رژیم کانادایی 13 روزه با کاهش وزن 10 کیلویی + فواید و عوارض

امروزه شاهد انواع و اقسام رژیم‌های غذایی هستیم که هر کدام ادعا می‌کنند باعث لاغری سریع می‌شوند. یکی از این رژیم‌های سریع، رژیم کانادایی است که ادعا می‌کند در زمان کوتاهی حدودا باعث ۱۳ کیلوگرم کاهش وزن می‌شود. رژیم لاغری کانادایی تا به امروز مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته، چرا که در دسته‌ی رژیم‌های یویو […]

رژیم کانادایی است ادعا می‌کند در زمان کوتاهی حدودا منجر به ۱۳ کیلوگرم کاهش وزن می‌شود.
5 از 5

زمان مطالعه 39 دقیقه

تعداد بازدید 12444

تاریخ انتشار

امروزه شاهد انواع و اقسام رژیم‌های غذایی هستیم که هر کدام ادعا می‌کنند باعث لاغری سریع می‌شوند. یکی از این رژیم‌های سریع، رژیم کانادایی است که ادعا می‌کند در زمان کوتاهی حدودا باعث ۱۳ کیلوگرم کاهش وزن می‌شود. رژیم لاغری کانادایی تا به امروز مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته، چرا که در دسته‌ی رژیم‌های یویو (رژیم‌هایی که در کوتاه مدت سبب کاهش وزن می‌شوند اما پایداری ندارند) قرار می‌گیرد. ما در این نوشتار به سوالاتی مانند «برنامه رژیم غذایی کانادایی برای کاهش وزن چیست؟»، «قوانین رژیم غذایی کانادایی چیست؟»، «آیا رژیم غذایی کانادایی سالم است؟» پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

یک رژیم غذایی سالم کاملاً کانادایی

رژیم کانادایی، مبتنی بر رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک برنامه غذایی کاملاً تحقیق شده و مورد حمایت برای سلامت قلب است. اساس این طرح شامل مصرف سبزیجات، میوه، غلات، حبوبات، آجیل، مغزها، ماهی و روغن زیتون و کاهش مصرف گوشت و شیرینی است. الگوی مدیترانه‌ای شبیه به رژیم غذایی کانادایی است که ½ بشقاب را با سبزیجات و میوه، ¼ بشقاب را با غلات کامل و ¼ بشقاب را با پروتئین در وعده‌های غذایی پر می‌کند.

دکتر کرمانی تو ویدئوی زیر در مورد رژیم کانادایی میگن:

 

انواع رژیم کانادایی

طرح اصلی رژیم غذایی کانادایی توسط شرکت جنرال موتورز با کمک سازمان غذا و دارو و وزارت کشاورزی ایالات متحدهT در سال 1985 برای کارمندان این کمپانی اجرا شد. ایده این طرح بر این اساس استوار بود که کارمندان سالم‌تر شوند و بهره‌وری نیروی کار نیز بهبود یابد. این رژیم به دو نوع کلی تقسیم می‌شود: یک رژیم 7 روزه و یک رژیم 13 روزه که گاهی 15 روزه نیز نامیده می‌شود.

رژیم غذایی 7 روزه

برنامه رژیم کانادایی 7 روزه، مبتنی بر مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده همراه با غذاهای کم کالری است. این موضوع در کنار افزایش مصرف آب، می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه در طول یک هفته شود. در این یک هفته، مصرف غذا فقط به میوه‌ها، سبزیجات، برنج قهوه‌ای و مرغ محدود می‌شود. گیاه‌خواران می‌توانند گوشت را با یک فنجان برنج قهوه‌ای جایگزین کنند. این رژیم با مصرف میوه در روز اول شروع می‌شود. دستورالعمل خاصی در مورد مقدار و زمان مصرف آ‌ن‌ها وجود ندارد. با این حال، مصرف هندوانه، خربزه، سیب، پرتقال و پاپایا بسیار توصیه می‌شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند. یکی دیگر از اصول مهم این رژیم غذایی، مصرف 8 تا 12 لیوان آب در روز است.

هدف رژیم 7 روزه کانادایی، کمک به کاهش وزن افراد با تمرکز روی یک غذا یا گروه غذایی خاص به مدت یک هفته است. طبق نظریه وب‌سایت رژیم غذایی کمپانی جنرال موتورز، این رژیم به کاربران کمک می‌کند حداقل 10 تا 17 پوند از وزن خود را طی 1 هفته کاهش دهند. این رژیم ادعا می‌کند که سوزاندن کالری بدون تأثیر بر خلق و خو یا سطح انرژی، باعث کاهش وزن می‌شود. با این حال، این برنامه ممکن است مواد مغذی ضروری را حذف نموده و استفاده از آن به عنوان یک استراتژی طولانی مدت به کاهش وزن پایدار منجر نشود.

