سریع‌ترین روش برای کاهش درد قاعدگی و پریود

در برخی موارد، درد ناشی از گرفتگی‌های قاعدگی می‌تواند شدید باشد و در زندگی روزمره آسیب جدی ایجاد کند. زنان از دیرباز برای کاهش درد قاعدگی، درمان‌‎های مختلفی به کار می‌بردند. برخی از این درمان‌ها مربوط به مصرف یا پرهیز از غذاهای خاص یا نوشیدن دمنوش‌های تسکین دهنده بود. برخی از درمان‌ها نیز با کمک […]

زنان از دیرباز برای کاهش درد قاعدگی، درمان‌‎های مختلفی به کار می‌بردند.
4.7 از 5

زمان مطالعه 30 دقیقه

تعداد بازدید 6373

تاریخ انتشار

در برخی موارد، درد ناشی از گرفتگی‌های قاعدگی می‌تواند شدید باشد و در زندگی روزمره آسیب جدی ایجاد کند. زنان از دیرباز برای کاهش درد قاعدگی، درمان‌‎های مختلفی به کار می‌بردند. برخی از این درمان‌ها مربوط به مصرف یا پرهیز از غذاهای خاص یا نوشیدن دمنوش‌های تسکین دهنده بود. برخی از درمان‌ها نیز با کمک دارو یا حتی جراحی قابل پیگیری است. ما در این مقاله علاوه بر علت درد قاعدگی، به روش‌های درمانی مفید، بهترین و بدترین غذاها برای کاهش این درد و دمنوش‌های آرام‌بخش مناسب دوران قاعدگی پرداخته‌ایم. با ما بمانید.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

علت درد قاعدگی چیست؟

گرفتگی‌های قاعدگی به دلیل انقباضات رحم ایجاد می‌شوند. این انقباضات با تغییر در سطوح هورمونی بدن، به‌ویژه پروستاگلاندین‌ها به وجود می‌آیند. در هنگام قاعدگی، سلول‌هایی که پوشش داخلی رحم را تشکیل می‌دهند (سلول‌های آندومتر)، شروع به ریزش نموده و مقادیر زیادی پروستاگلاندین‌های التهابی آزاد می‌کنند. این مواد شیمیایی باعث انقباض رگ‌های خونی رحم و لایه ماهیچه‌ای می‌شوند. در واقع، مسئول دردسرهای دردناک دوران قاعدگی نیز همین پروستاگلندین‌ها هستند.

برخی از پروستاگلاندین‌ها پس از ورود به جریان خون، باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شوند. در یک پژوهش، محققان تعداد پروستاگلاندین‌های تولید شده توسط سلول‌های رحم را اندازه‌گیری کردند و دریافتند که این میزان در زنان مبتلا به درد قاعدگی بیشتر از زنانی است که درد کمی دارند یا اصلاً درد ندارند. ایبوپروفن (Motrin)، ناپروکسن (Aleve) و سایر NSAIDها، تولید پروستاگلاندین‌ها کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش درد قاعدگی می‌شوند. البته افراد زیر بیشتر احتمال دارد درد پریود را تجربه کنند:

  • کمتر از 30 سال سن دارند
  • در طول قاعدگی خود خون‌ریزی شدید دارند
  • خون‌ریزی نامنظم دارند
  • سابقه خانوادگی درد پریود دارند
  • سیگار می‌کشند
  • زودتر به بلوغ رسیدند (11 سالگی یا زودتر)
بعضی از دارو‌ها تولید پروستاگلاندین‌ها کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش درد قاعدگی می‌شوند.

بعضی از دارو‌ها تولید پروستاگلاندین‌ها کاهش داده و در نتیجه باعث کاهش درد قاعدگی می‌شوند.

کدام بیماری‌ها باعث درد قاعدگی می‌شوند؟

دردهای قاعدگی (دیسمنوره)، دردهای ضربان‌دار یا منقبض شونده در قسمت تحتانی شکم هستند. بسیاری از زنان درست قبل و در طول دوره قاعدگی خود دچار دردهای قاعدگی می‌شوند. برای برخی از زنان، این ناراحتی صرفا آزاردهنده است، اما برای برخی دیگر، یک دردسر واقعی است! دردهای قاعدگی می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که فعالیت‌های روزمره را برای چند روز در هر ماه مختل کند. شرایطی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم، می‌تواند باعث دردهای قاعدگی شود. گرفتگی‌های قاعدگی که ناشی از بیماری نیستند، با افزایش سن کاهش یافته و اغلب پس از زایمان بهبود می‌یابند. دوره‌های قاعدگی دردناک ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه‌ای مانند موارد زیر باشد:

