غذاها و میان وعده های سرشار از پروتئین

چه بخواهید قبل از رفتن به باشگاه چیزی میل کنید یا برای رفع گرسنگی در وسط روز، میان وعده های پروتئین برای ادامه رژیم لاغری که دارید بهترین هستند. این میان وعده ها برای احساس سیری و داشتن انرژی پایدار برای طولانی مدت گزینه ای کامل هستند. در ادامه با آنها آشنا می شوید: فهرست مطالب […]

5 از 5

زمان مطالعه 21 دقیقه

تعداد بازدید 67360

تاریخ انتشار

چه بخواهید قبل از رفتن به باشگاه چیزی میل کنید یا برای رفع گرسنگی در وسط روز، میان وعده های پروتئین برای ادامه رژیم لاغری که دارید بهترین هستند. این میان وعده ها برای احساس سیری و داشتن انرژی پایدار برای طولانی مدت گزینه ای کامل هستند.

در ادامه با آنها آشنا می شوید:

میان وعده های پروتئینی

1- پنیر محلی و میوه

یک دوم فنجان پنیر محلی را روی یک دوم فنجان از میوه ی محبوبتان بریزید. نمی دانید چه میوه ای انتخاب کنید؟ این میوه های فوق العاده را امتحان کنید: موز، انواع توت، خربزه یا هندوانه.

 

2- ترکیب آجیل ها

مخلوط آجیل ها راهی آسان برای جذب دوز خوشمزه ای از پروتئین است. اگر می خواهید کمی شیرینی هم به مخلوط خود اضافه کنید می توانید از میوه های خشک استفاده کنید. کدام موارد بهترین هستند؟ بادام و پسته، این دو از دیگر آجیل ها پروتئین بیشتری دارند.

 

3- تخم کدو

دانه های کدو وقتی شسته، خشک و خوب بو داده شوند، یک میان وعده ی سالم را می سازند. تنها یک دوم فنجان تخم کدو حاوی 14 گرم پروتئین است که آن را به یک میان وعده ی قبل از ورزش کامل تبدیل کرده است.

 

4- تخم مرغ آب پز

ارزان و سرشار از مواد مغذی، تخم مرغ ها بهترین منبع برای جذب پروتئین سالم هستند. می توانید اول هفته برای خود چندین تخم مرغ را آب پز کنید و پوستشان را بکنید و در یخچال نگه دارید، سپس هر زمان که خواستید یک میان وعده ی سریع و آماده استفاده کنید می توانید سری به یخچال بزنید. یک تخم مرغ کافی نیست؟ می توانید تخم مرغ را از وسط نصف کنید و با مقداری نان سبوس دار میل کنید.

 

5- کره بادام زمینی

غذاها و میان وعده های سرشار از پروتئین - 6 - پروتئین - رژیم لاغری

بیایید یک کار جدید را امتحان کنیم. چند قطعه کرفس را با یک قاشق کره بادام زمینی پوشش دهید، و روی آن بادام یا کشمش بگذارید. اگر کرفس دوست ندارید می توانید یک سیب را به چهار قسمت تقسیم کنید و روی آن این کار را انجام دهید.

 

6- شیک پروتئین

وقت کمی خوش گذرانی است. یک موز متوسط، یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی، یک فنجان شیر شکلات و یک فنجان یخ را مخلوط کنید. چیزی که به دست می آید یک کوه پروتئین است.

 

7- کوکی بلغور جو و کشمش

در یک ظرف مخصوص مایکروفر یا لیوان، یک چهارم بلغور جو، یک قاشق چای خوری شکر قهوه ای، یک قاشق غذا خوری آرد ( به انتخاب خودتان )، یک عدد سفیده تخم مرغ، یک چهارم قاشق چای خوری پودر وانیل، یک چهارم فنجان پودر خمیرمایه ( بکینگ پودر )، یک قاشق چای خوری دارچین، و یک قاشق غذا خوری کشمش بریزید و مخلوط کنید. مخلوط را کف کاسه بریزید و داخل مایکروفر روی بالاترین درجه به مدت 45 ثانیه بپزید. سپس اجازه دهید خنک شود از کاسه جدایش کنید و از میان وعده خود لذت ببرید.

