علت کمردرد و بررسی سریع‌ترین راه‌های درمان خانگی آن

علت کمردرد در سنین مختلف و در زنان و مردان چیست؟ هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، درگیری ستون فقرات و کمر درد بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر نیز نوجوانان از دردکمر در امان نبوده‌اند. ۸۰ درصد مردم جهان در طول عمر سابقه یک بار کمردرد را دارند. از این رو بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین عارضه […]

طولانی نشستن یا ایستادن می‌تواند یک علت کمردرد باشد.
4.4 از 5

زمان مطالعه 37 دقیقه

تعداد بازدید 5978

تاریخ انتشار

علت کمردرد در سنین مختلف و در زنان و مردان چیست؟ هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، درگیری ستون فقرات و کمر درد بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر نیز نوجوانان از دردکمر در امان نبوده‌اند. ۸۰ درصد مردم جهان در طول عمر سابقه یک بار کمردرد را دارند. از این رو بعد از سرماخوردگی شایع‌ترین عارضه در دنیا کمردرد است. درد کمر بیشتر در زنان دیده می‌شود. در این مقاله درباره علت کمر درد در زنان و درمان کمردرد صحبت خواهیم کرد.

علت کمردرد چیست؟

کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات پزشکی در جهان است. این مساله می‌تواند از یک درد مبهم و مداوم تا یک درد ناگهانی و تیز که ممکن است ساق پا را هدف قرار دهد، متغیر باشد. گاهی اوقات ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد – در اثر تصادف، افتادن، یا بلند کردن چیزی سنگین، یا به دلیل تغییرات بدنی مرتبط با افزایش سن در ستون فقرات.

در برخی موارد، اختلالات آرتریت التهابی یا برخی دیگر از بیماری‌ها باعث کمردرد می‌شود. در ادامه به بررسی مهمترین دلایل کمردرد می‌پردازیم:

کیسه‌های سنگین خرید

وقتی کیسه‌های سنگین را دست می‌گیریم، معمولا عضلات خود را سفت می‌کنیم. انجام این کار برای مدت زمان طولانی باعث می‌شود عضلات دچار اسپاسم یا گرفتگی شوند. در نتیجه بالای کمر، گردن و شانه درد می‌گیرد. اگر بار را نامتوازن حمل کنید، دچار آسیب‌هایی نظیر دیسک و باریک شدن عصب‌ها می‌شوید.

  • در حالت ایده‌آل باید باری را حمل کنید که ۱۰% سبک‌تر از وزن بدن باشد.
  • اگر زیاد خرید کرده‌اید، بهتر است مقداری از خرید خود را داخل ماشین ببرید. سپس برگردید و دور دوم خریدها را به طرف ماشین ببرید. با این کار بار خود را سبک‌تر  و  بیشتر ورزش کرده‌اید. باید یک تیر دو نشان می‌زنید.
  • برای رفع این درد شانه‌های خود را بچرخانید. شانه خود را رو به عقب بچرخانید و یک دایره ی بزرگ درست کنید. ۱۰ مرتبه این کار را انجام دهید. سپس شانه را رو به جلو بچرخانید و ۱۰ مرتبه دیگر این کار را  انجام دهید.
  • حالا نوبت کشش ذوزنقه‌ای است. بنشینید. دست خود را دراز کنید. لبه صندلی را بگیرید. بدن را خم کنید. سرتان را با فاصله از دستی که دراز کردید به طرف جلو ببرید. این حالت را ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس با دست دیگر دوباره انجام دهید.
یک علت کمردرد بلند کردن اجسام سنگین، به ویژه به مدت طولانی است.

یک علت کمردرد بلند کردن اجسام سنگین، به ویژه به مدت طولانی است.

قوز کردن

وقتی سر خود را پایین نگه می‌دارید چیزی حدود ۶ تا ۹ کیلو وزن اضافی را روی گردن خود آورده‌اید. درد و احساس سوزش در بالای کمر و میان تیغه‌های شانه به وجود می‌آید. اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند حتی ممکن است حالت عادی بدن‌تان نیز خراب شود:

  • صاف بنشینید و به پشتی صندلی تکیه بزنید. تبلت خود را چند سانت پایین‌تر از سطح چشم بالا بیاورید. برای اینکه کارتان راحت‌تر شود می‌توانید زیر دست‌تان بالش بگذارید. چانه باید به سمت مرکز صفحه باشد. صفحه باید حدود ۴۳ سانت از چشم‌ها فاصله داشته باشد.