برنامه رژیم کانادایی 7 روزه، مبتنی بر مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده است.

برنامه رژیم کانادایی 7 روزه، مبتنی بر مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده است.

رژیم غذایی 15 روزه یا 13 روزه

رژیم کاهش وزن 15 روزه، شامل یک برنامه غذایی 15 یا 13 روزه، شامل غذاهای غنی از پروتئین و کم چرب است. این رژیم کاهش وزن کانادایی به عنوان “رژیم غذایی 13 روز در راه بهشت” نیز شناخته می‌شود. رژیم لاغری 13 روزه یکی از رایج‌ترین رژیم‌های غذایی کاهش وزن در مدت زمان کوتاه محسوب می‌شود. رعایت رژیم کاهش وزن 13 روزه به این معنی است که باید دقیقا همان چیزی که در برنامه رژیمی به آن اشاره شده، طی 13 روز مصرف شود. در غیر این‌صورت نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد. محدودیت‌های مهم رژیم لاغری 13 روزه عبارتند از:

  • عدم مصرف آدامس
  • عدم مصرف الکل
  • عدم مصرف روغن
  • عدم مصرف سس سالاد
  • عدم مصرف شیرینی و شکر

شایان ذکر است که برخی از برنامه‌های رژیم لاغری 13 روزه برای مدت 15 روز طراحی شده است، زیرا برخی متخصصان معتقدند روز سیزدهم تا پانزدهم مرحله تثبیت است. البته ممکن است انواع مختلفی از یک برنامه غذایی 13 روزه از جمله رژیم غذایی 13 روزه پروتئین، برنامه رژیم غذایی 13 روزه برای گیاه‌خواران یا موارد دیگر وجود داشته باشد، اما در این مقاله تمرکز روی نوعی از برنامه غذایی است که به عنوان “رژیم کانادایی” شناخته می‌شود.

البته هیچ اطلاعات معتبری در مورد این‌که این رژیم از کجا آمده یا چه کسی آن را توسعه داده است، وجود ندارد. بنابراین هیچ ضمانتی نیست که از نظر پزشکی تایید شده باشد. به‌طورکلی، برنامه رژیم غذایی 13 روزه برای کاهش وزن یک برنامه تغذیه تقریباً دو هفته‌ای است که لاغری قابل توجه و سریع را هدف قرار می‌دهد. این برنامه غذایی مدعی است که متابولیسم بدن را برای همیشه تغییر می‌دهد تا کاهش وزن و حفظ نتیجه در آینده آسان‌تر شود. اما اگرچه کاهش سریع وزن و نتیجه طولانی مدت ممکن است فریبنده به نظر برسد، ولی در واقع این رژیم بسیار محدود کننده است و ممکن است رعایت آن سخت باشد. این برنامه غذایی دقیقاً بیان می‌کند که هر فرد در طول 13 روز چه چیزی باید بخورد و قوانین هر وعده غذایی نیز به ‌شدت باید رعایت شود.

مقدار کالری روزانه مجاز در رژیم کانادایی چقدر است؟

رژیم غذایی کانادایی به افراد کمک می‌کند حداکثر در دو هفته تا 22 پوند (حدود 10 کیلوگرم) وزن کم کنند. مقدار کالری روزانه متداول در این رژیم، حدود 600 تا 1500 کالری است. اما توجه به این نکته نیز مهم است که برای کاهش وزن سالم، بسیار مهم است که سطح فعالیت فرد افزایش یافته و انرژی دریافتی وی نیز کاهش یابد، اما مصرف غذای سالم و مقوی نیز به همان اندازه مهم است. به همین دلیل است که باید از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های ساده و تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع و ترانس دوری نموده و در عوض، غذاهای غنی از مواد مغذی زیر در رژیم غذایی فرد گنجانیده شوند:

  • سبزیجات و میوه‌ها
  • ماهی‌ها و آبزیان
  • گوشت و مرغ بدون چربی
  • تخم‌مرغ
  • لبنیات کم چرب یا بدون چربی
  • آجیل
  • لوبیا و حبوبات
  • غلات کامل

به گفته متخصصان تغذیه، یک زن بالغ ​​که سبک زندگی نسبتاً فعالی دارد، به‌طور متوسط ​​به 2000 کالری و یک مرد بالغ به 2500 کالری نیاز دارد. از آن‌جایی که نیم کیلوگرم چربی معادل 3500 کالری انرژی است، کاهش 500 یا 1000 کالری در روز به فرد کمک می‌کند هفته‌ای نیم الی یک کیلوگرم وزن کم کند. بنابراین مصرف 1000 تا 1500 کالری در روز نیز در این رژیم عادی محسوب می‌شود. تنها نکته مهم این است که مدت زمان رژیم نباید افزایش یابد.

