغییر در گوارش(یبوست یا اسهال)

دنبال کردن برنامه غذایی بسیار کم کالری و حتی کم کالری، به شدت جریان گوارش را تغییر می‌دهد. با کاهش وزن شدید ممکن است یبوست یا اسهال را تجربه کنید، چون سرعت گوارش تغییر می‌کند که تا حدودی به نوع غذایی که می‌خورید بستگی دارد. برای مثال اگر برنامه کم کالری را دنبال کنید و مصرف گوشت را افزایش دهید. ممکن است دچار یبوست شوید چون به شکل چشمگیری مصرف فیبر را کاهش دادید.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 14 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
یکی از عوارض شایع کاهش وزن سریع یبوست یا اسهال است.

با این حال اگر در برنامه غذایی مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید ممکن است سرعت فرآیند گوارش خود را افزایش دهید. بعد از چند هفته سیستم گوارش می‌تواند به صورت کلی یا تا قسمتی خود را با تغییر در برنامه غذایی سازگار کند. اگر برای تسریع کاهش وزن از خوردن مایعات پرهیز می‌کنید ممکن است دچار کم آبی شوید و همین خطر یبوست را افزایش می‌دهد.

برای کاهش وزن به هیچ‌وجه پرهیز از مصرف آب توصیه نمی‌شود. قطع استفاده از نوشیدنی‌های شیرین برای افزایش سلامت کلی بدن و کمک به کاهش وزن توصیه می‌شود، اما فراموش نکنید نوشیدن مایعات سالم برای سلامت کلی بدن بسیار با اهمیت است.

سردرد

سردرد از عوارض شایع دنبال کردن رژیم‌های لاغری بسیار کم کالری و کم کالری است. دلیل سردرد‌ها این است که چنین برنامه غذایی ممکن است کربوهیدرات کمی داشته باشد و منجر به کمبود گلیکوژن در بدن شود. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، بدن بافت عضلانی را می‌شکند تا گلیکوژن ذخیره شده در آنها را برای مغز ارسال کند. مغز تنها از گلیکوژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. اگر ذخایر مغز دچار کمبود شوند، بدن چربی‌های ذخیره شده را می‌گیرد و تبدیل به چیزی شبیه گلوکز می‌کند که مغز از آنها استفاده کند. عوارض چنین اتفاقی سردرد است.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 16 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
از عوارض کاهش وزن سریع کاهش قند خون و سردرد است.

خطر سنگ کیسه صفرا

بر اساس پژوهش‌ها حدود 15 تا 25 درصد افرادی که کاهش وزن شدید را تجربه کردند ممکن است دچار سنگ کیسه صفرا شوند. کیسه صفرا دارای صفرایی است که کبد می‌سازد. کیسه صفرا، صفرا را در روده کوچک آزاد می‌کند تا مولکول‌های چربی در آنجا را بشکند.

کاهش وزن سریع خطر شکل‌گیری سنگ‌های کوچک در کیسه صفرا را افزایش می‌دهد. این سنگ‌ها منجر به گرفتگی می‌شوند که برای درمان مجبور به برداشتن کیسه صفرا با جراحی می‌شوید. اگر مقدار زیادی وزن کم کردید و یا می‌خواهید سریع وزن کم کنید، باید حتما با پزشک خود صحبت کنید و تحت مراقبت باشید.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 18 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
افرادی که کاهش وزن سریع دارند ممکن است به سنگ صفرا مبتلا شوند.

بازگشت وزن

پژوهش‌ها نشان دادند حدود 20 درصد افراد دچار اضافه وزن که برنامه طولانی‌مدت برای کاهش وزن را رعایت کردند، حداقل تا یک سال وزن کم‌شده را ثابت نگه داشتند. این افراد موفق چگونه وزن خود را پایین نگه داشته‌اند؟ برای کاهش وزن موفق باید دو چیز را حتما رعایت کرد:

  • اول اینکه باید پیگیر برنامه غذایی خود باشید و بی‌وقفه ادامه دهید.
  • دوم اینکه ورزش را حتما باید وارد برنامه کنید.

