معرفی ضد چروک طبیعی + بهترین غذاهای ضد پیری و چین و چروک

چین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می‌شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و احساس پیری کنند. به همین دلیل از دهه بیست و کمتر از آن، به جای استفاده از ضد چروک طبیعی، به سمت استفاده از انواع کرم‌های ضد چروک و به اصطلاح پیشگیرانه می‌روند یا […]

چین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می‌شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند
4.4 از 5

زمان مطالعه 37 دقیقه

تعداد بازدید 16005

تاریخ انتشار

چین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می‌شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و احساس پیری کنند. به همین دلیل از دهه بیست و کمتر از آن، به جای استفاده از ضد چروک طبیعی، به سمت استفاده از انواع کرم‌های ضد چروک و به اصطلاح پیشگیرانه می‌روند یا پوست خود را با انواع ژل پر می‌کنند. باید بگوییم این مواد، به مرور باعث وابستگی پوست می‌شوند و با قطع شدن‌شان، اثرات مخرب همین کرم‌ها نمایان می‌شود. راه حل بهتر و موثرتر برای به تاخیر انداختن پیری و شل شدن پوست، استفاده از غذاهای ضد پیری است.

اگر تغذیه درست باشد، به طور قطع، این اثرات در پوست، دیرتر نمایان خواهد شد. در این مقاله به بررسی بهترین غذاهای ضد چروک می‌پردازیم. استفاده از این مواد غذایی باید در برنامه روزانه شما باشد تا اثراتش را مشاهده کنید.

چروک پوست و دلایل آن

در زندگی شهری امروزه، متاسفانه دلایل متعددی وجود دارد که به افزایش روند پیری و چروک پوست صورت کمک می‌کنند:

  • کم ‌نوشیدن آب
  • آلاینده‌ها
  • نشستن صورت
  • پاک نکردن مواد آرایشی از روی پوست
  • دیر خوابیدن یا کم خوابیدن
  • رژیم غذایی چرب و پرنمک
  • استرس
  • عدم استراحت کافی در طول هفته

بهترین روش‌های عقب انداختن چین و چروک پوست

پوست به عنوان عضوی حساس و آسیب‌پذیر، نقشی مهم در زیبایی انسان بر عهده دارد. با بالا رفتن سن، به تدریج پوست لطافت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

اما همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ایم، با رعایت نکاتی کوچک، می‌توان از پیری و چروکیدگی زودرس پوست پیشگیری نمود. در ادامه به معرفی راهکارهای مفید برای کم شدن چین و چروک پوست می‌پردازیم:

به پشت بخوابید

خوابیدن در یک وضعیت معین برای چندین شب باعث می‌شود سبک خواب شما شکل بگیرد. طرز خوابیدن می‌تواند روی چین و چروک‌ها تاثیرگذار باشد،

مثلا اگر به پهلوها می‌خوابید، ممکن است پوست گونه‌ها و چانه، دچار چین و چروک شود. همچنین خوابیدن روی صورت هم باعث به هم خوردن فرم ابروها می‌شود. برای جلوگیری از چین و چروک‌های جدید، به پشت بخوابید.

اگر به پهلوها می‌خوابید، ممکن است پوست گونه‌ها و چانه، دچار چین و چروک شود.

اگر به پهلوها می‌خوابید، ممکن است پوست گونه‌ها و چانه، دچار چین و چروک شود.

عینک مطالعه بزنید

انجام دادن دائم یک کار مانند تنگ کردن چشم، باعث می‌شود عضلات صورت بیش از حد کار کنند و در نتیجه باعث شیارهایی در پوست صورت می‌شود.

سرانجام این شیارها تبدیل به چین و چروک می‌شود. چشمان‌تان را باز نگه دارید و اگر نیاز است، عینک مطالعه بزنید.

همچنین در مورد عینک آفتابی هم هوشیار باشید. یک عینک خوب هم پوست دور چشم را از صدمه‌ی نور آفتاب در امان نگه می‌دارد، هم باعث می‌شود زیر نور آفتاب چشمان‌تان را تنگ نکنید.

