چگونه میزان تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟

فهرست مطالب (کلیک کنید) 7 نکته که متخصصان قلب دوست دارند بدانیداصلا تری گلیسیرید چیست؟حرکت کنیدکربوهیدرات های ساده را حذف کنیدمصرف الکل را کنار بگذاریدکمتر قند بخوریداین چربی های سالم را بخوریددرباره سابقه پزشکی خود صادق باشیداز پزشک خود درباره ی داروها بپرسید7 نکته که متخصصان قلب دوست دارند بدانید سطح تری گلیسیریدتان بالا رفته؟ […]

اصلا تری گلیسیرید چیست؟
4.2 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 35337

تاریخ انتشار

7 نکته که متخصصان قلب دوست دارند بدانید

سطح تری گلیسیریدتان بالا رفته؟ در ادامه نکات مهمی را از زبان متخصصان قلب به شما می آموزیم تا دوباره خود را به مسیر سلامت بازگردانید.

اصلا تری گلیسیرید چیست؟

اصلا تری گلیسیرید چیست؟

مسلما تا به حال نام تری گلیسیرید را در طول یک معاینه معمولی یا هنگام خواندن آزمایش خون شنیده اید. اما تری گلیسیرید چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟ دکتر مایکل میلر، متخصص قلب تری گلیسیرید را اینگونه توضیح می دهد: تری گلیسیرید میزان چربی در جریان خون را به ما می گوید. سطح متوسط تری گلیسیرید برای خانم ها و آقایان بالغ، بعد از یک شب غذا نخوردن 125 با سطح مطلوب 100 است. مرز بالا بودن سطح تری گلیسیرید 150-199 است و مقدار خیلی بالا را نیز 200 و بالاتر از آن می گویند. اگر سطح تری گلیسیریدتان بالا است باید مواظب باشید: در این حالت خطر بیماری های قلبی و مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. این خطر زمانی بیشتر می شود که علاوه بر بالا بودن تری گلیسیرید، سطح HDL ( کلسترول خوب ) پایین و سطح LDL ( کلسترول بد ) بالا باشد.

حرکت کنید

حرکت کنید

بر کسی پوشیده نیست که داشتن چربی در میان تنه باعث بروز مشکلات متعددی برای سلامت می شود و تری گلیسیرید نیز در میان این مشکلات است. چگونه سطح تری گلیسیرید را پایین بیاوریم؟ غذاهای ناسالم را کنار بگذارید و در حالی که به روز به ورزش خود اضافه می کنید، سعی کنید وعده های سالم میل کنید. توصیه می شود افراد بالغ 18 تا 64 سال در هفته 150 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند، این یعنی در طول هفته پنج روز و هربار 30 دقیقه ورزش داشته باشید. البته این هدف بسته به دیگر اهداف سلامتتان و یا موانعی که دارید قابل تغییر است.

کربوهیدرات های ساده را حذف کنید

کربوهیدرات های ساده را حذف کنید

دکتر میلر روی اهمیت انتخاب وعده ها و میان وعده های سالم تاکید می کند. او توصیه می کند برنامه غذایی ای را دنبال کنید که تری گلیسیرید پایین داشته باشد و چربی های اشباعی مانند روغن پالم و چربی های ترانس ( غذاهای فرآوری شده ) در آن نباشند. همچنین کربوهیدرات های ساده مانند شیرینی و کیک نیز کمتر در آن باشد.

مصرف الکل را کنار بگذارید

مصرف الکل را کنار بگذارید

مصرف نوشیدنی های حاوی الکل علاوه بر افزایش فشار خون، چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت می تواند سطح تری گلیسیریدتان را دچار مشکل کند. توصیه می شود استفاده از الکل را متوقف کنید و نوشیدنی های سالم را جایگزین کنید.

کمتر قند بخورید

کمتر قند بخورید

با خوردن شکلات و شیرین کردن لیوان بزرگ قهوه تان در واقع هیچ لطفی به تری گلیسیرید خود نمی کنید. تا جایی که می توانید به غذاهای خود قند اضافه نکنید و از نوشیدنی ها و غذاهای شیرین پرهیز کنید. غذاهایی که باید مواظبشان باشید عبارتند از نوشابه، غلات شیرین شده صبحانه، بستنی، شیرینی و ماست های طعم دار شده. همچنین باید مواظب قندهای پنهان نیز باشید (مثل سس ها)

این چربی های سالم را بخورید

این چربی های سالم را بخورید

می دانید که وقتی در تلاشید سطح تری گلیسیرید خود را کاهش دهید چربی های اشباع ( بیش از حد ) و چربی های ترانس انتخاب مناسبی نیستند. این یعنی باید مصرف پنیر، کراکر، غذاهای فرآوری شده و چیپس را کاهش دهید. در عوض غذاهایی مانند گردو، مرغ بدون پوست و روغن زیتون میل کنید. این مواد غذایی حاوی چربی های اشباع نشده و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده هستند که در کاهش سطح تری گلیسیرید، نقش مهمی ایفا می کنند.

درباره سابقه پزشکی خود صادق باشید

درباره سابقه پزشکی خود صادق باشید

وقتی با پزشک خود صحبت می کنید مطمئن شوید درباره سابقه پزشکی و هر نشانه غیر معمولی که ممکن است در خود دیده باشید راستش را بگویید. این کار به پزشکتان کمک می کند که متوجه شود چرا سطح تری گلیسیریدتان از حالت عادی خارج شده. مشکلاتی مانند پیش دیابت، دیابت، بیماری های کبدی و بیماری تیروئید می توانند عامل سطح بالای تری گلیسیریدتان باشند. بنابراین همه موارد را به پزشک بگویید و چیزی را کم اهمیت تصور نکنید.

از پزشک خود درباره ی داروها بپرسید

از پزشک خود درباره ی داروها بپرسید

از پزشک خود بپرسید که چگونه تری گلیسیریدتان را کاهش دهید. او ممکن است دارویی را توصیه کند که مانند فیبرات ارزش امتحان کردن را داشته باشد. اگر تمام راه حل های گفته شده در این مقاله کمکی به کاهش سطح تری گلیسیریدتان نکرد باید با پزشک خود صحبت کنید تا برایتان، داروی کاهش دهنده سطح تری گلیسیرید تجویز کند.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی ) چگونه میزان تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟ - 17 - تری گلیسیرید - عادات غذاییمحصولات ورزشی به اندام
4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
نازنين 1402/09/30

بنظر من كه خيلي توصيه هاي پزشك متطقي و عالي هست چون پسرم قبلا همه ي اينايي كه نبايد ميخوردو استفاده ميكرد و هيچ فعاليت بدني نداشت تري گليسيريدش بالاي ٣٠٠ بود و چند وقتيه داره اين توصيه هارو گوش ميده وزنش هشت كيلو در يك ماه اومد پايين و فردا ميخايم دوباره آزمايش بديم ببينيم چقدر تاثير گذاشته اميدوارم به دارو خوردن نكشه چون هنوز سي سالشه

کارشناس به اندام 1402/10/01

انشالله همیشه سلامت باشن

حسین تحققی 1400/03/13

عالی