مشکل کاهش وزن سریع این است که در طولانی‌مدت دوامی ندارد و کمک زیادی به سلامت کلی بدن نمی‌کند. برای مثال دنبال کردن برنامه‌ای که روزانه تنها 800 کالری دارد. این برنامه کمک خواهد کرد سریع وزن کم کنید اما سرعت سوخت و ساز بدن را نیز کم می‌کند. بعد از اینکه چنین الگوی غذایی را کنار می‌گذارید، سوخت وسازتان کند می‌شود و بیشتر در خطر افزایش وزن قرار می‌گیرید.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 20 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
از عوارض کاهش وزن سریع بازگشت وزن سریع است.

بهترین راه کاهش وزن چیست؟

به جای پیروی از یک برنامه غذایی محدودکننده از یک رژیم لاغری اصولی استفاده کنید که بدن شما را آهسته و پیوسته به سمت کاهش وزن ببرد. همچنین به نکات زیر نیز توجه نمایید:

کاهش وزن آهسته و پیوسته

شاید کاهش وزن آهسته زیاد برایتان جالب نباشد اما بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام است. با این روش پس از لاغر شدن، وزن خود را ثابت نگه می‌دارید و رابطه‌تان با غذاها بهتر می‌شود، یعنی به شیوه درست غذاخوردن عادت می‌کنید. تثبیت وزن به خود بستگی دارد اما تثبیت کاهش وزن ناگهانی به صورت بالقوه دشوارتر است.

رژیم لاغری اصولی

وقتی دچار تردید هستید رژیمی را انتخاب کنید که دارای تمام درشت مغذی‌ها(چربی، کربوهیدرات، پروتئین) باشد و یا با متخصص مشورت کنید تا رژیم غذایی متناسب با نیازها، حساسیت‌ها و محدودیت‌های غذایی‌تان دریافت کنید. هدف این است که به برنامه غذایی به عنوان سبک زندگی، نه یک رژیم لاغری فکرکنید. رژیم لاغری چیزی است که برای مدتی انجام می‌دهید و سپس رها می‌شود اما کاری که شروع می‌کنید نباید تاریخ شروع و پایان داشته باشد.

کاهش کالری نهایتا تا 500

مجبور نیستید کالری رژیم غذایی خود را به شدت پایین بیاورید؛ اگر روزانه 500 کالری کمتر غذا بخورید و در کنار آن رژیم اصولی و برنامه ورزشی داشته باشید، به راحتی هر هفته نیم کیلو وزن را از دست می‌دهید. این رویکرد شاید بلافاصله سبب ایجاد تغییر و خوشنودی فرد نشود اما در طولانی مدت و به شکلی اصولی بدن تغییر خواهد کرد.

  • در هر وعده غذایی پروتئین بخورید؛
  • وزنه‌های سنگین بلند کنید؛
  • تمرین‌های ترکیبی با شدت بالا را انجام دهید؛
  • به اندازه کالری دریافت کنید.
عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 22 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
برای جلوگیری از عوارض کاهش وزن سریع، کالری مصرفی خود را نباید زیاد محدود کنید.

استفاده از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و انجام مرتب ورزش‌های قدرتی به حفظ بافت عضلانی و بالا رفتن سرعت سوخت وساز بدن کمک می‌کند و حتی بافت عضلانی را وسعت می‌دهد.

آب‌رسانی به بدن

مسلما این مشکل در رژیم‌های غذایی مانند رژیم آب‌میوه یا سم‌زدایی(که همین موارد هم ناسالم هستند و موجب سو تغذیه می‌شوند.) وجود ندارد اما در رژیم‌های جدیدتر که روی غذا تمرکز دارند معمولا آب فراموش می‌شود. حواس‌تان به میزان آبی که می‌خورید باشد و مطمئن شوید به اندازه الکترولیت دریافت می‌کنید. در دو هفته ابتدایی رژیم غذایی به نشانه‌های کم آبی بدن دقت کنید.