  • سندرم پیش از قاعدگی: یک بیماری شایع است که به دلیل تغییرات هورمونی در بدن 1 تا 2 هفته قبل از شروع قاعدگی ایجاد می‌شود. علائم معمولاً پس از شروع خونریزی از بین می‌روند.
  • اندومتریوز: یک وضعیت پزشکی دردناک است که در آن سلول‌های پوشش داخلی رحم در سایر قسمت‌های بدن و معمولاً روی لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها یا بافت پوشاننده لگن رشد می‌کنند.
  • فیبروم در رحم: فیبروم‌ها تومورهای غیرسرطانی هستند که بر رحم فشار وارد می‌کنند یا باعث قاعدگی و درد غیرطبیعی می‌شوند، اما اغلب علائمی ندارند.
  • بیماری التهابی لگن: عفونت رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان که اغلب توسط باکتری‌های مقاربتی ایجاد می‌شود، مسئول این بیماری و ایجاد درد قاعدگی است.
  • آدنومیوز: این بیماری نادر است. در آدنومیوز، پوشش داخلی رحم به سمت دیواره عضلانی رحم رشد نموده و باعث التهاب، فشار و درد می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث پریودهای طولانی‌تر یا سنگین‌تر شود.
  • تنگی دهانه رحم: تنگی دهانه رحم یک بیماری نادر است که در آن دهانه رحم آن‌قدر کوچک یا باریک است که جریان قاعدگی را کند کرده و باعث افزایش فشار داخل رحم و ایجاد درد می‌شود.

چه روش‌هایی برای کاهش درد قاعدگی وجود دارد؟

معمولا استفاده از روش‌های زیر برای کاهش درد قاعدگی مفید است:

استفاده از کیسه آب‌ گرم یا چسب حرارتی برای کاهش درد قاعدگی

استفاده از چسب حرارتی یا کیسه آب‌ گرم روی شکم، می‌تواند به شل شدن ماهیچه‌های رحم کمک کند. گرما همچنین می‌تواند گردش خون را در بافت شکم تقویت نموده و درد را کاهش دهد. استفاده از کیسه آب گرم حتی ممکن است موثرتر از مصرف استامینوفن باشد.

یک روش برای کاهش درد قاعدگی، استفاده از کیسه آب‌ گرم روی شکم است.

یک روش برای کاهش درد قاعدگی، استفاده از کیسه آب‌ گرم روی شکم است.

ماساژ شکم با روغن‌های ضروری برای کاهش درد قاعدگی

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده ترکیبی از برخی روغن‌های گیاهی مانند موارد زیر، هنگام ماساژ دایره‌ای روی شکم می‌تواند به کاهش گرفتگی‌های پریود کمک کند:

  • اسطوخودوس
  • شوید
  • گل سرخ
  • مرزنجوش
  • دارچین
  • میخک

قبل از استفاده از روغن‌های بالا باید آن‌ها را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط نمود. روغن‌های حامل با “حمل” ایمن اسانس به داخل پوست و کمک به پخش روغن در یک منطقه وسیع، به عملکرد سریع‌تر روغن اصلی کمک می‌کنند.

مصرف مسکن برای کاهش دردهای قاعدگی

مسکن‌های بدون نسخه (OTC) می‌توانند به دردهای پریود و سایر دردهای مرتبط با پریود مانند سردرد کمک کنند. بنا به گزارش کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، در حالی که تقریباً هر نوع مسکن می‌تواند به کاهش درد قاعدگی کمک کند، اما داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) بهترین هستند. NSAIDها (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین) نه تنها درد و التهاب را تسکین می‌دهند، بلکه اثر تعداد پروستاگلاندین‌های ساخته شده توسط بدن را نیز کاهش می‌دهند. این داروها اگر در اولین علائم گرفتگی یا درد مصرف شوند، بهترین اثر را دارند. اما زنانی که سابقه مشکلات قلبی، کبدی، کلیوی، آسم، زخم یا اختلالات خون‌ریزی دارند، حتما باید مسکن‌ها را طبق دستور پزشک مصرف کنند.