در رژیم کانادایی مصرف غذا‌های کم کالری و سالم بسیار ضروری است.

در رژیم کانادایی مصرف غذا‌های کم کالری و سالم بسیار ضروری است.

قوانین رژیم کانادایی چیست؟

رژیم غذایی کانادایی، رژیمی کوتاه مدت، اما کمی سختگیرانه است. در این رژیم باید تمام اصول بی‌کم و کاست ظرف 13 روز رعایت شوند و اگر به هر دلیلی، کوچک‌ترین تخلف یا سهل‌انگاری صورت بگیرد، فرد باید به سرعت رژیم را متوقف کرده و تا 6 ماه حق تکرار آن را نخواهد داشت. سه وعده غذا در روز در این رژیم وجود دارد که باید دقیقا همان غذاهای ذکر شده در رژیم باشد. گاهی مصرف یک حبه قند یا یک تکه ماهی یا ژامبون به همراه آب‌میوه یا ماست، در برخی روزهای رژیم امکان‌پذیر است که البته باید در برنامه نوشته شده باشد و کالری اضافه دریافت نشود. این رژیم هیچ میان وعده‌ای ندارد و فرد مجاز نیست که هیچ غذای دیگری را به این برنامه غذایی بیفزاید. پرهیز از فعالیت بدنی شدید و نوشیدن مقدار زیاد آب نیز جزو قوانین رژیم کانادایی هستند.

فواید رژیم کانادایی چیست؟

رژیم غذایی کانادایی مدعی است که متابولیسم فرد را برای همیشه تغییر می‌دهد تا کاهش وزن و حفظ نتیجه در آینده آسان‌تر شود. فواید این برنامه غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش مصرف میوه و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات، تجمع چربی در بدن را سرکوب می‌کنند، زیرا کالری کم و فیبر بالایی دارند که باعث می‌شود افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند.
  • کاهش مصرف قند و الکل
  • بهبود کیفیت و ظاهر پوست
  • خلق و خوی بهتر
  • هضم و متابولیسم بهتر
  • سم زدایی بدن
  • درمان سندرم روده تحریک پذیر و یبوست

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

رژیم کانادایی ادعا می‌کند که به دلیل فیبر بالای مواد غذایی این ؤزی م به درمان یبوست کمک می‌کند.

رژیم کانادایی ادعا می‌کند که به دلیل فیبر بالای مواد غذایی موجود در این رژیم، به درمان یبوست کمک می‌کند.

عوارض رژیم کانادایی کدام است؟

درحالی‌که برنامه رژیم غذایی کانادایی برای کاهش وزن موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود و کابرد آن آسان است، اما اکثر متخصصان تغذیه توصیه نمی‌کنند از آن پیروی شود، چرا که اگرچه این رژیم باعث کاهش وزن فوری می‌شود، اما عوارض جانبی متعددی از جمله موارد زیر را نیز با خود دارد.

عدم ثبات در کاهش وزن

کاهش وزن گسترده در مدت زمان کوتاه، غیرمنطقی و غیر قابل دوام به نظر می‌رسد. رژیم‌های غذایی با شاخص گلیسمی پایین با افزایش سیری مرتبط هستند که نشان می‌دهد ممکن است ابزاری پایدار برای کاهش وزن نباشند. افراد ممکن است برای رفع گرسنگی شدید خود به غذاهای ممنوعه نیز ناخنک بزنند و این باعث شکسته شدن چرخه غذایی رژیم می‌شود. علاوه بر این، رژیم کانادایی به علت سختگیری زیاد، فرد را در مسیر درستی برای یک سبک زندگی پایدار و سالم قرار نمی‌دهد. یک رژیم غذایی خوب باید واقع بینانه، پایدار و بلندمدت باشد و زندگی سالم‌تر را برای فرد به ارمغان بیاورد.

