آسپرین و سرطان روده بزرگ؛ مصرف آسپرین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند؟

آمار مرگ در افرادی که سرطان روده بزرگ دارند، سالانه بیش از 600 هزار نفر است. پزشکان در سراسر جهان از طریق غربالگری، سرطان روده بزرگ را پیشگیری و درمان می‌کنند، اما تابه‌حال موفق به حذف کامل مرگ‌ومیرهای ناشی از این سرطان نشده‌اند. با افزایش میزان ابتلابه سرطان روده بزرگ در افراد بالای 50 سال، […]

مصرف آسپرین، به طرز چشمگیری ابتلابه سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد
5 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 4042

تاریخ انتشار

آمار مرگ در افرادی که سرطان روده بزرگ دارند، سالانه بیش از 600 هزار نفر است. پزشکان در سراسر جهان از طریق غربالگری، سرطان روده بزرگ را پیشگیری و درمان می‌کنند، اما تابه‌حال موفق به حذف کامل مرگ‌ومیرهای ناشی از این سرطان نشده‌اند. با افزایش میزان ابتلابه سرطان روده بزرگ در افراد بالای 50 سال، پژوهشگران سلامت به این فکر افتادند که یک روش درمانی برای این بیماری پیدا کنند. آن‌ها در تلاش بودند تا دارویی را معرفی کنند که بیشترین مزایا و کمترین عوارض جانبی را داشته باشد. از نظر محققان بین‌المللی، کم‌خطرترین راه برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ، مصرف آسپرین است. در این مقاله ارتباط بین آسپرین و سرطان روده بزرگ را بررسی خواهیم کرد.

نحوه تأثیر این دارو بر پیشگیری

التهاب، بخشی از فعالیت طبیعی سیستم ایمنی بدن در مقابل آسیب یا بیماری است. التهاب‌هایی که به‌صورت مزمن و مدت‌زمان طولانی در بدن ایجاد می‌شوند، محیط بدن را برای رشد و تکثیر سرطان مهیا می‌کنند. تحقیقات علمی در دانشگاه‌های معتبر جهان نشان می‌دهند آسپرین و سرطان روده بزرگ رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

پزشک‌ها این دارو را باهدف مبارزه با التهاب مزمن، برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ تجویز می‌کنند. از طرفی آنزیم‌هایی در بدن وجود دارند که التهاب را در بدن افزایش می‌دهند و رشد سلول‌های سرطانی را سریع‌تر می‌کنند. آسپرین از تولید این آنزیم‌های مضر جلوگیری می‌کند. در نتیجه احتمال ابتلای بدن به سرطان روده بزرگ تا حد زیادی کاهش می‌یابد. فواید آسپرین بیشتر برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ کاربرد دارد و اثرات درمانی آن، خیلی کمتر از اثرات پیشگیری آن است.

آسپرین چیست؟

یکی از داروهای مؤثر در کاهش تب، تسکین دردهای جزئی و کاهش غلظت خون، آسپرین است. مردم می‌توانند برای کاهش التهاب، این دارو را بدون نسخه پزشک تهیه کنند. البته باید به این تذکر مهم توجه کرد که مصرف آسپرین نباید خودسرانه انجام گیرد. آسپرین عوارض بسیار کمی دارد، اما می‌تواند برای برخی افراد خطرناک باشد.

این دارو درد را کاهش می‌دهد، اما جایگزین‌کردن آن با سایر داروهای مسکن کار درستی نیست. قبل از تجویز و مصرف این دارو، پزشک متخصص شرایط بیمار را بررسی می‌کند و فواید آن را در مقابل عوارضش می‌سنجد.

برخلاف تصور اشتباهی که عموم افراد جامعه دارند، این دارو دارای عوارض است و با بعضی از داروها اختلال دارد. زخم معده، بیماری کبد و کلیه، فشارخون بالا و آسم از جمله عوارضی هستند که این دارو برای برخی از افراد دارد. آسپرین به‌عنوان یک دارو برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ تجویز می‌شود، مصرف خودسرانه و دوز بالای آن می‌تواند خطرناک باشد و باعث خونریزی معده یا روده شود.

دومین تصور اشتباه درباره داروی آسپرین این است که باید پس از سکته، مقداری از این دارو را مصرف کرد. در نظر داشته باشید علت تمامی سکته‌ها لخته‌شدن خون نیست، فقط در برخی موارد پزشک‌ها با تجویز آسپرین به فرد بیمار، از لخته‌شدن بیشتر خون و آسیب به بافت قلب جلوگیری می‌کنند.

یکی از داروهای مؤثر در کاهش تب، تسکین دردهای جزئی و کاهش غلظت خون، آسپرین است.

