علت سردرد در رژیم غذایی | درمان فوری سردرد رژیم

سردرد در رژیم یکی از دردهای آزار دهنده و بسیار شایعیست که تقریبا هر فردی در طول رژیم لاغری آن را تجربه کرده است. این عارضه از آن دسته دردهایی است که در صورت تشدید فرد را با افت عملکرد مواجه می‌سازد و شما قادر نیستید که حتی کارهای روزمره خود را به خوبی انجام […]

سردرد در رژیم دلایل مختلفی دارد مانند افت فشار خون یا عدم تعادل در مصرف مواد غذایی در یک رژیم نامتعادل.
5 از 5

زمان مطالعه 21 دقیقه

تعداد بازدید 6380

تاریخ انتشار

سردرد در رژیم یکی از دردهای آزار دهنده و بسیار شایعیست که تقریبا هر فردی در طول رژیم لاغری آن را تجربه کرده است. این عارضه از آن دسته دردهایی است که در صورت تشدید فرد را با افت عملکرد مواجه می‌سازد و شما قادر نیستید که حتی کارهای روزمره خود را به خوبی انجام دهید.

اگر خودتان یا اطرافیان سابقه گرفتن رژیم‌های غذایی را داشته باشید، یقینا شاهد سردردهای گاه و بی‌گاه خود و یا اطرافیان بوده‌اید.

اما علت سردرد در رژیم چیست؟ سردرد به دلایل مختلفی در افراد بروز می‌کند که رایج‌ترین علت آن تغییرات ناشی از شرایط غذایی افراد است. همچنین، ممکن است که فرد چاق صرفا به این خاطر که خواهان کاهش وزن سریع‌تر است، مقدارهای غذایی خود را در رژیم کمتر از میزان در نظر گرفته شده مصرف نماید که همین مسئله علاوه بر مواجه کردن او با اختلالات سوخت و ساز، باعث افت قند خون و سردرد نیز خواهد شد.

در مقاله امروز به برخی از دلایل مرتبط به سردرد ناشی از رژیم‌ غذایی می‌پردازیم و راهکارهای درمان سردرد رژیم را بیان خواهیم کرد.

آیا سردرد در رژیم غذایی طبیعی است؟

چرا وقتی رژیم می‌گیرم سردرد می‌گیرم؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده باید بگوییم نگران نباشید، این سردرد تا حد زیادی طبیعی است. چرا که هنوز به روال رژیم غذایی خود عادت نکرده‌اید.

اما اگر این وضعیت در شما ادامه پیدا کرد، لازم است که حتما با پزشک متخصص تغذیه خود موضوع را در میان بگذارید و از او مشورت بگیرید.

از طرفی، اگر دارای سابقه سردرد و یا بیماری‌هایی همچون میگرن هستید، اکیدا توصیه می‌کنیم که با پزشک تغذیه خود صحبت کنید تا او برای افت فشار و سردردهای دوره‌ای شما سهمیه غذایی خاصی را در نظر بگیرد.

استفاده از سهمیه، سردردهای شما را در طول رژیم به حداقل می‌رساند و به عملکرد بهتر شما در طول روز کمک می‌کند.

اگر مبتلا به میگرن هستید با پزشک خود مشورت کنید تا با یک برنامه مخصوص، دچار سردرد در رژیم لاغری نشوید.

اگر مبتلا به میگرن هستید با پزشک خود مشورت کنید تا با یک برنامه مخصوص، دچار سردرد در رژیم لاغری نشوید.

علت سردرد در رژیم غذایی

یکی از دلایل مهمی که ممکن است افراد در طول رژیم غذایی خود سردرد داشته باشند، عدم تعادل مواد تغذیه‌ای در بدن است. همان‌طور که می‌دانید، شما در طول رژیم غذایی، غذاها را به میزان استاندارد و براساس شاخص بدنی خود دریافت می‌کنید.

