آیا رژیم غذایی گروه خونی به کاهش وزن کمک می کند؟

برای مدت زیادی رژیم های غذایی برای همه یکسان بود و فقط در اندازه غذاها با یکدیگر تفاوت داشتند. امروزه برخی توصیه ها و برنامه های غذایی را شخصی می کنند. امروزه با محبوبیت رژیم غذایی گروه خونی ( مواد مغذی مورد نیاز بر اساس ژنتیک فرد ) و تمرکز روی عادات سالم غذا خوردن […]

رژیم غذایی گروه خونی
5 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 21537

تاریخ انتشار

برای مدت زیادی رژیم های غذایی برای همه یکسان بود و فقط در اندازه غذاها با یکدیگر تفاوت داشتند. امروزه برخی توصیه ها و برنامه های غذایی را شخصی می کنند. امروزه با محبوبیت رژیم غذایی گروه خونی ( مواد مغذی مورد نیاز بر اساس ژنتیک فرد ) و تمرکز روی عادات سالم غذا خوردن بر اساس سبک زندگی، برنامه های غذایی شکل جدیدی به خود گرفتند اما تمام برنامه های غذایی شخصی سازی شده توسط متخصصین چراغ سبز نمی گیرند.

در این میان یکی از این برنامه های غذایی توجه های زیادی را به خود معطوف کرده است که به آن رژیم غذایی بر اساس گروه خونی می گویند. تفکر پشتِ رژیم غذایی بر اساس گروه خونی ساده است دقیقا مانند ژنها که روی وزن بدن تاثیر دارند. گروه های خونی در پردازش غذاهای خاص نیز متفاوت از یکدیگرند ( البته این یک تئوری است ).

رژیم غذایی گروه خونی

رژیم غذایی گروه خونی چیست؟

برنامه غذایی گروه خونی توسط دکتر پیتر دی آدامو توسعه پیدا کرد. این برنامه غذایی گروه خونی تان را هدف قرار می دهد تا توصیه های غذایی خاصی به شما تجویز کند. برای مثال بر اساس ادعاهای پژوهش های دکتر دی آدامو، افراد با گروه خونی A بیشتر مستعد بیماری های قلبی، دیابت و سرطان هستند. به همین دلیل برنامه گروه خونی A بیشتر دارای سبزیجات است و روی غذاهای تازه و ارگانیک تمرکز دارد تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

همچنین کسانی که گروه خونی شان O است غرق در پروتئین حیوانی می شوند، دلیلش چیست؟ این گروه خونی قابلیت خوبی در هضم وعده های دارای پروتئین و چربی دارد. این موارد گفته های دی آدامو در وب سایتش است.

دکتر دی آدامو می گوید حذف غذاهای دارای لکتین -نوعی پروتئین که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، التهاب را بالا می برد و هورمون ها را بهم میریزد- و جایگزین کردن آنها با غذاهای مشخص در برنامه غذایی بر اساس گروه خونی انرژی را تقویت کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

تشریح رژیم غذایی بر اساس گروه خونی

گروه خونی A: خوردن سبزیجات در حالت طبیعی ( تازه و ارگانیک )

گروه خونی B: پرهیز از مرغ، ذرت، گندم، گندم سیاه، عدس، گوجه فرنگی، بادام زمینی و دانه های کنجد و افزایش مصرف سبزیجات، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و گوشت هایی مانند گوشت بره و گاو

گروه خونی O: مصرف مقدار زیادی از گوشت کم چرب و چربی های سالم به جز غلات، لوبیاها و لبنیات

گروه خونی AB: پرهیز از کافئین، الکل و گوشت های دودی و نمک سود شده و تمرکز روی غذاهایی مانند توفو، غذاهای دریایی، لبنیات سنتی و سبزیجات برای کاهش وزن

آیا رژیم غذایی گروه خونی می تواند باعث کاهش وزن و بهبود سلامتتان شود؟

دکتر کریس سولید ( مدیر ارشد ارتباطات تغذیه در بنیاد شورای اطلاعات بین المللی غذا ) می گوید فرضیه رژیم غذایی گروه خونی از دیدگاهی که غذاهای یکسان را برای همه توصیه نمی کند جالب است. ایشان می گوید از نظر فنی برنامه غذایی بر اساس گره خونی می تواند کمکتان کند وزن کم کنید.

هر برنامه ای می تواند منجر به کاهش وزن شود اما این به مقدار کالری دریافتی، سن و میزان فعالیت بستگی دارد. مهم تر اینکه کاهش وزن به تنهایی تعیین نمی کند که برنامه غذایی تان برایتان خوب است یا نه. وقتی نگاهی دقیق تر به این پژوهش می کنید جنبه علمی رژیم بر اساس گروه خونی کافی نیست. هیچ گونه مدرک قابل اتکایی وجود ندارد که به ما بگوید بین گروه خونی فرد و رابطه اش با غذاهای خاص پیوستگی وجود دارد.