 

8- اسموتی شیر سویا

در حالی که شیر گاو مواد مغذی خاص خود را دارد ( برای مثال کلسیم و ویتامین A ) شیر سویا نیز موادی مغذی منحصر به فردی دارد ( ویتامین D و آهن ) همچنین این شیر دارای پروتئین نیز هست. می توانید یک فنجان شیر سویا را با یک فنجان توت یا زغال اخته مخلوط کنید ( برای اضافه کردن فیبر و آنتی اکسیدان ) و میل کنید.

 

9- پنیر

چه کسی از یک بشقاب پنیر بدش می آید؟ چند قطعه از پنیر مورد علاقه خود را در بشقاب بگذارید و به همراه دو قطعه نان سبوس دار میل کنید. با این کار پروتئین و فیبر را با هم دریافت می کنید که هم خوب سیرتان می کند و هم برای مدت زمان زیادی انرژی خواهید داشت.

 

10- پن کیک پروتئین

4 سفیده تخم مرغ، یک دوم فنجان بلغور جو، یک دوم فنجان پنیر محلی کم چرب، یک هشتم قاشق چای خوری پودر خمیر مایه ( بکینگ پودر ) و یک دوم قاشق چای خوری پودر وانیل را با هم مخلوط کنید. و در ماهی تابه ای که از قبل گرم کردید بپزید ( روی حرارت متوسط رو به پایین ) تا زمانی که در مخلوط حباب ببینید، سپس 60 ثانیه دیگر اجازه دهید بپزد. حالا پن کیک آماده است می توانید آن را با رویه ی موز یا توت نیز میل کنید.

 

11- شیر شکلات

غذاها و میان وعده های سرشار از پروتئین - 8 - پروتئین - رژیم لاغری

شیر شکلات یک وعده غنی از پروتئین با کیفیت است ( مخصوصا بعد از ورزش ) می توانید به راحتی یک بطری حاوی شیر شکلات را در ساک ورزشی خود قرار دهید و پس از تمرین از آن لذت ببرید. فقط سعی کنید نوع کم شکر آن را پیدا کنید.

 

12- ماست و میوه

روی یک دوم فنجان ماست چکیده یک دوم فنجان توت یا میوه ی دلخواه خود به همراه یک قاشق غذا خوری بادام بو داده ی خرد شده بریزید و از طعم آن لذت ببرید. یک میان وعده ی ساده و حاوی مقادیر بالایی مواد مغذی.

 

13- مقداری عدس

می دانم به چه فکر می کنید: عدس؟ برای میان وعده؟ بله! نگران نباشید. نمیخواهم یک کاسه عدس خالی به شما بدهم. عدس یک وعده سرشار از پروتئین است. یک فنجان عدس 22 گرم پروتئین و 300 کالری دارد. می توانید مقداری عدس را روی سالاد بریزید و از آن لذت ببرید. سبزیجات حجم میان وعده را بالا می برد و خوب سیرتان می کند.

 

14- قطعات پنیر و انگور

غذاها و میان وعده های سرشار از پروتئین - 10 - پروتئین - رژیم لاغری

شش قطعه مکعبی شکل از پنیر چدار جدا کنید، شش عدد انگور نیز آماده کنید، با کمک خلال دندان انگور ها و پنیر ها را کنار هم قرار دهید، و از میان وعده خود لذت ببرید. 28 گرم پنیر چدار حاوی 8 گرم پروتئین است و طعم آن در کنار انگور فوق العاده می شود.

 

15- دسر میوه یخی

روی یک دوم ماست چکیده به اندازه ی یک مشت قطعات میوه ی منجمد بریزید، سپس روی این ترکیب مقداری عسل اضافه کنید. دسر را می توانید همراه با دو قاشق غذا خوری بلغور جو میل کنید.