دارو‌های مسکن، برای کاهش درد قاعدگی،داروها اگر در اولین علائم گرفتگی یا درد مصرف شوند، بهترین اثر را دارند.

دارو‌های مسکن، برای کاهش درد قاعدگی، اگر در اولین علائم درد مصرف شوند، بهترین اثر را دارند.

فعالیت ورزشی برای کاهش دردهای قاعدگی

طبق یک مطالعه در سال 2018، ورزش‌های هوازی با شدت کم تا متوسط (مانند رقص، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع) ​​ممکن است به کاهش درد ناشی از گرفتگی‌های پریود کمک کند. در این مطالعه، دانشمندان دریافتند زنانی که 3 روز در هفته به مدت 8 هفته 30 دقیقه ورزش هوازی انجام می‌دهند، کاهش قابل توجهی در گرفتگی عضلات قاعدگی دارند.

نشستن در وان آب گرم برای کاهش دردهای قاعدگی

اگرچه تمام پزشکان این روش را تایید نمی‌کنند، اما گاهی غوطه‌ور شدن در وان آب گرم راه دیگری برای کاهش انقباض عضلات شکم، لگن و پشت است. افزودن چند قطره روغن گیاهی – مانند اسطوخودوس، مریم گلی یا گل رز – همراه با روغن حامل به آب وان، قدرت تسکین درد را افزایش می‌دهد. افزودن نمک اپسوم نیز ممکن است به تسکین درد عضلانی کمک کند.

انجام یوگا برای کاهش دردهای قاعدگی

یک مطالعه نشان می‌دهد که یوگا نیز ممکن است برای کاهش گرفتگی‌های پریود مفید باشد. در این مطالعه، کارشناسان دریافتند زنانی که یک بار در هفته به مدت 12 هفته در یک کلاس یوگا به مدت یک ساعت شرکت کردند، کاهش درد قاعدگی را تجربه نمودند.

مصرف مکمل برای کاهش درد قاعدگی

چندین مطالعه نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی ممکن است به کاهش گرفتگی‌های قاعدگی کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از منیزیم در کاهش گرفتگی عضلات دوران قاعدگی بسیار موثر است. مکمل‌های دیگری که با کاهش گرفتگی قاعدگی مرتبط هستند، عبارتند از:

  • کلسیم
  • ویتامین‌های B6، B1، E و D
  • ویتامین B12 و روغن ماهی
یکی از مکمل‌هایی که برای کاهش درد پریود موثر هستند، روغن ماهی است.

یکی از مکمل‌هایی که برای کاهش درد پریود موثر هستند، روغن ماهی است.

پرهیز از مصرف کافئین و غذاهای شور برای کاهش درد قاعدگی

غذاهای شور و کافئین‌دار می‌توانند باعث احتباس آب، نفخ و ناراحتی شوند. طبق یک مطالعه سال 2020، پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش مصرف الکل و کافئین با دوره‌های کوتاه‌تر، سبک‌تر و کاهش درد قاعدگی همراه بود.

آبرسانی به بدن برای کاهش درد قاعدگی

در افرادی که دچار کمبود آب هستند، گرفتگی شکم ممکن است دردناک‌تر باشد.

استفاده از طب فشاری برای کاهش درد قاعدگی

طب فشاری یک روش غیرتهاجمی است که می‌تواند انواع مختلف درد را تسکین دهد. در این روش، معالج برای کمک به کاهش علائم مختلف، با استفاده از انگشتان روی قسمت‌های خاص بدن فشار وارد می‌کند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که طب فشاری ممکن است شدت و مدت درد قاعدگی را کاهش دهد. بر اساس برخی تحقیقات قدیمی‌تر، ماساژ دایره‌هایی روی ساق پا در نقطه بالای مچ پا به صورت زیر نیز می‌تواند درد پریود را تسکین دهد.

  • چهار انگشت از استخوان مچ پا به بالا را اندازه بگیرید.
  • این ناحیه را برای چند دقیقه محکم مالش دهید.
  • هر روز در صورت نیاز قبل و در طول قاعدگی تکرار کنید.

