خواص پوست موز برای چین و چروک پوست و کاهش وزن

آیا درمورد خواص پوست موز اطلاعات دارید و آیا می‌دانید از پوست این میوه برای زیباتر‌شدن پوست بدن استفاده می‌شود؟ موز نه‌تنها موادمغذی و معدنی بالایی دارد، بلکه یک میان‌وعده کامل است. با همه این اوصاف، اکثر ما تمایل داریم پس از خوردن موز پوست آن را دور بیندازیم، درصورتی که شاید این یکی از […]

تمامی خواصی که در پوست موز نهفته شده‌اند، حاصل موادمغذی و معدنی موجود در این میوه هستند.
4 از 5

زمان مطالعه 19 دقیقه

تعداد بازدید 8219

تاریخ انتشار

آیا درمورد خواص پوست موز اطلاعات دارید و آیا می‌دانید از پوست این میوه برای زیباتر‌شدن پوست بدن استفاده می‌شود؟ موز نه‌تنها موادمغذی و معدنی بالایی دارد، بلکه یک میان‌وعده کامل است. با همه این اوصاف، اکثر ما تمایل داریم پس از خوردن موز پوست آن را دور بیندازیم، درصورتی که شاید این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات روزمره ماست. شاید تعجب کنید، اگر بدانید از خواص پوست موز برای از بین‌بردن رادیکال‌های آزاد سطح پوست استفاده می‌شود. پوست موز مملو از پلی‌فنول‌ها، کاروتئونیدها و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که به سم‌زدایی پوست شما کمک می‌کنند. این مقاله شما را با فواید و خواص پوست موز آشنا می‌کند و به شما یاد می‌دهد چگونه حداکثر بهره‌مندی را از آن داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

موادمغذی پوست موز

اخیراً بسیاری از افراد مشهور ازجمله هنرمندان و ورزشکاران از خواص پوست این میوه برای ارتقای سلامت پوست خود می‌گویند. تمامی افرادی که از پوست موز برای پوستشان استفاده کرده‌اند، اذعان دارند که بهترین گزینه برای رفع آکنه و مشکلات پوستی، به‌خصوص مشکل رنگ‌دانه‌هاست.

تمامی خواصی که در پوست موز نهفته شده‌اند، حاصل مواد مغذی و معدنی موجود در این میوه هستند. پوست موز سرشار از سیلیس است که در نهایت باعث تولید کلاژن در بافت پوست انسان می‌شود. همچنین، مقادیر قابل توجهی از فنولیک هم در آن وجود دارد که خاصیت ضد‌میکروبی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

پوست موز مملو از آنتی‌اکسیدان، فیبر و موادمغذی حیاتی است. این موادمغذی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا پوست بدن روشن شود و دیگر اثری از چین‌وچروک در سطح پوست نباشد. پوست موز به‌دلیل موادمغذی موجود در آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی هم عمل می‌کند و باعث آبرسانی می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند پوست موز به‌دلیل برخورداری از آنتی‌اکسیدان، دارای خاصیت ضدالتهابی است.

انواع خواص پوست موز

پوست موز دارای طیف وسیعی از خواص و فواید برای نقاط مختلف بدن انسان است. استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده خوراکی و حتی غیرخوراکی هم مجاز است و در هر صورت می‌توان از آن بهره‌مند شد. در ادامه به چند مورد مهم از انواع خواص پوست موز اشاره کرده‌ایم که هریک از آنها بخشی از سلامت ما را در بر می‌گیرند.

استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده خوراکی و حتی غیرخوراکی هم مجاز است

استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده خوراکی و حتی غیرخوراکی هم مجاز است.

کمک به درخشش دندان‌ها

پوست موز را هر روز به مدت یک هفته و به مدت یک دقیقه روی دندان‌های خود بمالید. این کار می‌تواند به سفید‌شدن دندان‌هایتان منجر شود. اگر دندان شما در برابر اثرات پوست موز مقاومت نشان می‌دهد، باید فکر دیگری برای آن بکنید؛ چراکه خواص پوست موز برای دندان‌های سالم و حفظ سلامت آنها مفید است.

