آیا رژیم تخم مرغ به لاغری کمک می‌کند؟

تخم مرغ یکی از سالم‌ترین غذاها برای خوردن است. پروتئین با کیفیت، چربی‌های سالم و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را دارد. تخم مرغ چند خاصیت منحصر به فرد نیز دارد که به عنوان غذایی مناسب، برای کاهش وزن انتخاب می‌شود. رژیم تخم مرغ ادعا می‌کند که این ماده غذایی برای لاغری مفید […]

رژیم لاغری تخم مرغ اصلا رژیم سالم و متعادلی نیست.
4.2 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 88248

تاریخ انتشار

تخم مرغ یکی از سالم‌ترین غذاها برای خوردن است. پروتئین با کیفیت، چربی‌های سالم و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری را دارد. تخم مرغ چند خاصیت منحصر به فرد نیز دارد که به عنوان غذایی مناسب، برای کاهش وزن انتخاب می‌شود. رژیم تخم مرغ ادعا می‌کند که این ماده غذایی برای لاغری مفید است. اما چه کسی می‌تواند، به‌صورت مداوم، تخم مرغ بخورد تا لاغر شود؟ تخم مرغ به خودی خود بسیار مفید است؛ اما رژیم لاغری تخم مرغ، هرگز!

رژیم لاغری تخم مرغ می‌گوید که تخم مرغ یک رژیم پر‌پروتئین و با کیفیت است

رژیم لاغری تخم مرغ پخته چیست؟

رژیم تخم مرغ آب پز نوعی رژیم غذایی است که بر تخم مرغ، به ویژه تخم مرغ آب پز تمرکز دارد. شما حداقل دو یا سه تخم مرغ در روز می‌خورید. یعنی برای کاهش وزن با این رژیم باید در هر وعده غذایی خود، یک عدد تخم مرغ آب‌پز بگنجانید! در ادامه برنامه غذایی یک روز از این رژیم را می‌خوانید:

  • صبحانه حداقل دو تخم مرغ و یک قطعه میوه (سبزی‌های کم‌کربوهیدرات یا پروتئین اختیاری)؛
  • ناهار تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزی‌های کم‌کربوهیدرات؛
  • شام تخم مرغ یا پروتئین بدون چربی و سبزی‌های کم کربوهیدرات.

اولین نکته که توجه شما را درباره این رژیم جلب می‌کند این است که رژیم لاغری تخم مرغ، تا چه حد می‌تواند خسته کننده باشد. خوردن یک غذای تکراری در هر وعده شما را از رژیم گرفتن زده می‌کند. بهتر است سراغ رژیم‌هایی بروید که تنوع غذایی بالایی دارند.

چرا رژیم تخم مرغ؟

حقیقت این است که صرفا کم کالری بودن، دلیل خوبی برای خوردن دائم یک ماده غذایی نیست. شما نمی‌توانید برای مدت طولانی، فقط و فقط، تخم مرغ بخورید. پس دیگر مواد غذایی مورد نیاز بدنتان چه می‌شود؟ یا ضررهایی که مصرف بیش از اندازه تخم مرغ به بدنتان می‌زند؟ با این حال، بسیاری از افراد، رژیم تخم مرغ را به خاطر دلایل زیر، برای کاهش وزن، مناسب می‌دانند.

1- چون کالری کمی دارد!

ساده‌ترین راه کاهش وزن این است که کالری دریافتی را در طول روز را کم کنید. یک تخم مرغ بزرگ ۷۸ کالری دارد و مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده است. یک وعده تخم مرغ ۲ تا ۴ عدد تخم مرغ است. سه عدد تخم مرغ بزرگ آب پز شده، کمتر از ۲۴۰ کالری دارد. با اضافه کردن یک وعده سبزی به آن‌ها ۳۰۰ کالری دریافت خواهید کرد. فقط به خاطر بسپارید که اگر تخم مرغ‌ها را در روغن یا کره سرخ کنید هر قاشق چای خوری روغن ۵۰ کالری به آن‌ها اضافه می‌کند.

درست است. تخم مرغ کالری کمی دارد و برای صبحانه، یک انتخاب عالیست؛ به شرط آنکه رژیم غذایی متعادلی را انتخاب کنید که در آن، همه مواد مغذی به بدنتان برسد.