یک تست ساده می‌تواند نشان دهد که زیاد قوز می‌کنید یا خیر:

  • با انگشت شست و انگشت اشاره فرم L شکلی را درست کنید.
  • سپس انگشت شست را روی جناق سینه قرار دهید و انگشت اشاره را رو به بالا بگیرید. اگر چانه با سر انگشت اشاره برخورد داشت یعنی سرتان زیادی جلو آمده.
  • فشار را با چانه پخش کنید. چانه را ثابت نگه دارید. سپس چانه را به عقب بکشید تا جایی که می‌توانید از انگشت اشاره دورش کنید. سپس دوباره آن را به طرف جلو بکشید.
  • ۵ تا ۶ بار تکرار کنید. سپس چانه را به حالت عادی برگردانید و استراحت کنید.
علت کمردرد شاید تنها قوز کردن باشد و شما از آن آگاه نباشید.

علت کمردرد شاید تنها قوز کردن باشد و شما از آن آگاه نباشید.

فشار آوردن روی شانه یک علت کمردرد

اگر چه با گوشی‌های هوشمند امروزی وزن زیادی در دست‌ها حس نمی‌شود و دست آزاد است؛ فشردن یک گوشی باریک هوشمند بین شانه و گوش می‌توان به صورت جدی باعث سفت شدن عضلات، مفاصل و اعصاب در گردن شود.

در نتیجه منجر به فشار عصبی، گلودرد، سردرد و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن پایین بازو می‌شود. اگر روزانه چندین ساعت این کار را انجام می‌دهید در خطر گرفتگی عصب‌ها هستید. التهاب تاندون و درد فک از دیگر عوارض تلفن‌های همراه است.

  • از یک هدست یا هدفون بلوتوثی یا سیمی استفاده کنید.
  • می‌توانید بلندگوی گوشی را به کار بگیرید. با این کار دیگر مجبور نیستید فشار روی شانه و دست خود بیاورید.
  • کشش به سمت مخالف باعث کشیده شدن عضلات گرفته و سفت شده در گردن به رفع این درد کمک می‌کند.
  • اگر فشار روی سمت راست است، دست چپ را بالای سر خود بگذارید. آرنج به سمت خارج پهلو قرار بگیرد.
  • به آرامی گردن خود را به سمت شانه سمت چپ ببرید.
  • این حالت را برای ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. چانه را به طرف خود بکشید تا کشش عمیق‌تر شود. ۵ مرتبه این حرکت را انجام دهید.

کمر دردهای ناشی از چاقی و اضافه وزن

وظیفه ستون فقرات حمل وزن بدن و توزیع بارهای اضافی در طول استراحت و فعالیت است. ستون فقرات زمانی دیگر قادر به توزیع درست بار نیست که وزن بدن بالا باشد و ستون فقرات بار اضافی حمل کند.

در نتیجه مهره‌های ستون فقرات آسیب می‌بیندد و  مبتلا به درد سیاتیک می‌شوید. آسیب‌پذیرترین قسمت ستون فقرات نسبت به وزن اضافی بدن، بخش پایینی آن یا ستون فقرات کمری است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

قوز کردن

یک علت کمردرد می‌تواند کیف‌های بزرگ و سنگین باشد؛ مخصوصا وقتی با آرنج خم شده حمل می‌شوند. به همین دلیل بدون اینکه متوجه شوید شانه‌ی خود را بالا نگه می‌دارید و عضلات اطراف آن را منقبض می‌کنید.

این حالت مسلما به مفصل آرنج، رباط شانه و تاندون‌ها آسیب می‌رساند. همچنین دیسک گردن و بالای کمر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • اگر احساس گرفتگی و درد می‌کنید، دستی را که بار سنگین حمل کرده را بکشید. دست را بکشید و روبروی خود قرار دهید و کف دست را رو به بالا بگیرید.
  • سر  را بچرخانید تا جایی که دست را نبینید.
  • سپس به چرخاندن سر به طرف پشت و جلو ادامه دهید و دستی را که کشیده‌اید به سمت پهلو و کمی به عقب بکشید.
  • کمی دست را پایین‌تر از سطح شانه نگه دارید. ۱۰ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • از کیف‌هایی که بندشان از روی بدن رد می‌شوند یا کیف کولی استفاده کنید.
یک علت کمردرد بلند کردن کیف‌ و کوله پشتی سنگین است که می‌توان در درازمدت آسیب جدی وارد کند.