محدودیت مواد مغذی

غذاهای ذکر شده در رژیم غذایی کانادایی بسیار محدود هستند و همین موضوع، دریافت طیف کامل ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن برای عملکرد صحیح را دشوار می‌کند. برخی از نسخه‌های رژیم کانادایی با توصیه یک مکمل یا مولتی ویتامین سعی در رفع این مشکل دارند، اما قرص‌های ویتامین نمی‌توانند جایگزین تغذیه سالم شوند و افراد ممکن است دچار سوء تغذیه شوند.

احتمال بازگشت وزن

رژیم 13 روزه فقط برای 13 روز پاسخ‌گوی کاهش وزن است و احتمال بازگشت وزن پس از کنار گذاشتن آن وجود دارد. اگرچه این رژیم ادعا می‌کند متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، اما متخصصان تغذیه معتقدند که به احتمال زیاد متابولیسم را کاهش می‌دهد.

رژیم افراطی ممنوع!
درسته که رژیم‌های غذایی زیر 1000 کالری خیلی سریع شما رو به نتیجه می‌رسونن، اما بلایی سرتون میارن که تا آخر عمر هوس رژیم نکنید.
یادتون باشه تعادل تو هر کاری، کلید اصلی موفقیت تو اون کاره.

بدون محدودیت به اندام ایده‌آل برس
برای ثبت نام کلیک کن
call-to-action

سنگ کیسه صفرا

کسانی که به سرعت وزن خود را کاهش می‌دهند، در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند. سنگ‌های صفراوی موادی شبیه به سنگریزه‌اند که معمولاً از کلسترول تشکیل شده و در کیسه صفرا به وجود می‌آیند. اگر مقدار قابل توجهی از وزن در مدت کوتاهی از دست برود، کبد می‌تواند کلسترول اضافی را در صفرا آزاد نموده و باعث ایجاد مشکلاتی در تخلیه کیسه صفرا شود. در موارد جدی، سنگ کیسه صفرا می‌تواند باعث درد شکمی ثانویه به انسداد مجرای صفراوی شود.

احتمال آتروفی عضلانی

یکی از خطرات ثابت شده کاهش وزن سریع، آتروفی عضلانی است. مطالعاتی که اثرات کاهش وزن سریع را با کاهش وزن آهسته و پایدار مقایسه می‌کند، نشان می‌دهد کسانی که کاهش سریع را تجربه می‌کنند بیشتر در معرض تحلیل عضلانی هستند. با گذشت زمان، از دست دادن توده عضلانی با سطوح بالاتری از عوارض و مرگ و میر مرتبط است. عواقب منفی آتروفی عضلانی می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تشدید شود.

یکی از خطرات ثابت شده کاهش وزن سریع، آتروفی عضلانی است.

یکی از خطرات ثابت شده کاهش وزن سریع، آتروفی عضلانی است.

سایر مشکلات ناشی از رژیم غذایی کانادایی

از دست دادن وزن زیاد در یک دوره کوتاه در اکثر موارد توسط متخصصان توصیه نمی‌شود، مگر در مواردی که فرد از چاقی شدید رنج می‌برد که باید در تمام طول دوره رژیم تحت نظارت پزشکی قرار ‌گیرد. رژیم‌های غذایی کوتاه مدت، بسیار محدودکننده و ناپایدار هستند و حتی ممکن است باعث مشکلات سلامتی مختلفی، از جمله خستگی، سرگیجه، ریزش شدید مو، خشکی پوست و کمبود مواد مغذی شوند.

چند وعده غذایی در رژیم کانادایی مجاز است؟

سه وعده غذایی در رژیم کانادایی مجاز است و هیچ میان وعده‌ای در این رژیم وجود ندارد.

ساعت‌های مجاز مصرف غذا

کاهش وزن چیزی بیش از شمردن کالری‌هاست، به همین دلیل است که بسیاری از رژیم ‌ا بر کیفیت غذا یا درشت مغذی‌ها تمرکز می‌کنند. یکی دیگر از متغیرهایی که اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته است، تأثیر زمان غذا است. طبق بررسی‌های اخیر، ساعت‌های صرف وعده‌های غذایی تأثیر زیادی بر موفقیت در کاهش وزن دارد. البته هنوز زمان‌ دقیقی برای این موضوع وجود ندارد، زیرا این زمان‌ها احتمالاً در افراد مختلف متفاوت است. اما برخی توصیه‌های کلی برای زمان‌بندی غذا وجود دارد.