کاهش درد قاعدگی با استفاده از قرص‌های ضدبارداری

اگر درمان‌های خانگی باعث کاهش درد قاعدگی نشوند، ممکن است پزشک قرص‌های ضدبارداری را برای درمان پریودهای دردناک تجویز کند. سایر روش‌های هورمونی کنترل بارداری نیز ممکن است به درد پریود کمک کند، از جمله:

  • دستگاه‌های داخل رحمی (IUD)
  • شوت دپو پروورا
  • حلقه واژینال
  • پچ
  • ایمپلنت
در بعضی از موارد، قرص‌های ضد بارداری به کاهش درد‌های پریود کمک می‌کنند.

در بعضی از موارد، قرص‌های ضد بارداری به کاهش درد‌های پریود کمک می‌کنند.

تغییر وضعیت خوابیدن برای کاهش درد قاعدگی

گزارش‌ها حاکی از این است که خوابیدن در وضعیت جنین، بهترین حالت خوابیدن برای کاهش دردهای قاعدگی است. شاید به این دلیل که این وضعیت، وزنی را روی شکم یا کمر زنان وارد نمی‌کند. این روش، مناسب‌ترین روش ممکن برای خواب است.

خنک نگاه داشتن اتاق خواب برای کاهش درد قاعدگی

هورمون‌هایی که دمای بدن را در قسمت‌هایی از چرخه قاعدگی افزایش می‌دهند، ممکن است به خواب رفتن را دشوار کنند. کاهش دمای اتاق خواب به میزانی بین 60 تا 68 درجه، به بهبود خواب و کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند.

کاهش استرس برای بهبود درد قاعدگی

بسیاری از زنان علائم خلق و خوی منفی را در روزهای منتهی به قاعدگی تجربه می‌کنند. گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، گرفتن دوش آب گرم یا ماساژ با روغن‌های ضروری و دوری از استرس، می‌تواند به کاهش علائم دردهای قاعدگی کمک کند.

داروهای ضدافسردگی برای کاهش دردهای قاعدگی

گاهی اوقات پزشک داروهای ضدافسردگی را برای کمک به کاهش برخی از نوسانات خلقی مرتبط با قاعدگی تجویز می‌کند.

جراحی برای کاهش درد قاعدگی

جراحی می‌تواند اندومتریوز یا فیبروم رحم را درمان کند. در این جراحی هر گونه ایمپلنت اندومتریوز، فیبروم رحم یا کیست برداشته می‌شود. هیسترکتومی (حذف رحم با جراحی) نیز یک گزینه برای کاهش درد قاعدگی است، در صورتی که سایر درمان‌ها مؤثر نبوده و درد شدید باشد. این گزینه معمولاً فقط در صورتی استفاده می‌شود که فرد قصد بچه‌دار شدن نداشته یا در سال‌های پایانی باروری خود باشد.

هیسترکتومی (حذف رحم با جراحی) نیز یک گزینه برای کاهش درد قاعدگی است

هیسترکتومی (حذف رحم با جراحی) نیز یک گزینه برای کاهش درد قاعدگی است.

بهترین غذاها برای کاهش درد قاعدگی چیست؟

به‌طور طبیعی، مصرف غذاهایی که التهاب را در بدن کاهش می‎‌دهد، به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. این غذاها شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و مغزهاست. تحقیقات نشان داده الگوی غذایی گیاهی برای کاهش التهاب در بدن موثر است. این کاهش به دلیل تعداد بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی موجود در غذاهای گیاهی است که به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند. البته باید توجه شود که بین غذایی که زنان می‌خورند و سطح استروژن بدن آن‌ها ارتباط وجود دارد. محصولات حیوانی و روغن‌های اشباع، سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهند. هر چه غذاهای مبتنی بر استروژن بیشتر مصرف شود، احتمال ضخیم شدن غیرطبیعی دیواره رحم بیشتر می‌شود. در نتیجه، پروستاگلاندین‌های بیشتری ایجاد شده و درد افزایش می‌یابد.

یک رژیم غذایی کم چرب و پرفیبر می‌تواند سطح استروژن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. هنگامی که محققان از زنان ژاپنی پرسیدند اغلب چه غذاهایی می‌خورند و درد قاعدگی خود را چگونه ارزیابی می‌کنند، دریافتند زنان ژاپنی با مصرف مقادیر زیاد فیبر به طور قابل‌توجهی به کاهش درد قاعدگی خود کمک می‌کنند. فیبر با مسدود کردن بازجذب استروژن به کاهش سطح استروژن در کم شدن دردهای قاعدگی نقش دارد. در مجموع، غذاهایی که برای کاهش دردهای قاعدگی مفیدند، به شرح زیر هستند:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، بلغور جو دوسر و غیره.
  • سبزیجات: کلم بروکلی، اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین، لبو، کلم بروکسل و غیره.
  • حبوبات: عدس، ماش
  • میوه‌ها: سیب، انبه، توت، طالبی، خربزه، زیتون، خرما، آووکادو
  • روغن زیتون

