انجام چند کار با هم ممنوع!

انجام چند کار با هم افسانه است همه این کارها را انجام میدهیم: پیامک فرستادن در حال راه رفتن، ایمیل چک کردن هنگام ملاقات فردی دیگر، چت کردن هنگام آشپزی، و خیلی کارهای مشابه دیگر. در دنیای امروز مردم فکر میکنند انجام یک کار در یک زمان کاریست بی فایده. تحقیقات نشان داده این کار […]

انجام چند کار با هم ممنوع! - 26 - - روانشناسی
4 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 2486

تاریخ انتشار

انجام چند کار با هم افسانه است

انجام چند کار با هم ممنوع! - 28 - - روانشناسی

همه این کارها را انجام میدهیم: پیامک فرستادن در حال راه رفتن، ایمیل چک کردن هنگام ملاقات فردی دیگر، چت کردن هنگام آشپزی، و خیلی کارهای مشابه دیگر. در دنیای امروز مردم فکر میکنند انجام یک کار در یک زمان کاریست بی فایده.
تحقیقات نشان داده این کار آنچنان که ما باور داریم کارآمد نیست، و حتی میتواند برای سلامت مضر باشد. در ادامه دلایلی را ارائه میدهیم که به شما ثابت میکند چرا باید همه کارها جز یکی را رها کنید، و درباره شیوه ی کاری و معاشرت خود تجدید نظر کنید تا بتوانید خوب زندگی کنید.

در واقع چند کار را با هم انجام نمیدهید

انجام چند کار با هم ممنوع! - 30 - - روانشناسی

چیزی که به آن انجام چند کار در یک زمان میگویید در واقع عوض کردن وظایف است. وقتی نوبت توجه و خلاقیت است مغز ما کمی محدود میشود.
مانند یک نمودار دایره ای است، و هر آنچه روی آن کار میکنیم اکثریت این نمودار را میگیرد، و جای زیادی برای کارهای دیگر نمیماند، به غیر از رفتارهای خودکار مانند راه رفتن و آدامس جویدن. خود را درگیر چند وظیفه کردن در واقع تلف کردن بهره وری است. چون تمام توجه تان صرف عوض کردن کارها میشود، بعلاوه هیچ وقت نمیتوانید کاملا در جو یک کار قرار بگیرید.

کندتان میکند

انجام چند کار با هم ممنوع! - 32 - - روانشناسی

بر خلاف باور عموم انجام چند کار با هم باعث زمان بدست آوردن نمیشود. برای مثال انجام دو پروژه با هم وقت بیشتری میگیرد تا اینکه بخواهید هرکدام را جداگانه انجام دهید. طی مطالعه ای که سال 2008 در دانشگاه یوتا انجام شد، مشخص شد رانندگانی که در حال رانندگی مشغول پیامک زدن هستند دیرتر به مقصد خود میرسند.
اگر میخواهید در زمان صرفه جویی کنید کارهای خود را دسته بندی کنید. برای مثال، همه قبض ها را در یک زمان با هم پرداخت کنید، ایمیل ها را در یک زمان ارسال کنید، هر کاری نیاز به یک نوع طرز فکر خاص دارد، و وقتی وارد انجام یک کار میشوید باید آن را ادامه دهید و تمامش کنید.

دردسر ایجاد میکنید

انجام چند کار با هم ممنوع! - 34 - - روانشناسی

کارشناسان تخمین میزنند جا به جایی بین وظیفه ها تا 40 درصد بهره وری را کاهش میدهد. همچنین این کار باعث میشود اشتباهاتی را در کاری که انجام میدهید مرتکب شوید، به خصوص اگر یک یا چند مورد از کارهایی که میکنید نیازمند فکر زیاد باشد.
محققان فرانسوی طی تحقیقات خود دریافتند، مغز انسان میتواند دو کار پیچیده را بدون اینکه آنچنان مشکلی پیدا کند پیش ببرد، چون مغز دارای دو لوب است که میتواند مسئولیت را به طور مساوی تقسیم کند. اضافه کردن کار سوم باعث برهم خوردن تعادل و بالا رفتن امکان اشتباه میشود.

