سروتونین چیست و چه فوایدی دارد؟ – برای کمبود سروتونین چه بخوریم؟

آیا می‌دانید سروتونین چیست و کمبود آن چه تاثیری در بدن دارد؟ قطع به یقین، برای همه ما پیش آمده که برخی روزها از لحاظ روحی و جسمی در شرایط نامساعدی قرار داشته باشیم و دلمان نخواهد با کسی صحبت کنیم. جالب اینجاست که در این شرایط دقیقا نمی‌دانیم چرا حالمان خوب نیست و مودمان […]

سروتونین چیست؟ هورمون سروتونین مانند هورمون دوپامین بر خلق و خو و احساسات ما تاثیر می‌گذارد.
4.2 از 5

زمان مطالعه 24 دقیقه

تعداد بازدید 12986

تاریخ انتشار

آیا می‌دانید سروتونین چیست و کمبود آن چه تاثیری در بدن دارد؟ قطع به یقین، برای همه ما پیش آمده که برخی روزها از لحاظ روحی و جسمی در شرایط نامساعدی قرار داشته باشیم و دلمان نخواهد با کسی صحبت کنیم. جالب اینجاست که در این شرایط دقیقا نمی‌دانیم چرا حالمان خوب نیست و مودمان پایین است!!

در بین هورمون‌ها، هورمون سروتونین یکی از هورمون‌های حیاتی در بدن است که در عملکرد سلول‌های مغزی نقش مهمی را ایفا می‌کند. این هورمون که به هورمون شادی معروف است با احساس غم، ناراحتی و به طور کلی روحیه و خلقیات ارتباط مستقیمی دارد و به تثبیت خلق‌وخوی شما کمک می‌کند.

در مقاله امروز به بررسی هورمون سروتونین و نقش آن در بدن می‌پردازیم و در عین حال غذاها و راهکارهای افزایش سروتونین را به شما خواهیم گفت. پس تا انتهای مقاله با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه‌ ما باشید:

سروتونین چیست؟ سروتونین هورمون شادی است و بر روی عملکرد مغز ما اثر می‌گذارد.

سروتونین چیست؟ سروتونین هورمون شادی است و بر روی عملکرد مغز ما اثر می‌گذارد.

سروتونین چیست؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده نوسانات خلقی، هورمون‌ها هستند. هورمون‌ها برای زندگی و سلامتی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردارند.

آن‌ها نوعی پیام‌رسان شیمیایی در بدن هستند که با انتقال پیام از طریق جریان خون به سایر اندام‌ها وظیفه تعادل و هماهنگی عملکرد قسمت‌های مختلف بدن از جمله متابولیسم، خلق و خو، رشد، تولید مثل و.. را برعهده دارند.

 جالب است بدانید که براساس تحقیقات، زنان به دلیل مسائل هورمونی بیشتر از آقایان در معرض نوسانات خلق و خو و اختلالات هورمونی قرار دارند.

سروتونین یا 5- هیدروکسی تریپتامین یک انتقال‌دهنده عصبی بسیار مهم از گروه مونوامینه اسید است که از ناحیه‌ای در مرکز ساقه مغز تولید می‌شود.

این هورمون پیام‌هایی را به سلول‌های عصبی ارسال کرده و بر خلق و خو، احساسات، نفس کشیدن، دمای بدن، خواب، هضم غذا و.. تاثیر می‌گذارد.

هورمون سروتونین عمدتا در روده، مغز و پلاکت‌های خون یافت می‌شود

هورمون سروتونین عمدتا در روده، مغز و پلاکت‌های خون یافت می‌شود.

سروتونین در اکثر اوقات توسط سلول‌های عصبی بدن ساخته می‌شود و در طی یک واکنش شیمیایی از پروتئینی به نام تریپتوفان به دست می‌آید.

این هورمون عمدتا در روده، مغز و پلاکت‌های خون یافت می‌شود و بر طیف وسیعی از عملکردهای فیزیکی و روانی اثر می‌گذارد.

