چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟

تابستان مثل یک چشم بر هم زدن به پایان رسید و حالا پاییز پشت در خانه مان رسیده است. دانش آموزان در همه سنین از پیش دبستانی گرفته تا دانشجو، خود را برای سال جدید آماده می کنند. معلمان جدید را پیش بینی می کنند و به دوستان و تجربیات جدیدی که قرار است بیاموزند […]

زمان مطالعه 37 دقیقه

تعداد بازدید 26457

تاریخ انتشار

دکتر کرمانی

دکتر کرمانی
توسط کارشناسان تغذیه دکتر کرمانی بررسی و تایید شده است.

استرس مدرسه
میانگین امتیاز 4.4 از 5

تابستان مثل یک چشم بر هم زدن به پایان رسید و حالا پاییز پشت در خانه مان رسیده است. دانش آموزان در همه سنین از پیش دبستانی گرفته تا دانشجو، خود را برای سال جدید آماده می کنند. معلمان جدید را پیش بینی می کنند و به دوستان و تجربیات جدیدی که قرار است بیاموزند فکر می کنند.
اگر شما هم قرار است به مدرسه بازگردید ( یا فرزندتان قرار است این کار را بکند ) با انتقالی هیجان انگیز و البته استرس زا روبرو هستید. این استرس مدرسه در شکل های متفاوتی خود را نشان دهند. جهت آماده شدن برای سال جدید ماموریت های متعددی دارید. می خواهید برای خرید لیستی بلند بالایی که شامل لباس، نوشت افزار، و حتی شاید وسایل الکترونیکی است پول خرج کنید. از نظر اجتماعی ممکن است خود را آماده ملاقات افراد جدید کنید. از نظر احساسی با ناشناخته هایی در فرم معلم، کلاس درس و قوانین روبرو هستید. در چنین شرایطی ممکن است به راحتی احساس ناتوانی کنید.

بیایید از نظر دیگر هم به این اتفاق نگاهی کنیم، شروع سال جدید تحصیلی مسیری به سوی فرصت های هیجان انگیز جدید است که به شما اجازه یادگیری و رشد می دهند و دوستان جدیدی در زندگی خود وارد می کنید. برای تغییر از ذهنیت پر استرس به ذهنیتی مثبت اندیش به این 5 راه علمی خود را عادت دهید تا بتوانید سال جدید را آزاد از فشارها و پر انگیزه شروع کنید.

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 15 - استرس مدرسه - روانشناسی

1- یادی از خاطرات سال پیش کنید

اگر فکر می کنید بازگشت به فضای تحصیلی دشوار است به یاد سال های گذشته بیفتید و به یاد بیاورید آنها نیز سخت بوده است. آنها گذشتند و منجر به یادگیری تجربیات جدید شدند. یاد آوری مواردی خاص کمکتان می کند به خاطر بیاورید چه چیزهایی از مدرسه رفتن را دوست داشتید و توجه تان از موارد نگران کننده منحرف شود. در واقع یاد آوری روزهای شاد گذشته استرس تان را کاهش می دهد و علائم افسردگی را درمان می کند.

پژوهش ها نشان دادند افرادی که تجربیات خوب را به یاد می آورند (تماشای آلبوم عکس یا دیدن فیلمی در گوشی همراه) در واقع دوباره با آن تجربه خوب زندگی می کنند و از وقوع مجدد آن احساسات نفع می برند. تنها یا با دیگر دوستان به عکس های جالب سال گذشته نگاه کنید. روی هر عکس مدتی مکث کنید و به یاد بیاورید بودن در هر کدام از آن شرایط چه احساسی داشت.

سعی کنید تمام جزئیات خوب را به یاد بیاورید: چه چیزی پوشیده بودید؟ هوا چطور بود؟ در آن روز چه کاری کردید؟ انعکاس این موقعیت های شاد در گذشته کمک می کند استرسی که در زمان حال دارید کاهش پیدا کند.