مصرف غذاهای باکیفیت

بررسی‌ها ثابت کردند که کیفیت غذا، از مقدار کالری دریافتی برای کاهش وزن مهم‌تر است و روی مقدار غذا خوردن هم تاثیر می‌گذارد. در این پژوهش نشاسته‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه شده با افزایش وزن ارتباط داشتند. در حقیقت، کیفیت و کمیت هر دو در کنار یکدیگر اهمیت دارند. محروم کردن از غذاها بار منفی بیشتری روی ذهن دارد. تغییر دادن رژیم غذایی همیشه نباید به دلیل کاهش وزن باشد، تغذیه مناسب و سلامتی بدن نیز ارزش بسیار بالایی دارند.

عوارض کاهش وزن سریع چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟ - 24 - عوارض کاهش وزن سریع - رژیم لاغری
برای پیشگیری از عوارض کاهش وزن سریع، از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

چه زمانی کاهش وزن سریع اشکالی ندارد؟

گاهی اوقات دنبال کردن برنامه غذایی بسیار کم کالری توصیه می‌شود. این کار زمانی اتفاق می‌افتد که زیر نظر متخصص تغذیه باشید. کاهش وزن سریع برای کسی که بسیار چاق هستند و به دلیل مشکلات سلامت باید وزن کم کند توصیه می‌شود. برنامه غذایی بسیار کم کالری زیر نظر متخصص تنها برای مدت زمان کوتاه و تنها برای کمک به سالم‌تر شدن فرد تجویز می‌شود.

این افراد دارای مشکلاتی مانند دیابت، کلسترول بالا، فشار خون و دیگر بیماری‌های خطرناک هستند. تنها در چنین موارد خاص کاهش وزن سریع توصیه می‌شود. به عنوان مثال رژیم لاغری کتوژنیک دکتر کرمانی یکی از رژیم‌های کاهش وزنی است که مدت زمان محدودی دارد و با روش‌هایی که توسط کارشناسان دکتر کرمانی ارائه می‌شود از مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود، جلوگیری می‌کند.

آنچه از مقاله عوارض کاهش وزن سریع آموختیم:

عوارض کاهش وزن سریع می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد، اما چاقی نیز همینطور است. به همین دلیل، رژیم‌های بسیار کم کالری یک گزینه کاهش وزن معقول برای افراد چاق(دارای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30) هستند که به کاهش وزن سریع برای یک هدف خاص مانند جراحی کاهش وزن نیاز دارند. این موارد بسیار خاص هستند و به طور کلی پزشکان کاهش وزن سریع را برای همه توصیه نمی‌کنند.

4.5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
زهرا 1402/12/12

سلام خسته نباشی شوهرم ۲۰ روزه که رژیم گه رفته قبلا خیلی زیاد می‌شود اینجوری بگم اندازه ۲نفر می‌شود هیچی دم دستش بود رو می‌خورد الا فقط سینه مرغ و خیارو ماست و کاهو می‌خره براش مشکلی نداره ۱۲۰ کیلو بود این ۲۰ روز ۷ کیلو کم کرده

کارشناس به اندام 1402/12/13

سلام سلامت باشید عزیزم اگر رژیمشون اصولی باشه جای نگرانی نداره مولتی ویتامین مینرال روهم استفاده کنن

. ناشناس. 1402/10/29

سلام من ۱۶ سالمه و رژیم کانادایی ۱۵ روزه اصلی رو گرفتم که روزانه تقریبا ۵۰۰ کالری غذا میخورم امروز روز پنجم رژیمم هست و تو این چهار روز اخیر تونستم ۵ کیلو کم کنم . قدم ۱۶۹ و وزنم ۷۹ بود و الان ۷۴ هست استخوان بندی درشتی دارم زیادی گرسنه نمیشم و مشکل ندارم فقط بعضی اوقات سرم گیج میره که اونم فکنم بخاطر کم خونیم هست . آیا من این رژیم رو ادامه بدم یا نه ؟... هدفم اینکه اول وزنم رو کم کنم چون زیادی مورد تمسخر بقیه قرار میگیرم و بعد از تموم کردن رژیم به یه رژیم سالم پایبند باشم و شروع به ورزش کنم البته الان هم روزانه پیاده روی میکنم ...