سروتونین چه کاری در بدن انجام می‌دهد؟

همان‌طور که گفتیم، سروتونین بر تمامی اندام‌های بدن از خلق و خو تا هضم غذا نقش دارد. این هورمون بر عملکرد و واکنش‌های مختلفی تاثیر می‌گذارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تثبیت نوسانات خلق و خو
  • افزایش قدرت تمرکز و حافظه
  • ایجاد حس شادی
  • بهبود زخم
  • ایجاد حالت تهوع، استفراغ و اسهال در شرایط بحرانی بدن
  • تنظیم خواب و بیداری
  • لخته شدن خون
  • هضم غذا
  • افزایش تراکم استخوان
  • سلامت قلب و عروق
از جمله وظایف سروتونین در بدن، افزایش تمرکز و حافظه، ایجاد حس شادی و بهبود زخم است.

از جمله وظایف سروتونین در بدن، افزایش تمرکز و حافظه، ایجاد حس شادی و بهبود زخم است.

میزان طبیعی سروتونین در خون چقدر است؟

محدوده طبیعی سروتونین خون 50 تا 200 نانوگرم در میلی‌لیتر خون است. البته توجه داشتید که محدوده مقدار نرمال این هورمون ممکن است در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. از این رو، بهتر است برای بررسی تفسیر آزمایش خود، حتما با یک پزشک متخصص مشورت و صحبت کنید.

سروتونین در چه غذاهایی وجود دارد؟

جالب است بدانید که سروتونین در حیوانات، گیاهان و حتی قارچ‌ها نیز وجود دارد. از این رو، برخی افراد به غذاها به عنوان منبع احتمالی سروتونین نگاه می‌کنند.

سروتونین قادر نیست تا از سد خونی مغزی (پوشش مستحکم و به هم چسبیده رگ‌های مغز که از ورود مولکول‌های بزرگ به درون مغز جلوگیری می‌کند) عبور کند و در غذاها یافت نمی‌شود. اما ماده تشکیل‌دهنده آن یعنی تریپتوفان در غذاها وجود دارد.

تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که در تولید سروتونین نقش مهمی دارد. در طی بررسی‌های انجام شده، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که تریپتوفان موجود در رژیم غذایی با سطح تریپتوفان مغز مرتبط است و مقادیر کم تریپتوفان در غذاها باعث کاهش سطح سروتونین در مغز می‌شود.

تریپتوفان ماده تشکیل‌دهنده سروتونین، در مواد غذایی مانند آجیل، گوشت مرغ، آناناس و موز و تخم مرغ یافت می‌شود.

تریپتوفان ماده تشکیل‌دهنده سروتونین، در مواد غذایی مانند آجیل، گوشت مرغ، آناناس و موز و تخم مرغ یافت می‌شود.

جالب است بدانید که تریپتوفان در غذاهای غنی از پروتئین وجود دارد که عبارتند از :

  • مواد غذایی حاوی کربوهیدرات پیچیده مانند برنج، ماکارونی، حبوبات، سیب زمینی و..
  • تخم مرغ
  • آجیل و دانه‌ها
  • بوقلمون، مرغ (به خصوص سینه مرغ)
  • غاز
  • ماهی سالمون
  • سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج
  • دانه سویا و شیر سویا
  • شیر
  • پنیر
  • جلبک دریایی
  • آناناس

به جز غذاها سروتونین در کجا یافت می‌شود؟

تمایل عموم مردم این است که به جای استفاده از قرص‌ها که عوارض زیادی برای بدن دارند، به طور طبیعی میزان سروتونین بدن خود را بالا ببرند. در کنار مصرف غذاهایی که پیش‌تر اشاره شد، روش‌هایی وجود دارد که سطح سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد:

  • ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشید
  • خودتان را بیشتر در معرض نور خورشید قرار دهید (به خصوص اگر به افسردگی مبتلا هستید)
  • از مکمل‌های ویتامین دی، B12 و منیزیم استفاده کنید
  • موسیقی آرام گوش دهید و مدیتیشن کنید
  • برای خودتان هدف‌های کوتاه مدت بگذارید و بعد از رسیدن به آن‌ها به خود جایزه دهید
  • سپاسگزار داشته‌هایتان باشید
  • کیفیت خواب شبانه خود را با بالا بردن میزان فعالیت خود در طول روز افزایش دهید.

