علت ترک پا و سریع‌ترین راه‌های درمان آن

ترک پا یکی از مشکلات رایج پا است که هرکس در طول زندگی‌اش کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که 20 درصد از بزرگسالان در این کشور دچار ترک‌خوردگی پوست در پاهای خود می‌شوند. این بیماری پوستی در تمام رده‌های سنی رخ می‌دهد اما […]

ترک پا دلایل مختلفی دارد که اگر به موقع درمان نشود راه رفتن را دچار مشکل خواهد کرد.
4.5 از 5

زمان مطالعه 40 دقیقه

تعداد بازدید 6566

تاریخ انتشار

ترک پا یکی از مشکلات رایج پا است که هرکس در طول زندگی‌اش کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می‌کند. یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که 20 درصد از بزرگسالان در این کشور دچار ترک‌خوردگی پوست در پاهای خود می‌شوند. این بیماری پوستی در تمام رده‌های سنی رخ می‌دهد اما این طور که از شواهد پیداست، خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به ترک‌ پا قرار دارند.

از طرفی برای بسیاری از افراد داشتن کف پای خشک و ترک خورده که ظاهر نازیبایی دارد، عذاب‌آور است و در مهمانی‌ها تلاش می‌کنند آن را از دید دیگران پنهان کنند. برای درمان خشکی کف پا باید ابتدا دلایل ایجاد آن را بشناسیم. علت ترک پا مختلف است؛ از بیماری‌های قارچی و کمبود آب و زیاد شستن پا گرفته تا عوارض افزایش وزن و دیابت.

برای اکثر مردم ترک خوردن پاشنه پا معضل جدی نیست و تصور می‌کنند به راحتی با چند درمان خانگی، قابل حل و فصل است؛ اما اگر ترک‌ها بسیار عمیق شوند با درد بسیار زیاد در زمان راه رفتن همراه خواهند بود.

اگر برای درمان ترک‌ پای خود، علت و درمان این مشکل پوستی به این صفحه آمده‌اید که احتمالا هم همین‌طور است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت ترک پا چیست؟

هنگامی که پوستِ حساس و آسیب‌پذیر کف پا و پاشنه‌ بسیار خشک می‌شوند، ترک‌های دردناکی به نام شقاق را در پاشنه پا ایجاد می‌کنند. این عارضه باعث احساس ناخوشایندی در پاها می‌شود. در این حالت پوست پاشنه پا پوسته پوسته و ضخیم شده و پینه‌های قهوه‌ای و زرد رنگی را در اطراف لبه‌های پاشنه ایجاد می‌کند.

معمولا تنها مشکلی که ترک پاشنه برای افراد ایجاد می‌کند، ظاهر ناخوشایند آن است، اما همین ترک‌های به ظاهر بی‌خطر به باکتری‌ها و ویروس‌ها اجازه ورود به بدن را می‌دهند و منجر به عفونت و بیماری در افراد می‌شوند.

ترک‌ها عموما به دلیل نبود رطوبت کافی در پاها ایجاد می‌شوند که ممکن است زخم شده و حتی خونریزی کنند!

بیماری‌های قارچی، کمبود آب بدن و استفاده از شوینده‌های نامناسب از جمله دلایل ترک پا است.

بیماری‌های قارچی، کمبود آب بدن و استفاده از شوینده‌های نامناسب از جمله دلایل ترک پا است.

خشکی پا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها این موارد می‌باشد:

عفونت قارچی

یکی از عمده‌ترین دلایل پوسته پوسته شدن پاها عفونت‌های قارچی است. در بیشتر مواقع، عفونت قارچی خود را به شکل پوسته پوسته شدن نشان می‌دهد و فرد مبتلا احساس خارش نمی‌کند. بنابراین متوجه نمی‌شود که مشکل عفونت قارچی است.

پس اگر پوست‌تان ناگهان شروع به خشک شدن کرد، بهتر است تا دیر نشده خیلی سریع آن را چک کنید. اگر پوست دچار عفونت قارچی شود می‌تواند خیلی ساده ناخن‌های پا را نیز مبتلا کند.