اتفاق نظر کلی بین متخصصان و محققان سلامت این است که بهتر است افراد شام را زودتر بخورند (حداقل دو تا سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب). این کار به بدن اجازه می‌دهد قبل از خواب مقداری کالری بسوزاند و باعث می‌شود فرد خواب آرام‌تری داشته باشد. این بدان معناست که خوردن شام در ساعت 5 بعدازظهر برخلاف ساعت 8 بعدازظهر، می‌تواند با نزدیک شدن به ساعت داخلی بدن، کاهش وزن را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، شام زودهنگام مدت زمان بدون غذا ماندن بدن را افزایش داده و باعث افزایش چربی‌سوزی و بهبود تنظیم هورمون‌هایی می‌شود که بر اشتها، هوس و قند خون تاثیر می‌گذارند.

به نظر می‌رسد زمان ناهار کمترین تأثیر را بر کاهش وزن دارد، اما آن‌چه در مورد ناهار قابل توجه است این است که باید حجیم‌ترین وعده غذایی را به خود اختصاص دهد. ریتم‌های شبانه روزی باعث افزایش کارایی بدن در اوایل روز برای هضم غذا، سوزاندن کالری و تنظیم هورمون‌ها می‌شود. در مورد صبحانه سوال معمولا رایج‌تر این است: «اگر می‌خواهید وزن کم کنید، آیا باید صبحانه بخورید؟» هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، اما باید حداقل 12 ساعت بین شام و اولین وعده غذایی روز بعد فاصله داشته باشد. وعده صبحانه باید کاملا مغذی باشد.

رژیم غذایی کانادایی چگونه به لاغری کمک می‌کند؟

در رژیم کانادایی به دلیل ۱۳ روز تغذیه‌ی نامناسب و ناکافی به بدن‌ شوک وحشتناکی وارد می‌شود. به‌طوری که پس از پایان دوره به علت کمبود منابع اصلی، بدن دچار قحطی می‌‍شود و تمایل به خوردن انواع و اقسام مواد خوراکی در آن افزایش می‌یابد. هنگام مقایسه وزن در رژیم کانادایی با قبل از آن فقط چربی‌های بدن آب نمی‌شود، بلکه بدن در این مدت آب بسیار زیادی از دست می‌دهد. وقتی به بدن در مدت زمان کوتاه شوک زیادی وارد شود، به جای سوزاندن چربی آن را ذخیره می‌کند تا از انرژی آن در اعمال حیاتی مثل ضربان قلب و تنفس استفاده کند.

نمونه رژیم کانادایی

در ادامه دو نمونه برنامه غذایی رژیم کانادایی 7 روزه و یک نمونه رژیم کانادایی 13 روزه آورده شده است.

نمونه اول: رژیم غذایی 7 روزه

  • صبحانه: یک وعده سالاد توفو شامل:

1 آووکادو، 2 گوجه فرنگی متوسط، 1 اونس (حدود 30 گرم) توفو، 1 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک

کالری – 400؛ کربوهیدرات – 29.9 گرم؛ پروتئین – 8.6 گرم؛ چربی – 31.1 گرم

سالاد توفو یکی از مواد غذایی موجود در رژیم کانادایی است.

سالاد توفو یکی از مواد غذایی موجود در رژیم کانادایی است.

  • ناهار: یک وعده سبک شامل:

نصف قاشق چای‌خوری روغن نباتی، یک چهارم پیاز کوچک، نصف فنجان پوره سیب زمینی و 2 اونس (حدود 60 گرم) گوشت گاو پخته شده + یک کاسه ماست بدون چربی

کالری – 405؛ کربوهیدرات – 39.2 گرم؛ پروتئین – 26.6 گرم؛ چربی – 15.3 گرم

  • شام: 1 تخم‌مرغ بزرگ، نصف یک سفیده تخم‌مرغ بزرگ، نصف فنجان بروکلی و نصف قاشق چای‌خوری روغن زیتون + 1 فنجان پنیر دلمه، نصف فنجان زغال اخته و 1 قاشق غذاخوری عسل

کالری – 379؛ کربوهیدرات – 38.4 گرم؛ پروتئین – 38.8 گرم؛ چربی‌ها – 7.7 گرم

نمونه دوم: برنامه غذایی روزانه 1000 کالری

این برنامه غذایی فقط برای زنانی توصیه می‌شود که فعالیت‌های متوسط یا سبک زندگی کم تحرک دارند، زیرا مردان به انرژی بیشتری نیاز دارند و ممکن است این برنامه غذایی برای آنان به اندازه کافی مغذی نباشد.