یکی از داروهای مؤثر در کاهش تب، تسکین دردهای جزئی و کاهش غلظت خون، آسپرین است.

آسپرین برای کنترل و درمان چه بیماری‌هایی مناسب است؟

پزشکان علاوه بر تجویز آسپرین برای کاهش درد و غلظت خون، از آن برای درمان بیماری‌های دیگر به‌عنوان داروی کمکی بهره می‌گیرند. بیشترین ارتباط درمانی این دارو با بیماری‌های قلبی است که از تأثیر آن در خون استفاده می‌شود. در حالت کلی به علت اینکه اثرات آسپرین ارتباط مستقیمی با خون دارد و خون حیاتی‌ترین عضو بدن به شمار می‌رود، فواید و اثرات درمانی این دارو در کل بدن نمایان می‌شود. بیماری‌هایی که آسپرین برای درمان آن‌ها کاربرد دارد، به شرح زیر هستند:

بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین وظایف آسپرین، کمک به حفظ سلامت قلب است. در منابع معتبر علمی ثابت شده است در افرادی که مبتلابه بیماری قلبی هستند و سابقه حمله قلبی در گذشته دارند، این دارو احتمال حمله قلبی بعدی را کاهش می‌دهد. التهاب رگ‌های خونی جریان خون را مسدود می‌کنند. در نتیجه خون لخته می‌شود و عروق ریز قلب پاره می‌شوند. توانایی آسپرین در حفظ سلامت قلب، به‌این‌علت است که التهاب را کاهش می‌دهد.

دیابت

این دارو برای درمان دیابت تأثیر مستقیمی ندارد، اما از آن برای جلوگیری از بروز مشکلات جانبی استفاده می‌شود. افراد مبتلابه دیابت نوع 1 و نوع 2، دو تا سه برابر بیشتر از افراد سالم درمعرض بیماری‌‌های قلبی و سکته مغزی هستند. مردم بالای 50 سال یا مبتلابه بیماری فشارخون، آسیب‌پذیری بالایی در برابر دیابت دارند.

به توصیه انجمن پزشکی دیابت آمریکا، این افراد باید برای جلوگیری از خطرات احتمالی دیابت، روزانه دوز پایینی از آسپرین را مصرف کنند تا مشکلات قلبی دامن‌گیر آن‌ها نشوند. البته برای افراد جوانی که به دیابت مبتلا هستند و مشکل خاصی ندارند، آسپرین توصیه نمی‌شود.

مشکلات مغزی

زوال عقل و آلزایمر، یکی از مشکلات رایج در افراد پیر است. مخصوصاً در افراد مسن مبتلابه بیماری قلبی، التهاب رگ‌های خونی روی مغز آن‌ها اثر منفی بیشتری می‌گذارد. نتیجه یکی از مطالعات نشان می‌دهد در افراد مبتلابه زوال عقل که روزانه دوز پایینی از آسپرین را مصرف می‌کردند، زوال عقل نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کردند، 60 درصد کاهش یافت.

محققانی که مکانیسم اثرگذاری این دارو بر کاهش آلزایمر را مطالعه ‌کرده‌اند، مدعی هستند که مصرف روزانه این دارو باعث افزایش تولید پروتئینی می‌شود که پلاک‌های آمیلوئیدی بیماری آلزایمر را حذف می‌کنند.

مصرف روزانه این دارو باعث افزایش تولید پروتئینی می‌شود که پلاک‌های آمیلوئیدی بیماری آلزایمر را حذف می‌کنند.

مصرف روزانه آسپرین، باعث افزایش تولید پروتئینی می‌شود که پلاک‌های آمیلوئیدی بیماری آلزایمر را حذف می‌کنند.

چرا آسپرین و سرطان روده بزرگ برای درمان باید در نظر گرفته شوند؟

از نظر پزشکان بین‌المللی که در زمینه دستگاه گوارش تخصص دارند، آسپرین در کاهش خطر ابتلابه سرطان روده بزرگ بسیار مؤثر است. البته باوجود تأکید زیاد درباره آثار مثبت آسپرین بر سرطان روده، مصرف این دارو برای تمامی افراد توصیه نمی‌شود، زیرا فواید این دارو با عوارض جانبی همراه است.

یکی از دلایل بروز سرطان روده بزرگ، التهاب است. آسپرین به‌عنوان یک داروی غیراستروئیدی، خواص ضدالتهابی دارد و آسیب‌های ناشی از التهاب روده را کاهش می‌دهد. این دارو التهاب‌های روده بزرگ که به‌مرور زمان دچار سرطان می‌شوند را به‌خوبی حذف می‌کند.