در رژیم تخم مرغ این را به خاطر داشته باشید که اگر آن را با تخم مرغ سرخ کنید کالری بیشتری را به بدنتان می‌رسانید

2- چون بسیار سیر کننده است!

تخم مرغ‌ها سرشار از مواد مغذی‌اند و خاصیت سیرکنندگی دارند که به علت پروتئین بالای آن‌هاست. غذاهای سرشار از پروتئین، در مقایسه با غذاهایی که پروتئین زیادی ندارند، به کاهش اشتها و افزایش سیری معروف‌اند. تحقیق‌ها نشان داده‌اند وعده‌های تخم مرغ، در مقایسه با وعده‌های دیگر با همین مقدار کالری، احساس سیری را افزایش می‌دهند. به همین خاطر، در وعده‌های غذایی دیگر، کالری کمتری دریافت می‌کنید.

تخم مرغ رتبه بالایی در جدول معروف به شاخص سیری دارد. این جدول نشان می‌دهد که غذاها چقدر به احساس سیرشدن کمک می‌کنند و به همان نسبت مقدار دریافت کالری را کاهش دهید. استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین افکار وسواسی درباره غذا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیق‌ها نشان دادند هوس خوردن غذا در پایان شب با چنین رژیمی تا نصف کاهش می‌یابد.

با این حال اگر بخواهید در هر وعده غذایی تخم مرغ بخورید، به زودی از طعم آن متنفر خواهید شد. آن وقت دیگر خواص مختلف تخم مرغ برای‌تان اهمیتی ندارد و دلتان می‌خواهد در اولین فرصت رژیم تخم مرغ را بشکنید. وارد رستورانی که دوست دارید شوید تا غذایی با طعم متفاوت بخورید. درنتیجه، رژیمتان به هم می‌خورد و نه تنها وزنی کم نخواهید کرد، بلکه وزن کم شده نیز بازمی‌گردد.

3- چون سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد!

تخم مرغ تمام آمینو اسیدهای ضروری را دارد. یعنی بدن، به سادگی از پروتئین درون تخم مرغ، برای نگهداری از عضله‌ها و افزایش سوخت و ساز استفاده می‌کند. استفاده از رژیم غذایی پر پروتئین، سوخت و ساز را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز تقویت می‌کند.

برای اینکه بهترین استفاده را از این خاصیت تخم مرغ ببرید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در وعده صبحانه میل کنید. البته، به شرطی که رژیمی متعادل و استاندارد گرفته باشید. خوردن تخم مرغ در صبح، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و برای مدت زمان بیشتری سیر نگه‌تان می‌دارد.

آیا رژیم تخم مرغ آب پز مفید است؟

به طور کلی، این رژیم غذایی حاوی غذای سالم است؛ اما یک رژیم متعادل و سالم نیست. رژیم لاغری تخم مرغ آب پز، به شدت محدود کننده و فوق العاده کم‌کالری است. تخم مرغ  برای بدن مفید است؛ اما نه به عنوان تنها غذای برنامه غذایی! انجمن قلب آمریکا می‌گوید که یک تخم مرغ (یا دو سفیده تخم مرغ) در روز می‌تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد. تخم مرغ یک صبحانه عالی می‌سازد. تخم مرغ آب پز یک میان وعده مغذی است؛ اما مصرف انواع غذاها راه سالم‌تری برای کاهش وزن خواهد بود.

سایز لباساتو
با رژیـــم ما
کوک کـــن
همین الان ثبت نام کن
kermany

عوارض جانبی رژیم لاغری تخم مرغ چیست؟

این رژیم واقعا کالری کمی دارد و بسیاری از غذاهای پر فیبر، مانند غلات کامل و حبوبات را محدود می‌کند. به همین دلیل، اگر مراقب نباشید، ممکن است به اندازه کافی، فیبر به دست نیاورید. متخصصان توصیه می‌کنند مردان 50 ساله و جوان‌تر، حداقل 38 گرم فیبر و زنان، حداقل 25 گرم فیبر دریافت کنند. با پیروی از این رژیم، به اندازه کافی، فیبر دریافت نخواهید کرد و در معرض یبوست قرار می‌گیرید. اگر فقط تخم مرغ بخورید، احتمال ابتلا به یبوست زیاد است؛ زیرا تخم مرغ، صفر گرم فیبر دارد.

