چگونه شادی باعث سلامتی می شود

طی 50 سال اخیر دانشمندان دریافتند نه تنها ذهن و بدن در ارتباط هستند بلکه به طور عمیق و جدا ناپذیری در هم تنیده نیز هستند. آنچه در نهایت دعوا بر سر ارتباط ذهن و بدن را پایان داد ایمونولوژی عصبی روانی بود، گونه ای از علم که تعامل بین ذهن، مغز و سیستم ایمنی […]

چگونه شادی باعث سلامتی می شود - 2 - - روانشناسی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 2848

تاریخ انتشار

چگونه شادی باعث سلامتی می شود - 4 - - روانشناسی

طی 50 سال اخیر دانشمندان دریافتند نه تنها ذهن و بدن در ارتباط هستند بلکه به طور عمیق و جدا ناپذیری در هم تنیده نیز هستند. آنچه در نهایت دعوا بر سر ارتباط ذهن و بدن را پایان داد ایمونولوژی عصبی روانی بود، گونه ای از علم که تعامل بین ذهن، مغز و سیستم ایمنی بدن را مورد مطالعه قرار میداد.یکی از اولین مطالعات ایمونولوژی عصبی روانی در سال 1991 و در مجله پزشکی انگلستان منتشر شد. در این تحقیق که روی گروه بزرگی از مردم انجام شد مشخص شد کسانی که زندگی پر استرسی دارند در مقابله با بیماری مانند سرما خوردگی ضعیف تر از کسانی که استرس خود را مدیریت میکنند عمل میکنند. جدای سن، برنامه غذایی، وزن، و یا دیگر موارد دخیل.

استرس چگونه مریضمان می کند؟

محققان دریافته اند که چگونه استرس باعث مریض شدنمان میشود. تحقیقات ایمونولوژی عصبی روانی نشان داد که چگونه حالات هیجانی مانند استرس، ترس، خشم سیگنال های خاصی به غدد اصلی مغز ارسال میکند که باعث ترشح هورمون هایی مانند کورتیزول، آدرنالین و اپی نفرین میشود. این هورمونها به سلولها میگویند حالا وقت جنگیدن یا فرار است – نه زمان استراحت یا ترمیم. در نتیجه بدن توجه خود را از مواردی مانند هضم مواد مغذی و مبارزه با بیماری برمیگرداند و به جای آن فشار خون را بالا میبرد به همین دلیل مثلا هنگام ترس از چیزی میتوانید از آن فرار کنید. اما مشکل اصلی اینجاست که خیلی از چیزهایی که باعث فرارمان میشود اصلا وجود ندارد. در عوض ما یک لیست نامحدود از کارهایی که باید انجام دهیم، ترس از شکست، خشم و دیگر چیزها داریم. وقتی در نهایت تعطیلات فرا میرسد بدن از حالت جنگی خود در می آید، میدانید چه اتفاقی می افتد؟ مریض میشویم. علت مریض شدن این است که تا قبل از تعطیلات، بدن اصلا فرصت جوابگویی به ویروس ها و مریضی ها را نداشته و متاسفانه دقیقا زمانی که تعطیلات فرا میرسد این فرصت دست میدهد.

چگونه شادی ما را سالم نگه میدارد؟

چه کار میتوانیم بکنیم؟ خب همانطور که بدن هنگام استرس و نگرانی هورمون های سرکوب کننده ی سیستم ایمنی ترشح میکند این توانایی را دارد که هنگام خوشحالی و ریلکس بودن هورمون های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را نیز ترشح کند. این داروها که به صورت طبیعی توسط بدن ساخته میشوند شامل سروتونین، دوپامین، ریلکسین، و اکسی توسین است. در حالی که هورمون های استرس باعث بالا رفتن فشار خون میشوند این هورمونها به بدن دستور میدهند تا سلول های ایمنی بسازند. حتی 5 دقیقه خنده و شادی میتواند به طرز چشم گیری شمار سلول های سفید خون و دیگر سلول های ایمنی بدن را افزایش دهد.

کسانی که سرطان را شکست داده اند از احساسات برای درمان استفاده کرده اند

از آنجایی که مطالعات ایمونولوژی عصبی روانی ارتباط بین احساسات و سیستم ایمنی بدن را به وضوح نشان داده است، عجیب نیست که بعضی از بیماران از شادی و آزاد کردن ذهن از بند استرس و نگرانی برای درمان بیماری های خود استفاده کنند. تحقیقات بسیاری روی کسانی که از بیماری سرطان نجات یافته اند انجام شده است، این افراد 9 عامل درمانی مشترک داشته اند که سه مورد از آن مربوط به احساسات است:

  • رها کردن احساسات سرکوب گر
  • افزایش احساسات مثبت
  • استقبال و حمایت اجتماعی

این بیماران در کنار گرفتن دوز روزانه داروهای خود و مکمل هایی مانند روغن ماهی مدتی از روز را هم برای شادی و فعالیت هایی برای رهایی از استرس مانند ورزش کردن، بازی، دیدن ویدئو های خنده دار و دیگر کارهای شادی آور گذاشتند. وقتی پای سرطان در میان باشد تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید انجام دهید. این دقیقا همان کاریست که نجات یافتگان از سرطان خوب انجام میدهند. آنچه از ایمونولوژی عصبی روانی آموختیم این است که مدیریت احساسات راهی قدرتمند برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. پس از آنجایی که تقویت سیستم ایمنی بدن برای سلامت هر انسانی مفید است ( نه فقط کسانی که سرطان دارند ) سعی کنید امروز حتی 5 دقیقه هم که شده اسباب شادی خود را فراهم کنید.
خوانندگان عزیز – آیا شما نیز با استرس درگیر هستید؟ آیا تا به حال به خاطر داشتن استرس دچار بیماری شده اید؟ برای راهایی از استرس و یا موقعیت استرس زا از چه راهی استفاده میکنید؟ نظرات خود را برای ما نیز بنویسید.

منابع:
1. Kusnecov AW, Anisman H. The Wiley-Blackwell Handbook of Psychoneuroimmunology. West Sussex, UK: Wiley-Blackwell; 2014.
2. Cohen S, Tyrrell D, Smith A. Psychological stress and susceptibility to the common cold. N Engl J Med. 1991;325(9):606-612.
3. Segerstrom SC, Glover DA, Craske MG, Fahey JL. Worry affects the immune response to phobic fear. Brain, behavior, and immunity. Jun 1999;13(2):80-92.
4. Segerstrom SC, Miller GE. Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychological bulletin. Jul 2004;130(4):601-630.
5. Burgdorf J, Panksepp J. The neurobiology of positive emotions. Neuroscience and biobehavioral reviews. 2006;30(2):173-187.
6. Berk LS, Felten DL, Tan SA, Bittman BB, Westengard J. Modulation of neuroimmune parameters during the eustress of humor-associated mirthful laughter. Alternative therapies in health and medicine. Mar 2001;7(2):62-72, 74-66.
7. Berk LS, Tan SA, Fry WF, et al. Neuroendocrine and stress hormone changes during mirthful laughter. The American Journal of the Medical Sciences. Dec 1989;298(6):390-396.
8. Bennett MP, Lengacher CA. Humor and laughter may influence health. I. History and background. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM. Mar 2006;3(1):61-63.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*