در بررسی علمی منتشر شده (American Journal of Clinical Nutrition ) محققان دریافتند که در حال حاضر هیچ گونه مدرکی مبنی بر مناسب بودن رژیم بر اساس گروه خونی وجود ندارد. محققان در پژوهش انجام شده در سال 2018 بیان کردند رژیم غذایی گروه خونی تاثیر چندانی روی سطح سلامت افراد مبتلا به اضافه وزن نداشته است.

رژیم غذایی گروه خونی

آیا رژیم غذایی گروه خونی برای شما کار می کند؟

برخلاف نبود مدارک علمی در مورد این نوع رژیم غذایی، عناصری از برنامه غذایی بر اساس گروه خونی وجود دارند که از نظر علمی تایید می شوند. برای مثال برنامه غذایی گروه خونی A که بر اساس سبزیجات است برای همه مزیت دارد. برنامه غذایی گیاه خواران سرشار از مواد مغذی است که کالری پایینی دارد. چنین برنامه ای می تواند از ابتلا به بسیاری بیماری ها پیشگیری کند و وزن بدن را نیز کاهش دهد.

همچنین حذف غذاهای فرآوری شده در مورد تمام گروه های خونی توصیه شده است. این مورد به هیچ وجه بد نیست. چون امروزه مقدار زیادی از غذاهای مصرفی مردم را غذاهای فرآوری شده تشکیل می دهند که از نظر مواد مغذی فقیر هستند.

بنابراین مزیت رژیم غذایی گروه خونی این است که غذاهای بی ارزش را حذف و فرد را تشویق به خوردن غذاهای کامل و ارگانیک می کند اما فراموش نکنید رژیم غذایی بر اساس گروه خونی فرد را تشویق به حذف برخی گروه های غذایی می کند که این مورد مزیت محسوب نمی شود. حذف یک گروه غذایی از برنامه غذایی برابر با محروم شدن از برخی مواد مغذی مهم است و فرد را با کمبود مواد مغذی روبه رو می کند. در حالی که در رژیم دکتر کرمانی فرد از تمام گروه های غذایی متناسب با نیاز بدنش دریافت می کند بدون اینکه دچار محدودیت غذایی شود.

توصیه ما این است که به سمت رژیم غذایی متعادل بروید. این یعنی هیچ کدام از گروه های غذایی را حذف نکنید اما برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که تمام مواد مغذی و درشت مغذی ها در آن وجود داشته باشد. بنابراین اگر رژیمتان بر اساس گروه خونی نیست نگران نباشید شما از چیزی عقب نماندید. تمرکز خود را روی کیفیت و مقدار غذای خود قرار دهید. سعی کنید هر روز فعالیت بدنی داشته باشید تا کاهش وزن را نیز تجربه کنید.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/10/14

سلام ممنون از مطلب مفیدتون یعنی من با توجه به گروه خونی نباید غلات و لبنیات مصرف کنم؟ فکر کنم مصرف لبنیات برای بدن لازمه مگه نه؟ البته من با خوردن شیر نفخ می کنم ممکنه به جاش شیر بادام و شیر نارگیل بخورم؟

کارشناس به اندام 1402/10/15

سلام مرسی ازنگاهتون بله عزیزم به مقدارمجازلازمه شیربادام جایگزین کنید

-صدیثه پرورده نعیمی 1402/04/22

سلام وقت بخیر با ادب احارام فراوان برنامه جامع دکتر کرمانی فوق العاده عالی ست نظربه اینکه اینجانب علاقه زیادی به طب سنتی دارم وبر روی گیاهان دارویی تحقیق میکنم دوست دارم از لحاظ آگاهی بیشتر با شما دکتر کرمانی بیشتر درتماس باشم .چون مدیر فروش محصولات سلامت محور هستم میتوانیم همکاری خوبی باهم داشته باشیم

کارشناس به اندام 1402/04/23

سلام ودرود ممنون از لطفی که دارین

عسل 1398/09/24

جاى همچين مطلبى خيلى خالى بود تو سايتتون اطلاعات خوبى داديد ممنون

ارپیک 1398/01/07

سن 52 74گیلو

کارشناس به اندام 1398/03/29

سلام وقت بخیر برای مشاوره خرید رژیم عدد 32143 رو به 90007025 ارسال کنید تا پشتیبان های ما با شما تماس بگیرن.