بدترین غذاها در دوران قاعدگی کدامند؟

محصولات حیوانی می‌توانند در تشدید درد قاعدگی نقش داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر گوشت قرمز ممکن است منجر به اندومتریوز شود. اجتناب از محصولات حیوانی، غذاهای فرآوری شده و روغن‌های اشباع باعث کاهش تولید استروژن و کاهش درد می‌شود. در یک مطالعه تحقیقاتی، یک رژیم غذایی کم چرب وگان، به‌طور قابل توجهی درد قاعدگی را برای بسیاری از زنان کاهش داد. این مطالعه شامل 33 زن بود که از رژیم غذایی کم‌چرب وگان یا رژیم غذایی منظم خود پیروی کردند و سپس درمان را تغییر دادند. آن‌ها همچنین احتباس آب کمتر و نوسانات خلقی کمتری را تجربه نمودند. تأثیر این رژیم به حدی قوی بود که برخی از زنان از بازگشت به رژیم غذایی معمولی خودداری کردند. به‌طورکلی، موادغذایی مضر برای درد دوران قاعدگی، عبارتند از:

  • محصولات حیوانی: ماهی، مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی
  • غلات تصفیه شده: نان سفید، غلات تصفیه شده، شیرینی و غیره.
  • روغن‌های گیاهی: سس‌های سالاد، مارگارین و همه روغن‌های پخت و پز
  • غذاهای چرب: دونات، پنیر، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی و غیره.
  • غذاهای شور
  • کافئین
  • الکل
campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

بهترین دمنوش برای کاهش درد قاعدگی چیست؟

برخی از زنان به جای استفاده از داروهای بدون نسخه، به دمنوش‌ها روی می‌آورند تا به‌طور طبیعی به تسکین گرفتگی عضلات خود کمک کنند. در ادامه به توضیح در مورد دمنوش‌های مفید برای کاهش درد قاعدگی می‌پردازیم:

دمنوش برگ تمشک

دمنوش برگ تمشک طعم ملایمی دارد. برخی منابع بر این باورند که این دمنوش ممکن است به تقویت رحم کمک کند. با این حال، با وجود سابقه طولانی استفاده از آن، تحقیقات زیادی برای حمایت از استفاده از دمنوش برگ تمشک برای سلامت زنان وجود ندارد.

دمنوش زنجبیل

مردم سال‌هاست که از زنجبیل هم برای اهداف آشپزی و هم برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند. استفاده از دمنوش زنجبیل معمولاً برای انواع بیماری‌ها، از جمله دردهای قاعدگی توصیه می‌شود. زنجبیل دارای خواص ضد‌التهابی و تسکین دهنده درد است. یک بررسی از 7 مطالعه شامل بیش از 600 زن نشان داد که مصرف 750 تا 2000 میلی‌گرم پودر زنجبیل در طول 3 تا 4 روز اول پریود به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند. مطالعه دیگری روی 168 دانشجوی دختر نشان داد که مصرف 200 میلی‌گرم زنجبیل در هر 6 ساعت به اندازه داروی نوافن که ترکیبی از ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین است، در کاهش درد قاعدگی موثر است.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه از گل‌های خشک شده بابونه تهیه می‌شود و طعمی ملایم و گلی دارد. این دمنوش تأثیر مستقیمی بر دردهای قاعدگی ندارد، اما ممکن است به خواب بهتر و کاهش خستگی کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه روی بیش از 1000 دانشجوی دختر نشان داد که خواب بی‌کیفیت با مشکلات شدید قاعدگی مرتبط است. در یک مطالعه کوچک که روی 118 زن انجام شد، زنان 250 میلی‌‎گرم بابونه را 3 بار در روز از هفته منتهی به قاعدگی تا شروع قاعدگی بعدی مصرف کردند. مصرف بابونه در مقایسه با دارونما، منجر به خونریزی قاعدگی کمتری شد.

دمنوش بابونه، تاثیر غیر مستقیم روی کاهش درد‌های قاعدگی دارد.