تفاوت دوپامین با سروتونین چیست؟

یکی از سوال‌هایی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود بیاید این است که فرق دوپامین با سروتونین چیست؟

اگرچه دوپامین و سروتونین هر دو پیام رسان‌های عصبی هستند و بر خلق و خو و تمرکز تاثیر می‌گذارند، اما عملکرد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است:

دوپامین موجب ایجاد حس شادی می‌شود اما سروتونین علاوه بر این موضوع، بر متابولیسم و گوارش نیز اثر می‌گذارد.

دوپامین موجب ایجاد حس شادی می‌شود اما سروتونین علاوه بر این موضوع، بر متابولیسم و گوارش نیز اثر می‌گذارد.

  • دوپامین در رویدادهای شادی‌آور ترشح می‌شود و به شما انگیزه بیشتری می‌دهد، اما سروتونین به کنترل احساسات و هیجانات شما در هر شرایطی کمک می‌کند.
  • کمبود دوپامین در بدن باعث پایین آمدن انگیزه، افسردگی و ناامیدی خواهد شد. اما سروتونین علاوه بر تاثیر خود بر خلق و خو، تمرکز و هیجانات، به تنظیم عملکردهای گوارشی، سوخت و ساز، حرکت روده‌ها و سایر عملکردهای بدن حتی در دوران رژیم لاغری کمک می‌کند.
  • دوپامین با بخشی از مغز که مرکز لذت و پاداش است ارتباط مستقیمی دارد. خوردن برخی از غذاها و همچنین مصرف داروهای روان‌گردان، به سبب بالا بردن حالت سرخوشی، منجر به افزایش دوپامین در مغز می‌شوند.

فواید سروتونین چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سروتونین که غالبا به عنوان یک ماده شیمیایی شاد برای بدن شناخته می‌شود، یک انتقال دهنده عصبی مهم برای سلامت روان و عملکرد مغز شماست.

این هورمون دارای فواید بسیار زیادی است که هنوز برخی از آن‌ها توسط محققان کشف نشده است. در این قسمت فواید سروتونین را به طور مفصل بازگو خواهیم کرد:

تنظیم نوسانات خلق و خو و افزایش تمرکز

تاثیر سروتونین بر سلول‌های مغزی اصلی‌ترین نقش این هورمون در بدن است. با توجه به اینکه سروتونین به تنظیم و تثبیت خلق و خو کمک می‌کند، اغلب احساس رفاه و شادی را برای بدن فراهم می‌سازد. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز دارای سروتونین هستند و سطح سروتونین خون را بالا می‌برند.

هورمون سروتونین با کاهش حالت‌های منفی در بدن به تقویت و بازدهی حافظه کمک کرده و قدرت تمرکزمان را بالا می‌برد.

هورمون سروتونین با کاهش حالت‌های منفی در بدن به تقویت و بازدهی حافظه کمک کرده و قدرت تمرکزمان را بالا می‌برد.

چرا که وقتی میزان مناسبی از این هورمون را در بدن دریافت کنید، احساس شادی و آرامش مضاعفی را تجربه خواهید کرد. تاثیر سروتونین بر خلق و خو آن را به یک ماده شیمیایی مهم برای بدن تبدیل کرده است که برای داشتن حال خوب ما ضروری و حیاتی می‌باشد.

جالب است بدانید که اغلب داروهایی که برای درمان افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات خلقی استفاده می‌شود، به منظور بالا بردن سطح سروتونین توسط پزشک توصیه می‌شوند.

کمک به کاهش وزن

یکی از فواید سروتونین در بدن کمک به کاهش وزن است. وجود سروتونین در مغز موجب افزایش احساس شادی می‌شود. بسیاری از افراد به دلیل کمبود سروتونین به دنبال غذاهای شیرین و چرب می‌روند، که همین مورد موجب افزایش وزن در آنها می‌شود.

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار یک رژیم لاغری اصولی، مصرف غذاهای حاوی ترپتوفان (سروتونین) را افزایش دهید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

التیام زخم‌های عمیق و بریدگی‌ها

هنگامی که دچار هر نوع آسیب بافتی از جمله بریدگی یا زخم می‌شوید، سلول‌های پلاکت خون شما سروتونین ترشح کرده و به بهبود زخم کمک می‌کند.