کمک به حذف زگیل‌ها

تحقیقات و شواهد نشان می‌دهند پوست موز به از بین‌بردن زگیل و جلوگیری از سرایت آنها به نقاط دیگر کمک شایانی می‌کند. برای این‌که بتوانید از خواص ضد‌زگیل پوست موز بهره‌مند شوید، کافیست آن را روی ناحیه پوست مورد نظر بمالید. توجه داشته باشید اثرات پوست موز برای زگیل باید به‌صورت متوالی و هر شب پس از مالیدن روی پوست مشاهده شود.

استفاده به‌عنوان یک ماده غذایی

پوست موز را می‌توان خورد. برای این کار، می‌توانید سراغ دستورات غذایی تأیید شده‌ای بروید که در اینترنت وجود دارند. برای مثال شما می‌توانید پوست موز را با سیب‌زمینی مخلوط کرده و آنها را سرخ کنید. از پوست موز به‌عنوان یک چاشنی برای نرم‌کردن و نگهداری گوشت یا مرغ هم استفاده می‌شود.

اثرات ضدجوش

جوش‌های سرسیاه و آزاردهنده، ازجمله عوارض پوستی مقاوم به درمان محسوب می‌شوند. ازآنجایی‌که پوست موز دارای خواص ضد‌جوش هم است، پیشنهاد می‌شود که هر روز به مدت 5 دقیقه آن را روی صورت و بدن خود ماساژ دهید و نتایج آن را پس از یک هفته مداومت در درمان مشاهده کنید. ماساژ پوست با پوست موز را تا زمانی که لایه‌‌برداری تا آخرین سطح خود ادامه دارد، انجام دهید تا اثربخشی آن به حداکثر برسد.

ماساژ پوست صورت با پوست موز هر روز به مدت 5 دقیقه برای درمان جوش مفید است.

ماساژ پوست صورت با پوست موز هر روز به مدت 5 دقیقه برای درمان جوش مفید است.

خواص ضد‌ چین‌ و چروک

اگرچه هیچ مدرکی دال بر تأثیر پوست موز بر درمان چین‌وچروک وجود ندارد، اما گفته می‌شود می‌توان از آن برای هیدراته نگه‌داشتن پوست استفاده کرد. یک زرده تخم‌مرغ را به پوست موز له‌شده اضافه کنید و آن را روی پوست صورت خود بمالید. بگذارید تا این ترکیب جادویی تا 5 دقیقه روی سطح پوستتان باقی بماند و سپس آن را بشویید. آنتی‌اکسیدان‌های پوست موز به کاهش علائم پیری و خطوط اخم کمک می‌کنند.

مسکن برای درد

برای این‌که از مزایای ضد‌درد پوست موز بهره‌مند شوید، آن را روی ناحیه درد بمالید و بگذارید تا 30 دقیقه روی آن ناحیه باقی بماند. پوست موز دارای خواص ضد‌التهابی و ضدعفونی‌کننده است که به کاهش درد هم منجر می‌شود. همچنین گفته می‌شود مخلوطی از روغن نباتی و پوست موز می‌تواند به تسکین دردها کمک کند.

محافظت در برابر اشعه فرابنفش

پوست موز به‌عنوان یک محافظ کاربردی و قدرتمند در برابر اشعه فرابنفش محسوب می‌شود. می‌توان از پوست موز برای حفظ ساختمان چشم در برابر اشعه مضر UV استفاده کرد. پیش‌ازاین‌که پوست موز را روی چشم خود بمالید، حتماً آن را زیر نور خورشید بگذارید. همچنین گفته می‌شود با استفاده از خواص پوست این میوه می‌توان خطر ابتلابه آب مروارید را کاهش داد.