کارشناس به اندام 1402/10/30

سلام نه عزیزم این رژیم برای شما مناسب نیست اگر کم خونی شدید باشه هم باید ارومتر وزن کم بشه برای رژیم هم میتونین روی لینک کلیک کرده وبرنامه دقیق واصولی بگیرید تا مانع رشد شما هم نباشه

-ناشناس 1402/10/24

سلام من 16 سالمه قبلاً کشتی میرفتم 125کیلو هستم و قدم ۱۸۳هست استخوان بندی درشتی دارم و عضله هم دارم اما چربی زیادی دارم و چاقم و منو اذیت می‌کنه و خواستم بدونم برای لاغری بدنسازی برم یا کشتی البته بدنسازی برای عضله سازی نه هدفم لاغریه بنظرتون کشتی یا بدنسازی؟کدوم مفید تره؟

کارشناس به اندام 1402/10/25

سلام عزیزم ورزشتون باید ترکیب تمرین هوازی و قدرتی باشه کنار یک برنامه غذایی اصولی حتما نتیجه خوبی رو میگیرید حدود 90 کیلو مناسب شما هست که میتونین برای رژیم ازطریق لینک ثبت نام برنامه رو انجام بدین

-زهره صفری 1402/10/18

سلام دکتر خسته نباشی من دوماه ونیم شروع کردم رژیم را توی دومات ۱۵کیلو کم کردم خیلیم راضیم این دوهفته ک گذاشته باید جمعه ببینم چقدر دوباره کم کردم دکتر جان یکهفته میشه خیلی احساس گرسنگی میکنم اینقدر که دست وپام میلرزه ولی تحمل میکنم روی اعصابم میترسم تاثیر بزاره پاهام بشدت ضعف داره مخصوصا موقع خواب خیلی پاهام یوقتا دستهام سرد میشه انگار ک تو فریزر گذاشتی میخوام بهم بگی چکار کنم

کارشناس به اندام 1402/10/19

سلام سلامت باشید عزیزم چه رژیمی دارین ؟حتما روزانه مکمل ویتامین ومصرف کنید با مشورت پشتیبان سهمیه اضافی تر استفاده کنید

کیانا 1402/08/03

سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه ۵۶ کیلو هستم اگه با رقص و دنس رفتن شدید در یک ماه ۴ تا ۶ کیلو وزن کم کنم خطرناک نیست؟

کارشناس به اندام 1402/08/04

سلام سلامت باشید کیانا جانم بله برای سن شما زیاده 2نهایت 3 کیلو کافیه

ابوالفضل 1402/06/14

سلام من 16سالمه و قدم ۱۷۲ هست یک سالی میشه باشگاه میرم و وزنم از ۹۰ کیلو به ۷۷ رسیده چند دوهفته ای هست که شروع کردم به اصلاح غذایی با توصیه مربیم فقط شیرینی جات رو ترک کردم و خوراکم رو سالم کردم و توی این دوهفته ۴کیلو کاهش وزن داشتم خواستم بگم مشکلی برام پیش نمیاد؟

کارشناس به اندام 1402/06/15

سلام عزیزم حتما مولتی ویتامین مینرال واستفاده کنید

نگین 1402/05/17

سلام دکتز من پونزده سالمه و قدم ۱۶۲ دو ماه ک دارم ب طور خودسرانه رژیم میگیرم و تو این دوماه دوازده کیلو کم کردم و روزی دوساعت ورزش میکنم از شصت کیلو رسیدم ب ۴۸ کیلو ​و الان خیلی احساس بدی دارم و همش بی حوصله ام کم انرژی وسردرد و مشکل یبوستم دارم الان نمی‌دونم بایدچیکار کنم چون از این میترسم ک وزنم باز برگرده

کارشناس به اندام 1402/05/18

سلام عزیزم بیشتر نگران این باشید رژیم سخت وکاهش وزنی که داشتین به بدن اسیب بزنه مولتی ویتامین مصرف کنید روزانه ورزش کنید همه چیزهم به قاعده بخورید