از اسیدهای آلفا هیدروکسی استفاده کنید

این اسیدهای طبیعی، سلول‌های مرده‌ی روی پوست را کنار می‌زنند، خطوط نازک و چین و چروک‌ها به خصوص چین و چروک دور چشم را کاهش می‌دهند و از دید پنهان می‌کنند.

استفاده از این اسیدها باعث می‌شود پوست به نور آفتاب حساس شود پس در طول روز از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

صورت خود را بیش از حد نشویید

شستن زیاد صورت باعث می‌شود پوست صورت، رطوبت و روغن‌های طبیعی خود را که مانع ایجاد چین و چروک می‌شوند از دست بدهد.

در حقیقت شستن زود به زود صورت باعث می‌شود پوست صورت محافظت خود را از دست بدهد. می‌توانید از صابون‌های مرطوب‌کننده برای شستن صورت خود استفاده کنید و یا از کرم و ژل‌های مخصوص شستشوی صورت استفاده کنید.

ویتامین C استفاده کنید

برخی تحقیقات نشان می‌دهند کرم‌های دارای ویتامین C تولید کلاژن را افزایش می‌دهند، از صدمه خوردن پوست توسط اشعه‌های UAV و UVB جلوگیری می‌کنند و همچنین در کاهش لکه‌های تیره و قرمزی پوست نیز تاثیر‌‌گذار هستند.

باید از کرمی استفاده کنید که حاوی ویتامین C و همچنین با کیفیت باشد. ویتامین C از بهترین راهکارها برای کاهش چین و چروک پوست است.

تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۷ بر روی خانم‌ها نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین C با کاهش احتمال چین و چروک و خشکی پوست همراه است. بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C یکی از راه‌های مناسب برای پیشگیری از چروک شدن پوست هستند.

همچنین ویتامین C، آسیب وارده به پوست به دلیل اشعه های UV را کاهش می‌دهد و نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد، اما جایگزین استفاده از کرم ضدآفتاب نیست و تنها یک لایه محافظتی دیگر در برابر این اشعه‌ها به پوست اضافه می‌کند.

علاوه بر این‌ها، ویتامین C  پوست را هیدراته، نرم و لطیف می‌کند و سبب بهبود ساختار کلاژن می‌شود که برای پیشگیری از پیدایش چین و چروک ضروری است.

ویتامین C، نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد.

ویتامین C، نقش موثری در جلوگیری از چین و چروک پوست دارد.

  • میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین C هستند. برای مثال یک فنجان توت فرنگی بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C نقش حیاتی برای سنتز کلاژن پوست دارد. (کلاژن، زیر لایه‌های پوست قرار دارد و عامل پیوستگی و چسبندگی پوست است و سلول‌ها را محکم نشان می‌دهد. با افزایش سن، ساخت کلاژن کند می‌شود به همین دلیل است که افراد سالخورده دارای پوست چروک و شل  هستند.)
  • مرکبات نیز منابعی غنی از ویتامین C هستند و به همین دلیل آنها را غذاهای ضد چین و چروک پوست در نظر می‌گیرند. یک پرتقال متوسط بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند. لیمو، لیموشیرین و گریپ فروت نیز دارای ویتامین C هستند. یکی دیگر از راه های ساده دریافت ویتامین C این است که در طول روز درون آبی که می نوشید، کمی لیمو فشار دهید.
  • فلفل دلمه‌ای یکی دیگر از منابع غنی ویتامین C است پس فلفل دلمه ای را به ساندویچ، املت، پاستا، پیتزا و دیگر غذاهای خود اضافه کنید. یک عدد فلفل دلمه ای متوسط بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند.

مبانی مراقبت از پوست را تمرین کنید

اگر واقعا می‌خواهید از پوست خود مراقبت کنید با ضروریات شروع کنید و خود را به انجام این کارها وادار کنید تا به مرور در روتین روزانه شما تثبیت شود.

شاید این سفارشات را قبلا نیز شنیده باشید، اما بسیار مهم هستند: از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. از لباس‌هایی استفاده کنید که در برابر نور آفتاب محافظت‌تان کند. سیگار نکشید و مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک ضد چروک طبیعی مصرف کنید

سفیده چند تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به آرامی آن‌ها را بر روی پوست‌تان بمالید و پوست خود را ماساژ دهید.