در حقیقت، افزایش سطح سروتونین باعث باریک شدن شریان کوچک سیستم گردش خون شده و به لخته شدن خون کمک می‌کند.

کمک به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش

بر اساس بررسی محققان آمریکایی، سروتونین به عملکرد طبیعی روده کمک کرده و اشتهای شما را در هنگام غذا خوردن کاهش می‌دهد. به علاوه، این هورمون به شما کمک می‌کند تا بفهمید دقیقا چه زمانی سیر هستید و باید از غذا خوردن دست بکشید.

یکی از وظایف سروتونین در بدن، کمک به کاهش و کنترل اشتها در زمان غذا خوردن است.

یکی از وظایف سروتونین در بدن، کمک به کاهش و کنترل اشتها در زمان غذا خوردن است.

به عنوان مثال اگر یک خوراکی تحریک کننده یا سمی بخورید، روده شما با تولید سروتونین به خوراکی مضری که خورده‌اید واکنش نشان می‌دهد.

در این شرایط، سروتونین با ایجاد تهوع، اسهال یا استفراغ غذا را به سمت جلو حرکت داده و آن را سریعتر از بدنتان دفع می‌کند. علاوه براین، سروتونین با انتشار خود در خون از طریق داروهای گیرنده به کاهش تهوع و استفراغ نیز کمک می‌کند.

افزایش کیفیت خواب و بیداری

سروتونین بر میزان و کیفیت خواب شما نیز تاثیرگذار است؛ البته لازم است بدانید که سروتونین به تنهایی این وظیفه را انجام نمی‌دهد و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله دوپامین و ملاتونین نیز در چرخه خواب نقش کلیدی دارند.

بالواقع، سروتونین قسمت‌هایی از مغز را تحریک کرده و الگوی بیداری و خواب شما را کنترل می‌کند. دریافت میزان مناسب داروهای ملاتونین و سروتونین می‌تواند مشکل اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی را در افراد مبتلا به افسردگی برطرف سازد.

سروتونین کیفیت خواب و بیداری را بهبود می‌بخشد زیرا موجب کاهش علائم افسردگی و بی‌حالی می‌شود.

سروتونین کیفیت خواب و بیداری را بهبود می‌بخشد زیرا موجب کاهش علائم افسردگی و بی‌حالی می‌شود.

بالا بردن استحکام و سلامت استخوان‌ها

سطح سروتونین با تراکم و استحکام استخوان‌های شما نیز ارتباط مستقیمی دارد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که سطح بالای سروتونین می‌تواند زمینه ساز پوکی استخوان شود و استخوان‌های شما را تضعیف کند.

کمک به سلامت قلب و عروق

سروتونین یک فاکتور هورمونی بسیار مهم در سیستم گردش خون است که در عملکرد طبیعی قلب و عروق نقش مهمی دارد.

بیماران مبتلا به تومورهای کارسینوئید(نوع نادری از سرطان با رشد آهسته که از سلول‌های سیستم عصبی غدد درون ریز نشات می‌گیرد) سطح بالایی از فعالیت سروتونین را در سیستم قلب و عروق خود دارند که با علائم خاصی همچون آریتمی همراه است.

میزان مناسب سروتونین به کنترل ضربان قلب کمک کرده و سلامت دریچه‌های قلب و عروق کرونری را بالا می‌برد.

میزان مناسب سروتونین به کنترل ضربان قلب کمک کرده و سلامت دریچه‌های قلب و عروق کرونری را بالا می‌برد.

برای کمبود سروتونین چه بخوریم؟

بهترین راه افزایش سروتونین بدن این است که به جای مصرف قرص یا مکمل‌های خودسرانه از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

علاوه براین، داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین، فیبر، سبزیجات و مواد معدنی به طور مستقیم منبع سروتونین یعنی تریپتوفان را در بدن شما افزایش داده و احتمال افسردگی و اختلالات خلق و خو را به طرز معجزه آسایی کاهش می‌دهد.