مم 1402/04/24

سلام من ۲۰ روز رژیم کتوژنیگ گرفتم و تو بیست روز ۶ کیلو کم کردم میخواستم ببینم سالم دارم پیش میرم یا نه تو همه وعده ها مقداری سالاد میخورم و پروتئین میخورم و این که ویتامین هم مصرف میکنم و انرژیم هم کم نشده اتفاقا احساس میکنم انرژیم بیشتر شده میخوام تو ۳ ماه بیست کیلو کم کنم دلیلش اینه که نزدیک بیست کیلو اضافه وزن دارم و میخوام تا قبل شروع مدارس تا جایی که میتونم کم کنم ولی ترسم اینه که بعد قطع رژیم کتوژنیک دوباره وزنم برگرده یت دچار ریزش مو بشم چیکار کنم سالم باشه رژیمم یکم مشکلات گوارشی هم پیدا کردم مثلا یبوست

کارشناس به اندام 1402/04/25

سلام عزیزم کتوژنیک زیر18 سال باشید مناسبتون نیست بله به نسبت رژیم های دیگه کاهش وزنش بیشتره مولتی ویتامین ویادتون نره استفاده کنید وقتی به وزن رسیدین هم تثبیت وزن و بگیرید

-t 1402/04/06

سلام وققتون بخیر من تازه ۱۸ ساله شدم چند ماه قبل دکترم به من داروی ویاس داد که بتونم رو درسام تمرکز کنم من از دوز پایین شروغ کردم به مصرفش و کم کم بیشترش کرد شاید باورتون نشه ولی من توی دو هفته و نیم ۱۰ کیلو کاهش وزن پیدا کردم و الان خیلی زیادتر از قبل عرق میکنم وحتی با یه کار کوچیک خسته میشم و حتی ریزش موهام به شدت زیاد شده و چون از اول هم فرد استرسی بودم والان هم که زمان کنکورم هست به شدت زیاد شده

کارشناس به اندام 1402/04/07

سلام وقت بخیر عزیزم مصرفش وقطع کرده وبا پزشکتونم مشورت کنید

-علی 1402/02/27

سلام دکتر من این رژیم نادرست گرفتم باغذا نخوردن 16 سالمم هست تو 3 ما حدود 20 کیلو کم کردم همه هم بهم گفتن این رژیم نادرست است ولی من باز ادامه دادم تا فهمیدم چقدر لاغر شدم و میترسم خودسوز شد باشم ولی الان باز دارم میخورم حدود بیشتر از یک ماه این رژیم ول کردم و میترسم برام مشکلی پیش اومد همش استرس دارم بی حالم احساس میکنم بدنم ضعیف تر شد آقای دکتر لطفاً جواب دهید میترسم برا ایندم مشکلی پیش بیاد و الان خیلی پشیمونم برا این رژیم نا درست به نظرتون مشکلی پیش نیامده برام

کارشناس به اندام 1402/02/28

سلام عزیزم بله قطعا این رژیمها اسیب به بدن وارد میشه حتما مولتس ویتامین مصرف کنید وبرنامه غذایی درستی رو داشته باشیدو همه گروه های غذایی رو داشته باشیم

-امیرمحمد رضازاده 1402/01/29

سلام من همه چی میخورم یه مقدار فقط کمتر از حالت عادی و هر روز ورزش میکنم تا الان توی یک ماه 6 کیلو کم کردم ولی همه چی میخورم و دارم با ورزش و کوچیک کردن وعده های غذاییم جلو میرم این رژیم مشکل داره ایا؟ من احساس گشنگی نمیکشم یا بیش از حد به خودم فشار نمیارم همه چی میخورم و سعی میکنم با ورزش کم کنم این رژیم مشکل داره ایا؟

کارشناس به اندام 1402/01/29

سلام عزیزم همه گروه های غذایی دربرنامتون باشه نه مشکلی نیست مولتی ویتامین مینرال رو حتما استفاده کنید