سپس بگذارید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست‌تان بماند و خشک شود. پس از آن می‌توانید پوست‌تان را به آرامی با آب گرم بشورید و شاهد معجزه ویتامین E و ویتامین B موجود در تخم مرغ باشید.

از ماسک سفیده تخم مرغ، برای رفع چین و چروک استفاده کنید.

از ماسک سفیده تخم مرغ، برای رفع چین و چروک استفاده کنید.

روغن زیتون به جای مرطوب‌کننده فراموش نشود

روغن زیتون طبیعی می‌تواند به پوست شما نرمی و انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را هدیه کند. چند قطره از روغن زیتون را قبل از خواب بر روی پوست‌تان بریزید و به آرامی پوست‌تان را ماساژ دهید.

سپس با یک حوله نرم پوست‌تان را خشک کنید تا به هنگام بیدار شدن از خواب، پوستی نرم و لطیف را تجربه کنید. همچنین تحقیقات نشان داده است که این روغن حاوی آنتی اکسیدان پلی فنل‌ها است که با بیماری‌های مربوط به بالا رفتن سن مقابله می‌کند.

روغن بادام شیرین را دریابید

این روغن طبع گرم و مرطوبی دارد و به گردش خون بهتر در پوست و شفافیت آن کمک می‌کند.

 ماساژ را شروع کنید

از لوسیون مورد علاقه‌تان استفاده کنید و به آرامی پوست‌تان را ماساژ دهید. سعی کنید بر روی مواضع دارای چروک همچون زیر چشم، گردن و پیشانی تمرکز کنید. برای درمان هم می‌توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، تا نقاط دارای چروک شما را ماساژ دهد.

استرس خود را کاهش دهید

استرس زیاد می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی شود. اگر تنفس عمیق و نوشیدن چای‌های گیاهی برای شما کارساز نشد، ماساژ را امتحان کنید.

ماساژ، گردش خون و عملکرد غدد لنفاوی را بهبود می‌بخشد و حذف مواد سمی و تحویل اکسیژن و مواد مغذی به پوست را سرعت می‌دهد.

به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای ماساژ، بعد از ظهر است. رعایت این نکات، پوستی زیبا را به همراه سلامتی و آرامش برای شما به ارمغان خواهد آورد.

از آب لیمو استفاده کنید

چند لیموی تازه را ببرید و آب آن‌ها را بر روی پوست‌تان بمالید. سعی کنید تا آن‌ها را بر روی نقاط دارای چروک بکشید. اسید موجود در لیمو باعث می‌شود تا پوست شما روشن‌تر شود و چین و چروک‌ها کمتر به نظر برسند. همچنین بوی تازه لیمو باعث ایجاد حس تازگی در شما می‌شود.

اسید موجود در لیمو باعث می‌شود تا پوست شما روشن‌تر شود و چین و چروک‌ها کمتر به نظر برسند.

اسید موجود در لیمو باعث می‌شود تا پوست شما روشن‌تر شود و چین و چروک‌ها کمتر به نظر برسند.

سیگار را ترک کنید

پس از نور خورشید، سیگار از مهمترین مخرب‌های پوست محسوب می‌شود. سیگار کشیدن موجب آسیب رساندن به مویرگ‌ها و رگ‌های خونی شده و جریان خون را برای رساندن مواد مغذی به پوست کُند می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده افراد سیگاری پنج برابر بیشتر از بقیه افراد دچار چین و چروک زود هنگام می‌شوند. تنها ۱۰ دقیقه مصرف سیگار، اکسیژن‌رسانی به پوست را یک ساعت به تاخیر می‌اندازد.

به اندازه کافی استراحت کنید

هنگام استراحت، بدن به بازسازی کلاژن و کراتین -که از پروتئین‌های ضروری برای سفت شدن پوست هستند- می‌پردازد. کمبود خواب باعث کدر شدن پوست می‌شود و همچنین تورم و تیرگی دور چشم را به همراه خواهد داشت.