خواص پوست موز برای پوست و زیبایی

عمده مشکلاتی که ساختمان حساس پوست انسان را تهدید می‌کنند، شامل کم‌آبی و خشکی پوست هستند. از آنجایی‌که پوست موز دارای خواص رطوبت‌رسانی و مرطوب‌کنندگی است، می‌توان روی خواص درمانی آن برای پوست حساب باز کرد.

از این بابت، بسیاری از محققان بر این باور هستند که می‌توان باتکیه‌بر خاصیت لایه‌برداری پوست موز، علائم و اثرات پسوریازیس را کنترل و درمان کرد. همچنین، برطرف‌کردن خارش (اعم از حساسیت و حشره گزیدگی) پوست هم ازجمله خواصی است که پوست موز برای پوست ما دارد.

در کنار همه این ویژگی‌ها، پوست موز برای زیبایی و جوان‌سازی پوست هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از مشتریان ثابت لوازم بهداشتی و مراقبت پوستی باشید، حتماً درمورد تأثیرات ماسک پوست موز شنیده‌اید. پوست موز زرد و رسیده، از منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌های B و B12 غنی شده است. با استفاده از ماسک پوست موز به‌صورت طبیعی، می‌توانید به جوان‌شدن پوست بدن و صورت خود کمک کنید.

با استفاده از ماسک پوست موز به‌صورت طبیعی، می‌توانید به جوان‌شدن پوست بدن و صورت خود کمک کنید.

با استفاده از ماسک پوست موز به‌صورت طبیعی، می‌توانید به جوان‌شدن پوست بدن و صورت خود کمک کنید.

دمنوش پوست موز و طرز تهیه آن

استفاده از دمنوش پوست موز می‌تواند به‌عنوان بهترین دارو برای رفع بی‌خوابی یا کم‌خوابی تلقی شود. به‌دلیل سرشاربودن پوست موز از منیزیم و پتاسیم، مصرف دمنوش آن به تسکین کلی بدن منجر می‌شود و خواب آسوده را به ارمغان خواهد آورد.

نکته مثبتی که درمورد پوست موز وجود دارد، شیرینی طبیعی آن است. به‌همین دلیل، برای مصرف دمنوش پوست موز نیازی به اضافه‌کردن هیچ نوع افزودنی خاصی مثل شکر نیست. برای این‌که بتوانید دمنوش پوست موز آماده کنید، راهنمای زیر را در نظر داشته باشید:

  • پوست موز را با دقت کامل بشویید و اطمینان حاصل کنید که سطح آن سبز نیست.
  • پوست موز مورد نظر را در ظرفی نسبتاً بزرگ با آب کافی مخلوط کنید و بگذارید چند دقیقه در همان حالت باقی بمانند.
  • پس از سپری‌شدن حدود 2 ساعت یا بیشتر، مخلوط پوست موز و آب را آب‌گیری کنید.
  • برای خشک‌شدن پوست موز، آن را در دمای 65 درجه قرار دهید.
  • پوست موز خشک‌شده را در خُردکن بریزید.
  • با اضافه‌کردن پودر پوست موز به آب‌جوش و دم‌کردن آن، می‌توانید از دمنوشی آرامش‌بخش لذت ببرید.
  • مصرف دمنوش پوست موز هیچ محدودیتی ندارد، اما بهتر است در نوشیدن آن افراط نکنید.

خواص پوست موز برای کاهش وزن

جالب است بدانید که پوست موز همانند پوست میوه‌های دیگر سرشار از فیبر، ویتامین A و لوتئین است که تا مدت زیادی به احساس سیری شما کمک می‌کند. قبل از اینکه پوست موز سیاه شود، آن را داخل مخلوط کن بریزید و به اسموتی خود اضافه کنید. از این اسموتی به عنوان صبحانه و برای کاهش وزن استفاده کنید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

تأثیر پوست موز بر اعصاب و روان

ازجمله خواص پوست موز، تأثیر قابل توجه آن بر بهداشت روان است. به‌دلیل داشتن مقادیر کافی از ماده سروتونین، می‌توان از آن برای بهبود شرایط روانی بهره‌مند شد. دلیل اصلی ابتلای افراد به مشکلات اعصاب و روان، کمبود ماده سروتونین در مغز است. افراد می‌توانند با استفاده از پوست موز به‌عنوان یک ماده غذایی، مقادیر موردنیاز از این ماده حیاتی را به‌دست آورند.