یک علت کمردرد بلند کردن کیف‌ و کوله پشتی سنگین است که می‌توان در درازمدت آسیب جدی وارد کند.

فشار روی شانه در حال پخت و پز

اگر در حال آماده کردن غذا روی یک سطح نسبتا بلندید، عضلات شانه به صورت مستمر درگیرند تا بتوانند دست‌ها را بالا نگه دارند. همچنین سطحی هم که خیلی پایین باشد کمر و گردن اذیت می‌کند.

برای آشپزی روی سطح پایین، کشش سردست را انجام دهید:

دست چپ را از روی بدن رد کنید و با دست راست آن را به سمت سینه بکشید، به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و سپس جای دست‌ها را عوض کنید.

برای آشپزی روی سطح بالا:

  • حرکت کششی یوگا را انجام دهید. روی شکم خود دراز بکشید و دست‌های خود را روی زمین درست زیر شانه‌ها قرار دهید.
  • در حالی که با فشار بالا تنه خود را از زمین جدا می‌کنید دم و بازدم انجام دهید.
  • ران و باسن نزدیک به زمین باقی بمانند و پایین کمر در حالت استراحت باشد.
  • به اندازه یک بار نفس کشیدن این حالت را نگه دارید و سپس به آرامی به حالت عادی برگردید.

سطحی که روی آن آشپزی می‌کنید باید کمی از سطح آرنج‌ها بالا‌تر باشد. اگر سطح میز بالاست بهتر است از کفش یا دمپایی استفاده کنید تا قدتان را بلند کند. می‌توانید روی یک صندلی یا چهار پایه کوچک بایستید. اگر سطح میز خیلی پایین است می‌توانید با گذاشتن چیزی زیر سینی یا ظرفی که در آن غذا را آماده می‌کنید سطحش را بالا بیاورید.

علت کمر درد در زنان چیست؟

کمردرد در زنان دلایل بالقوه زیادی دارد. برخی از آن‌ها مربوط به شرایط خاص زنان است. در حالی که برخی دیگر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. در ادامه دلایل احتمالی کمردرد در زنان را بررسی خواهیم کرد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

PMS شرایطیست که بسیاری از خانم‌ها قبل از قاعدگی به آن مبتلا می‌شوند. کمر درد از نشانه‌های پی ام اس است. PMS  معمولاً چند روز قبل از قاعدگی شروع می‌شود و در عرض یک یا دو روز پس از شروع قاعدگی به پایان می‌رسد. به طور کلی نشانه‌های پی ام اس به دو دسته علائم جسمی و رفتاری تقسیم می‌شود:

  • علائم جسمی مانند:
  • کمردرد؛
  • سردرد؛
  • خستگی؛
  • نفخ.
  • علائم عاطفی و رفتاری، مانند:
  • نوسانات خلقی؛
  • هوس‌های غذایی؛
  • اضطراب؛
  • مشکل در تمرکز.
یک علت کمردرد می‌تواند سندرم پیش قاعدگی یا پی ام اس باشد.

یک علت کمردرد می‌تواند سندرم پیش قاعدگی یا پی ام اس باشد.

آندومتریوز

یک علت کمردرد آندومتریوز است؛ وضعیتی که در آن بافتی خارج از رحم رشد کرده و رحم را می‌پوشاند. این بافت به آندومتر معروف است. این بافت اغلب روی تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و سایر بافت‌های پوشاننده لگن رشد می‌کند. حتی ممکن است در مجاری ادراری و روده رشد کند.

آندومتریوز همچنین می‌تواند باعث خونریزی یا لکه بینی بین پریودهای شما شود. مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال نیز می‌تواند شایع باشد. به ویژه در دوران قاعدگی. آندومتریوز ممکن است بارداری را برای شما سخت کند.