سعی کنید شب ها ۷ الی ۸ ساعت استراحت کنید. همچنین در طول هفته نیز زمان‌هایی را برای استراحت، مدیتیشن، یوگا، پیاده‌روی یا رفتن در طبیعت بگذارید.

مصرف قند خود را محدود کنید

جامعه پزشکی همچنان در مورد این که چگونه مصرف شکر می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بیشتر می‌آموزد. قند در بدن شما فرآیندی به نام گلیکاسیون را آغاز می‌کند و محصولات نهایی این فرایند، گلیکوزیله پیشرفته (به نام AGEs)، منبع قابل اعتماد خوبی برای پوست شما نیستند.

AGEها کلاژن را در بدن شما تجزیه می‌کنند و به مرور زمان می‌توانند شما را پیرتر نشان دهند. محدود کردن مصرف قند و غذاهای غنی از روغن به صورت شما کمک می‌کند تا فرم جوان خود را حفظ کند.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

آنتی اکسیدان‌های خود را افزایش دهید

پوست بیش از هر عضو دیگری در بدن شما در معرض استرس اکسیداتیو(عدم تعادل بین آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد بدن) قرار دارد. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیب‌هایی که استرس اکسیداتیو به سلول‌های شما وارد می‌کند، کمک می‌کند. در حالی که می‌توانید یک کرم ضد آفتاب یا کرم ضد چروک غنی شده با آنتی اکسیدان خریداری کنید، راه‌های زیادی برای افزایش آنتی اکسیدان برای پوست شما وجود دارد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از زغال اخته، لوبیا، انگور، کلم پیچ و اسفناج به شما کمک می‌کند تا پوستی سالم از درون داشته باشید و علائم پیری زودرس را کاهش دهید.

از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل یک نرم‌کننده طبیعی است. این بدان معناست که وقتی آن را روی پوست خود می‌زنید، شکاف‌های اپیدرم را پر می‌کند و باعث می‌شود پوست شما صاف شود.

مصرف روغن نارگیل بر روی پوست نه تنها آن را صاف‌تر می‌کند، بلکه به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند و باعث می‌شود صورت شما پرتر به نظر برسد. به عنوان یک امتیاز اضافی، روغن نارگیل به عنوان یک درمان موثر برای پوست خشک شناخته شده است.

بتاکاروتن خود را تقویت کنید

یک بحث پزشکی در حال انجام است که چگونه و چرا بتاکاروتن‌ها مانع از آسیب رساندن نور فرابنفش خورشید به پوست و چشم شما می‌شوند.

بتاکاروتن و رتینول (ویتامین A) اغلب از مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های ضد چروک آرایشی موجود در بازار هستند. اما برای دسترسی به بتاکاروتن نیازی به خرید محصول ندارید.

شما به سادگی می‌توانید یک مکمل بتاکاروتن مصرف کنید و فواید آن را در پوست خود مشاهده کنید. ۳۰ میلی گرم بتاکاروتن در روز که به صورت خوراکی مصرف می‌شود، می‌تواند از پیری جلوگیری کرده و آن را ترمیم کند.

غذاهای ضد پیری کدامند؟

با افزایش سن، پوست شما پروتئین‌های کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. این موضوع باعث می‌شود پوست شما نازک‌تر شود و کمتر در برابر آسیب مقاومت کند.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، کم‌آبی و سموم، می‌تواند صورت شما را بیشتر در معرض چین و چروک‌ قرار دهد. چین و چروک‌ها بخش طبیعی پیری هستند و دلیلی برای ترس از ایجاد آن وجود ندارد.

اما اگر دوست دارید علائم پیری روی صورت خود را کاهش دهید، راه های طبیعی برای انجام این کار وجود دارد، مانند:

آب

ساده‌ترین راه برای حفاظت از پوست در برابر چین و چروک و برای داشتن پوستی لطیف و سالم، این است که در طول روز آب بیاشامید.

نوشیدن آب را تنها به وعده‌های غذایی محدود نکنید. همچنین به یاد داشته باشید، نوشیدنی‌های الکلی باعث از بین رفتن آب بدن می‌گردند، پس یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از آسیب‌های پوستی، به حداقل رساندن مصرف این نوع نوشیدنی‌هاست.