برای این‌که بتوان به تأثیرات کافی موز بر اعصاب و روان دست یافت، بهتر است مصرف میوه و پوست آن را برای یک‌ماه و به‌صورت روزانه ادامه داد.

جالب است بدانید پزشکان توصیه می‌کنند، درصورت بروز هرگونه ناراحتی یا درگیری فکری، کافیست یک عدد موز میل کنید. موز از آن دسته میوه‌هاییست که اصلاً دورریز ندارد و از هر طریقی می‌توان از آن بهره جست. از این بابت، پیشنهاد می‌کنیم پوست موز را در آبمیوه‌گیری بگذارید و برای تمدد اعصاب، آب آن را میل کنید.

خواص غیرتغذیه‌ای پوست موز

در کنار تمامی نکات مثبتی که به آنها اشاره کردیم، لازم است بدانید بهتر است از موزهای ارگانیک برای بهره‌مندی از خواص آن استفاده کنید. موزهای گلخانه‌ای یا موجود در بازار معمولاً ارگانیک نیستند و ممکن است اثرات آفت‌کش‌ها روی پوستشان باقی مانده باشد. بنابراین بهتر است برای استفاده تغذیه‌ای و غیرتغذیه‌ای از پوست موز، از طبیعی‌بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ازجمله خواص پوست موز، استفاده از آن به‌عنوان یک کود طبیعی است. شما می‌توانید از پوست موز به‌عنوان یک کود قوی برای رشد گیاهانتان استفاده کنید. پتاسیم موجود در ساختار پوست موز به ریشه گیاهان کمک می‌کند تا تغذیه به‌مراتب بهتری داشته باشند.

از طرفی از پوست موز می‌توان برای شفاف‌کردن ظروف غذا و همچنین برق‌انداختن چرم هم استفاده کرد. از پوست موز و آب، یک ترکیب خمیری‌شکل بسازید و از آن برای پاکیزه‌کردن و برق انداختن ظروف فلزی خود استفاده کنید. همچنین، می‌توانید پوست موز را روی کیف، کفش یا لباس‌های چرمی خود بمالید تا اثرات برق‌انداختن آن را مشاهده کنید.

در این مقاله به تمام نکات مربوط به خواص پوست موز اشاره کردیم؛ حتی به این مسئله هم پرداختیم که پوست موز خوردنی است و می‌توان از دمنوش آن هم بهره‌مند شد. موادمغذی و معدنی پوست موز هم برای انسان و هم برای گیاهان مفید و کاربردی است. خواص پوست این میوه بسیار بیشتر از مواردیست که در این مقاله ذکر شد. به‌طور کلی از این ماده جادویی می‌توان برای رفع زگیل، سفیدی دندان، غلبه بر جوش و آکنه و همچنین تسکین درد استفاده کرد. به یاد داشته باشید نگهداری موز در یخچال باعث تغییر رنگ و پوسیده‌شدن تدریجی آن می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص پوست موز، باید از نوع رسیده، زردرنگ و کاملاً تمیز آن استفاده کرد.

منبع: ++

4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
ساناز 1402/12/18

من صورتم لک داره باعث میشه واقعا لکام کم رنگ شه

کارشناس به اندام 1402/12/19

عزیزم درکنار روتین پوستی بله میتونه موثر باشه

-ماریا 1402/05/19

عالی

کارشناس به اندام 1402/05/20

سپاس ازهمراهیتون عزیزم

-اکبر کاشان، ازشهریا درودبرشما 1402/02/22

الي الي کئف کردم چون من همیشه پوست موز میخوردم

کاربر ناشناس 1402/02/10

خرد کردم دادم مرغ و خروسها خوردن. الان که خواصش رو خوندم احتمالا باید باهاشون شریک بشم D: