غذاهای سالمی که برای قند خون مشکل ایجاد می کنند

کنترل قند خون  باعث تعادل ظریف سیستم هورمونی برای خلق و خو ، سوخت و ساز، انرژی، میل جنسی و خواب می شود.  در صورت بالا و پایین رفتن قند خون احساس بهم ریختگی، خستگی و خشم در بدن مخصوصا در نبود غذا  به وجود می آید. فهرست مطالب (کلیک کنید) ارتباط قند خون با […]

غذاهای سالمی که برای قند خون مشکل ایجاد می کنند دیابت رژیم دکتر کرمانی
4 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 7271

تاریخ انتشار

غذاهای سالمی که برای قند خون مشکل ایجاد می کنند

کنترل قند خون  باعث تعادل ظریف سیستم هورمونی برای خلق و خو ، سوخت و ساز، انرژی، میل جنسی و خواب می شود.  در صورت بالا و پایین رفتن قند خون احساس بهم ریختگی، خستگی و خشم در بدن مخصوصا در نبود غذا  به وجود می آید.


ثبت نام رژیم اینترنتی دکتر کرمانی

ارتباط قند خون با مصرف مواد غذایی

رقص هماهنگ بین مغز، سیستم غدد درون ریز، هورمون ها و سلول ها  زندگی را سالم و زیبا می کند. این هماهنگی ها در بدن  به نوع مواد غذایی که می خوریم بستگی دارد. پس باید همیشه الگوی سالم غذا خوردن را در پیش بگیرید ولی ممکن است مشکلات عدم تعادل هورمونی و قند خون را  داشته باشید. خوردن غذاهای ناسالم برای تعادل هورمونی و قند خون اصلا مناسب نیست.

خوردن غذاهای ناسالم باعث افزایش وزن و چاقی می شود و در نهایت چربی شکمی ایجاد شده آرام و بی صدا منجر به دیابت نوع 2 در افراد می شود و ممکن است مدت ها بعد خود را نشان دهد.

لیست غذاهای سالمی که باعث عدم تعادل افراد مبتلا به مشکلات قند خون می شود.

1- شهد آگاو

آگاو معمولا شیرین کننده ای سالم و جایگزینی مناسب برای قند به حساب می آید چون آن را انتخابی با گلیسمی پایین می دانند. شاخص گلیسمی کربوهیدرات ها را بر اساس اینکه چقدر سریع قند خون را بالا می برند رتبه بندی می کند. که به نظر من راهی بسیار ساده است برای اینکه متوجه شویم یک غذا بد است یا خوب.

از آنجا که شهد آگاو سرشار از فروکتوز است، در حالی که گلیسمی پایینی دارد آسیب به بدن را به تاخیر می اندازد. کمی زمان می برد که بدن فروکتوز را به گلوکز، گلیکوژن، لاکتات و چربی در کبدتان تغییر دهد. این روند برای کبدتان بسیار استرس زا است و می تواند با مشکل کبد چرب و مقاومت به انسولین مرتبط باشد.

 

2- غلات سالم: محصولات بدون گلوتن، غلات کامل، جوانه غلات

گلوتن برای بعضی افراد می تواند بد باشد. گلوتن ترکیبی پروتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم بدست می آید. با این حال حتی غذاهایی که برچسب بدون گلوتن خورده اند نیز می توانند التهاب آور باشند. غلات بدون گلوتن، کامل یا جوانه ها پروتئین یکسانی نسبت به گلوتن دارند که می تواند با التهاب در ارتباط باشد و همچنان سرشار  از قند آمیلوز باشد. مقدار اضافه این موارد می تواند منجر به بالا رفتن شدید قندخون ، مقاومت به انسولین، التهاب و تمام علائم دیابت شود.

 

3- میوه هایی که فروکتوز بالایی دارند

میوه ها حاوی قند طبیعی هستند اما برای کسانی که مشکل قندخون دارند همچنان می توانند دردسر ساز شوند. اینکه میوه را غذایی سالم در نظر بگیریم ساده است چون غذایی کامل و فرآوری نشده به حساب می آید. اما مصرف بیش از حد آن می تواند به گونه ای دیگر اثر داشته باشد. اگر مشکل قندخون دارید بسیار مهم است میوه هایی مانند سیب، هندوانه، گلابی و گیلاس را محدود کنید. اما از میوه ها نترسید چون جنبه های درمانی بسیاری دارند. فقط کافی است تعادل و مقداری که به خوبی برایتان کار می کند را بدست بیاورید.

 

4- حبوبات

لوبیا حاوی مقدار زیادی نشاسته و فیبر است که به صورت کلی سالم است. برای افرادی که مشکل قندخون دارند همیشه اینطور نیست. حبوبات غذایی سالم است اما چون برای یک فرد به خوبی جواب داده دلیل نمی شود برای همه همین باشد.

 

5- مقدار زیاد سبزیجات نشاسته ای

بدنتان خیلی سریع کربوهیدرات ها را به گلوکز تغییر می دهد. با اضافه کردن زیاد سبزیجات نشاسته ای ممکن است بدون اینکه بخواهید به افزایش قندخون تان کمک کرده باشید. غذاهایی مانند سیب زمینی، چغندر و کدو حلوایی همگی غذاهایی سالم هستند اما افرادی که مشکل قندخون دارند توانسته اند با محدود کردن این غذاها دوباره حساسیت به انسولین خود را بازگردانند. همانطور که در قسمت میوه ها اشاره شد همین که حساسیت به انسولین و تعادل هورمون ها بازگشت می توانید مقدار مصرف این غذاهای بسیار سالم را نیز افزایش دهید.

 

علائم نشان دهنده عدم تعادل قند خون

شناسایی این نشانه ها کمک می کند زودتر برای درمان اقدام کنید و از بیماری دیابت در امان بمانید.

  • سرگیجه
  • تشنگی زیاد
  • تکرر ادرار
  • خستگی زیاد
  • عفونت سینوسی
  • بیماری لثه
  • تاری دید
  • نارسایی کلیه

 

متعادل نگه داشتن قند خون

رعایت نکات زیر به متعادل نگه داشتن قندخون کمک می کند و می توانید از خطر ابتلا به دیابت در امان بمانید. این نکات عبارتند از:

  • موادغذایی با فیبر بالا بخورید.
  • پرهیز از غذاهای سرشار از کربوهیدرات ساده مثل نان سفید، غلات شیرین و برنج سفید.
  • پرهیز از نوشیدنی های سرشار از قند مانند نوشابه، آب میوه.
  • ترکیبی از فیبر، پروتئین و چربی سالم بخورید.
  • رعایت برنامه غذایی سالم و اصولی
  • انجام حرکات ورزشی در کنار برنامه غذایی

 

نویسنده: دکتر ویلیام کول

منبع:   Mindbodygreen

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*