باعث بالا رفتن استرس میشود

انجام چند کار با هم ممنوع! - 36 - - روانشناسی

محققان دانشگاه کالیفرنیا میزان تپش قلب کارمندانی را که به ایمیل خود دسترسی مداوم نداشتند و آنهایی که همیشه دسترسی داشتند اندازه گیری کردند. آنها دریافتند آن دسته که جریان دائمی دریافت ایمیل داشتند میزان ضربان قلبشان بالا بود و آن دسته از کارمندانی که این دسترسی را نداشتند کمتر دچار درگیری در انجام چند کار با هم میشدند و در نتیجه استرس کمتری را تجربه میکردند.
انجام چند کار با هم تنها باعث استرس نمیشود، بلکه عواقب دیگری نیز دارد. برای مثال، نمره ضعیف امتحان میتواند حاصل درس خواندن هنگام تماشای بازی فوتبال باشد، که هم باعث بالا رفتن استرس و هم ایجاد مشکل در اعتماد به نفس و افسردگی نیز میشود.

زندگی تان تلف میشود

انجام چند کار با هم ممنوع! - 38 - - روانشناسی

افرادی که مشغول انجام چند کار با هم هستند حتی وقایع آشکار جلوی خود را نیز نمیبینند. بر اساس یک مطالعه در سال 2009 که در دانشگاه واشنگتن غربی انجام گرفت، 75 دصد از دانشجویانی که در حال صحبت با تلفن همراه خود بودند متوجه حضور یک دلقک با دوچرخه در محوطه دانشگاه نشدند. محققان به این حالت کوری توجه میگویند. کسانی که با تلفن همراه خود هنگام راه رفتن صحبت میکنند با وجود اینکه به اطراف نگاه میکنند متوجه خیلی چیزها نمیشوند، چون هیچکدام از وقایع بیرون در مغزشان ثبت نمیشود.

ممکن است حافظه آسیب ببیند

انجام چند کار با هم ممنوع! - 40 - - روانشناسی

اگر بخواهید دو کار را با هم انجام دهید – مثلا کتاب خواندن و تماشای تلوزیون – جزئیات یک یا هر دو را از دست میدهید. اما حتی قطع ناگهانی انجام یک کار برای توجه به کار دیگر میتواند باعث اختلال در حافظه کوتاه مدت شود.
پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو از شرکت کنندگان در تحقیق خواستند یک فصل از کتابی را مطالعه کنند و سپس به طور ناگهانی به یک تصویر نگاه کنند، افرادی که سن 60 تا 80 سال داشتند بیشتر از کسانی که 20 تا 30 سال سن داشتند در به خاطر سپردن جزئیات تصویر و متنی که خوانده بودند دچار مشکل شدند. این تحقیق نشان داد مغز انسان با بالا رفتن سن کار سخت تری برای برگشت به کار قبلی که انجام میدادیم دارد.

به روابط تان آسیب میرساند

انجام چند کار با هم ممنوع! - 42 - - روانشناسی

جایی هست که انجام چند کار با هم تاثیر بسیار بیشتری از آنچه مردم فکر میکنند دارد. برای مثال، یک زوج صحبتی جدی با هم دارند و ناگهان یکی از آنها میگوید: اجازه بده این پیغام را چک کنم! در این لحظه است که دیگری هم عصبانی میشود و ممکن است او هم مشغول چک کردن پیغام هایش شود و در این میان یک بحث جدی نیمه تمام میماند.
یک مطالعه جدید از دانشگاه اسکس نشان میدهد داشتن تلفن همراه نزدیک خود هنگام یک گفتگوی شخصی – حتی اگر هیچ یک از دو طرف از آن استفاده نکنند – میتواند باعث اصطکاک و عدم اعتماد شود. به رابطه ی خود لطفی بکنید و برای 10 دقیقه به شخصی که با او صحبت میکنید توجه ویژه نشان دهید. این کار میتواند تغییرات اساسی بوجود بیاورد.