درد، از شایع‌ترین علامت آندومتریوز است. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • گرفتگی‌های قاعدگی بسیار دردناک؛
  • درد در طول یا بعد از رابطه جنسی؛
  • درد کمر و لگن؛
  • درد با حرکات روده یا ادرار هنگام پریود.

کمر درد در بارداری

کمردرد در دوران بارداری شایع است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مرکز ثقل شما تغییر می‌کند، وزن بالا می‌رود و هورمون‌ها در آماده سازی برای زایمان، رباط‌های شما را شل می‌کنند. برای اکثر زنان کمردرد بین ماه‌های پنجم و هفتم بارداری اتفاق می‌افتد؛ اما می‌تواند خیلی زودتر شروع شود.

اگر از قبل دچار کمردردید، احتمالا در دوران بارداری دچار کمردرد شدیدتری شوید. شایع‌ترین مکان برای درد، دقیقاً زیر کمر و در امتداد استخوان دنبالچه است. همچنین ممکن است در مرکز کمر و  در ناحیه دور کمر خود احساس درد کنید. این درد ممکن است به پاهای شما نیز امتداد یابد.

کمردرد بارداری معمولا بین ماه‌های پنجم و هفتم اتفاق می‌افتد.

کمردرد بارداری معمولا بین ماه‌های پنجم و هفتم اتفاق می‌افتد.

انواع درد کمر

کمر درد می‌تواند نشانه گرفتگی عضله ساده، فتق دیسک یا در موارد نادر مشکلات جدی پزشکی باشد. برای کمک به تشخیص علت کمر دردی که دارید باید ابتلاع نو کمردرد را مشخص کنید. می‌توان کمر درد را به سه نوع متفاوت درد تقسیم کرد: درد موضعی، درد ارجاعی، درد انتشاری.

درد موضعی

دلیل درد موضعی عضله‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و مفاصلی‌اند که ستون فقرات را احاطه کرده‌اند. به این نوع درد کمر گاهی محوری نیز می‌گویند. این نوع درد معمولا راکد، تیز، و ثابت است و با حرکت قسمت تحت تاثیر قرار گرفته بدتر می‌شود. همچنین با لمس این قسمت درد شدیدتری احساس می‌کنید. درد موضعی کمر حاصل از کشیدگی عضله یا رباط‌هایی که ستون فقرات را احاطه کرده‌اند، شایع‌ترین نوع این درد است.

درد ارجاعی

در این نوع درد عامل ایجاد درد از محلی که درد می‌کند سوا است. این نوع کمر درد دو نوع دارد. در نوع اول درد به منطقه‌ای می‌رود که با عامل درد در ارتباط است. این نوع بیشتر در پایین کمر اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد درد در باسن یا زانو می‌شود.

در نوع دوم درد از ارگان‌های داخلی سرچشمه می‌گیرد. مشکلی در ساختار های داخل شکم مانند لوزالمعده، کیسه صفرا، آئورت و چند ساختار دیگر باعث ایجاد درد در کمر می‌شوند.

درد انتشاری

سومین و آخرین نوع درد از التهاب یا فشرده شدن ریشه‌های عصبی می‌آید. این درد تیز، سریع و گاهی سوزان است. طوری که از کمر به طرف پاها و دست‌ها می‌رود. شایع‌ترین نوع این دردها سیاتیک است.

سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که ریشه‌های عصبی پایین کمر ملتهب یا فشرده می‌شوند. هر حرکتی که ریشه عصب تحت تاثیر قرار گرفته را بکشد درد ایجاد می‌کند.

یکی از علت‌های کمردرد در زنان التهاب ریشه‌های عصبی انتهای کمر است.

یکی از علت‌های کمردرد در زنان التهاب ریشه‌های عصبی انتهای کمر است.

کمر درد عصبی

کسانی که دائماً دچار استرس و اضطراب‌اند به این نوع درد کمر مبتلا می‌شوند. این استرس‌ها که سلامتی سیستم ایمنی بدن را به خطر می‌اندازند، موجب ضعف در سیستم گوارش یا کمردرد و گردن درد می‌شوند و اغلب تاوان دردناکی را به خاطر داشتن استرس‌های طولانی مدت می‌پردازیم. از علائم کمر درد عصبی عبارت‌اند از:

  • درد عضلانی منتشر شونده؛
  • نقاط تحریک شونده‌ی عضلانی؛
  • درد، خشکی، اسپاسم؛
  • اختلال خواب و خستگی مفرط.