-کیمیا 1401/12/19

سلام من وقتی ۱۶ سالم بود توی یه ماه ۸ کیلو کم کردم از ۵۸ به ۴۹ کیلو رسیدم اولش خیلی خوب بود همه چی عالی بود پر از انرژی و اعتماد به نفس بودم این رژیم خودسرانه تا یه سالی ادامه داشت بعد از یه سال یه روز از خواب پاشدم دیدم چق کسلم چقد احساس خواب الودگی دارم که نمیدونم از کجا میاد تا قبل اون سابقه نداشت بیشتر از ۸ ساعت بخوابم دوباره همه وزنم برگشت انقد احساس خواب الودگی داشتم که نمیتونستم به درسو کارام برسم و یواش یواش احساس شکست خورده هارو داشتم الان ۱۸ سالمه اون احساس خواب الودگی کم شده ولی مثل قبل نشدم چیکار کنم این عوارض روحی روانی این رژیم خودسرانه دست از سرم برداره من واقعا خیلی دوست دارم همه کارامو به موقع انجام بدم ولی انقد بیحالم که نمیتونم از جام پاشم خیلی زود خسته میشم اگه راه حلی داره خواهش میکنم اینجا بهم بگید

کارشناس به اندام 1401/12/20

سلام عزیزم چون درسن رشد بودین این رژیم به بدن اسیب زده تغذیه کاملی داشته باشید ورزش منظمی انجام بدین مولتی ویتامین استفاده کنید بهتره یه چکاب هم انجام بدین تا کم خونی کمبود ویتامین اختلال هورمون هم میتونه علت این حالت ها باشه

سارا 1401/09/21

سلام من تو ۴ ماه شدیداً ورزش و فعالیت های مثل رقص و پیاده روی میکردم که روزی 800 کالری می سوزندم و جز تخم مرغ و سیب اینا چیزی دیگه نمی خوردم و 20 کیلو کم کردم چون خودم درست نمی دونستم می خواستم زودتر لاغر شم تحقیق نکردم که چه عوارضی داره امروز که آسیب که دیدم ریزش مو ،خستگی، ،افسرده گی و الان دیگه خیلی ناراحتم و دوباره پرخوری و استرس بیش حد داشتم الان من 10 اضافه کردم و خیلی ناراحتم آیا دوباره راهی حلی داره ؟

کارشناس به اندام 1401/09/22

سلام سارا جان .عزیزم اگه رژیمی بگیری که اصولی و زیر نظر پزشک تغذیه باشه این عوارض و مشکلات هم دیگه پیش نمیاد .رژیم دکتر کرمانی با رعایت همه استاندارد ها میتونه بهترین انتخابت باشه چون هم براساس مشخصات جسمانی خودت تنظیم میشه هم به اصلاح سبک تغذیه ت کمک میکنه تا بعد از رسیدن به وزن ایده ال بتونی وزنت رو نگه داری و دیگه اضافه وزنت برنگرده .میتونی برای ثبت نام و دریافت این رژیم به این لینک مراجعه کنی .

محمد 1401/05/04

سلام بعضی از دوستان رژیم پالئو گرفتن تو هشتاد روز چهل کیلو کم کردن روزی یه وعده غذا میخورن اونم فقط پروتئین و سبزیجات و مغز کلا میوه و کربوهیدرات حذف شده بجاش قرص ویتامین میخورن عوارضی نداره؟؟؟

کارشناس به اندام 1401/05/09

سلام دوست عزیز.کاملا مشخصه که این رژیم عوارض بسیاری رو براشون به همراه خواهد داشت .ریزش مو افتادگی پوست تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه ها از عارضه های آشکار رژیم های غیر استاندارد و کاهش وزن سریع هست

علی 1401/04/03

سلام خسته نباشید.من حدود ۳ ماهه که رژیم گرفتم، قند و تنقلات و نوشابه و ... اینارو حذف کردم غذام رو هم مقدارشو کم کردم و شدیدا هم ورزش میکنم و اکثرا هم پیاده روی سریع.تقریبا ۲۰ کیلو طی ۳ ماه کم کردم.همه چی اوکیه فقط یک تعداد عوارض داده که شدیدترینش کمر درده همزمان پا درد هم دارم.میخواستم ببینم ممکنه که این دردا از ورزش ناصحیح باشه!؟(از دیسک شدیدا میترسم)

کارشناس به اندام 1401/04/05

سلام دوست عزیز شما با استفاده از یه رژیم اصولی بین 3 تا 4 کیلو در ماه وزن کم می‌کنید احتمالا این کاهش وزن شدید شما همراه با یه رژیم غیر منطقی بوده که همراه با ورزش سنگین به بدنتون آسیب زده