ساده‌ترین راه برای حفاظت از پوست در برابر چین و چروک، نوشیدن آب به میزان لازم در طول روز است.

ساده‌ترین راه برای حفاظت از پوست در برابر چین و چروک، نوشیدن آب به میزان لازم در طول روز است.

ماهی‌هایی مانند سالمون

ماهی سال مون (و دیگر ماهی‌های آب سرد) منبع خوبی از پروتئین هستند که یکی از پایه‌های ساختن پوست سالم است. همچنین این نوع ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا است. کارشناسان می‌گویند اسیدهای چرب برای تغذیه پوست ضروری است و آن را جوان و تازه نگه می‌دارد.

سویا

سویا ظاهر پوست‌تان را بهبود می‌بخشد و از آن محافظت نیز می‌کند. مطالعات نشان داده استفاده از سویا به صورت مستقیم یا به صورت مکمل، باعث محافظت از پوست و یا حتی التیام برخی آسیب‌های ناشی از نور آفتاب به پوست نیز می‌شود. همچنین خواص سویا باعث بهبود ساختار، ثبات و حتی استحکام پوست نیز می‌شود.

کاکائو

یک نوشیدنی کاهش‌دهنده‌ی چین و چروک مانند کاکائو را امتحان کنید. در یک تحقیق مشخص شد کاکائویی که سطح بالایی از دو آنتی اکسیدان epicatechin و catechin داشته باشد، پوست را از نور آفتاب محافظت می‌کند، جریان خون به سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشد و پوست را نرم و صاف می‌کند.

علاوه بر این کاکائو دانه‌های کاکائو منابعی غنی از پلیفنول‌ها هستند که همانند آنتی اکسیدان‌ها، سلول‌های بدن را از آسیب ها محافظت می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است که پلیفنول‌های موجود در کاکائو مزایایی فراوانی برای سلامت قلب دارند و پوست را در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌کنند.

نکته:

البته بیشتر محصولات فرآوری شده کاکائو، مقدار آنتی اکسیدان کمی دارند. بنابراین، فکر نکنید خوردن تمام محصولاتی که در آن کاکائو به کار رفته است برای پوست مفید هستند. هرچه مقدار کاکائو به کار رفته در محصولات شکلاتی بالاتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری نیز دارند.

میوه، سبزیجات و آبمیوه

میوه و سبزیجات تازه به سبب داشتن ویتامین A و D منجر به استحکام و درخشش پوست شما می‌شوند. در صورتی که علاقه شما نسبت به میوه و سبزیجات کم است، سعی کنید آبمیوه‌های طبیعی بنوشید.

میوه و آبمیوه‌های طبیعی، باعث استحکام و درخشش پوست شما می‌شوند.

میوه و آبمیوه‌های طبیعی، باعث استحکام و درخشش پوست شما می‌شوند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و محصولاتش منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌های مختلف است. تحقیقات نشان داده است که ذخایر آنتی اکسیدان در پوست هرچه بیشتر باشد پوست در برابر چین و چروک محافظت بیشتری دارد و از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

تحقیقی در سال ۲۰۰۸ نشان داده است که سطح بالای آنتی اکسیدان لیکوپن در پوست، منجر به چین و چروک کمتر در سطح پوست می‌شود. گوجه‌ فرنگی منبعی غنی از لیکوپن است. خوردن گوجه فرنگی بیشتر به افزایش سطح لیکوپن در پوست کمک می‌کند.

سیر

سیر از زمان‌های گذشته تاکنون، به عنوان دارویی برای مشکلات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان موجود در سیر معیار قابل توجیهی برای استفاده آن به عنوان دارو است.

سیر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و کاهش خطر سرطان نیز می‌شود. با این که سیر داروی معجزه‌آسا برای درمان هر چیزی نیست، اما خوردن آن به جلوگیری از چین و چروک و جوانسازی پوست کمک می‌کند.

نکته:

قرار دادن سیر در معرض دمای بالا، باعث کاهش میزان آنتی اکسیدان آن می‌شود، بنابراین خوردن سیر خام یا مقداری پخته شده، مزایای آنتی اکسیدان بالاتری دارد.