در چنین شرایطی خلاص شدن از عفونت بسیار دشوار می‌شود. عفونت قارچی، پوست ناخن را عفونی می‌کند و وقتی پوست خوب می‌شود، دوباره ناخن پوست را عفونی می‌کند و این چرخه ادامه پیدا دراد.

 ورزش سنگین

عرق کردن و شرایط مرطوب معمولا باعث عفونت پاها شده که منجر به پوسته پوسته شدن پا می‌شود. این یعنی ممکن است ورزش‌تان باعث چنین اتفاقی برای پاها شده باشد. اگر با پای برهنه ورزش کنید و یا از وسایل یوگای شخصی دیگر استفاده کنید ممکن است به سادگی گرفتار این عفونت‌ها شوید.

ورزش سنگین و استفاده از وسایل ورزشی دیگران مانند تشک، ممکن است موجب خشکی، عفونت و ترک کف پا شود.

ورزش سنگین و استفاده از وسایل ورزشی دیگران مانند تشک، ممکن است موجب خشکی، عفونت و ترک کف پا شود.

اگزما

اگزما مشکل پوستی است که خود را با پوسته پوسته کردن سطح پوست نشان می‌دهد. اگزما می‌تواند باعث خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن در سراسر بدن شود و این شامل کفِ پاها نیز می‌باشد.

با اینکه بیشتر افراد در دوران کودکی، اگزما را تجربه می‌کنند اما ممکن است در دوران بزرگسالی نیز دچارش شوید. خوشبختانه درمان های موضعی فراوانی وجود دارد که بدون نیاز به نسخه می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

آفتاب سوختگی 

هیچ کس با هدف آفتاب سوخته شدن به ساحل یازیر آفتاب نمی‌رود. همانطور که فراموش نمی‌کنید به دست‌ها، صورت، شانه ها و کمر ضد آفتاب بزنید پاها را نیز فراموش نکنید. همچنین اگر پاها را در آب فرو بردید، فراموش نکنید که مجدد به آنها ضد آفتاب بزنید.

 

یکی از دلایل ترک کف پا بیماری‌های قارچی و تمیز نبودن کف پا است.

یکی از دلایل ترک کف پا بیماری‌های قارچی و تمیز نبودن کف پا است.

دیگر عوامل ایجاد ترک پا عبارتند از:

  • هوای سرد زمستان
  • جابجایی فصل‌ها
  • کم‌آبی بدن یا عدم نوشیدن آب کافی
  • مرطوب نبودن پاها
  • دیگر مشکلات پوستی
  • کم کاری تیروئید و به هم ریختن تعادل هورمونی بدن
  • گرفتن حمام یا دوش بسیار داغ
  • خیساندن پاها به مدت طولانی در آب مخصوصا آب داغ
  • استفاده از صابون‌های ناسازگار با پوست فرد
  • شستشوی بیش از اندازه پاها
بیشتر مواقع تغذیه نامناسب و کم مصرف کردن مایعات دلیل اصلی خشک و ترک پا است.

بیشتر مواقع تغذیه نامناسب و کم مصرف کردن مایعات دلیل اصلی خشک و ترک پا است.

  • تغذیه نامناسب
  • درماتوز کف پا (نوعی بیماری شایع پوستی در کودکان و بزرگسالان)
  • عفونت قارچی
  • خار پاشنه ( ایجاد شدن نوعی برآمدگی در قسمت پایینی پاشنه پا)
  • صاف بودن کف پا
  • سندروم شوگرن (بیماری مزمنی که مانع از تولید رطوبت طبیعی پوست می‌شود.)
  • دیابت

به صورت کلی می‌توان گفت که شکاف و ترک پاشنه پا زمانی رخ می‌دهد که پوست فرد رطوبت کافیِ خود را از دست می‌دهد، بنابراین، پوست خشک شده و به دنبال آن ترک می‌خورد.

از جمله بیماری‌های موثر در ترک وخشکی پا دیابت است.

از جمله بیماری‌های موثر در ترک وخشکی پا دیابت است.