داشتن ورزش منظم، انجام تمرینات ذهنی از جمله مدیتیشن و یوگا نیز سطح استرس شما را کاهش داده و میزان این هورمون را در بدن بالا می‌برد.

علائم کمبود سروتونین چیست؟

اگر سروتونین کافی در بدن نداشته باشید، احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب در شما بالا می‌رود. یادتان باشد برای اینکه احساس شادی، آرامش و ثبات عاطفی را در زندگی خود تجربه کنید، به مقدار مناسب سروتونین نیاز دارید. علائم کمبود سروتونین در بدن عبارتند از:

  • اختلال در حافظه و تمرکز
  • مود پایین
  • ولع نسبت به خوردن شکلات و غذاهای شیرین
  • اختلالات خواب یا بی‌خوابی
  • داشتن حس منفی نسبت به خود
  • عزت نفس پایین
  • عصبی بودن
  • پرخاشگری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • کاهش اشتها
بی‌خوابی، بی‌حالی، افسردگی و پرخاشگری از جمله علائم کمبود سروتونین در بدن است.

بی‌خوابی، بی‌حالی، افسردگی و پرخاشگری از جمله علائم کمبود سروتونین در بدن است.

علائم افزایش سروتونین چیست؟

علاوه بر کاهش میزان سروتونین، افزایش این هورمون نیز می‌تواند کیفیت زندگی برخی افراد را تهدید کند. یکی از عمده‌ترین علت افزایش میزان سروتونین در بدن مصرف داروهای ضد افسردگی است که معمولا با قطع داروها توسط پزشک از بین می‌برود.

علائمی که نشان می‌دهد میزان سروتونین در بدن شما بالا رفته است این موارد می‌باشد:

  • انقباض عضلات
  • لرزیدن
  • بی‌قراری
  • ضربان قلب سریع
  • دمای بالای بدن
  • سردرد
  • گیجی
  • گشاد شدن مردمک‌ها
  • مورمور شدن بدن
مصرف بیش از اندازه سروتونین با وجود تمام فواید آن، موجب بی‌قراری،‌سرگیجه و افزایش ضربان قلب می‌شود.

مصرف بیش از اندازه سروتونین با وجود تمام فواید آن، موجب بی‌قراری،‌ سرگیجه و افزایش ضربان قلب می‌شود.

آنچه از مقاله سروتونین چیست آموختیم:

در این مقاله به طور مفصل به این سوال پرداختیم که سروتونین چیست، دقیقا چه کاری در بدن انجام می‌دهد و در چه مواد غذایی وجود دارد؟ هورمون سروتونین یکی از هورمون‌های بسیار مهم در بدن است که به تنظیم خلق و خو و سایر عملکردهای بدن کمک می‌کند. سروتونین به طور طبیعی در غذاها وجود ندارد، اما داشتن یک رژیم سرشار از تریپتوفان (ماده تشکیل‌دهنده آن)، می‌تواند میزان سروتونین را در بدن افزایش دهد. شما می‌توانید در کنار تغذیه مناسب، رژیم لاغری استاندارد، ورزش و فعالیت بدنی منظم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید و به زندگی سالم و شاد خود بازگردید.

منابع:

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-کاربر 1403/01/30

بسیار عالی و کاربردی بود. ممنون

کارشناس به اندام 1403/01/31

ممنون از توجه شما دوست خوب

زهرا 1403/01/14

خوب بود.ایکاش مینوشتید برای تعیین میزان سروتونین پیش کدام متخصص برویم و چه ازمایشی بدهیم؟

کارشناس به اندام 1403/01/15

عزیزم با متخصص داخلی مشورت کنید

صحرا 1403/01/04

کامل و خوب

کارشناس به اندام 1403/01/05

سپاس

- 1403/01/03

سلام.مفید بود.