مهدیه 1400/11/19

سلام خسته نباشید من از اول آبان شروع به کم کردن غذامو کردم و هر ۱۰ روز یک وعده آزاد دارم و تا الان ۱۵ کیلو کم کردم . ولی الان چند روزه همش سردم میشه ، سرم هم گاهی گیج می‌ره انگار فشارم پایینه در صورتیکه فکر میکنم ماهی ۳ کیلو رو کم کردم و اصولی بوده . اگه میشه منو راهنمایی کنید .ممنون

کارشناس به اندام 1400/11/23

سلام مهدیه خانم عزیز صرف این که شما ماهی 3 کیلو کم کنی اون رژیم اصولی نیست کالری که شما مصرف میکنید و غذاهایی رو که کنار میذارین بسیار حائز اهمیتن تو یه رژیم اصولی شما نباید دچار سرگیجه شدید و مشکلات اینچنینی بشید پس بدونید که رژیمتون یه رژیم اصولی نبوده

مجید 1400/09/24

سلام من طی یک ماه ۱۵ کیلو وزن کم کردم البته با کم غذا خوردن و ورزش پیاده روی طولانی حدود ۵ کیلومتر در روز به نظر تون خوب هست

کارشناس به اندام 1400/09/25

سلام دوست عزیز در یه رژیم درست و مناسب و اصولی که بدنتون از انواع مواد مغذی محروم نمونه شما در ماه بین 3 تا 4 کیلو کاهش وزن داری مراقب باش گول رژیم‌های ناسالم و سریع رو نخوری

آرین 1400/09/22

سلام وقتتون بخیر من حدود یکماهه که غیر اصولی دارم وزن کم میکنم. و وزنم هم حدود 10 کیلو کم شده. الان که به مضرات اینگونه رژیم گرفتن آگاه شدم. میخوام این رژیم رو ترک کنم. آیا این عوارض بعد از ترک رژیم برای من پیش میاد؟ چون حدود یکماهه که این رژیم رو داشتم و از فردا میخوام قطعش کنم.

کارشناس به اندام 1400/09/25

سلام آقا آرین عزیز ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس همین که الان متوجه شدی و میخوای یه سبک تغذیه‌ای درست رو در پیش بگیری خیلی عالیه و تا گرفتار عوارضش نشدی هر چه زودتر رهاش کن

فاطمه 1400/08/09

سلام وقتتون بخیر من اسمم فاطمه هست ۱۶سالمه میخوام ۱۰کیلو کم کنم در یک ماه قدم ۱۶۸هست و وزنم ۸۲باید حداقل چند بشم ده کیلو خوبه یا بیشتر من بعد عجله دارم میخوام حتما اینقدر کم کنم میخوام بدونم چه اسیب هایی به بدنم میزنه الان برای خودمم گفتم بس عجله دارم گفتم هر اسیبی بزنه اشکال نداره لطفا بگین حداقل باید چند بشم چه اسیبی میزنه در یک و بگید چقدر اضافه وزن دارم

کارشناس به اندام 1400/09/01

سلام فاطمه خانم عزیز کاهش وزن 10 کیلو در یک ماه غیر عملی و غیر منطقیه برای اینکه متوجه میزان اضافه وزنت بشی مشخصات جسمانیتون رو در این لینک وارد کن پیشنهاد می‌کنیم از یه رژیم درست و اصولی استفاده کن که مناسب با سنت باشه برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

فاطمه 1400/06/12

سلام آقای دکتر شوهر من از عرقیجات لاغرکننده استفاده کردا در۴۰ روز ۲۰ کیلو وزن کم کرد الان دیگه مصرف نمیکنه ولی کلا دیگه بی اشتها شده بدنش هم خصوصا دست راست وپای چپش می لرزه اصلا به طور مثال نمیتونه با دست راست قاشق رو نگه داره چیکارکنیم این لرزش بدنچقدر طول میکشه خوب بشه

کارشناس به اندام 1400/06/30

سلام فاطمه خانم عزیز باید از مواد غذایی مقوی و گرمیجات بیشتر استفاده کنه احتمالا هورمونهاش تنظیمش به هم ریخته