چه بیماری‌هایی موجب ترک پا می‌شوند؟

جالب است بدانید که دو عامل خطرناک در به وجود آمدن ترک پاشنه پا چاقی و دیابت است:

  • افراد دیابتی اغلب ترک پاشنه پا را تجربه می‌کنند؛ چرا که آسیب به اعصاب پا در اثر عدم کنترل قند خون منجر به خشکی پوست و ترک خوردن می‌شود. یک تحقیق گسترده در آمریکا نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت بیشتر از افراد غیر دیابتی در معرض عفونت‌های ناشی از ترک پاشنه پا قرار دارند. از این رو، اگر دیابتی هستید، به طور مکرر برای معاینه پاهای خود به پزشک مراجعه کنید.
  • چاقی نیز احتمال ترک پاشنه پا را افزایش می‌دهد؛ چرا که فرد چاق فشار بیشتری به کف پای خود وارد می‌کند و همین مسئله ترک‌ها را بزرگ‌تر و بیشتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم، پوست خشک قادر به تحمل فشار زیاد و انعطاف کافی نسبت به تغییرات نیست.

چگونه از ترک پا جلوگیری کنیم؟

یکی از روش‌های مناسب برای پیشگیری از ترک پا این است که مراقب پاهای خودتان باشید و از انجام کارهایی که باعث خشک شدن پوست کف پا می‌شود اجتناب کنید.

در اکثر مواقع اگر ترک پا در زمان مناسب تشخیص داده شود، عواقب جدی یا نگران کننده‌ای را برای شما به وجود نخواهد آورد. از این رو، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که قبل از اینکه دچار این عارضه شوید، برای سلامت پاهای خود بیشتر وقت بگذارید:

استفاده از یک کفش مناسب

سعی کنید کفش‌هایی را پیدا کنید که برای پاشنه پای شما مناسب باشند. در صورت امکان، از کفش‌های بسته به خصوص در فصل زمستان استفاده کنید و کفش‌هایی با پاشنه محکم و پهن بپوشید که از پاشنه‌های پای شما محافظت کنند.

عدم نشستن یا ایستادن طولانی

از ایستادن در یک وضعیت خودداری کنید یا در زمان نشستن‌های طولانی یک پای خود را روی پای دیگری نیندازید.

نوشیدن آب، کفش مناسب و کرم مرطوب‌کننده از روش‌های درمان ترک پا است.

نوشیدن آب، کفش مناسب و کرم مرطوب‌کننده از روش‌های درمان ترک پا است.

بررسی روزانه کف پا

روزانه پاهای خود را بررسی کنید، به خصوص اگر دیابت دارید یا به صورت کلی مستعد خشکی پوست هستید.

مصرف بیشتر آب

بسیاری از بیماری‌های ایجاد شده در بدن ما، ناشی از کم آبی بدن است که خشکی پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو، حتما مصرف روزانه شش تا هشت لیوان آب را برای تغذیه پوست خود داشته باشید.

یک متخصص پوست در آمریکا می‌گوید: ” وقتی پاشنه پاهایتان ترک می‌خورد، فورا شروع به دستکاری آن‌ها نکنید؛ سریعا یک بطری آب بردارید و آب بنوشید! پوست شما در طول روز به خصوص در آب و هوای سرد و خشک حدود یک لیتر آب از دست می‌دهد، بنابراین، هیدراته نگه داشتن بدن خود تا حد زیادی به تسکین پوست خشک یا ترک خورده کمک می‌کند. حتی اگر مصرف آب را در طول روز فراموش می‌کنید از هشدار یا ردیاب برای یادآوری کمک بگیرید.

به علاوه، بطری‌های آب عایق که همیشه نوشیدنی شما را سرد نگه می‌دارد، هیچ‌وقت شما را از نوشیدن یک لیوان آب خنک و دلچسب ناامید نخواهد کرد.”

مصرف روزانه کرم یا لوسیون‌های مرطوب کننده

چه بخواهید ترک پاهایتان را درمان کنید و چه قصد پیشگیری از بروز ترک پا را داشته باشید، استفاده از کرم به صورت روزانه همیشه جواب می‌دهد. حداقل یک بار در روز از یک مرطوب کننده مناسب برای پاهای خود استفاده کنید.

اما اکثر متخصصان پوست توصیه می‌کنند که افراد مستعد خشکی پوست حتی‌الامکان یک بار صبح‌ها و یک بار شب‌ها قبل از خواب “به صورت روزانه و مداوم”  از مرطوب کننده استفاده کنند.