سرطان مانند یک آتش در انبار چوب، به‌سرعت در کل بدن پخش می‌شود و آن را می‌سوزاند. التهاب، این آتش را تقویت می‌کند و باعث پیشرفت سرطان می‌شود. آسپرین سوخت سرطان یا همان التهاب را ابتدا کاهش و سپس حذف می‌کند. همچنین به علت اینکه آسپرین در میکروبیوم روده نقش دارد، یک عامل تقویتی برای رشد باکتری‌های مثبت روده موسوم به پروبیوتیک است؛ این باکتری‌ها پیشرفت سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.

میزان دوز مصرفی آسپرین برای درمان سرطان روده بزرگ چقدر است؟

برخی افراد فکر می‌کنند آسپرین یک داروی طبیعی است و می‌توانند آن را به میزان دلخواه یا روزانه مصرف کنند، درحالی‌که باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. میزان مصرف آسپرین در افراد مختلف یکسان نیست، حتی پزشکان توصیه می‌کنند افراد زیر 18 سال از این دارو مصرف نکنند.

پزشک‌ها با درنظرگرفتن شرایط جسمانی و سنی افراد، مقدار مناسب مصرف آسپرین را برای فرد بیمار یا فرد مستعد سرطان تجویز می‌کنند. این مقدار معمولاً بین 75 تا 300 میلی‌گرم است و مصرف بیش از اندازه آن عوارض شدیدی دارد. خطر سکته مغزی ناشی از پارگی رگ‌های خونی، خونریزی روده و حساسیت به آسپرین از عوارض مصرف خودسرانه و بیش از اندازه آن است.

چه زمانی برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ به پزشک مراجعه کنیم؟

کلید موفقیت در پیشگیری از سرطان روده بزرگ، انجام آزمایش‌های غربالگری است. پولیپ‌های پیش سرطانی مهم‌ترین نشانه این بیماری هستند که با انجام آزمایش‌های مختلف شناسایی می‌شوند. بهترین زمان برای مراجعه به پزشک برای انجام آزمایش‌های غربالگری، سن 45 سالگی به بالا است. البته به این معنا نیست که افراد جوان به سرطان روده بزرگ مبتلا نمی‌شوند، بلکه احتمال ابتلا با افزایش سن بیشتر می‌شود.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

چه افرادی بیشتر درمعرض سرطان روده بزرگ قرار دارند؟

این بیماری بیشتر برای افراد میانسال و مسن اتفاق می‌افتد، اما برخی شرایط، بروز این بیماری در سایر افراد را بیشتر می‌کند. افراد جوان یا سالمی که درمعرض ابتلابه سرطان روده بزرگ قرار دارند:

  • افرادی که سابقه بیماری‌های التهابی روده دارند.
  • افرادی که یکی از اعضای خانواده‌شان سابقه ابتلابه سرطان روده بزرگ دارد.
  • آقایان بالای 50 سال

تا اینجا دریافتید که آسپرین و سرطان روده‌ی بزرگ و بسیاری از بیماری‌ها با هم ارتباط دارند. سرطان روده بزرگ یک خطر جدی برای جامعه است. افرادی که درمان‌های غربالگری این بیماری را پیگیری نمی‌کنند، مستعد ابتلابه این سرطان هستند. خاصیت ضدالتهابی آسپرین، قدرت بالایی به آن بخشیده تا در درمان بیماری‌های دیگر هم استفاده شود. مصرف آسپرین، به طرز چشمگیری ابتلابه سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد، اما مصرف این دارو باید با نسخه و تأیید پزشک متخصص انجام بگیرد. تشخیص علت سرطان روده بزرگ به این سادگی نیست و پزشک متخصص با نمونه‌برداری و آزمایش به این مسئله پی می‌برد. علت بروز این سرطان بسیار مهم است، زیرا درمان‌های دارویی بر اساس علت بروز سرطان تعیین می‌شوند. پیشگیری سریع از سرطان روده بزرگ توسط آسپرین، مراحل درمان را کاهش می‌دهد و مشکل بیمار را به‌سادگی حل می‌کند.

منبع: ++++++++

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
علی 1401/10/27

من بعلت داشتن فشار خون از آسپرین هشتاد استفاده میکنم و همراه با فرض های کاهنده فشار والبته کوثر هم بوده ولی عموی بنده بعلت زیاده روی از استفاده آسپرین دچار خونریزی معده شد و در سن نود سالگی فوت شد.

کارشناس به اندام 1401/10/28

سپاس از بیان تجربه ای که شاهد بودین وداشتین عزیزم