این 6 مورد ممکن است باعث کاهش I.Q. در شما شوند

حتی اگر به راحتی جدول و پازل ها را حل می کنید یا بدون غلط در گفتار جمله بندی می کنید باز هم عاداتی وجود دارد که می تواند روی این توانایی تاثیر منفی بگذارد. متخصصان می گویند این شش عادت بیش از هر چیز دیگر روی I.Q. تاثیر منفی می گذارند. 1- استرس دارید […]

این 6 مورد ممکن است باعث کاهش I.Q. در شما شوند - 2 - - روانشناسی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 2074

تاریخ انتشار

این 6 مورد ممکن است باعث کاهش I.Q. در شما شوند - 4 - - روانشناسیحتی اگر به راحتی جدول و پازل ها را حل می کنید یا بدون غلط در گفتار جمله بندی می کنید باز هم عاداتی وجود دارد که می تواند روی این توانایی تاثیر منفی بگذارد. متخصصان می گویند این شش عادت بیش از هر چیز دیگر روی I.Q. تاثیر منفی می گذارند.

1- استرس دارید

مشکلات مالی، نگرانی از پروژه های کاری و تلاش برای حفظ زندگی اجتماعی می تواند باعث ایجاد استرس زیادی شود. دکتر برندان کلی، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه Wexner در اوهایو می گوید: استرس زیاد تنها باعث اختلال در عملکرد مغز نمی شود بلکه در طولانی مدت باعث آلزایمر نیز می شود. متخصصان بر این باورند که تغییرات هورمونی حاصل از استرس پشت پرده این اختلال هستند. بهتر است برای کاهش استرس چاره ای بیاندیشید و کارهایی انجام دهید که آرامتان می کند.

2- نمی توانید در شلوارتان جا شوید!

اگر نیاز به انگیزه ی بیشتر برای لاغر ماندن دارید، تحقیقات نشان داده است که چاقی می تواند باعث ضعف عملکرد شناختی شود و با گذشت زمان به زوال عقل بیانجامد. در تحقیقی که مجله آمریکایی اپیدمیولوژی منتشر کرده بود محققان به رابطه ی منفی بین چاقی و توانایی مغزی در نوجوانی و بزرگسالی پی برده بودند. چاقی یک مشکل پزشکی پیچیده است ( چاقی با داشتن اضافه وزن متفاوت است ) و رهایی از آن کار ساده ای نیست، بهتر است برای درمان با یک برنامه علمی پیش بروید.

3- زندگی شیرینی دارید!

آلن توفیگ، دکتر طب خواب و متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان پروتستان ویل کورنل در مرکز نیویورک می گوید: قند تنها باعث افزایش عرضتان نمی شود، بلکه در سطوح بالا، می تواند روی سلول های مغز نیز تاثیر بگذارد. افراد دیابتی بیشتر در خطر زوال عقل هستند. با توجه به تحقیقات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تاثیر منفی قند روی مغز شاید به خاطر تشدید التهاب باشد. مشخص شده است که برنامه های غذایی با قند بالا عملکرد سلول های مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد و توانایی شناختی را کاهش می دهد.

4- چند کار را با هم انجام می دهید

در حالی که با همکار خود صحبت می کنید و ناهار می خورید ایمیل های خود را نیز جواب می دهید، این حالت به نظرتان آشنا نیست؟ این نوع کارها روی عملگرد پردازش مغز تاثیر می گذارد. لوب فرونتال موتور اصلی کارگردانی توجه است، و تنها مقدار محدودی قدرت پردازش دارند، اگر تلاش کنید بیش از آنچه مغز منطقی می داند از نقاط مختلف آن کار بکشید، ذهنتان ممکن است گاه به گاه متوقف شود درست مانند کامپیوتر که وقتی چندین برنامه را با هم باز می کنید مقداری گیر می کند.

5- با کسی سیگار می کشد می گردید

حتی اگر سیگار نکشید، استنشاق دود سیگار دیگری مواد سمی را وارد مغز می کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار مونوکسید کربن بدن را بالا می برد، که جایگزین اکسیژن حیاتی می شود که مغز و بدن ما به آن احتیاج دارد. آسیب به عروق خونی و سلول های عصبی توانایی سلول های مغزی را برای برقراری ارتباط موثر و حفظ اطلاعات به درستی مختل می کند.

6- همیشه در آسمانید

مسافرت های پشت سر هم به جاهای دور دست می تواند تا یک ماه پس از بازگشت به خانه روی توانایی حافظه و یادگیری تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده مسافرت از یک موقعیت زمانی به موقعیت زمانی کاملا متفاوت ریتم شبانه روزی بدن را مختل می کند. علاوه بر مشکلات برای خواب، غذا خوردن و تغییرات هورمونی، که تمام این موارد نیز روی حافظه و یادگیری موثر هستند، این حالت به عنوان یک منبع قابل توجه از استرس و فشار روی بدن نیز عمل می کند.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*