در کنار رعایت تمام این نکان می‌توانید از پد پاشنه سیلیکونی برای مرطوب نگه داشتن پاشنه پا استفاده کنید و تا جای ممکن جوراب‌های نخی و مناسب بپوشید.

 درمان ترک پا معمولا با درمان‌های خانگی و بدون دارو انجام می‌شود، مگر اینکه ترک پا بسیار دردناک شده باشد.

درمان ترک پا معمولا با درمان‌های خانگی و بدون دارو انجام می‌شود، مگر اینکه ترک پا بسیار دردناک شده باشد.

چگونه ترک پا را درمان کنیم؟

درمان ترک پا نیاز به مداومت دارد تا به مرور پوست ضخیم و ترک‌های پوستی آن نرم شده و از بین برود. در این قسمت انواع روش‌های خانگی و دارویی ترک پا را می‌خوانید:

درمان‌های خانگی

روش‌هایی که در خانه می‌توانید برای درمان ترک و خشکی پوست کف پا انجام دهید بدین قرار است:

 استفاده از بالم مخصوص یا مرطوب کننده‌های مخصوص پا

اولین خط درمان ترک پاشنه پا، مصرف بالم مخصوص پا یا مرطوب کننده‌های حاوی اوره، سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها و ایزومرات ساکارید می‌باشد. این مومیایی‌ها حاوی مواد فوق‌العاده مناسبی برای مرطوب کردن، نرم کردن و لایه برداری پوست‌های مرده پا هستند که می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

طرز استفاده از مرطوب‌کننده‌ یا بالم

1. قبل از شروع روز، از بالم یا مرطوب کننده مخصوص پا استفاده کنید تا از این طریق خاصیت ارتجاعی پوست خود را بالا ببرید.

2. دو الی سه بار در طول روز پاشنه پا را با استفاده از این کرم‌ها مرطوب کنید.

3. تا جای ممکن از کفش یا جوراب مناسب استفاده کنید.

اسکراب کف پای خشک و ضخیم یکی از راه‌های درمان آن است.

اسکراب کف پای خشک و ضخیم یکی از راه‌های درمان آن است.

خیساندن پاها در یک ظرف بزرگ یا تشت آب

پوست اطراف پاشنه‌‎های ترک خورده پا اغلب ضخیم‎تر و خشک‌تر از بقیه قسمت‎های پوست است. هنگامی که شما به این بخش‌ها فشار وارد می‌کنید، پوست شروع به شکافتن و پوسته‌ریزی می‌کند که خیساندن و مرطوب نگه‌داشتن پاها به این امر کمک زیادی می‌کند.

برای خیساندن پاهای خود، آن‌ها را به مدت بیست دقیقه در آب ولرم به همراه صابون قرار دهید.

در مرحله بعدی، از یک سنگ پا یا اسکراب کمک بگیرید تا پوست سفت و ضخیم ایجاد شده را از بین ببرید. سپس به آرامی پاهای خود را خشک کرده و روی ناحیه آسیب‌دیده بالم، مرطوب کننده یا ژل استفاده کنید.

پس از آن، جوراب بپوشید تا از پخش شدن چربی کف پا و مالیده شدن جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که در زمان خشک شدن پاها آن‌ها را نمالید؛ چرا که این کار التهاب و خشکی پوست آسیب دیده را بیشتر خواهد کرد.

عسل برای درمان ترک پا

عسل می‌تواند به عنوان یک درمان‌کننده خانگی و طبیعی به شما در درمان پاشنه پا کمک کند. براساس یک منبع معتبر تحقیقاتی در سال 2012، عسل دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است.

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند علاوه بر التیام و پاکسازی زخم‌ها به مرطوب ماندن پوست شما نیز کمک کند. شما می‌توانید از عسل به عنوان یک التیام‌دهنده قوی در طول شب استفاده کنید.

جوش‌ شیرین

سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک ظرف پر از آب ولرم اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید تا جوش شیرین کاملا در آب حل شود. سپس پاهای خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه در محلول حاوی جوش شیرین و آب قرار دهید.