  • صبحانه: 1 فنجان قارچ ورقه شده، 1 فنجان سفیده تخم‌مرغ، 1 فنجان اسفناج، 1 حبه سیر و 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل + یک فنجان توت فرنگی

کالری – 260؛ کربوهیدرات – 28.3 گرم؛ پروتئین – 16 گرم؛ چربی – 6.1 گرم

  • ناهار: یک وعده مرغ ترش و شیرین پخته شده

113 گرم سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست، 1 قاشق چای‌خوری روغن زیتون خالص، 57 گرم آناناس، یک چهارم فلفل دلمه‌ای قرمز، یک چهارم فلفل دلمه‌ای زرد، یک چهارم پیاز کوچک، نصف یک حبه سیر و 1 قاشق چای‌خوری سرکه برنج

کالری – 284؛ کربوهیدرات – 29 گرم؛ پروتئین – 24 گرم؛ چربی – 10 گرم

  • شام: 4 اونس استیک ماهی تن، 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 1 قاشق غذاخوری سس سویا، 1 قاشق غذاخوری آب پرتقال، 1 قاشق چای‌خوری آب‌لیمو و 1 حبه سیر +¾ فنجان پنیر دلمه، 1 قاشق چای‌خوری نارگیل و یک چهارم فنجان تمشک

کالری – 446؛ کربوهیدرات – 32 گرم؛ پروتئین 46.8 گرم؛ چربی 12.6 گرم

استیک ماهی یکی از غذاها سالم و سبک در رژیم کانادایی است.

استیک ماهی یکی از غذاهای سالم و سبک در رژیم کانادایی است.

نمونه رژیم غذایی 13 روزه

روز 1

  • صبحانه: قهوه سیاه (همیشه بدون شکر و شیر)
  • ناهار: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز و اسفناج پخته شده (در جایی که روی غذا مقداری مشخص نشده است، افراد می‌توانند هرقدر که بخواهند میل کنند)
  • شام: استیک کبابی بدون چربی

روز 2

  • صبحانه: قهوه سیاه با نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: ژامبون (200 گرم)
  • شام: استیک بدون چربی کبابی، سالاد سبز (تنها با کاهو و خیار تهیه شده) و میوه تازه (به جز موز)

روز 3

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار کره‌ای
  • ناهار: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز، سالاد گوجه فرنگی و لوبیا سبز
  • شام: 1 تکه ژامبون و سالاد سبز (فقط خیار و کاهو)

روز 4

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان سبوس دار کره‌ای
  • ناهار: هویج پخته یا خام با پنیر
  • شام: سالاد میوه (هر میوه دل‌خواه) و ماست طبیعی (ساده)

روز 5

  • صبحانه: هویج (پخته یا خام) با لیمو و قهوه سیاه
  • ناهار: ماهی سفید کبابی با گوجه فرنگی خام
  • شام: استیک کبابی و سالاد سبز

روز 6

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: 200 گرم مرغ با پوست کبابی
  • شام: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز با هویج

روز 7

  • صبحانه: چای لیمو
  • ناهار: استیک کبابی و میوه
  • شام: هر چیزی (حتی اگر در این لیست نباشد)!!!

روز 8

  • صبحانه: قهوه سیاه با هر مقدار شکر
  • ناهار: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز، اسفناج پخته شده
  • شام: 200 گرم استیک کبابی

روز 9

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: استیک کبابی و سالاد سبز
  • شام: 200 گرم ژامبون

روز 10

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز، سالاد گوجه فرنگی و لوبیا سبز
  • شام: ژامبون و سالاد سبز (فقط خیار و کاهو)

روز 11

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: هویج پخته یا خام با پنیر
  • شام: سالاد میوه و ماست طبیعی
سالاد میوه یک وعده شام سبک و سالم در رژیم کانادایی محسوب می‌شود.

سالاد میوه یک وعده شام سبک و سالم در رژیم کانادایی محسوب می‌شود.

روز 12 و 13

  • صبحانه: قهوه سیاه و نان گندم کامل کره‌ای
  • ناهار: گوجه فرنگی و مرغ با پوست کبابی
  • شام: 2 عدد تخم‌مرغ آب‌پز با هویج

همچنین میتوانید رژیم کانادایی را با رژیم دکتر کرمانی در اینجا مقایسه کنید تا متوجه بشوید کدام رژیم مناسب نیاز های شما می باشد.

رژیم کانادایی برای کدام افراد مجاز است؟

رژیم کانادایی برای تمام افراد، به جز زنان باردار و شیرده، کودکان و افرادی که بیماری‌های خاص از قبیل دیابت یا انواع سرطان دارند، مجاز است.