به همین خاطر، اگر به یک سری از نکات در طول رژیم غذایی خود توجه نداشته باشید، یقینا با این عارضه به شکل جدی روبرو خواهید شد. جالب است بدانید که در رژیم غذایی سردرد یک نشانه و علامت است که به شما می‌گوید بدنتان به توجه، مراقبت و کالری بیشتری نیاز دارد. شایع‌ترین علت‌های سردرد در رژیم غذایی عبارتند از:

دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن

متخصصان تغذیه با توجه به کم شدن املاح و مایعات بدن در طول رژیم غذایی، اکیدا توصیه می‌کنند که در این دوران آب و مایعات مصرفی خود را بیشتر کنید و در طول روز بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

افت قند خون

برای اینکه مغز شما عملکرد مناسبی داشته باشد، لازم است که انرژی مورد نیاز خود را از قند خون موجود در غذاها دریافت کند. وقتی سطح گلوکز خون پایین می‌آید، مغز به این حالت واکنش نشان داده و علائمی همچون سردرد، سرگیجه، رعشه، دوبینی، ضعف، تعریق و حالت تهوع شدید در افراد ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از این حالت، پزشک متخصص تغذیه در رژیم برای شما سهمیه‌هایی در نظر می‌گیرد که لازم است آن‌ها را حتما در دوران رژیم خود مصرف نمایید.

یک علت سردرد در رژیم محدودیت یا حذف کامل مواد قندی از برخی رژیم‌های لاغری است.

یک علت سردرد در رژیم محدودیت یا حذف کامل مواد قندی از برخی رژیم‌های لاغری است.

استرس عامل سردرد در رژیم

سردردهای تنشی و ناشی از استرس یکی از شایع‌ترین علت‌های بروز سردرد در دوران رژیم است. فرد چاق به دلیل گرسنگی و البته استرس ناشی از یک عامل بیرونی، انرژی زیادی از دست می‌دهد و در نهایت، با سرگیجه، درد در پیشانی و حتی تنگی نفس مواجه خواهد شد.

این حالت، در افرادی که محیط کاری پرتنشی دارند و یا دچار پرخوری عصبی هستند بسیار رایج است.

خوردن غذا در فاصله‌های زمانی طولانی مدت

مقدار غذاها در دوران رژیم غذایی کمتر از حالت قبلی برای افراد است. حال اگر فردی همین مقدار غذاها را در فاصله زمانی طولانی مدت مصرف کند و نظم کافی نداشته باشد، علاوه بر افت نتیجه گیری در روند کاهش وزن با سردرد و افت فشار نیز روبرو خواهد شد.

ترک نوشیدنی‌های حاوی کافئین و نوشابه

اگر از آن دسته افرادی باشید که قهوه و نوشابه را به میزان فراوان مصرف می‌کنید، با قطع یکباره آن‌ها دچار سردرد خواهید شد. از این رو، پیشنهاد می‌شود که مصرف این نوشیدنی‌ها را کم کم محدود کنید و آن‌ها را در حد اعتدال در رژیم غذایی خود داشته باشید.

تا جای ممکن برای درمان سردرد در رژیم از کافئین دور بمانید.

تا جای ممکن برای درمان سردرد در رژیم از کافئین دور بمانید.

شیرین کننده‌های مصنوعی

استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله آسپارتام و سوکرالوز به جای شیرین‌ کننده‌های طبیعی می‌تواند در بعضی افراد به عنوان محرک عمل کرده و باعث سردرد در آن‌ها شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که نوشیدنی‌های بدون قند ممکن است کالری نداشته باشند، اما رژیم غذایی شما را خراب می‌کنند.

عدم تعادل سدیم و پتاسیم

یک علت سردرد بعد از غذا خوردن عدم توجه کافی به دریافت ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری بدن است. اگر کالری مصرفی شما کمتر از میزان استاندارد باشد یا از رژیم غذایی غیراصولی و سنگین استفاده کنید، ممکن است با عدم تعادل الکترولیت در بدن روبرو شوید.

به معنای ساده‌تر، در این حالت شما در بدن خود سطح کافی سدیم و پتاسیم را دریافت نمی‌کنید و بدن شما به این وضعیت واکنش هشدار نشان می‌دهد و دچار سردرد خواهید شد.