پاهای خود را از بعد از خیساندن از ظرف بیرون آورید و به آرامی با سنگ پا و آب تمیز بشویید. سپس پاها را خشک کرده و روی آن مرطوب کننده بزنید.

جوش شیرین، عسل و موز از جمله مواد طبیعی است که برای درمان ترک و خشکی کف پا توصیه می‌شود.

جوش شیرین، عسل و موز از جمله مواد طبیعی است که برای درمان ترک و خشکی کف پا توصیه می‌شود.

لیمو برای درمان ترک پا

پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آب گرم به همراه چهار قاشق غذاخوری آبلیمو یا لیموی تازه خیس کنید. پاشنه‌های ترک خورده خود را با استفاده از سنگ پا به آرامی تمیز کنید و بشویید. سپس پاها را با حوله نرم خشک کنید و روی آن مرطوب کننده بزنید.

نمک حمام

یک دوم فنجان از نمک حمام را در یک وان پر از آب گرم بریزید و حدود 15 دقیقه پاهای خود را در این محلول قرار دهید. پس از خشک کردن پاها با یک حوله، از یک مرطوب کننده مناسب برای نرم شدن پاهای خود استفاده نمایید.

موز و درمان ترک پا

موز رسیده یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای رفع ترک خوردگی و خشکی پاشنه پا می‌باشد. موز به دلیل دارا بودن خاصیت نرمی و مرطوب کنندگی در از بین بردن ترک‌های ناشی از خشکی پوست بسیار مفید است.

به همین منظور، دو موز رسیده را له کرده و به صورت پوره و خمیری یکدست درآورید. سپس دو قاشق چای‌خوری گلیسیرین به آن اضافه کنید. خمیر را به آرامی به پاهای خود بمالید و بعد از گذشت مدت زمان یک ساعت بشویید. در اتمام کار، روی پاها یک لایه نازک گلیسیرین بمالید و جوراب بپوشید.

درمان‌های دارویی

بعد از مراجعه به متخصص پوست، پزشک با توجه به علائم بالینی شما به خصوص در افراد دیابتی ممکن است داروهای خاصی را برای آن‌ها تجویز نماید و در صورت لزوم این بیماران را به سایر متخصصان ارجاع دهد.

اما به صورت کلی، استفاده از داروهای موضعی از جمله کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص خشکی و ترک پا که حاوی اوسرین، اوره و سالیسیلیک اسید هستند اولین خط درمانی در نظر گرفته شده پزشکان است.

پزشک برای درمان خشکی و ترک پا، لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص پا را تجویز می‌کند.

پزشک برای درمان خشکی و ترک پا، لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص پا را تجویز می‌کند.

استفاده از روغن‌های گیاهی

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر کردیم، روغن‌های پرکاربرد و ضروری زیادی وجود دارند که به شما برای درمان ترک پا و خشکی پوست در این ناحیه کمک می‌کنند. روغن‌های گیاهی همان‌طور که از نامشان پیداست از گیاهان استخراج می‌شوند و سرشار از مواد مغذی و ترکیبات فعال هستند که دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری می‌باشند.

به کمک این روغن‌ها، شما به آسانی می‌توانید در خانه خود ترک‌های ایجاد شده ناشی از خشکی پوست را قبل از عمیق‌تر شدن برطرف کنید:

روغن اسطوخودوس

یکی از بهترین روغن‌های درمانی است که به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضدعفونی‌کننده به کاهش التهاب و درد ایجاد شده از ترک پا کمک می‌کند. به علاوه، خارش ناشی از ترک پا را کاهش می‌دهد.

روغن نعناع فلفلی‌‌

روغن نعناع فلفلی یکی از موثرترین مرطوب کننده‌های خشکی پوست است که به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی از هر نوع عفونت پوستی که باعث ترک پا شده است جلوگیری می‌نماید.

روغن درخت چای‌

اسم این روغن را یقینا در روتین‌های مراقبت از پوست معمولا زیاد شنیده‌اید. روغن درخت چای دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده است که در رفع بسیاری بیماری‌های پوستی مخصوصا خشکی و ترک پا بسیار مفید است.