تخم مرغ ماده غذایی حساسیت‌زا رایجی است. هر کسی که به تخم مرغ حساسیت دارد، نباید رژیم تخم مرغ را امتحان کند. محدودیت‌های رژیم تخم مرغ می‌تواند تراکم استخوان، سلامت قلب و هضم را به خطر بیندازد، به ویژه اگر طولانی مدت دنبال شود.

1- کم کلسیم

رژیم تخم مرغ منابع کافی کلسیم را تامین نمی‌کند؛ زیرا لبنیات در برنامه گنجانده نشده است. نسخه‌های دقیق رژیم تخم مرغ حتی برای رفع نیازهای شما، شامل سبزی‌های دارای کلسیم بالا یا غذاهای غنی شده نیست. بزرگسالان به 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم، در روز احتیاج دارند. 3 تخم مرغ بزرگ حدود 24 میلی گرم کلسیم دارد. 2 فنجان سبزی پخته شده یا سبزی بدون نشاسته کمتر از 100 میلی گرم کلسیم در هر وعده، کلسیم را تامین می‌کنند.

دریافت نکردن کلسیم کافی می‌تواند، برای سلامتی افراد دارای تراکم استخوانی پایین، به ویژه برای زنان یائسه که عموماً در معرض خطر بیشتری هستند، تهدیدی باشد. مصرف ناکافی کلسیم نیز در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها، نقش دارد.

2- دارای کلسترول بالا

کلسترول و تخم مرغ، در رژیم غذایی، بد نیست. با این حال، به افراد در معرض خطر بالای بیماری‌های قلبی، هنوز توصیه می‌شود که مصرف خود را به یک تخم مرغ در روز، محدود کنند. از آنجا که زرده تخم مرغ دارای کلسترول بالا است، ممکن است برای سلامت قلب خطر ایجاد کند. به ویژه، هنگامی که در مقادیر زیاد توصیه شده در رژیم تخم مرغ مصرف شود.

3- فیبر کم

فیبر برای هضم سالم و منظم ضروری است. مانند دیگر محصول‌های حیوانی، تخم مرغ به طور طبیعی فیبر ندارد. آکادمی تغذیه و رژیم درمانی حداقل 25 گرم فیبر در روز برای زنان و 38 گرم فیبر را برای مردان توصیه می‌کند. حتی اگر در رژیم تخم مرغ، از برخی میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید، رسیدن به این سطح زمانی که تخم مرغ غذای اصلی شما است، عملاً غیرممکن است.

علاوه بر دستگاه گوارش، فیبر برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری قلبی مفید است. به لاغری کمک می‌کند. از دست دادن فیبر باعث سقوط قطعی در رژیم تخم مرغ است.

یکی از ضعف‌های رژیم لاغری تخم مرغ فقر مواد غذایی فیبر دار است

نظر متخصصان درباره رژیم تخم مرغ چیست؟

اگرچه وعده کاهش وزن سریع می تواند جذاب باشد، رژیم غذایی تخم مرغ یک رژیم غذایی بیش از حد محدود کننده است. متخصصان می‌گویند بعید به نظر می‌رسد، نتایج پایداری مفید داشته باشد. به گفته متخصصان تغذیه، یادگیری تمرین عادت‌های غذایی سالم که شامل همه گروه‌های غذایی می‌شود، به شما انعطاف پذیری و تنوع برنامه غذایی و ایجاد رابطه مثبت با غذا، کمک خواهد کرد.

رژیم لاغری تخم مرغ شما را به هدف کاهش وزن نمی‌رساند. حتی ممکن است ضررهای زیادی برای سلامتی‌تان داشته باشد. اگر هدف شما کاهش وزن است، رژیم‌های غیر اصولی مانند رژیم تخم مرغ را به کل از ذهنتان پاک کنید. به یاد داشته باشید بهترین رژیم غذایی، همیشه رژیم متعادل و متناسب با سبک زندگی شما است.