دمنوش بابونه، تاثیر غیر مستقیم روی کاهش درد‌های قاعدگی دارد.

دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع از برگ‌های گیاه نعناع تهیه می‌شود. نعناع سرشار از منتول است. بسیاری از مردم از اسانس نعناع به عنوان یک درمان خانگی برای دردهای دستگاه گوارش، به‌ویژه دردهای مربوط به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) استفاده می‌کنند. منتول موجود در روغن نعناع، به کاهش اسپاسم عضلات صاف و کاهش گرفتگی دردناک معده کمک می‌کند. اگرچه هیچ مدرکی برای حمایت از استفاده از نعناع برای دردهای قاعدگی وجود ندارد، اما برخی منابع می‌گویند که منتول ممکن است به کاهش انقباضات رحمی کمک نموده و در نتیجه گرفتگی را کاهش دهد.

دمنوش دارچین

دمنوش دارچین، طعمی شیرین، ملایم، تند و گرم دارد. برخی شواهد نشان می‌دهند که دارچین ممکن است به کاهش التهاب و نفخ ناراحت‌کننده‌ای که اغلب همراه با چرخه قاعدگی است، کمک کند. دارچین می‌تواند در مدیریت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نقش داشته باشد.

چای سبز

چای سبز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و اثرات ضدالتهابی دارد که ممکن است به کاهش نفخ و احساس آرامش کمک کند. یک مطالعه روی 1183 زن نشان داد که نوشیدن چای سبز با کاهش درد قاعدگی مرتبط است.

دمنوش آویشن

آویشن عطر و طعم قوی و خاکی دارد و دمنوش آن خوش طعم است. یک مطالعه منفرد روی 252 نوجوان اتیوپیایی نشان داد که نوشیدن دمنوش آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است. با این حال، این یک مطالعه کوچک بود و مطالعات دیگر نتایج آن را تکرار نکرده‌اند.

نوشیدن دمنوش آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است.

نوشیدن دمنوش آویشن با کاهش 63.2 درصدی درد قاعدگی همراه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد قاعدگی در توانایی انجام وظایف اساسی در هر ماه اختلال ایجاد کند، ممکن است زمان صحبت با متخصص زنان فرا رسیده باشد. علائم دیگر عبارتند از:

  • ادامه درد بعد از گذاشتن IUD
  • حداقل سه دوره قاعدگی دردناک
  • دیدن مداوم لخته‌های خون
  • گرفتگی همراه با اسهال و حالت تهوع
  • علائم به تدریج بدتر می‌شود
  • فرد به تازگی پس از 25 سالگی دچار دردهای شدید قاعدگی شده است
  • درد لگن هنگام عدم قاعدگی

گرفتگی ناگهانی یا درد لگن، می‌تواند نشانه عفونت باشد که این می‌تواند منجر به ناباروری شود. علائم عفونت عبارتند از:

  • تب
  • درد شدید لگن
  • ترشحات بدبوی واژن

آن‌چه از مقاله درد قاعدگی آموختیم:

کاهش درد قاعدگی به کمک برخی درمان‌های خانگی، از جمله کیسه آب گرم، نشستن در وان آب گرم، ماساژ با روغن‌های خاص مانند روغن مرزنجوش، اسطوخودوس و شوید، مصرف مکمل‌ها، پرهیز از مصرف برخی غذاها مانند غذاهای گوشتی و چرب، مصرف دمنوش‌های گیاهی، مانند آویشن، بابونه، نعنا و زنجبیل امکان‌پذیر است. لطفا با ارائه نظرات خود ما را در ارائه محتوای بهتر یاری نمایید.

منبع: 

4.7 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
دل شکسته و ناامید 1402/09/26

سلام من چند وقت پیش تخمک کشی کردم ، الان پریود شدم نمیدونم چب بخورم که حالم و خوب کنه از دل درد دارم به خودم میپیچم وحشتناک خونریزی و دل درد دارم نمیدونم چرا اینجوری شدم، مسکن خوردم ، دمنوش میخورم فایده نداره

کارشناس به اندام 1402/09/27

سلام عزیزم با روغن سیاهدانه و زیتون ماساژ بدین واز کیسه ابگرم و یا نمک استفاده کنید

Yasna 1402/09/16

من اوخر ۱۰ سالگی به بلوغ رسیدم،یعنی ترجیح میدم بمیرم تا اینکه ماه بعد دوباره وارد این دوره شم...