روغن اکالیپتوس

خاصیت ضد قارچی در این روغن موجب می‌شود، قارچ‌هایی که در اثر عفونت ناشی از ترک پا ایجاد شده‌اند از بین برود. همچنین، خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی آن به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

روغن‌های گیاهی یکی از بهترین روش‌های درمان قطعی ترک پا است.

روغن‌های گیاهی یکی از بهترین روش‌های درمان قطعی ترک پا است.

روغن شمعدانی

این روغن کلاژن ساز فوق العاده قوی است که در عین حال التهاب به وجود آمده در پا را از بین می‌برد و پاشنه‌های ترک خورده پا را درمان می‌کند.

روغن لیمو

این روغن که از پوست لیمو به دست می‌آید توانایی جوانسازی پوست‌های خشک و کدر را دارد. گردش خون را بهبود می‌بخشد و در عین حال، پوست آسیب دیده پا را درمان می‌کند.

روغن پونه کوهی

خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدعفونی کننده و ضد باکتریاییِ قوی در این روغن در بهبود سریع ترک‌های پاشنه پا نقش موثری دارد و با ظاهر ناخوشایند و پیری پوست در این ناحیه مبارزه می‌کند.

روغن بابونه

بابونه دارای خاصیت تسکین دهنده و ضد درد است که التهاب و درد حاصل از ترک پا را کاهش می‌دهد.

روغن رزماری

خاصیت ضد قارچی در گیاه رزماری موجب می‌شود که عفونت‌های قارچی به وجود آمده در این ناحیه از بین برود. به علاوه، این روغن در درمان ترک‌های پای ورزشکاران نیز بسیار موثر می‌باشد.

روغن نارگیل

خاصیت مرطوب کنندگی در این روغن موجب می‌شود که پوست شما همیشه مرطوب بماند و خشک نشود.

به طور کلی زمانی که نوع تغذیه، متعادل باشد و روزانه از مایعات، سبزیجات و میوه‌ها به اندازه کافی استفاده کنید، خشکی و ترک پا اتفاق نمی‌افتد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

مصرف ویتامین‌ها

داشتن تغذیه سالم به همراه یک رژیم غذایی اصولی و مناسب، ظاهری شاداب و به درخشان به پوست شما می‌بخشد و بدن شما سریع‌تر به نوع غذایی که مصرف می‌کنید پاسخ می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین  E، ویتامین گروه B و ویتامین C مکمل‌هایی هستند که به بافت پوست شما کمک می‌کنند. استفاده از یک مولتی ویتامین مناسب که تمام ویتامین‌ها را در خود داشته باشد نیز گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کمبود کدام ویتامین باعث ایجاد ترک پاشنه پا می‌شود؟

شاید این جمله را شنیده باشید که پوست شما، بازتاب سلامت درونی شماست. از این رو، اگر ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن خود را دریافت نکنید، ممکن است خیلی زود با مسئله خشکی پوست و حتی پیری و ترک خوردگی آن مواجه شوید.

سه ویتامین ضروری در بدن به شما کمک می‌کند که پوستی سالم و باطراوت داشته باشید:

ویتامین E

این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان فوق العاده قوی است که کلاژن پوست شما را تامین کرده و از پیری و خشکی زود هنگام آن جلوگیری می‌نماید. آجیل‌هایی مانند بادام، فندق و ماهی سالمون و قزل آلا منبع غنی‌ای از ویتامین E می‌باشند.

کمبود ویتامین‌هایی مانند ای و سی موجب خشکی و ترک پا می‌شود.

کمبود ویتامین‌هایی مانند ای و سی موجب خشکی و ترک پا می‌شود.

ویتامین B3

این ویتامین که با نام نیاسین شناخته می‌شود، نقش مهمی را در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. بدون این ویتامین، شما قادر نخواهید بود که انرژی موجود در غذا را به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل کنید.