2- تغییرات را به عنوان فرصتی برای رشد قبول کنید

به جای اینکه روی شروع سال تمرکز کنید، خود را در پایان آن تصور کنید. خود را ببینید که از مدرسه فارغ التحصیل شدید ( و یا فرزندتان که فارغ التحصیل شده ) و به عقب نگاه کنید. تصور کنید چقدر تکامل یافته تر و تواناتر خواهید بود و از اینکه به چنین موفقیتی رسیدید چقدر به خود افتخار می کنید. وقتی درک کنید که رو به رشد پیش می روید دیگر احساس اضطراب نخواهید داشت.

3- بی نظمی ها را ساماندهی کنید

برای کاهش استرس مدرسه باید رسیدگی و پیگیری تعداد زیادی از موارد فیزیکی از جمله، فرم ها، برگه ها، کتاب ها و وسایل مدرسه در نظر گرفته شود. اگر هر کدام از اینها در جای مناسب نگهداری نشوند، بهم ریختگی پیش می آید که یکی از عوامل اصلی ایجاد استرس و تنش است.

پژوهشگران در سال 2012 دریافتند درهم و برهمی فیزیکی خانه سبب افزایش شدید هورمون استرس در جریان خون خانم ها می شود. روانشناسان نیز تا به حال در این مورد بسیار گفتند. برای اینکه از بهم ریختگی و استرسی که به دنبالش می آید جلوگیری کنید، زمانی را به مرتب کردن وسایل و قرار دادن هر چیز سر جای خود اختصاص دهید.

از شب قبل کیف مدرسه و لباستان را آماده کنید، کتاب ها و وسائل مدرسه را در کشو و هر جایی که مخصوصشان است قرار دهید. سعی کنید لیستی از کارهایی که برای آماده شدن باید انجام دهید تهیه و تا پایان روز تکمیلش کنید. برای مشاهده تاثیر استرس در سوخت و ساز بدن این کلیپ ببینید:

4- برای کاهش استرس مدرسه تنفس آگاهانه انجام دهید

بسیاری از ما وقتی گرفتار، مشغول و یا مضطرب هستیم به صورت غیر ارادی نفسمان را حبس می کنیم. پژوهش های سال 2007 نشان دادند 80 درصد از مردم هنگام مکاتبات ایمیلی خود بدون اینکه متوجه شوند نفس خود را حبس می کنند. زمانی که مشغول انجام کاری هستیم و یا خود را آماده کاری می کنیم پدیده ای مشابه اتفاق می افتد.

درست و عمیق نفس نکشیدن به این معناست که مغزمان به آن اندازه که نیاز است اکسیژن دریافت نمی کند. ما را از قابلیت کاهش دهنده استرس تنفس محروم می سازد. بسیار مهم است که برای هر یک مدت کمی مکث کنیم و درست نفس بکشیم. تمرین تنفس آگاهانه کمک می کند مغز بهتر استرس و احساسات را کنترل نماید. تمرین تنفس آگاهانه را می توانید هر زمان و هر جایی که خواستید انجام دهید تا جلوی الگوهای تنفس مخرب مانند نگه داشتن نفس را دفع کنید.

می خواهید یک گام جلوتر بروید؟ تنها چند دقیقه مدیتیشن در روز کمک می کند افکار منفی از بین بروند و صدمه ای که استرس به بدن و ذهنمان زده التیام بیابد.