حذف وعده‌های غذایی

یک علت سردرد در رژیم نادیده گرفتن برخی از وعده‌های غذایی است. همان‌طور که فاصله انداختن در بین وعده‌ها باعث پرخوری و سردرد در شما می‌شود، حذف یک وعده یا میان وعده غذایی هم می‌تواند علاوه بر تاخیر در روند کاهش وزن در دوران رژیم، سردرد و سرگیجه را به همراه داشته باشد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

چگونه از بروز سردرد در دوران رژیم غذایی جلوگیری کنیم؟

حالا سوال این است: برای سردرد چی بخوریم؟ در ادامه به شما راهکارهایی خواهیم گفت که به کمک آن می‌توانید سردرد رژیم را به کمترین میزان ممکن برسانید:

استراحت

الیزابت لودر متخصص اعصاب در بیمارستان بریگهام بوستون می‌گوید: سردرد‌ها معمولا نشانه‌ی این هستند که بدن‌تان به استراحت نیاز دارد. بسیاری از مردم آنقدر مشغول کارهای‌شان هستند که کمتر وقت می‌کنند به استراحت بپردازند.

برای اینکه از سردرد پیشگیری کنید اگر احساس کردید علائم سردرد در حال ظاهر شدن هستند به مدت 10 دقیقه چشمان خود را ببندید و دراز بکشید، با این کار پیش از آنکه سردرد بدتر شود می‌توانید جلوی آن را بگیرید.

دکتر مارک گرین مدیر مرکز پزشکی در بیمارستان کوه سینا در نیویورک توصیه می‌کند در یک اتاق تاریک دراز بکشید، اتاقی که به خوبی تهویه شود. اگر می‌توانید یک ساعت یا بیشتر استراحت کنید، این کار بهتر از این است که برای به خواب نرفتن تلاش کنید و اوضاع بدتر شود.

مصرف مرتب وعده‌های کوچک

اگر مدتی غذا نخورده باشید، احساس درد و خواب آلودی خواهید کرد و دلیلش هم ممکن است قند خون پایین باشد. برخی متخصصین توصیه می‌کنند غذاهای سرشار از منیزیم از جمله، اسفناج، روغن زیتون، و یا دانه‌های آفتابگردان یا کدو می‌توانند در چنین شرایطی مفید واقع شوند.

به افرادی که چنین مشکلی دارند توصیه می‌شود به جای خوردن سه وعده‌ی بزرگ چندین وعده کوچک در طول روز میل کنند. با این کار قند خون‌تان بیشتر در حالت ثابت می‌ماند و دیگر سردرد و خواب‌آلودی را تجربه نمی‌کنید.

گذاشتن یخ روی پیشانی

دراز بکشید و یک لیف خیس و خنک یا یک کمپرس سرد را روی پیشانی یا چشمان خود بگذارید، با این کار می‌توانید به صورت موقت سردرد را متوقف کنید، حتی ممکن است مشکل به طور کلی از بین برود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند یخ با تنگ کردن رگ‌های خونی باعث بدتر شدن درد می‌شود، اما در مورد سردرد اینطور نیست، یخ در چنین شرایطی باعث می‌شود مغز توجهش به سرما جلب شود و دیگر به درد توجهی نکند.

دوش آب گرم

بیشتر افراد درمان‌های سرد را به انواع گرم آن ترجیح می‌دهند اما گاهی تنها چیزی که احتیاج دارید یک دوش آب گرم است. افرادی که با سردرد از خواب بیدار می‌شوند معمولا از جای خود تکان نمی‌خورند و سعی می‌کنند نشان دهند این درد واقعی نیست و یا امیدوارند که خود به خود از بین برود. این کار هیچ وقت کارساز نیست.

چیزی که به خوبی می‌تواند نجات‌تان دهد این است که روز خود را با یک فنجان قهوه (اگر قهوه دوست دارید) کمی صبحانه و یک دوش آب گرم آغاز کنید. اگر سردردتان مربوط به سرماخوردگی یا فشار سینوس‌ها بود، استنشاق هوای گرم و مرطوب می‌تواند راه بینی تان را تمیز کند.

ماساژ

یکی از راه‌های قدیمی متوقف کردن سردرد همچنان از موثرترین‌ها به حساب می‌آید. بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که فشار دادن آرام دو طرف پیشانی می‌تواند حداقل به صورت موقت درد را التیام دهد.

در واقع هر نوع ماساژی می‌تواند سردرد را آرام‌تر کند. در یک تحقیق مشخص شد بیماران میگرنی که به مدت چند هفته ماساژ می‌گرفتند سردرد کمتری را تجربه کردند و توانستند بهتر بخوابند.

ماساژ و دوش آب گرم یا سرد از درمان‌های مناسب برای سردرد در رژیم لاغری است.