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-عبدالقهار هوتک 1402/11/04

سلام ـ من سه روز بعد مسابقه فتنس دارم مربی ام گفته در هر ۲۴ ساعت یک کیلو گوشت مرغ آب پز با یک تا مرچ دولمه بخور این بسیار خسته کننده است آیا چیزی دیگری خورده میتوانم؟

کارشناس به اندام 1402/11/05

سلام عزیزم تخم مرغ گوشت هم سفید هم قرمز مغزیجات استفاده کنید درمورد مقدارها هم با مربی مشورت کنید

زهرا 1402/06/03

سلام میتونیم یه روز در میون به جای شام یک عدد تخم مرغ اب پز با سبزیجات داشته باشیم؟

کارشناس به اندام 1402/06/04

سلام بله عزیزم

Sami 1402/05/23

ماشاللع دکتر جان هم فقط همه رژیمارو کوبیده فقط رژیمی که به اسمشونه خیلی خوبه،با این کار فقط دارین سنگ اندازی میکنین به اراده شخص، این درسته که همه ی مواد ضروری بدن باید تامین بشه ، ولی شرط لاغری دریافت کمترین کالری ممکنه ،اگرم قرار باشه در رژیمی همه ی موارد ضروری که بدن نیاز داره به بدن برسونیم اصلا چرا رژیم بگیریم ؟ در رژیم میوه هم ، میوه ها اکثرا تمام چیزی که بدن نیاز داره رو دارن ،،اگه یه شخصی بگن فقط میوه میخورم بازم بهشون حمله میکنین؟میوه ها پر از ویتامین و فیبر و مواد معدنی هستن ، به عرضتون هم برسونم فیبر اصولا باید از رژیم لاغری حذف بشه

-سحر 1402/05/19

سلام دو عدد تخم مرغ آبپز رو برا صبحانه میشه خورد؟ تفاوتی در رژیم غذایی ایجاد نمیکنه؟

کارشناس به اندام 1402/05/20

سلام عزیزم یک عدد میتونین استفاده کنید اگر کتوژنیک دارین تعدادبیشتری میشه مصرف کرد

-مولا 1402/04/14

عالی

کارشناس به اندام 1402/04/15

سپاس

-امیر 1402/03/30

سلام من میخوام لاغر شوم و اینکه ایا تخم مرغ اب پز رو با نتن بخوریم؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/03/31

سلام بله در رژیمتون اگر همه گروه های غذایی هست نان رومیتونین میل کنید

-امیر 1402/03/30

سلام ایا تخم مرغ را با نان بخوریم ؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/03/31

سلام عزیزم اگر همه گروه های غذایی داخل برنامه باشه بله با نان میتونین میل کنید

ستاره 1401/05/28

سلام ایا برای لاغری استفاده از تخم مرغ لازمه فقط سفیده تخم مرغ رو بخوریم یا اگه زرده تخم مرغ هم برای لاغری استفاده کنیم مشکلی نیست؟

کارشناس به اندام 1401/05/30

سلام ستاره جان. تخم مرغ رو بهتره که کامل استفاده کنید .رژیم لاغری هم باید اصولی باشه و همه گروه های غذایی رو داشته باشه .رژیم دکتر کرمانی با رعایت همه استاندارد ها میتونه بهترین انتخاب باشه برای رسیدن به وزن دلخواهتون .برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید

فاطمه 1401/03/05

من چیکار بکنم که لاغر بشم میشه یه رژیم بگید من تا ۱۰ کیلو اظافه وزن دارم

کارشناس به اندام 1401/03/07

سلام فاطمه جان مصرف نان و برنج و قند و شکر و تنقلات ناسالم و شیرینی‌هارو کم کن ورزش منظم و پیاده روی روزانه داشته باش و از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی کاهش وزن استفاده کن برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کن

فرزانه 1401/02/01

سلام ببخشید هرروز صبحانه میشه از تخم مرغ ابپز استفاده کرد چاق کننده نیست ؟؟؟

کارشناس به اندام 1401/02/04

سلام فرزانه جان نه اصلا چاق کننده نیست چون تخم مرغ سرشار از پروتئین هست و تا مدتی ما رو سیر نگه می‌داره پس بدون هیچ نگرانی می‌تونی مصرف کنی

مهدی 1400/10/25

سلام من نمیخوام لاغر شم و کمبود وزن دارم صبحانه ها عادت دارم دوتا تخم مرغ نیمرو میخورم اینجوری وزن کم میکنم؟

