چهار روش هوشمندانه برای از بین بردن هوس غذای شیرین

اگر برای نخوردن شیرینی هایی که روی میز گذاشته شده اند سخت با خود درگیر می شوید باید بگویم تنها کسی نیستید که چنین تجربه ای دارد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه مردم عاشق قند هستند و متاسفانه خیلی بیشتر از آنچه توصیه می شود در روز قند مصرف می کنند. با اینکه خیلی […]

تغییر الگوهایی که در کودکی شکل گرفته دشوار است.
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 4694

تاریخ انتشار

چهار روش هوشمندانه برای از بین بردن هوس غذای شیرین

اگر برای نخوردن شیرینی هایی که روی میز گذاشته شده اند سخت با خود درگیر می شوید باید بگویم تنها کسی نیستید که چنین تجربه ای دارد. بر کسی پوشیده نیست که امروزه مردم عاشق قند هستند و متاسفانه خیلی بیشتر از آنچه توصیه می شود در روز قند مصرف می کنند.

با اینکه خیلی ها عادتشان به خوردن میان وعده های شیرین را مقصر می دانند اما باید گفت دلایل روانی، ذهنی و حتی عاطفی هستند که ما را به دنبال این نوع غذاها می فرستند. در ادامه به شما می گوییم که چگونه از این هوس های غذایی خود را نجات دهید.

1- هورمون هایتان عاشق قند هستند.

1- هورمون هایتان عاشق قند هستند.

وقتی گرسنه هستید هورمون های شبیه به گلوکاگون روده مانند پپتید، گرلین و انسولین اساسا به شما التماس می کنند که از غذا انرژی بگیرید. این هورمون ها توسط معده و روده ترشح می شوند و به مغزتان که گرسنگی، اشتها و اینکه بعد از یک وعده چقدر احساس سیری می کنید را کنترل می کند علامت ارسال می کنند.

قندهایی مانند گلوکز و فروکتوز مانند گازوئیل هستند،  سریع می سوزند تا مقدار زیادی انرژی به شما بدهند. اگر مقدار زیادی قند مصرف کنید به این مقدار انرژی که سریع منتقل می شود خو می گیرید و به مرور انرژی بیشتر و بیشتری می خواهید.

کاری که باید انجام دهید: میان وعده ها و وعده های اصلی خود را از غذاهایی دریافت کنید که آرام هضم می شوند مانند پروتئین ها. اگر خوردن غذاهای شیرین مانند انداختن روزانه در آتش باشد، خوردن پروتئین مانند قرار دادن یک تکه چوب ضخیم است. سپس هورمون ها به مغز پیام ارسال خواهند کرد تا کمک کنند با مقدار و نوع غذایی که خورده اید احساس رضایت و سیری کنید. وقتی غذایی در سیستم گوارشی به آرامی هضم شود دوباره دیرتر هوس خوردن غذا خواهید کرد.

2- مغزتان به گونه ای برنامه ریزی شده تا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند.

مغزتان به گونه ای برنامه ریزی شده تا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند.

95 درصد مواقع مغز از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند. 5 درصد مابقی از گلوتامین می آید که یک نوع آمینو اسید است. ممکن است به این دلیل هوس غذاهای قندی به سرتان بزند که گلوکز مغزتان کم شده است.

کاری که باید انجام دهید: می توانید به جای خوردن چیزی شیرین با خوردن گلوتامین مغزمان را فریب دهیم. برخی متخصصان توصیه می کنند یک کپسول 500 میلی گرمی گلوتامین استفاده کنید. وقتی حس می کنید هوس خوردن غذای شیرین در حال افزایش یافتن است، کپسول را باز کنید و پودر داخل آن را زیر زبانتان بریزید تا مستقیم وارد جریان خونتان شود. درست مانند هر مکمل دیگری، قبل از استفاده باید با پزشک خود مشورت کنید.

3- از غذاهای شیرین به عنوان عصا استفاده می کنید.

از غذاهای شیرین به عنوان عصا استفاده می کنید.

خیالات نیست، شکلات واقعا باعث می شود مشکلاتتان را فراموش کنید.شیرینی باعث به وجود آمدن واکنشی لذت بخش در هیپوتالاموس می شود که سیستم پاداش دهی دوپامین را فعال می کند. افزایش میزان دوپامین می تواند دردهای عاطفی را بهبود دهد.

الکل و مواد مخدر نیز همین سیستم پاداش دهی دوپامین را فعال می کنند و به همین خاطر است که افراد، به مصرف این موارد اعتیاد پیدا می کنند. تحقیقات نیز نشان داده افرادی که دچار تجربه ای تلخ شده اند، هنگام انتخاب بین دو غذا موردی را انتخاب می کنند که بیشتر شیرین است.

کاری که باید انجام دهید: بیاموزید که با فکر غذا بخورید نه به  صورت واکنشی. یکی از بهترین روش ها، داشتن برنامه غذایی برای روز بعد و یا کل هفته است. وقتی آنچه قرار است بخورید برنامه ریزی شده باشد احتمال اینکه غذایی را خارج از برنامه و تنها به خاطر واکنش به یک اتفاق بخورید کم می شود.

4- تغییر الگوهایی که در کودکی شکل گرفته دشوار است.

تغییر الگوهایی که در کودکی شکل گرفته دشوار است.

اگر در کودکی با دریافت شیرینی پاداش می گرفتید و یا اگر از شیرینی برای انگیزه دادن به شما استفاده می شده، ممکن است این الگو در درون شما مانده و به همراهتان رشد کرده باشد. بنابراین در آینده هر زمان احساس خوبی به شما دست بدهد و یا بخواهید خود را تشویق کنید مطمئنا یک پای آن غذاهای شیرین خواهد بود. چرخه ای که مدام تکرار خواهد شد و به مرور وزنتان را بالا می برد و در خطر بیماری های چون دیابت قرارتان می دهد.

کاری که باید انجام دهید: با جایگزین کردن غذاهای سالم به عنوان پاداش شروع کنید، اما به مرور پاداش های دیگر را اضافه کنید برای مثال ماساژ بعد از ورزش کردن. به خاطر داشته باشید هر زمان هوس غذاهای شیرین، خودش را نشان داد سعی کنید حواس خود را با چیزی دیگر پرت کنید. برای مثال هر زمان بد خلق شدید کفش های ورزشی تان را بپوشید و برای پیاده روی یا دویدن بیرون بروید. تحقیقات نشان داده ورزش هایی مانند دویدن آهسته می تواند باعث بهبود خلق و خو شود.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

چهار روش هوشمندانه برای از بین بردن هوس غذای شیرین - 11 - - عادات غذاییتغذیه سالم
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*