کارشناس به اندام 1403/01/04

سلام تشکر از نگاهتون

-ایوب 1402/12/02

کاملا.مفیدوعالی

کارشناس به اندام 1402/12/03

سپاس عزیزم

-مهدی جوادیان 1402/11/28

توضیحات بسیار عالی و همراه با تکراری که ملکه ذهن میشه❤️

کارشناس به اندام 1402/11/29

ممنون ازلطف شما

-mj 1402/11/01

سلام. آخه مدتی بود که با علائمی روبرو بودم و علائم خیلی شبیه پانیک اتک بود ولی رفتم متخصص داخلی گفت احتمال داره یه تومور سطحی از هورمونی رو تو روده آزاد کنه و این علائم ظاهر بشه تو برگه آزمایش دیدم نوشته سروتونین که تو گوگل زدم نوشته برای اطمینان از وجود تومورهاست. یعنی تومورهایی که از خودشون سروتونین ترشح می‌کنند. میخواستم بدونم که به جز تومور کارسینوئید تومورهای دیگری هم ممکنه که از خودشون سروتونین ترشح کنند؟ آخه دقیقا همون علائم افزایش سروتونین در من ظاهر میشه.

کارشناس به اندام 1402/11/02

سلام هورمون سروتونین عمدتا در روده، مغز و پلاکت‌های خون یافت می‌شود. سروتونین در اکثر اوقات توسط سلول‌های عصبی بدن ساخته می‌شود و در طی یک واکنش شیمیایی از پروتئینی به نام تریپتوفان به دست می‌آید. این هورمون عمدتا در روده، مغز و پلاکت‌های خون یافت می‌شود و بر طیف وسیعی از عملکردهای فیزیکی و روانی اثر می‌گذارد

-mj 1402/10/30

سلام. آیا تومورها هم باعث افزایش سطح سروتونین میشه؟

کارشناس به اندام 1402/11/01

سلام عزیزم متوجه پرسشتون نشدم

Tina 1402/10/21

عالی بود ممنون از شما

کارشناس به اندام 1402/10/22

مرسی از همراهیتون عزیزم

-امین 1402/10/19

عالی

کارشناس به اندام 1402/10/20

ممنون از همراهی تون عزیزم

زهرا - 1402/10/12

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/10/13

تشکر ازشما عزیزم

-مهدی 1402/10/09

سلام تشکر بابت مقاله

کارشناس به اندام 1402/10/10

سلام ممنون از لطفتون عزیزم

مسلم 1402/09/10

خیلی کامل بود ممنون و سپاسگزار

کارشناس به اندام 1402/09/11

نظرلطفتونه عزیزم

-پریسا 1402/08/07

سلام اقای دکتر ممنونم از شما منم مشکل غده هیپوفیز دارم پورلاکتین بالا دارم همه این مطلب که بالا بودن سروتونین هست رو دارم چی باید بخورم تا نرمال بشم البته قرص پارلودن مصرف می کنم برای پایین امدن پورلاکتین وکوچک شدن غده فقط دکتر راجب چی بخورم صحبت نکرده ممنون میشم راهنمایی کنید؟

کارشناس به اندام 1402/08/08

سلام مرسی عزیزم سبزیجات مخصوصاً سبزیجات تیره گوشت بدون چربی. باید بخارپز شود، خورش هم مناسب است. آجیل‌ها ماهی چرب (شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی). تخم‌مرغ می‌توان سه بار در هفته مصرف کرد.

-عبدالله 1402/07/29

با عرض سلام و احترام. زندگی سالم به این چند چیز بستگی دارد.... شاد باش. کم بخور. همه چیز بخور. ورزش منظمی داشته باشد. با نور آفتاب صبح ها دوست باش. مثبتت اندیش باش. تلویزیون و موبایل کمتر نگاه کن........

-چمانچی 1402/07/07

عالی متشگرم

کارشناس به اندام 1402/07/08

ممنون ازهمراهی شما عزیزم

بابک فرهودی 1402/05/01

سلام دکتر مهربان اگر بتوانید ویتامینی که تولید سیرو تونین را هم انجام میده بگید خیلی عالی میشه من خودم متوجه شدم افسردگی طولانی مدت به خاطر کمبود سروتونین هست

کارشناس به اندام 1402/05/02

سلام عزیزم تریپتوفان که به تولید سروتونین منجر می شود، معمولاً در غذاهایی که حاوی پروتئین هستند یافت می شود. ... ماهی سالمون ... مرغ و طیور ... تخم مرغ ... اسفناج ... دانه ها ... شیر