-ماهرخ علی نژاد 1402/08/22

اطلاعات بسیااار جامع و کامل بود.از گردآورنده سپاسگزارم. به امید موفقیت و بهروزی تان

کارشناس به اندام 1402/08/23

سپاس از پیام پرمهرتون عزیزم

- 1402/07/27

من روز اول پریودیم از کمر درد نمیتونم یک قدم راه برم خواهش میکنم یه راه حلی بگین که زود اثر کنه واقعا حال. بدی دارم

کارشناس به اندام 1402/07/28

عزیزم کیسه اب گرم کیسه نمک گرم شده پدهایی که به لباس میچسبن وگرما دارن ماساژ با روغن زیتون واستراحت ومصرف مسکن به کاهش درد کمک میکنه

- 1402/07/25

من در شدیدی دارم فقط شیاف دیکنفنات خوبم میکند

- 1402/07/17

خواهش میکنم بگید چیکار کنم دردم کم بشع

کارشناس به اندام 1402/07/18

عزیزم کیسه اب گرم انجام حرکات کششی استفاده از مسکن ماساژ با روغن زیتون سیاهدانه خیلی کمک کننده هست

...... 1402/07/11

سلام من درد طولانی مدت دارم همه پریودی هام‌ همین طوره و هر چی صبر میکنم ساعت ها میگذره اما درد حتی کمتر هم نمیشه ،قرص مسکن ،دمنوش و..‌‌ولی اصلا بهتر نمیشه،چکار کنم واقعا دیگه نمیتونم

کارشناس به اندام 1402/07/12

سلام عزیزم این حالتها در هرفردی با فرد دیگه متفاوته گاهی نصف روز تا یک روزهم طول داره کیسه ابگرم هم خیلی خوبه

-bano 1402/06/20

سلام توروخدا برامنم راه حل بدین روز اول پریودیم غش میکنم چیکادکنم

کارشناس به اندام 1402/06/21

سلام عزیزم کیسه اب گرم مسکن استراحت پرهیز از انجام فعالیت سنگین ماساژ با روغن زیتون سیاهدانه به کاهش درد کمک میکنه

کارشناس به اندام 1402/05/16

سلام هلیا خانم در جواب به شما باید بگم که : هنگامی که دیواره داخلی رحم منقبض می شود، عروق فشرده شده و باعث کاهش انتقال اکسیژن می شود و درد را آغاز می کند. در هنگام پریودی رحم هورمون هایی که باعث انقباض خود می شوند را جمع آوری می کند و هر چه میزان این هورمون ها بیشتر باشد درد پریود بیشتر است. این هورمون ها در بقیه بافت های عضله جمع می شوند و موجب تهوع، استفراغ و اسهال می شوند. می توانید با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید .

-هلیا 1402/04/06

سلام وقتتون بخیر متولد ۸۵ هستم از کلاس ششم ابتدایی پریود شدم روز قبل پریود و یکی دو روز بعد شروع اسهال دارم و جدیدا حالت تهوع هم اضافه شده(تمامی عواملی که عرض میکنم از اولین دوره پریودم تا الان بود) معمولا یک ماه درمیاد درد شدید تری دارم کامل بخوام بگم اصلا توانایی ایستادن روی پامو ندارم درد شدید لگن دارم نمیتونم راحت بشینم خون خارج شده بیشتر درحالت لخته خونی اونقدر درد لگن کمر و شکمم زیاد هست که نه تنها گریه بلکه به جیغ و افت فشار شدید ختم میشه دکتر رفتم آزمایش و سونو انجام دادم حدود دوسال پیش ولی گفت مشکلی نیست و ژلوفن داد ولی من روزی حدود ۴ ژلوفن میخورم روزی دو تا سه بار شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ میزارم اما بازهم درد دارم کمتر شده ولی هنوزم هست واقعا کلافه شدم نمیدونم باید چیکار کنم دوستان اگه پزشک خوب می‌شناسید معرفی کنید

-زهرا، 10/6/1365 1402/04/01

سلام آقای دکتر من خانمم 35سالمه خونریزی شبانه روزی دارم

کارشناس به اندام 1402/04/02

سلام عزیزم برای بررسی دقیق تر باید با متخصص مشورت کنید

نیکزاد 1396/10/09

با سلام لطفا پیمانه غذاها آموزش بدین مثلا 30 گرم نان چقدر از کف دست میشه؟ با تشکر