5- به ذهن خود چشم انداز های مبتنی بر آینده بدهید

ذهن از شبیه سازی حوادث قریب الوقوع استفاده می کند تا با نگرانی های آینده دست و پنجه نرم کند. ما آینده را تجسم می کنیم تا به صورت ذهنی رفتارهای مناسب را تمرین کنیم. به سناریو فرضی پاسخ دهیم و در نتیجه احساس کنیم که بیشتر آماده ایم اما اگر تصویر واضحی از وضعیت آینده خود نداشته باشید. شبیه سازی چیزهایی که در حال آمدن هستند سخت می شود: کلاستان چه شکلی خواهد بود؟ کجا خواهی نشست؟ چه کسی کنارت خواهد نشست؟ معلم چه شکلی خواهد بود؟

چیزهایی که نمی دانید را رها کنید. این تفکرات بیشتر باعث افزایش استرس و اضطراب می شود. برای اینکه به ذهنتان کمک کنید برای آینده ناشناخته بیشتر آماده شود، هر کاری بکنید تا با آنچه به زودی محیط جدیدتان می شود آشنا شوید.

بروید و کلاس جدیدتان را ببینید و یا به گروه های شبکه اجتماعی مخصوص مدرسه یا کلاستان ملحق شوید. با معلم جدید خود ملاقات کنید و یا به صورت آنلاین او را بررسی کنید. هر چقدر جزئیات بیشتری در اختیار داشته باشید، تصویر ذهنی بهتری خواهید ساخت. هر چقدر این تصویر واقعی تر باشد میزان استرستان نیز کمتر می شود. روز اول مدرسه برای تمام بچه ها در هر سنی سرشار از استرس است. این سوال هاییست که در ذهن هر کودکی به وجود می آید اما چگونه می توان با آنها مقابله کرد؟

سوال هایی که در روز اول مدرسه در ذهن کودک ایجاد می شود چیست؟

اگر معلمم خوب نباشد چی؟

اگر فرزندتان درباره معلم خود نگران است این کاری است که می توانید انجام دهید: همیشه قبل از مدرسه مهد کودک برای جهت گیری کودک توصیه می شود. اگر کودکتان مهد کودک نرفته است سعی کنید از همان ابتدا فرزند خود را به معلم معرفی کنید. برای فرزند خود توضیح دهید که اگر از قوانین پیروی کند، معلم را خوشحال می کند و معلم از او متشکر خواهد بود. همچنین از بین افراد خانواده و دوستان کسانی را که معلم هستند را به او معرفی کنید تا درک کنند معلم نیز مثل همه است.

اگر کسی از من خوشش نیاید چی؟

اگر فرزندتان از بابت پیدا کردن دوست نگران است با این کار کمکش کنید: به او بگویید بچه های دیگر هم مانند او هستند و نگران این موضوع نباشد. با تعارف خوراکی بین خود و دیگر بچه ها با آنها ارتباط برقرار کند. اگر فرزندتان خیلی خجالتی و حساس است این موضوع را با معلمش درمیان بگذارید. معلم قادر است کاری کند فرزندتان با دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار کند.

اگر دلم برایت تنگ شد چی؟

اگر فرزندتان از بابت دور شدن از شما نگران است اینگونه کمکش کنید: هنگام خداحافظی خونسرد باشید. اگر خیلی احساساتی شوید اضطراب فرزندتان بالا می رود. اجازه دهید فرزندتان با خود یکی از وسائل مورد علاقه اش را ببرد ( عروسک کوچک) و به او بگویید هر وقت آن وسیله را بغل کند می فهمد و به او فکر می کنید.

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 17 - استرس مدرسه - روانشناسی

زنگ تفریح با کی باشم؟

اگر فرزندتان درباره مکان خود در مدرسه جدید نگران است به او یادآوری کنید ممکن است کسانی را که در مدرسه قبلی با آنها دوست بوده است در مدرسه جدید نیز ببیند. همیشه مکانی برای پیدا کردن دوست جدید هست مخصوصا در کلاس این کار بسیار راحت است. به او اطمینان دهید جای نگرانی نیست کافیست بخواهد تا چند دوست باحال پیدا کند.