کلم بروکلی

بروکلی از آن سبزیجاتی است که سرشار از خواص ضد التهابی و ضد پیری است و مقدار زیادی ویتامین C، K، فیبر و فولات دارد.

اسفناج

اسفناج هم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث اکسیژن‌رسانی و جوان‌سازی پوست می‌شوند.

اسفناج، باعث اکسیژن‌رسانی و جوان‌سازی پوست می‌شوند.

اسفناج، باعث اکسیژن‌رسانی و جوان‌سازی پوست می‌شوند.

آووکادو

اگر می‌خواهید جلوی تاثیرات منفی پیری را بگیرید، آوکادو همان چیزی است که نیاز دارید؛ چون سرشار از پتاسیم، ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های A، K، C  و E است.

آجیل

آجیل‌ها شاید سرشار از چربی باشند اما خوردن آنها تاثیری مثبت روی بدن می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که زیاد از آجیل‌ها استفاده می کنند، ۲ سال و نیم به عمرشان افزوده می‌شود. همچنین محققان دریافتند که آجیل ها خاصیت پایین آوردن کلسترول و ضد التهابی دارند.

بلوبری

یکی از غذاهای سرشار از خواص ضدپیری، بلوبری یا توت آبی است که در ایران ما معمولا فقط با تنباکوی آن آشنا هستیم. چه حقیقت تلخی! دلیلش این است که این میوه‌های گرد و کوچک سرشار از آنتی اکسیدان آنتوسیانین هستند و رنگ آبی‌شان نیز به خاطر وجود همین مواد است.

چای بادرنجبویه

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است. مطالعه‌ای که نمونه کوچکی از افرادی را که چای برگ بادرنجبویه مصرف می‌کردند با گروه دیگری که دارونمای چای برگ جو مصرف می‌کردند، مقایسه کرد، محققان را به این نتیجه رساند که عصاره برگ بادرنجبویه باعث انعطاف پذیری بیشتر پوست و اصلاح آسیب بافتی می شود.

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است.

یکی از راهبردهای جدیدتر برای مبارزه با چین و چروک، چای برگ بادرنجبویه است.

انار

دانه‌های قرمز یاقوتی انار حاوی ترکیبات مهمی مانند ویتامین‌های C، D، E و K همراه با سلنیوم، منیزیم و پروتئین است. همه این ترکیبات دارای اثر ضد پیری هستند و به بدن شما کمک می کنند تا با بیماری‌ها و علائم پیری مبارزه کند.

هندوانه

هندوانه نه تنها در روزهای گرم و مرطوب به شما آرامش می‌دهد، بلکه از پوست شما در برابر پیری زودرس نیز محافظت می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های C، E و K، سلنیوم، کلسیم، منگنز، پتاسیم، پروتئین و کربوهیدرات‌ها است.

انجیر

این میوه مملو از پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها است که به آن خاصیت آنتی اکسیدانی می‌دهد. انجیر از انواع مختلف استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند، بنابراین پوست و سیستم شما را سالم نگه می‌دارد.

هویج

این سبزی ترد و خوشمزه منبع عالی بتاکاروتن، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها هستند. هویج به کاهش وزن کمک می کنند و پوست شما را سالم نگه می‌دارند.

خیار

خیار حاوی 96 درصد آب و سرشار از آنتی اکسیدان است که استرس اکسیداتیو را در بدن شما کاهش می‌دهد. همچنین حاوی تانن‌ها و فلاونوئیدهایی است که رادیکال‌های آزاد مضر را مسدود می‌کند.

زعفران

این گیاه معطرسرشار از آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر تاثیرات آلاینده‌ها و سموم محافظت می‌کند. زعفران را می‌توانید به صورت دمنوش و ماسک صورت مصرف کنید.

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است و به رفع چین و چروک کمک می‌کند.

زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است و به رفع چین و چروک کمک می‌کند.

ضد چروک طبیعی در طب سنتی

همه این را می‌دانیم که زمان می‌گذرد و امکان متوقف کردن آن وجود ندارد و در کنار آن هم پیری غیرقابل مهار است، اما راه‌هایی وجود دارند که روند این فرآیند را آهسته می‌کنند.