اگر ویتامین B3 را به اندازه کافی دریافت نکنید به بیماری پلاگرا مبتلا می‌شوید. بیماری پلاگرا پوست خشک و پوسته پوسته است که می‌تواند در قسمت‎هایی از بدن از جمله پاشنه پا ایجاد شود. غذاهای غنی از ویتامین B3 عبارتند از: گوشت مرغ و بوقلمون، غذاهای دریایی، آووکادو، برنج قهوه‌ای، عدس

ویتامین C

این ویتامین که با نام ال اسید اسکوربیک هم شناخته می‌شود به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن شما عمل می‌کند و از آسیب سلولی جلوگیری می‌نماید. از آنجایی که ویتامین C علاوه بر تولید کلاژن، به حفظ رطوبت پوست شما کمک می‌کند، کمبود آن در بدن منجر به کم ‌آبی و خشک شدن سلول‌های پوست از جمله پاشنه پا می‌شود.

منابع غذایی سرشار از ویتامین C عبارتند از: کیوی، گواوا، کلم بروکلی، کلم بروکسل، توت فرنگی و پرتقال

استفاده از ماسک‌

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، ترک پا مسئله بسیار رایجی است که ممکن است هر فردی با توجه به تغییر دادن الگوی زندگی خود به هر دلیلی آن را تجربه کند. داشتن مراقبت روزانه از پاها تا حد زیادی به پیشگیری و حتی رفع این ترک‌ها به صورت کامل کمک زیادی می‌کند. اما استفاده کردن از ماسک‌های موجود در بازار و خانگی تا حد زیادی در این مراقبت تاثیرگذار است.

خوشبختانه، ماسک‌های ورقه‌ای پا بسیار متنوع هستند و به صورت آماده در بازار موجود هستند که می‌توانید بعد از تهیه، طبق روش مصرفی گفته شده در روی آن‌ها، از این ماسک‌ها استفاده کنید.

اما از محبوب‌ترین ماسک‌های خانگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ماسک آرد برنج

یک مشت برنج آسیاب شده را با 2 قاشق چای‌خوری عسل و 2 الی 3 قطره سرکه سیب مخلوط کنید. آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا خمیر غلیظی به دست بیاید. سپس پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آب ولرم خیس کنید و خمیر آرد برنج را به آرامی روی پاشنه و پاهای خود ماساژ دهید. این کار را چندین بار در هفته تکرار کنید.

ماسک آبلیمو و وازلین

پاهای خود را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم قرار دهید، پاها را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید. در مرحله‌ی بعد سه تا چهار قطره آبلیمو را با یک قاشق چای‌خوری وازلین مخلوط کرده و به پاشنه پا و سایر قسمت‌های ترک خورده پاهای خود بمالید. جوراب نخی بپوشید و یک شب روی پاهای خود را بپوشانید.

ماسک‌هایی مانند گلیسیرین و گلاب معجونی عالی برای درمان خشکی و ترک کف پا است.

ماسک‌هایی مانند گلیسیرین و گلاب معجونی عالی برای درمان خشکی و ترک کف پا است.

ماسک گلاب و گلیسیرین

مقدار مساوی گلاب و گلیسیرین را کاملا با هم مخلوط کنید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب محلول به دست آمده را روی پاشنه‌ها و پاهای خود بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پاها بماند. سپس پاهایتان را بشویید و با یک حوله نرم خشک کنید.

آیا ترک پا خطرناک است؟

ترک‌های پوستی معمولا در مراحل اولیه، با پیگیری و درمان حتی به صورت خانگی برطرف می‌شوند. پس جای نگرانی نیست! اما در موارد نادر، ممکن است عمیق و دردناک شوند، خونریزی کنند و به دنبال آن عفونت را افزایش دهند. توصیه می‌شود که افراد دیابتی به این زخم‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پاشنه پاهای شما ترک خورده است و در هنگام راه رفتن احساس درد را تجربه می‌کنید، بایستی برای درمان مشکل خود هرچه زودتر به متخصص مراجعه نمایید. پزشک قادر است هر نوع عفونت ایجاد شده ای را درمان کند و راه‌حل هایی مناسب را از طریق تجویز داروهای موضعی برای کمک به بهبود وضعیت شما ارائه دهد.