در بسیاری از کمر دردهای ناشی از استرس، بیماران از دردی که ” در بدن می‌چرخد” شکایت دارند.

کمرت زیر اون همه چربی خم شده!
وزن زیاد فشار بی‌حدی رو روی ستون فقرات می‌آره. به خاطر همینه که همه آدم‌های چاق از درد کمر می‌نالن. چون ستون فقراتشون نمی‌تونه وزن زیادشون رو تحمل کنه.
اگر وزن مناسب داشه باشی هیچ بیماری جرات نمی‌کنه سمتت بیاد.
همین الان ثبت نام کن
call-to-action

تاثیر گذارترین درمان‌های کمر درد

درد پایین کمر بسیار اذیت‌کننده است حالا دلیلش هر چیزی که می‌خواهد باشد. درمان‌های کمر درد از ساده تا پیچیده انواع مختلفی دارند. نوع درست درمان برای شما بستگی به این دارد که چه مدت زمان از درد کشیدنتان می‌گذرد. شدت و ناحیه‌ای که درد دارید کجاست. اگر کمر دردتان تازه شروع شده سعی کنید ابتدا کارهای سنگین را کنار بگذارید.

حدود ۹۰ درصد از کمر دردها پس از ۶ هفته خودشان به مرور بهبود پیدا می‌کنند. افرادی نسبت به دیگران مشکلات کمتری را تجربه می‌کنند که از همان ابتدا به سراغ درمان‌های سخت نمی‌روند. برای درمان درد کمر می‌توانید راه حل‌های زیر را به کار ببرید:

داروهای ضدالتهاب

حتی اگر قصد دارید درد را تا بهبودی تحمل کنید می‌توانید از داروهای ضد التهابی بدون استروئید استفاده کنید. این داورها مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کمتر شدن التهاب می‌باشد.

حقیق‌ها روی داروهای مسکن نشان داده این دو تاثیر بهتری نسبت به استامینوفن دارند. داروهای مسکن بدون استروئید در بلند مدت می‌توانند باعث مشکلاتی برای معده شوند. به همین دلیل بدون تجویز دکتر بیش از ۱۰ روز مصرف‌شان نکنید.

از داروهای ضد التهابی بدون استروئید برای درمان کمردرد استفاده کنید.

از داروهای ضد التهابی بدون استروئید برای درمان کمردرد استفاده کنید.

یخ و گرما

در اولین ۴۸ ساعت بعد از شروع درد یک کیسه یخ برای خود آماده کنید و چندین مرتبه در روز به مدت ۲۰ دقیقه روی قسمتی از کمر قرار دهید که درد می‌کند. بعد از دو روزی که دوره‌های ۲۰ دقیقه‌ای پرس یخ داشتید، از پرس گرم استفاده کنید. خنک کردن محل، درد مویرگ‌ها را خاموش می‌کند و جریان خون به منطقه را کاهش می‌دهد که به کاهش التهاب کمک می‌کند.

سرما همچنین عصب‌ها را خنثی می‌کند یعنی دیگر درد را منتقل نمی‌کنند. از سوی دیگر گرما عضله گرفته را باز می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. همچنین اکسیژن بیشتری را به منطقه‌ای می‌آورد که درد دارد.

کفش‌های مناسب

گاهی مشکل کمر درد ریشه در زمین دارد. خانم‌هایی که در حال راه رفتن پاهای‌شان به سمت داخل است بیشتر در خطر کمردردند. اصلاح نحوه راه رفتن و استفاده از کفش‌های مناسب می‌تواند مشکل کمر درد را در این افراد کاملا از بین ببرد.

علت کمردرد در زنان ممکن است استفاده از کفش نامناسب باشد.

علت کمردرد در زنان ممکن است استفاده از کفش نامناسب باشد.

یوگا و مدیتیشن

اگر از کمر درد مزمن رنج می‌برید شاید دیگر وقتش است از مزایای حرکات یوگا و مدیتیشن بهره‌مند شوید. محققان چندین روش درمان کمر درد را با هم مقایسه کردند و متوجه شدند شیوه‌های تمرکز حواس مانند یوگا و مدیتیشن، بهترین راه درمان کمر دردند.