میتواند باعث پرخوری شود

انجام چند کار با هم ممنوع! - 44 - - روانشناسی

پرت شدن حواس هنگام غذا خوردن میتواند مانع این شود که مغز غذایی را که میخورید تجزیه و تحلیل کند، به همین دلیل متوجه سیر شدن خود نمیشوید و به خوردن ادامه میدهید.
به این خاطر توصیه میشود حتی کسانی که تنها غذا میخورند نیز از روشن کردن تلوزیون در حال غذا خوردن پرهیز کنند، تا بتوانند کاملا متوجه غذایی که میخورند باشند. جلوی رایانه غذا میخورید؟ کمی آرام غذا بخورید و حواستان را از صفحه نمایشگر به غذا و هر لقمه ای که میخورید بدهید.

در واقع در آن خوب نیستید

انجام چند کار با هم ممنوع! - 46 - - روانشناسی

بله، شما! شاید فکر کنید استاد انجام چند کار با هم هستید، اما با توجه به تحقیق دانشگاه یوتا در سال 2013 میفهمید که درواقع در میان بدترین ها هستید.
این تحقیق بر روی استفاده از تلفن همراه پشت فرمان اتوموبیل تمرکز کرده است. در این آزمایش افرادی که بالاترین نمره در آزمون چند کار در یک زمان را آورده بودند عملکرد ضعیفی در رانندگی و صحبت با تلفن از خود نشان دادند، چون نمیتوانستند همزمان روی هر دو مورد تمرکز کنند.

باعث کاهش خلاقیت میشود

انجام چند کار با هم ممنوع! - 48 - - روانشناسی

انجام چند کار با هم نیازمند استفاده بسیار زیادی از چیزیست که به آن حافظه ی فعال میگویند. زمانی که تمام حافظه ی فعال مورد استفاده قرار میگیرد باعث میشود قابلیت فکر خلاقانه کاهش پیدا کند.
تمرکز بیش از حد نیز میتواند عملکرد خلاق را دچار مشکل کند. در تحقیقی نیز از افرادی که به شدت ذهنشان درگیر کاری دیگر بود خواسته شد چند کار را با هم انجام بدهند، نتیجه این بود که این افراد در انجام این امور به مشکل برخوردند و کار برایشان سخت شد.

نمیتوانید کاری را یکباره انجام دهید

انجام چند کار با هم ممنوع! - 50 - - روانشناسی

روانپزشکان و کارشناسان بهره وری معمولا توصیه به OHIO میکنند، اما این واژه یعنی چه؟ (Only Handle It Once ) یعنی یکباره از پسش بربیا. این قانونی است که به افراد بیش فعال و دارای اختلال توجه گفته میشود. اما این کار را هر کس که میخواهد خود را سازمان دهی کند میتواند انجام دهد. معنای این قانون این است که کاری را شروع میکنید و تا تمامش نکردید رهایش نمیکنید.
مشکل انجام چند کار با هم نیز همین است، نمیگذارد کاری را به یکباره تمام کنید. مجبور میشوید چندین بار کار را رها کنید. تنها لازم است برای روز خود و کارهایی که قرار است انجام دهید برنامه ریزی کنید. با این کار هر زمان ایده ای به ذهنتان رسید میفهمید وقت اجرای آن الان است یا بعدا.

میتواند خطرناک باشد

انجام چند کار با هم ممنوع! - 52 - - روانشناسی

راه رفتن و صحبت با تلفن همراه حتی با استفاده از هندزفری میتواند به اندازه رانندگی در این حالت خطرناک باشد. تنها هنگام رانندگی نیست که انجام چند کار فرد را به خطر می اندازد. مطالعات نشان داده افرادی که هنگام راه رفتن با تلفن صحبت میکنند هنگام عبور از خیابان کمتر به اطراف توجه میکنند. همچنین آمارها نشان میدهد از هر 5 مورد تصادفی یکی قبل از تصادف با تلفن همراه صحبت میکرده است.

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/12/18

عالی بود ممنونم بابت زحمات تون

کارشناس به اندام 1402/12/19

تشکر از حسن نظرتون عزیزم