ماساژ و دوش آب گرم یا سرد از درمان‌های مناسب برای سردرد در رژیم لاغری است.

دیگر راهکارهای مهم برای پیشگیری و بهبود سردرد در رژیم:

  • برای هیدراته ماندن بدن خود در طول روز بین 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.
  • از وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی که در رژیم برایتان در نظر گرفته شده به طور منظم استفاده کنید.
  • به میزان کافی بخوابید و استراحت کنید.
  • به کمک ورزش و راه‌هایی همچون مدیتیشن، یوگا و.. استرس خود را کاهش دهید.
  • برای سریع‌تر کردن روال کاهش وزن خود، هیچ میان وعده یا وعده غذایی را حذف نکنید.
  • مصرف کافئین و نوشابه را به حد اعتدال برسانید.
  • از خوردن پنیرهای کهنه از جمله پنیر فتا، پارمزان و غذاهایی که حاوی مواد افزودنی هستند و سردردهای میگرنی را تشدید می‌کنند پرهیز کنید.
  • مصرف محصولات قندی از قبیل کلوچه، بیسکویت، کراکرهای بسته بندی شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید؛ چرا که این تنقلات، علاوه بر کالری بالا، شما را به اندازه کافی سیر نمی‌کنند و بعد از مصرف آن‌ها خیلی زود گرسنه خواهید شد.
برای درمان سردرد در رژیم بیشتر آب بنوشید و ورزش‌های ضد استرس را انجام دهید.

برای درمان سردرد در رژیم بیشتر آب بنوشید و ورزش‌های ضد استرس را انجام دهید.

  • برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از مصرف آجیل و دانه‌ها از جمله دانه چیا در دوران رژیم خود غافل نشوید، چرا که آجیل‌ها سرشار از مواد مغذی هستند و تعادل الکترولیتی بدن شما را تامین می‌کنند.
  • حتی الامکان به طور روزانه یک واحد میوه را در رژیم غذایی خود داشته باشید. میوه‌ها سرشار از آب و املاح معدنی هستند و از دهیدراته شدن بدن شما و بروز سردرد جلوگیری می‌کنند.
  • مقدار غذاهای ذکر شده در وعده‌ها و میان وعده‌ها را دستکاری نکنید و همه غذاها را بر طبق دستوری که برایتان فراهم شده مصرف نمایید.
  • اگر دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله سردردهای مکرر و یا میگرن هستید، حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا برای شما سهمیه غذایی مازاد در نظر بگیرد.
  • به جای استفاده از شیرین‌ کننده‌های مصنوعی از شیرین‌ کننده‌های طبیعی در حد استاندارد استفاده نمایید. چرا که شیرین کننده‌های مصنوعی علاوه بر سردرد در برخی افراد، مسیر پاداش غذایی را در مغز فعال نمی‌کنند و باعث افزایش اشتها در افراد می‌شوند.

آنچه از مقاله سردرد در رژیم آموختیم:

بروز سردرد در رژیم یک عارضه بسیار شایع است که به دلایل مختلفی خودش را نشان می‌دهد. اول اینکه سردرد در دوران رژیم یک علامت و نشانه است که به ما می‌گوید بدنمان به کالری بیشتری نیاز دارد. متاسفانه، برخی افراد به دلیل گرفتن نتیجه سریع‌تر در روال کاهش وزن، رژیم‌های غیر اصولی و سنگین را انتخاب می‌کنند و یا در دوران رژیم خود برخی از وعده‌های غذایی را حذف کرده و یا آن را کمتر از میزان قید شده در برنامه خود مصرف می‌نمایند. این موضوع علت سردرد در رژیم است. برای درمان سردرد رژیم می‌توانید از روش‌هایی که بالاتر ذکر کردیم، استفاده کنید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-صالحی 1402/10/09

مطالب خیلی عالی بود ممنونم

کارشناس به اندام 1402/10/10

نظرلطف شماهست عزیزم

نینا 1402/09/20

بسیار عالی و مفید بود سپاسگزارم

کارشناس به اندام 1402/09/21

تشکر دوست عزیزم

نیما کبیری 1396/05/09

با سلام با تشکر از مطالبت خوبتون من برای سردرد و کمر دردم از قرص اکتوپین استفاده کردم که هیچ گونه عوارضی هم نداشت به شما هم پیشنهاد میکنم از این دارو استفاده کنید