بعد از یک دوره ۲۶ و ۵۲ هفته‌ای، ۳۴۲ داوطلب در سنین ۲۰ تا ۷۰ سال که از کمر درد مزمن رنج می‌بردند، به صورت تصادفی برای قرار گرفتن در یکی از سه روش درمان انتخاب شدند:

  • تمرکز حواس مبتنی بر کاهش استرس،
  • درمان شناختی رفتاری،
  • مراقب‌های معمولی.

افراد گروه درمان شناختی تمرین‌های مقابله با درد و تکنیک‌های تمدد اعصاب کار کردند تا افکار و رفتارهای مربوط به درد را تغییر دهند. از سوی دیگر افراد در گروه تمرکز حواس مبتنی بر کاهش استرس به صورت ویژه روی درد تمرکز نکردند. به این گروه تمرین‌های یوگا و مدیتیشن داده شد. افرادی هم که در گروه مراقبت‌های معمولی بودند، اجازه داشتند هر درمانی را انتخاب کنند که می‌خواهند.

بعد از این دوره از داوطلبان خواسته شد به شدت درد خود از ۰ تا ۱۰ نمره بدهند. ۱۰ بالاترین سطح درد بود.

در ۲۶ هفته اول داوطلبان دو گروه اول گزارش دادند که شاهد بهبود در حرکت‌های خود بودند. به ترتیب ۶۱ درصد و ۵۸ درصد بهبود پیدا کرده بودند. آن دسته از بیمارانی در انجام کارهای روزانه خود مانند جوراب پا کردن یا بالا رفتن از پله‌ها موفق‌تر بودند که یوگا و مدیتیشن کار می‌کردند. پس از یک سال هر دو گروه همچنان خوب عمل می‌کردند. اما همچنان درصد بهبود گروهی بیشتر بود که یوگا و مدیتیشن کار می‌کردند.

برخی حرکات یوگا از جمله ورزش‌های مناسب برای درمان کمردرد است.

برخی حرکات یوگا از جمله ورزش‌های مناسب برای درمان کمردرد است.

کشش زانو تا سینه

این حرکت نیز برای درمان کمردرد مفید است. برای انجام آن، به پشت دراز بکشید. با زانوهای خم، سعی کنید کف پاهای‌تان کامل روی زمین قرار گیرد. با استفاده از هر دو دست، یکی از زانوها را به بالا و به داخل شکم کشیده و به روی سینه فشار دهید.

15 تا 30 ثانیه پا را به همین وضعیت نگه دارید. سپس به حالت شروع برگردید و با پای مخالف حرکت را تکرار کنید. به حالت شروع برگشته و اینبار حرکت را با هر دو پا همزمان انجام دهید. هر کشش را دو تا سه مرتبه تکرار کنید. ترجیحاً اول صبح و آخر شب.

کشش چرخشی کمر

به پشت با زانوهایی خم، طوری که کف پاها کامل روی زمین قرار گیرد، دراز بکشید. همانطور که شانه‌ها را محکم روی زمین نگه می‌دارید، زانوهای خم خود را به یک طرف بچرخانید. 5 تا 10 ثانیه به همین حالت بمانید و بعد به حالت شروع برگردید. حرکت را برای سمت مخالف و هر کشش را دو تا سه مرتبه تکرار کنید. ترجیحاً اول صبح و آخر شب.

تمرین انعطاف‌پذیری کمر

به پشت با زانوهایی خم طوری دراز بکشید که کف پاها کامل روی زمین قرار گیرد. کمرتان را قوس دهید. طوریکه احساس کنید استخوان لگنتان رو به پاها است. 5 ثانیه به همین حالت بمانید و سپس آزاد کنید.

پشتتان را صاف کرده، نافتان را به سمت زمین بکشید. طوری که احساس کنید استخوان لگنتان به سمت سرتان است. 5 ثانیه به همین حالت نگه دارید و بعد آزاد کنید. حرکت را تکرار کنید. با ۵ تکرار در روز شروع کرده و به تدریج تعداد تکرارها را به ۳۰ برسانید.