تا حدود زیادی غذاهایی که می‌خورید و خواص آنتی اکسیدانی موجود در آن‌ها در کند شدن روند پیری اثر دارند. در طب سنتی راه‌کارهایی ساده اما کلیدی برای در امان ماندن از پیری زودرس، داده شده است مانند:

  • خواب کافی
  • خوردن صبحانه و شام مغذی
  • عدم خوردن شام در پایان شب
  • کاهش استرس

اما مهم‌ترین بخشی که طب سنتی بسیار بر آن تاکید می‌کند، برنامه غذایی سالم و طبیعی است:

  • استفاده کمتر از مواد غذایی دارای نگه‌دارنده
  • خوردن غذاهای گررم و مرطوب
  • توجه به مزاج فرد و طبع انواع غذاها
  • روی هم نخوردن انواع غذاها
  • نوشیدن آب کافی
  • استفاده از گیاهان دارویی مانند رزماری، مریم گلی، بهارنارنج، عصاره بادام شیرین، روغن آووکادو، اسطوخودوس، چای سبز، گلاب، گل پامچال، گل رز و…که می‌توان آن‌ها را به صورت دم‌نوش، بخوردرمانی یا در حمام (هفته‌ای ۱ بار، به مدت ۳۰ دقیقه) استفاده کرد.
  • حجامت یا زالودرمانی

این کار به پاکسازی خون و شفافیت پوست کمک می‌کند. البته قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

آن چه از مقاله ضد چروک طبیعی آموختیم:

پیری پوست فرآیندی طبیعی است که با گذشت زمان و آسیب رسیدن به سلول‌های اپیدرمی و جلدی پوست اتفاق می‌افتد، اما گاهی اوقات به دلیل عوامل محیطی، ممکن است این فرایند دچار مشکل شود و پیری زودرس را به وجود بیاورد. روش های زیادی از قبیل مواد مصنوعی و کرم‌های کاربردی موضعی برای مراقبت از پوست وجود دارند اما رژیم غذایی که حاوی غذاهای ضد پیری باشد در سلامت پوست نقش اساسی دارد. در حقیقت می‌توانید به جای وابستگی به کرم‌ها و مواد کارخانه‌ای، از ضد چروک طبیعی استفاده کنید. مواد معدنی و ویتامین‌های غذاهای ضد چروک، به عنوان مواد اولیه ساخت کلاژن در پوست به کار می‌روند. آنتی اکسیدان موجود در میوه‌ها، سبزیجات و ادویه‌ها، سلول‌های پوست را در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند و مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C و آمینواسید که کلاژن ساز هستند برای سلامت بهتر پوست مفید هستند و با استفاده از آن‌ها علائم پیری زودرس را به تاخیر می‌اندازید.

منبع: ++

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
مریم 1402/05/15

سلام زیر 17 سالمه زیر چشام جدیدن داره خط میوفته ایا استفاده ازین نکته هایی ک گفتین میتونه روش تاثیر قطعی بزاره؟ خیلی رو اعتماد به نفسم تاثیر گذاشته (`:

کارشناس به اندام 1402/05/16

سلام بله وحتما هم مصرف دور چشم و شروع کنید

سهیلا 1401/10/27

سلام خسته نباشید میگم و ممنونم از سایت خوبتون من 13 سالمه و احساس میکنم که طرف چپ صورتم یکمی خط افتادگی داره و زیر چشمم هم داره گودی ایجاد میشه علت این چی میتونه باشه و با انجام این توصیه های گفته شده جواب میده؟ و چقدر زمان میبره؟

کارشناس به اندام 1401/10/28

سلام سلامت باشید سهیلا جان خوابیدن روی صورت استرس مصرف زیاد نوشیدنی کافئینی ژنتیک و.. میتونه علتش باشه بله توصیه ها رو انجام بدین حتما نتیجه خوبی رو میگیرید

حنانه 1401/10/19

جواب میده؟

کارشناس به اندام 1401/10/20

بله عزیزم قطعا تاثیرگذار هست