رژیم کانادایی برای کدام افراد غیرمجاز است؟

به دلیل عدم تنوع در مواد غذایی مجاز در رژیم کانادایی، ممکن است میزان مصرف فیبر توصیه شده روزانه به بدن نرسد. فیبر رژیمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلب در طولانی مدت مهم است. بنابراین افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت بهتر است از این رژیم صرف‌نظر کنند. همچنین، از نظر بیولوژیکی رژیم غذایی کانادایی می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات ناسالم در ترکیب بدن، تغییرات هورمونی، کاهش تراکم استخوان، اختلالات قاعدگی و کاهش مصرف انرژی در استراحت شود. بنابراین این رژیم برای افرادی که مشکلات هورمونی یا قاعدگی دارند و افرادی که تحت درمان سرطان و درمان‌های شیمی درمانی یا مبتلا به پوکی استخوان هستند، مجاز نیست.

جایگزین‌های رژیم کانادایی

بهترین جایگزین رژیم‌های کوتاه و سریع مانند رژیم متابولیسم 13 روزه، استفاده از روش‌های زیر است:

  • افزایش سطح فعالیت و ورزش هفتگی
  • نوشیدن آب زیاد
  • مصرف میوه و سبزی تازه
  • عدم حذف وعده‌های غذایی
  • کاهش مصرف فست فودها
  • خواب کافی
  • مدیریت استرس
  • پرهیز از ریزه‌خواری
  • گهگاهی زیاده‌روی در مصرف غذا
بهترین جایگزین رژیم‌های کوتاه و سریع مانند رژیم متابولیسم 13 روزه، نوشیدن آب زیاد است.

بهترین جایگزین رژیم‌های کوتاه و سریع مانند رژیم متابولیسم 13 روزه، نوشیدن آب زیاد است.

نظر کارشناسان تغذیه درباره رژیم لاغری کانادایی

رژیم‌های فوق‌العاده کم کالری در کوتاه مدت راهکار موثری برای لاغری به شمار می‌روند اما در طولانی مدت تاثیر زیادی ندارند. همین که رژیم غذایی کم کالری مانند رژیم کانادایی را کنار می‌گذارید باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید، غذاهای سالم بخورید و مرتب فعالیت فیزیکی داشته باشید. متاسفانه افراد بعد از اتمام رژیم‌های غذایی فوق العاده کم کالری، مقدار غذای خود را کنترل نمی‌کنند چون به چیزی عادت نکرده‌اند و تنها مدت کوتاهی به خود سخت گرفته‌اند.

متخصصین تغذیه بعد از بررسی رژیم لاغری کانادایی به مردم توصیه می‌کنند از رژیم کانادایی استفاده نکنند؛ چون عوارض جانبی دارد و منجر به کمبود مواد مغذی در بدن فرد می‌شود.

چگونه یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از شروع رژیم حتما با یک مشاور صحبت کنید. باید بدانید یک رژیم برای همه قابل استفاده نیست و هر فرد متناسب با نیازهای بدنش ممکن است به یک رژیم غذایی منحصر به فرد برای کاهش وزن نیاز داشته باشد.

با توجه به نکات بیان شده، بسیاری از متخصصان تغذیه، رژیم کانادایی یا هر نوع رژیم سریع و سخت دیگری را پیشنهاد نمی‌کند؛ چون این کار به معنای آسیب‌ رساندن و تحت فشار قرار دادن بیش از حد بدن است. کاهش وزن بعد از پایان ۱۳ روز ماندگار نیست و این رژیم راهی برای خلاصی همیشگی از شر چربی‌های اضافی بدن‌تان محسوب نمی‌شود.

رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارند که با وعده‌های دروغین افراد را فریب می‌دهند. رژیم‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند در مدت کوتاه و برای همیشه وزن فرد را کاهش دهند، احتمالا عادات غذایی سالم را ترویج نمی‌کنند. رژیم کانادایی یکی از این روش‌هاست که ادعا می‌کند می‌تواند تا چند سایز افراد را لاغر کند، اما آن‌قدر که به نظر می‌رسد مؤثر نیست. در اثبات ریشه علمی و تغذیه‌ای این رژیم تردیدهای زیادی هست. علاوه بر این، رژیم غذایی کانادایی بسیار محدودکننده است و ممکن است باعث سوءتغذیه و کندی متابولیسم شود. توصیه می‌شود به جای این رژیم از رژیم‌های اصولی که مقدار مناسبی کالری و مواد مغذی در اختیار فرد قرار می‌دهد و کاهش وزن تدریجی و پایدار را تضمین می‌کند، استفاده شود.