 

غذاهای سرشار از پروتئین

منابع دریافت پروتئین تان چه مواردی هستند؟ متخصصان بر این عقیده هستند که پروتئین دریافتی در طول روز نباید فقط از یک یا دو منبع باشد و باید با استفاده از غذاهای متنوع آن را تامین کرد. چه گیاه خوار باشید یا هر چیز دیگر می توانید از میان غذاهای متعددی پروتئین دریافت کنید تا به عضله سازی خود کمک کرده باشید.

با استفاده از جدولی که در اختیارتان قرار می دهم می توانید به برنامه روزانه خود انواع غذاهای پروتئینی را اضافه کنید. برای مثال می توانید به سالاد خود مرغ اضافه کنید و یا برای صبحانه تخم مرغ میل کنید. میان وعده می توانید مقداری بادام استفاده کنید و یا سوپ عدس بخورید. مواردی که گفته شد تنها تعدادی از غذاهای سرشار از پروتئین با کمترین مقدار چربی مضر هستند.

در ادامه جدولی از این غذاهای سالم را به شما معرفی می کنم:

غذا مقدار وعده پروتئین ( گرم ) کالری
ماهی تن 85 گرم 25.4 156
سینه مرغ بدون پوست 113 گرم 26 130
ساق مرغ بدون پوست 113 گرم 27 184
تخم مرغ یک عدد بزرگ 6.3 78
شیر ( کامل ) یک لیوان 7.7 149
پنیر ( پارمسان ) 28 گرم 10.1 111
ماست یونانی ( ساده، بدون چربی ) 170 گرم 17.3 100
پودر پروتئین یک اسکوپ 20 110
لوبیا ( عدس ) یک دوم فنجان 9 115
نخود فرنگی یک دوم فنجان 3 34
بادام 28 گرم 6 164

پروتئین های کاملی که گوشت نیستند

همه می دانند که پروتئین برای داشتن سلامت بهتر ضروری است . به پروتئین برای داشتن احساس سیری، انرژی، ساخت و بازسازی عضلات، پردازش مواد مغذی و تقویت سیستم ایمنی بدن در کنار دیگر نقش های حیاتی نیاز داریم. مقدار توصیه شده برنامه غذایی که حداقل میزان مورد نیاز برای سالم بودن است، 0.8 گرم پروتئین در ازای هر کیلو وزن بدن است که برای یک خانم معمولی به زحمت 46 گرم پروتئین در روز می شود. اما همه منابع پروتئین یکسان نیستند. فقط بعضی که پروتئین کامل نام دارند، تمام آمینو اسیدهای ضروری را دارا می باشند. دکتر کریستوفر گاردنر استاد پزشکی و مدیر مطالعات تغذیه در مرکز تحقیقات پیشگیری استنفورد می گوید: باید به پروتئین مانند یک بازی جورچین لغات نگاه کرد. به برخی از آمینواسیدها بارها و بارها نیاز پیدا می کنید، مانند حرف E و برخی را نیز زیاد به کار نمی برید مانند Z. محصولات حیوانی مانند مرغ و گوشت گاو از غذاهایی هستند که بیشترین قطعات جورچین پروتئین کامل را دارند. گیاهان نیز می توانند تمام حروف این جورچین را داشته باشند اما کمی متفاوت تر از محصولات حیوانی.

1- پروتئین های کامل: تخم مرغ رسمی

وقتی گوشت کنار می رود مسلما تخم مرغ اولین انتخاب است. اما خیلی از ما در این میان یکی از جزئیات مهم را فراموش می کنیم و آن هم نوع تخم مرغ است. هر دانه تخم مرغ رسمی دارای 6 گرم پروتئین است. این نوع تخم مرغ همچنین دو برابر بیشتر از تخم مرغ های معمولی اسید چرب امگا 3 و 25 درصد کمتر از آنها، چربی اشباع دارد.