کارشناس به اندام 1400/10/28

سلام دوست عزیز لاغری یا چاقی اصلا با خوردن چند عدد تخم مرغ مشخص نمیشه بستگی به مقدار کالری داره که شما در طول روز مصرف میکنید

فاطمه 1400/08/18

سلام من می خواهم در طی یک ماه حداقل 5کیلو کم کنم از چه نوع غذاهایی واسه صبحانه ناهار شام استفاده کنم

کارشناس به اندام 1400/09/14

سلام فاطمه خانم عزیز برای این که به یک کاهش وزن اصولی برسی به این لینک مراجعه کن

نعمتی 1400/04/17

سلام برای کسانی که بلغمی هستند و میخان طی 1 ماه حد اکثر و تا 7 کیلو کم کنند ایا این رژیم تخم مرغ خوبه به همراه ورزش و پیاده روی واگر خوب نیست چه رژیمی مناسب هست که هم بیشترین کاهش وزن داشته باشه و کمترین ضرر رو داشته باشه! 🌹

کارشناس به اندام 1400/04/29

سلام دوست عزیز ما رژیمهای تک بعدی رو پیشنهاد نمیکنیم از یه رژیم درست و اصولی استفاده کنید برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

جواد 1400/04/12

سلام مربی باشگاه من برای کاهش وزنم توی رژیم تعداد زیادی وعده سفیده تخم مرغ گنجانده اما من مشکلم اینه که تا بحال تخم مرغ نخوردم و بشدت برای من تهوع بر انگیزه اصلا نمیتونم بخورم اما مربی میگه که سفیده تخم مرغ باعث دفع چربی از بدن میشه آیا حقیقت داره این ؟؟؟؟؟

کارشناس به اندام 1400/04/24

سلام دوست عزیز سفیده تخم مرغ اگر همراه با ورزش باشه باعث عضله سازی میشه اما باعث دفع چربی نمیشه

سارا 1400/04/10

اگه رژیم 10 روزه ی تخم مرغ رو بخواییم بگیریم چطور میشه برنامه اصولی رو از دکتر دریافت کرد ممنون

کارشناس به اندام 1400/04/21

سلام دوست عزیز ما این رژیمهای تک بعدی رو تایید یا تجویز نمیکنیم

Amir 1400/04/09

سلام چندتا غذا مناسب لاغری سریع پیشنهاد میدین؟

کارشناس به اندام 1400/04/21

سلام دوست عزیز میوه جات و سبزیجات هویج و خیار و کاهو البته باید یه رژیم مناسب هم انتخاب کنی

اعظم عزتی 1400/04/07

سلام، میشه تخم مرغ رو بصورت املت هم استفاده کرد یا حتماً باید آب‌پز باشه؟؟؟

کارشناس به اندام 1400/04/16

سلام دوست عزیز مشکلی نداره ولی خیلی کم چرب باشه به هر حال آب پز بهتره

Ayda‌ 1400/02/23

وقت بخیر‌. سوال: هر چقدر بخواهیم میتونیم تخم مرغ بخوریم یا نه؟ باید زرده رو از سفیده تخم مرغ جذاب کرد. یا نه؟؟؟

کارشناس به اندام 1400/03/10

دوست خوبم تخم مرغ غذای سالمی هست که مصرف اون به هر تعداد در طول روز مشکلی ایجاد نمی کنه اما رژیم های تک غذایی به بدن آسیب می رسونه چون بدن ما به همه ی اونها نیاز داره

سید مهرداد باقری 1400/02/15

با سلام افرادی که دارای کبد چرب هستند نیز می‌توانند رژیم تخم مرغ بگیرند ؟؟

کارشناس به اندام 1400/03/08

دوست خوبم زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی مشکل سازه برای بدن ما به هیچ وجه با رژیم های تک بعدی موافق نیستیم. بدن ما به همه ی مواد غذایی نیازمنده و حذف هر کدوم از اونها باعث آسیب به بدن می شه

ننن 1399/12/15

عالی ممنون شما چی پیشنهاد میدین در کنارش (حالا نمیشه که فقط هم تخم مرغ خورد) که کم کالری باشه؟ ممنون

کارشناس به اندام 1400/01/29

سلام دوست خوبم شما میتونید از غذاهای سرشار از پروتئین مثل قارچ و حبوبات در وعده های غذایی خودتون استفاده کنید