منبع ++++++++

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-ماریسا 1403/01/16

رژیمی با نتیجه‌ی مشابه و همون سرعت رژیم کانادایی برای گیاهخواران معرفی می‌کنید؟

کارشناس به اندام 1403/01/17

عزیزم نه چنین برنامه ای نداریم حتی در مدیترانه ۱۴ روزه پروتئین حیوانی هست

-نور 1402/11/23

آیا اگه بخوابم فقط ۵ تا ۷ کیلو کم کنیم و سنم ۲۴ سالم هست و میگرن و کیست تخمدان دارم آیا به بنطتون خوبه بگیرم یا خیر ؟

کارشناس به اندام 1402/11/24

بله برای یک دوره کوتاه میشه امتحان کرد مصرف مکمل ویتامین رو فراموش نکنید

- 1402/10/20

می تونید لطفا چند نمونه غذا یا خوراکی آزاد ه گفتین کالری کنی؟ دارن و میتونیم در زمان رژیم کانادایی استفاده کنیم مثال بزنید

کارشناس به اندام 1402/10/21

عزیزم سبزیجات جزغذاهای ازاد هستن خیار گوجه سبزی خوردن قارچ بادمجان کدو ....استفاده کنید

فهیمی 1402/06/08

سلام کسی انجام داده خوب بوده این رژیم تاثیری داشته بد نبوده

-علی 1402/04/27

سلام جناب میخواهم از فردا رژیم رو بگیرم به جای ژامبون و استیک میتواند کباب مرغ خورد؟

کارشناس به اندام 1402/04/28

سلام عزیزم بله میشه

- 1402/04/04

سلام من روز هشتم هستم روز سوم خودمو وزن کردم ۴ کیلو کم کردم ولی الان ک روز هشتم هستم وزن کردم تغییری نداشتم چکار کنم ؟؟

کارشناس به اندام 1402/04/05

سلام عزیزم هر روز در دوره خودتون رو وزن نکنید طبق برنامتون عمل کنید حتما وزن کم میشه

مهدی- 1402/03/31

در کنار رژیم کانادایی می توان فستینگ هم گرفت

کارشناس به اندام 1402/04/01

بله عزیزم امکانش هست

-مهدی 1402/03/31

سلام می توان نخود و عدس پخته را جایگزین گوشت و مرغ کرد با همون محدوده کالری؟

کارشناس به اندام 1402/04/01

سلام بزرگوار به طورکامل نمیشه وپروتئین حیوانی باید در رژیم غذایی باشه

- 1402/03/28

میشه بجای قهوه چای خورد

کارشناس به اندام 1402/03/29

بله عزیزم

- 1402/03/28

حالا روی کسی اثر کرده

-maysa 1402/03/12

سلام شیر میشه بین وعده ها خورد؟

کارشناس به اندام 1402/03/15

سلام نه عزیزم

-حدیث 1402/03/09

سلام نان کره ای چی هست؟روی نان کره مالیده میشه؟

کارشناس به اندام 1402/03/10

سلام عزیزم نانی هست که در تهیه اش کره بجای روغن هست دستورشو میتونین داخل گوگل سرچ کنید

-فهیمه 1402/02/27

سلام میسه بفرمایید که به جای ژامبون از چه ماده ی خوراکی می توان استفاده کرد؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/02/28

سلام عزیزم ازمرغ میتونید استفاده کنید

-ali 1402/02/18

میشه در میان وعده چای یا میوه مصرف کرد

کارشناس به اندام 1402/02/19

عزیزم چای بله اما میوه طبق برنامه باشه

-…. 1402/02/14

ببخشید توی رژیم کانادایی ۱۳ روزه سنگ کیسه صفرا و احتمال آتروفی عضلانی هست؟! چند ساله میخوام لاغر بشم زود دیگه وزنم برنگرده چیکار کنم؟😭

کارشناس به اندام 1402/02/15

عزیزم هر رژیمی اگر اصولی باشه هیچ مشکلی رو ایحاد نمیکنه رژیم کتوژنیک ومیتونین بگیرید روی لینک بزنید ثبت نام انجام بدین

کاظمی 1401/02/08

سلام. ممنون از مطلب خوبی که قرار دادید

بهمن 1401/02/07

به نظر من رژیم کانادایی رژیم مناسبی نیست وجسمی که درکمتر از15روز انقدر وزن کم کنه اسیب میبینه وبامشکل مواجه میشه. البته نظرشخصی بنده اینه. شاید افرادنظر دیگه ای داشته باشن.تشکر