آنچه از مقاله علت ترک پا و راه‌های درمان آن آموختیم:

علت ترک پا هر چه که باشد، زمانی که عمیق و بسیار خشک شود راه رفتن را آزارددهنده می‌کند و اگر دچار اضافه وزن یا دیابت باشید حتما باید به درمان آن بپردازید. البته در بسیاری از موارد، پاشنه‌های ترک خورده پا نگران‌کننده نیستند و برای درمان ترک پا شما می‌توانید با استفاده از روغن‌های گیاهی، داروهای موضعی از جمله کرم‌ها و ماسک‌ها این عارضه را برطرف سازید. اما اگر ترک پاشنه پای شما شدید است و دچار بیماری دیابت هستید، لازم است که حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در تمام مدتی که پوست شما آسیب دیده است از آن مراقبت کنید تا پوست شما علائم بهبودی را از خود نشان دهد و طی چند روز تا چند هفته مشکل برطرف گردد.

منابع:

4.5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- ساجدی 1402/11/17

سلام دخترم ۸ساله هست یه ساله کف پاهایش ترک داره چند بار دکتر بردم ولی درمان افاقه نکرده طوریکه زخم بعضی وقت ا عمیق و خونی میشه و درد داره لطفا نظرتون بفرمائید. ممنون از لطف تون

کارشناس به اندام 1402/11/18

سلام چکاب دادین ؟ موارد بالا میتونه علتش باشه باید بررسی بشه و بعد برای درمان اقدام کنید

-مریم 1402/10/13

بسیار عالی و دقیق توضیح دادین،ممنونم

کارشناس به اندام 1402/10/14

تشکر از لطفتون عزیزم

-آرزو 1402/10/04

سلام‌من‌۱۰‌سال‌که‌اگزما‌دارم‌و۶سالی‌است‌که‌روز‌به‌روز‌بیشتر‌میشه‌میشه‌کمکم‌کنید

کارشناس به اندام 1402/10/05

سلام عزیزم باید تخت نظر متخصص باشید ومواردی که تشدید کننده هست رو حذف کنید

-زری🌼 1402/09/25

مرسییی واقعن مطالب عالی و آموزنده ای بود❤🌱✨

کارشناس به اندام 1402/09/26

تشکر ازتوجه شماعزیزم

-نازننین ابراهیمی 1402/09/19

ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار دادید

کارشناس به اندام 1402/09/20

سپاس ازحسن نظرو حضورتون عزیزم

-فلورا 1402/07/18

مطالبتون خیلی کامل و جامع هست، پاینده باشید،

کارشناس به اندام 1402/07/19

سپاس ازحسن نظر ولطفی که دارین عزیزم

-مصطفى 1402/07/14

خيلى مفيد بود و براى اولين بار اطلاعات كاملى در اين مورد كسب كردم چون هميشه دوست داشتم پاى خانوم بهبود پيداكنه به اميد .. بهبودى همه..

کارشناس به اندام 1402/07/15

تشکرازهمراهی ولطف شما عزیزم

- 1402/06/03

تشکر از شما و راهنمایی خوب تان

کارشناس به اندام 1402/06/04

سپاس از حضور و وقتی که گذاشتین عزیزم

رویا 1402/05/12

خیلی ممنون آموزنده و مفید بود

کارشناس به اندام 1402/05/13

لطف شماست

-کبیر 1402/05/02

خیلی عالی آموزنده بود من حدود هشت ساله پام ترک خورده ممنون رهنما کردید

کارشناس به اندام 1402/05/03

سلامت وبرقرار باشید عزیزم

Mohammad Yasin 1402/04/29

تشکر از معلومات شما

کارشناس به اندام 1402/04/30

ممنون لطف شما هستیم

-معصومه 1402/04/19

سلام عالی

کارشناس به اندام 1402/04/20

سلام ممنون گلم

-زهرا 1402/04/15

سلام من مامانم خیلی کف پاهاش ترک داره طوری که بعضی موقع خون میاد ترک هاش خیلی عمیق شده و شب تا صبح فقط می خارونه وخیلی اذیت میشه ممنون میشم کمکم کنید

کارشناس به اندام 1402/04/16

سلام عزیزم خشکی زیاد باشه باید روزانه چرب کرده جوراب پاکنن تا به مرور بهتر بشه

-آرمان 1402/04/11

خیلی خوب و کامل و مفید بود خدا خیدتون بوه

کارشناس به اندام 1402/04/12

محبت دارین عزیزم