2- ماست یونانی

این پروتئین کامل خوشمزه برای کسانی که سالم غذا می خورند و از هر روز صبحانه تخم مرغ خوردن خسته شده اند مناسب است. 225 گرم ماست یونانی حاوی 18 گرم پروتئین است. اما فکر نکنید همه ماست های یونانی سالم هستند، زیرا انواع طعم دار آنها دارای قند اضافه شده اند. ماست یویانی یا ماست چکیده معمولی میل کنید و اگر می خواهید طعم دار شود خودتان در کنارش قطعات میوه میل کنید یا به آن عسل اضافه نمایید.

3- تخم کدو

تخم کدو وقتی بو داده شده و روی سالاد ریخته می شود بسیار خوش طعم است، همچنین می توانید از آنها به عنوان یک میان وعده سبک که در حال حرکت هم می توان خورد استفاده کنید. تخم کدو یکی از پروتئین های کامل به حساب می آید که 9 آمینو اسید ضروری مورد نیاز بدن را دارا می باشد. هر فنجان تخم کدو حاوی 12 گرم پروتئین است و تنها با خوردن یک چهارم فنجان از آن می توانید نیمی از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برآورده کنید. منیزیم می تواند تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش دهد و تاثیر افسردگی را نیز پایین بیاورد. تخم کدو همچنین سرشار از تریپتوفان است، آمینو اسیدی که بدن برای بهبود خوابی بهتر از آن استفاده می کند.

4- جو و عدس

این پروتئین های گیاهی وقتی به تنهایی خورده می شوند کامل نیستند، اما وقتی با یکدیگر خورده می شوند پروتئین های مکمل نام می گیرند چون هر کدام، آمینو اسیدهای ضروری ای را دارد که دیگری دارا نیست. هر فنجان جو دارای 23 گرم پروتئین و برای کنترل قند خون مفید است. عدس علاوه بر پروتئین بالایی که دارد حاوی مقدار زیادی فیبر و فولات نیز هست. دیگر مکمل های پروتئینی عبارتند از حبوبات و غلات، دانه ها و لبنیات، غلات و لبنیات، لبنیات و آجیل، لبنیات و دانه ها و حبوبات. این را هم به خاطر داشته باشید تا وقتی در طول روز پروتئین دریافت می کنید مجبور نیستید حتما در یک وعده پروتئین کامل بگیرید.

5- برنج و لوبیا

یکی دیگر از جفت های مکمل پروتئین، برنج و لوبیا است. لوبیا حاوی آمینو اسید لیزین است؛ یکی از 9 آمینو اسیدی که برنج ندارد. دیگر ترکیباتی که پروتئین کامل را به دست می دهند عبارتند از ساندویچ کره بادام زمینی است، ماکارونی و پنیر، ساندویچ پنیر گریل شده، غلات صبحانه کامل و شیر.

6- گندم سیاه

گندم سیاه با 23 گرم پروتئین، غذایی است که نمی توانید آن را نادیده بگیرید و از برنامه غذایی خود خارج کنید. گندم سیاه را می توان برای پخت و پز مورد استفاده قرار داد و یا با آن انواع شیرینی و کیک را درست کرد.

7- دانه سویا

دانه سویا جایگزین پروتئینی مناسبی برای گوشت است. تنها یک فنجان دانه سویا پخته شده حاوی 29 گرم پروتئین کامل است. استفاده از محصولات حاوی سویا به عنوان منبعی از پروتئین کمک می کند میزان مصرف گوشت خود را کاهش دهید.

5 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-محمد 1402/05/15

سلام ببخشید سویا گوشتی رو در چه ساعاتی مصرف کنیم مثلا عصر خوبه ساعت ۴ که باز ۳ ساعت بعدش تمرین داسته باشیم؟

کارشناس به اندام 1402/05/16

سلام عزیزم به عنوان وعده ناهار میتونین مصرف کنید

دلتنگ 1401/10/21

بسیار عالی

کارشناس به اندام 1401/10/22

سپاس مهربون

مهدی گلزاری 1400/08/15

خیلی ممنون مفید و عالی

رضا ترکاشوند 1395/07/09

آقا واقعا عالی بود ممنون برای این همه تلاش