اگر دچار رفلکس اسید هستید؛ این غذاها را بخورید

رفلکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری نشت می کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد فرد دچار ناراحتی می شود و در قسمت قفسه سینه احساس سوزش می کند. دیگر نشانه های رفلاکس مزمن اسید معده عبارتند از: برگرداندن غذا، مایعات، دشوار در قورت دادن غذا، سرفه کردن، خس خس کردن […]

اگر دچار رفلکس اسید هستید؛ این غذاها را بخورید
4.1 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 97898

تاریخ انتشار

اگر دچار رفلکس اسید هستید؛ این غذاها را بخورید


10 غذایی که باعث رفلاکس اسید میشود

رفلکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری نشت می کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد فرد دچار ناراحتی می شود و در قسمت قفسه سینه احساس سوزش می کند. دیگر نشانه های رفلاکس مزمن اسید معده عبارتند از: برگرداندن غذا، مایعات، دشوار در قورت دادن غذا، سرفه کردن، خس خس کردن و یا درد قفسه سینه.

معمولا غذا ها از مری عبور می کنند، اسفنکتر مری باز می شود و غذاها به معده می روند. در معده غذاها با اسید معده به قطعات کوچک تجزیه می شوند.

عضله اسفنکتر بین مری و معده بسته می شود تا اسید معده در همان قسمت باقی بماند. وقتی دچار رفلاکس اسید می شویم، عضله اسفنکتر شل می شود و اسید معده به مری نشت می کند و باعث احساس سوزش و درد می شود.

کاهش وزن، خوردن وعده های کوچک، پرهیز از غذاهای چرب، الکل، غذاهای تند و اسیدی، کافئین و نیکوتین می توانند به بهبود رفلاکس معده کمک کنند.

با این حال گاهی این موارد نیز ممکن است کافی نباشند و فرد برای بهبود یافتن مجبور شود تحت درمان فردی زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرد.

غذاهایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم اسید کمی دارند و معمولا برای بهبود رفلاکس اسید معده مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال همیشه در نظر داشته باشید که ریشه مشکل رفلاکس معده در هر فرد می تواند متفاوت باشد و همچنین غذاهای تحریک کننده ای که باعث این مشکل می شوند نیز متفاوت هستند.

 موز

توصیه کلی که هنگام بروز مشکل رفلاکس معده می شود خوردن غذاهایی با میزان اسید پایین است. غذاهایی که اسیدشان کمتر است به اندازه غذاهای اسیدی باعث تحریک تولید اسید معده نمی شوند.

مقدار محتوای اسید یک غذا روی برچسب آن نوشته نشده است، بنابراین پیدا کردن غذاهایی که اسید کمی در خود دارند ممکن است به کمی تحقیق نیاز داشته باشد.

میوه ها معمولا غذاهایی اسیدی به حساب می آیند اما برخی میوه ها مانند موز این چنین نیستند.

اگر دچار رفلاکس اسید شده اید به صورت کلی توصیه می شود از خوردن مرکبات و گوجه فرنگی پرهیز کنید چون اسید زیادی در خود دارند.

موزها را معمولا میوه هایی با مقدار اسید کم می دانند بنابراین خوردن این میوه برای افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند توصیه می شود.

موز برای مسیر گوارشی غذایی ساده به حساب می آید چون بافتش طوری است که در معده به سادگی تجزیه می شود.

سیب، گلابی، ملون و توت

سیب، گلابی، ملون و توت میوه هایی هستند که اسیدشان کم است. از این رو این میوه ها می توانند قسمتی از غذاهای یک برنامه غذایی ضد رفلاکس معده را تشکیل دهند. به کار گرفتن این غذا در برنامه غذایی می تواند مزایای دیگری چون آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر نیز داشته باشد.

غلات کامل

غذاهایی که چربی بالایی دارند می توانند رفلاکس اسید معده را تحریک کنند از این رو خوردن غذاهای کم چرب برای افرادی که حساس هستند توصیه می شود. اضافه کردن غلات کاملی که به صورت طبیعی چربی کمی دارند مانند بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای و نان های سبوس دار همگی می توانند عضوی از یک برنامه غذایی ضد رفلاکس اسید معده باشند.

غلات کامل به صورت طبیعی سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. از غلات فرآوری شده و بسته بندی شده استفاده نکنید چون سرشار از چربی هستند و فیبرشان نیز کم است.

زنجبیل

سال ها از زنجبیل برای درمان انواع مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شده است از جمله حالت تهوع و درد معده، همچنین زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد.

در تحقیقی که روی موش ها انجام گرفت مصرف زنجبیل نشان داد می تواند به کاهش زخم معده کمک کند. زخم معده زمانی که اسید باعث التهاب معده می شود می تواند بسیار دردناک باشد.

می تواند از راه های مختلفی به برنامه غذایی خود زنجبیل اضافه کنید. می توانید قطعات زنجبیل را به سبزیجات پخته و سس ها اضافه کنید، چای زنجبیل درست کنید و یا زنجبیل تازه یا خشک شده را به ماست اضافه کنید.

پروتئین

وقتی می خواهید از پروتئین به عنوان یکی از بخش های برنامه مقابله با رفلاکس معده استفاده کنید بهتر است از انواع کم چرب آن استفاده کنید. از روش های پخت پر چرب مانند سرخ کردن پرهیز کنید.

پروتئین های کم چرب مانند سینه مرغ و بوقلمون و غذاهای دریایی توصیه می شود. سفیده تخم مرغ نیز پروتئین بدون چربی است. زرده تخم مرغ نیز مواد مغذی فراوانی دارد اما ممکن است در برخی افراد حساس موجب رفلاکس اسید معده شود.

سبزیجات

به صورت کلی اگر دچار رفلاکس اسید شده اید خوردن سبزیجات توصیه می شود. سبزیجات چربی کمی دارند و سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند.

از روش های پخت پر چرب مانند سرخ کردن پرهیز کنید و از سس زیاد هم استفاده نکنید. خوردن سبزیجات دارای برگ سبز مانند بروکلی، پیازچه، مارچوبه توصیه می شود چون مقدار اسید بسیار کمی دارند.

اضافه کردن ریحان تازه به برنامه غذایی نیز می تواند برای بهبود رفلاکس اسید معده مفید باشد.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها پرهیز کنید

حتی استفاده از غذاهایی که گفته شد نیز نمی تواند تضمین کند که دچار رفلاکس معده نمی شوید. اما می توانند تا حدود زیادی احتمال دچار شدن به چنین مشکلی را کاهش دهند.

برخی غذاها نیز هستند که می توانند باعث تحریک رفلاکس معده شوند. بنابراین اگر خوردن غذاهایی که به کاهش خطر رفلاکس معده کمک می کنند به تنهایی کارساز نبود می توانید پرهیز از برخی غذاها را نیز به برنامه خود اضافه کنید.

  • کافئین موجود در قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات
  • مرکبات و آب مرکبات
  • غذاهای تند
  • لبنیات کامل
  • غذاهای سرخ کرده
  • غذاها یا آدامس هایی که طعم نعنا دارند
  • نیکوتین

دیگر توصیه های کلی که برای پیشگیری از رفلاکس معده می شود عبارتند از دراز نکشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا، آدامس نجویدن و نخوردن مقدار زیادی غذا در یک وعده.

 

منابع:

Is acid reflux the same as GERD?- http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heartburn/expert-answers/heartburn-gerd/faq-20057894

The anti-ulcer effect in rats of ginger constituents – http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0378874188900098

Foods That Fight Heartburn – http://www.webmd.com/digestive-disorders/features/foods-that-fight-heartburn#1

4.1 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-زهرا 1403/01/08

سلام دکتر همش پایین گلو حالت خفگی دستم ۰ میده و شکم ورم می کنه۰ شکم سمت راست می خابم سر میشه علتش چیه

کارشناس به اندام 1403/01/09

سلام عزیزم باید بررسی بشه وقتی یک موردی مزمن هست حتما مراجعه کنید

-امیر 1402/12/03

سلام آقای دکتر آیا اسید معده باعث التهاب مری و گلو می‌شود؟

کارشناس به اندام 1402/12/04

سلام بله عزیزم

-امیر 1402/12/03

سلام دکتر من ده روز پیش در یک مهمونی دوستانه بودیم و شب شام خیلی سنگینی خوردیم من نفسم تنگ میشد و از اون موقع نفس تنگی دارم حس میکنم یچیزی داخل گلومه و خیلی استرسیم هستم و تو فکرش میرم بدتر میشه بنظر شما چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/12/04

سلام عزیزم استرس این حالت وتشدید میکنه برای چکاب با متخصص مشورت کنید

-حسین احندی 1402/11/30

آقای دکتر مدت ۲ماه هست بعد از خوردن غزا ،فکر می‌کنم که غزا در گلویم هست ،آیا این رفلاکس معده است؟درد ویا مشکل دیگه ای ندارم

کارشناس به اندام 1402/12/01

عزیزم باید توسط متخصص بررسی بشه بهتره مراجعه کنید

-ندا نامی 1402/11/24

سلام اقای دکتر من مشکل رفلاکس و ازهمه بدتر بدبویی دهان دارم دهنم بوی بد استفراغو میده مشکلو چجوری حل کنم

کارشناس به اندام 1402/11/25

سلام عزیزم مشکل گوارش باید حل بشه رفلاکس باید درمان بشه تا بوی دهان هم رفع بشه

-M 1402/11/09

سلام وقت بخیر، آقای دکتر یه مدتی هست زیر بغلم خیلی عرق میکنه حتی درحالت عادز بدن / از تعریق های مختلف استفاده کردم اماتاثیرنداره، لطفاً راهکار

کارشناس به اندام 1402/11/10

سلام عزیزم عفونت استرس زیاد چاقی اختلال هورمون و... میتونه علتش باشه اما باید بررسی بشه

-امیررضا خراسانی 1402/11/07

باسلام خدمت آقای دکتر شب شما بخیر آقای دکتر پسر ۸ ساله دارم به دکتر مراجعه کردم گفتن آلرژی دارد الان ۱ساله که سرفه میکنه هر چند ماه یکبار به مدت دوهفته تک سرفه خشک ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام عزیزم تشخیص الرژی دادن وباید تحت نظر باشن

-علی 1402/11/03

سلام اقای دکتر وقتتون بخیر من الان حدود دوماه گلوم درد میکنه دوبار دکتر رفتم خوب نشدم تا اینکه رفتم پیش دکتر متخصص حلق و بینی که گفت رفلاکس معده داری دارو داد میخورم ولی هنوزم گلوم درد میکنه ممنون میشم راهنمایی کنین

کارشناس به اندام 1402/11/04

سلام عزیزم مشکل گوارش دارین باید با داخلی مشورت کنید باید پرهیزغذایی هم داشته باشید

-رضا 1402/10/25

سلام آقای دکتر من بعد از خوردن غذا احساس سنگینی سر و چشم میشوم یا سردرد میگیرم و دهانم بد مزه میشه به نظر شما اسید معده میشه بیماری ما

کارشناس به اندام 1402/10/26

سلام عزی م اگربرگشت غذا رودارین بله رفلاکسه

- 1402/10/24

باسلام من همیشه یبوست دارم ونفخ و تر شح زیاد اسید ‌‌‌که دور بیام ترش می شود

کارشناس به اندام 1402/10/25

سلام عزیزم پرهیز داشته باشید واین اصول رو که گفته شده رعایت کنید

-نوری 1402/10/20

سلام آقای دکتر من سه هفته پیش کمی گلو درد شدید داشتم که رفتم دکتر واون برام سرم وآمپول وداروتجویزکرد کمی خوب شدم دوروزبعدش بعده خوردن یدونه سیب بهم حمله پانیک دست داد وتپش قلب شدید داشتم وچشام سیاهی میرفت رفتم دکتر سرم زد وتب ولرز هم داشتم شبش ساعت دوبادرده معده ودرده قفسه سینه پاشدم وحمله پانیک هم بهم دست داد واین چندشب ادامه داشت وروزاهم دردسینه ومعده داشتم رفتم دکتر مغزواعصاب گفت یکم اضطراب داری وداروی ضدافسردگی واظطراب برام نوشت ولی من دوهفته استفادع نکردم و رفتم ی دکتر داخلی گفت کروناگرفتی ویروسش زده معدتو عفونت کرده واین باعث میشه اذیت شی الان یه هفتس داروهاشو استفادع میکنم یکم خوب شدم اما باز قفسه سینم شدید درد میکنه تااینکه دیروز غذای چرب خوردم وبعدش دمنوش خوردم ویه لیوان شیر صبح با درده گلوی شدید وگرفتگی بینی پاشدم والان بالای شکمم وقفسه سینم درد میکنه و یکمی اظطراب دارم شما بگید علتش چیه ؟! دکتر داخلی هم برام داروی فلوکستین ضدافسردگی تجویزکرده روزااونو میخورم

کارشناس به اندام 1402/10/21

سلام عزیزم نیاز به معاینه وبررسی داره طبق دستور وتشخیصی که پزشک داده پیش برید استراحت وداروها رو مصرف کنید

-جواد 1402/10/03

من برنامه غذایی میخام غذای معتدل باشه و مناسب برای یبوست و رفلاکس معده

کارشناس به اندام 1402/10/04

عزیزم رژیم براساس بیماری ها تنظیم نمیشه اما شما حق انتخاب دارین که به هرغذایی دسترسی داشتین داخل برنامه انتخاب کنید میتونین رژیم سفره خانواده رو بگیرید روی لینک بزنید وثبت نام برنامه روانجام بدین

سهراب 1402/09/30

سلام آقای دکتر من گلوم خلط داره حالات تهوع دارم غذا میخورم حالم بده میشه شکمم صدا میده احساس عفونت یا ترشی از دهن میکنم قبلاً سردرد پشت سر داشتم چند وقت دست و پام عرق سرد می‌کنه و سرم گیج می‌ره چشمام سیاهی به نظرتون مشکل و راه حل چیه اگه بگید ممنون میشم

کارشناس به اندام 1402/10/01

سلام عزیزم شبیه علائم سرماخوردگی کمبود ویتامین سرگیجه بحاطر افت قند وفشار باید بررسی بشه تا اول علت معلوم وبعد درمان شروع کنید

-علی 1402/09/18

سلام آقای دکتر من هم اسیده معده دارم بین میوه‌جات کدام میوه مضر است ممنون

کارشناس به اندام 1402/09/19

سلام عزیزم هرچیزی که محرک باشه پرتقال کیوی میتونه کمی گوارش وتحریک کنه

-حسام 1402/09/07

سلام هرغذابخورم اسیدشب روزامانم بریده یک راهکارکسی سراغ داره

کارشناس به اندام 1402/09/08

سلام عزیزم به فاصله کم وعده ای بخورید وپرهیز هم باید داشته باشید

-علی عیلزاده 1402/08/29

سلام آقای دکتر من ۳ ماه میشه قفسه سینه ام درد میکند با پشت شانه ام البته سمت چپ و همچنان خلط سفید شور هم در گلو ام ایجاد میشه که خیلی اذیتم میکنه دکتر رفتم آندسکوپی انجام داد گفت رفلاکس معده و ورم معده داری قرص های داد مصرف کردم نتیجه نداد بعد دوباره رفتم پیش همون دکتر باز هم قرص های که داده می خورم نتیجه نداده.

کارشناس به اندام 1402/08/30

سلام عزیزم با متخصص قلب هم مشورت کنید

-حسنیه 1402/08/02

سلام آقای دکتر من یک سال اس که اسید معده بالا دارم پیش هر داکتر که رفتم دوا تجویز کردن ولی خوب نشدم چند بار آزمایش Hp ایچ پایلوری کردم مثبت بود تا وقتی دوا میخورم خوب میشه ولی بعد از دو یا سه ماه بعد دوباره مثبت میشه چی باید کنم از شر این مرض خلاص بشم

کارشناس به اندام 1402/08/03

سلام عزیزم پرهیز در مشکلات گوارش خیلی به بهبود کمک میکنه کی از اصلی­ترین و مهم­ترین راهکارهای کنترل رفلاکس معده، عدم استفاده از مواد غذایی و انواع نوشیدنی­‌هایی است که سبب تشدید این روند می­شوند. سه نوشیدنی الکل، قهوه و نوشابه­ های گازدار سردسته ­ی تمام این مواد می­‌باشند. قهوه و الکل با اثر شل کنندگی که بر روی دریچه اسفنکتر موجود در پایین مری دارند، باعث می­شوند این دریچه باز بماند و غذا و اسید معده به مری بازگردند. علاوه بر این نوشابه ­های گازدار و همچنین دوغ نیز سبب تشدید و بروز ریفلاکس معده می­گردند. گاز موجود در این نوشیدنی­ ها برای خروج از معده­ ی شخص، فشار زیادی به دریچه وارد می­کنند . سبب تشدید رفلاکس می­گردند. می­توان از آب به عنوان مناسب­ترین نوشیدنی نام برد که افراد دارای ریفلاکس معده می­توانند از آن استفاده کنند. آب خاصیت اسیدی ندارد، همچنین لازم به ذکر است که نوشیدن حجم زیادی از مایعات (حتی آب) در بین غذا برای معده بسیار مضر می­‌باشد. به این دلیل که باعث افزایش حجم مواد غذایی درون معده شده و شانس رفلاکس را افزایش می­‌دهد. غذاهای بسیار چرب، ترش و یا تند سبب بروز رفلاکس می­‌گردند. غذاهای چرب و سرخ ­شده مانند گوشت­‌های پرچرب یا انواع غذاهای چرب دیرتر از سایر مواد هضم می­‌شوند و مدت طولانی­‌تری در معده باقی می‌­مانند. این تخلیه ­ی دیرهنگام میزان بروز رفلاکس معده را افزایش می­دهد. اسید معده و فلفل به هیچ عنوان با هم سازگاری ندارند.

محمد رضا 1402/07/08

سلا خوب هستید ببخشید وقتی اسید معده میزنه بالا ونفس بد میکشم چی بخورم که خوب بشه

کارشناس به اندام 1402/07/09

سلام عزیزم از طعم نعنا مثل ادامس میتونین استفاده کنید

-shbnmm 1402/07/08

وقت بخیر...اسیدمعده ممکنه باعث تپش قلب شه؟

کارشناس به اندام 1402/07/09

بله عزیزم امکانش هست

محمدامین 1402/07/07

سلام وخسته نباشید دوروز پیش سه تا نارنگی خوردم الان دو روز هست دوچار سوزش در ناحیه پشت جناغ و گلو شدم چیکار کنم دارو چی مصرف کنم یا خودشخوب میشه

کارشناس به اندام 1402/07/08

سلام سلامت باشید عزیزم صبر کنید خوب میشه