تمرین پُل

به پشت با زانوهایی خم طوری دراز بکشید که کف پاها کامل روی زمین قرار بگیرد. سر و شانه‌ها را آرام روی زمین نگه داشته، عضلات شکم و باسنتان را سفت کنید. سپس لگن را از روی زمین بلند کرده تا جایی که خطی صاف از زانوها تا شانه‌های‌تان ایجاد کنید.

سعی کنید آنقدر در آن وضعیت بمانید که بتوانید سه نفس عمیق بکشید. به وضعیت شروع برگردید. حرکت را تکرار کنید. با ۵ تکرار در روز شروع کرده و به تدریج تعداد تکرارها را به ۳۰ برسانید.

برای برطرف شدن کمردرد می‌توانید از حرکت پل استفاده کنید.

برای برطرف شدن کمردرد می‌توانید از حرکت پل استفاده کنید.

درمان کمردرد با تمرین کشش گربه‌ای

طوری قرار گیرید که تکیه‌تان بر روی دست‌ها و زانوها باشد. به آرامی سعی کنید پشت و شکمتان به سمت زمین آویزان شود. سپس به آرامی پشتتان را قوس دهید. انگار می‌خواهید شکمتان را بالا به سمت سقف بکشید. طوری که با پشتتان قوس بزنید. به نقطه شروع برگردید. این تمرین را دو مرتبه در روز، هر بار در ۳ تا ۵ تکرار انجام دهید.

کشش چرخش کمر نشسته

روی یک صندلی بدون تکیه‌گاه دست بنشینید. پای راست را روی پای چپ بیندازید. طوری که آرنج دست چپتان روی بیرون زانوی راستتان قرار گیرد. بچرخید و به یک طرف کشش دهید. 10 ثانیه در آن وضعیت بمانید. حرکت را برای سمت مخالف تکرار کنید. این حرکت را دو مرتبه در روز، هر بار در ۳ تا ۵ تکرار انجام دهید.

فشردن کتف

روی یک صندلی بدون تکیه‌گاه دست بنشینید. با کشیدن چانه به سمت داخل و بالا نگه داشتن سینه، کتف‌ها را به سمت هم فشار دهید. 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس آزاد کنید. این حرکت را دو مرتبه در روز، هر بار در ۳ تا ۵ تکرار انجام دهید.

کمر درد از آن دردهایی است که می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. بهتر از برای رفع آن سریع اقدام کنید، وگرنه درد همیشه با شما خواهد ماند. درمان کمر درد راحت است. کافیست اول پزشک علت کمردرد را شناسایی کنید. علت کمر درد در زنان و مردان متفاوت است. اگر درد کمر را حس کردید در اولین فرصت نزد پزشک بروید و از اون برای درمان کمردردتان کمک بخواهید.

آنچه از مقاله علت کمردرد آموختیم:

در این مقاله به بررسی علت کمردرد و راه درمان کمردرد پرداختیم و دیدیم که این مشکل ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. زیر نظر پزشک ابتدا ریشه و علت کمر درد را مشخص کنید و سپس بهترین درمان مربوطه را انجام دهید. برخی ورزش‌ها، کمپرس گرم و سرد و حتی مصرف مواد غذایی سالم به بهبود درد کمر کمک می‌کند. یکی از مهمترین دلایل کمردرد و فشار به آن، اضافه وزن است. چاقی علاوه بر درد کمر، موجب درد زانو نیز خواهد شد. پس زیر نظر یک پزشک متخصص طب فیزیکی و پزشک متخصص تغذیه، برنامه غذایی و ورزشی مناسب را دریافت و پیروی کنید.

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
حامد رفیعی 1402/09/22

سلام ممنون از مقاله خوبتون، ببخشید من توی مجله افق اقتصادی خوندم نرمش آرام و مدیتیشن هم برای کمر درد خوبه خواستم بدونم درسته؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/09/23

سلام تشکرازشما بله دوست گرامی اصولی انجام بشه وتوانایی انجام دادن رو داشته باشین خوب هست

-لیلاخرسندی زاده 1402/04/29

سلام‌ واریز کردم بابت رزیم ممنونم هرچه زودتر شروع کنم

کارشناس به اندام 1402/04/30

سلام خوش اومدین به برنامه روی لینک بزنیدووارد کاربری بشید