اگر کسی اذیتم کرد چه؟

اگر فرزندتان از اینکه مورد آزار دیگران قرار بگیرد نگران است: به او بیاموزید خود را فردی با اعتماد به نفس نشان دهد. به او بیاموزید چگونه صاف بایستد و مستقیم در چشم دیگران نگاه کند. همچنین به او یادآور شوید که خودتان و عوامل مدرسه در برابر هر گونه تهدیدی در کنارش هستید اما قبل از هر چیز به فرزند خود بیاموزید برای کسی مزاحمت ایجاد نکند به دیگران احترام بگذارد و جوانب مثبت هر فرد را ببیند.

اگر نتوانم تکالیف مدرسه را انجام بدهم چی؟

اگر فرزندتان از بابت تکالیف دبیرستان نگران است، درباره درس خواندن او را هیجان زده کنید. با او به خرید وسائل مورد نیاز برای مدرسه بروید و محلی مناسب برای درس خواندن برایش آماده کنید. برنامه درسی او را چک کنید. شاید نیاز باشد از قبل بعضی کتاب ها را کمی مطالعه کند.

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 19 - استرس مدرسه - روانشناسی

اگر از نظر جسمی و تکامل با دیگر بچه ها فرق داشته باشم چی؟

اگر فرزند نوجوانتان از بابت مسائل مربوط به بلوغ نگران است: برای او توضیح دهید تکامل بدن در هر فرد متفاوت است و این مرحله سپری می شود. به او یادآوری کنید مهربان بودن و حس شوخ طبعی به اندازه وضعیت فیزیکی مهم است.

استرس مدرسه طبیعی و قابل درک است. بسیاری از بچه ها بعد از استراحت طولانی تابستانی در مورد بازگشت به مدرسه کمی اضطراب دارند، برخی دیگر نیز شاید به خاطر اینکه بار اولشان است نگران هستند. مورد هرکدام که باشد والدین می توانند با استراتژی هایی ساده رفتن به مدرسه را برای فرزند خود آسان کنند.

نکاتی برای کاهش استرس مدرسه

1- خانه را برای بازگشت به مدرسه سازماندهی کنید

یکی از راه های عالی برای کاهش برخی از نگرانی های فرزندتان سازماندهی خانه است، از شب قبل تغذیه او را آماده کنید ( میان وعده و گاهی نهار ) مکانی راحت برای انجام تکالیف ایجاد کنید تا مقداری از اضطراب او کاهش پیدا کند.

2- به فرزند خود کمک کنید در مورد فضای مدرسه احساس راحتی کند

یکی از مواردی که می تواند باعث ایجاد استرس مدرسه برای کودکان شود ندانستن انتظارات است. به فرزند خود کمک کنید با روتین های جدید بیشتر سازگار شود و با محیط آشنایش کنید، این موارد توصیه می شود:

او را با خود ببرید تا مدرسه را ببیند

اگر فرزندتان به مهد کودک رفته شاید رفتن به ساختمانی جدید برایش راحت نباشد. بچه هایی که تجربه مدرسه رفتن دارند شاید در رابطه با کلاس جدید و یا دیدن معلم جدید دچار اضطراب شوند. برای کاهش این نگرانی ها، از مدرسه فرزند خود بخواهید به شما اجازه دهد فرزندتان را به آنجا ببرید تا مدرسه را ببیند و با معلم جدید خود آشنا شود.

چند بار با هم به مدرسه بروید و برگردید

فرزندتان چه پیاده به مدرسه برود چه با سرویس یا پدر و مادر، به او کمک کنید تا با مسیر رفت و برگشت از مدرسه بهتر آشنا شود، این کار استرس او را کاهش خواهد داد. حتی اگر فرزندتان مسیر مدرسه را می شناسد، یک روز قبل از مدرسه با او مسیر را بروید، این کار کمک می کند با جایی که دوباره باید به آن برگردد بیشتر احساس ارتباط کند.

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 21 - استرس مدرسه - روانشناسی

بیش از اصول اولیه پیش بروید

لباسش را کجا آویزان کند؟ کجا به دستشویی برود؟ کجا غذایش را بخورد؟ دانستن جواب برخی از این سوالات به فرزندتان کمک می کند در مدرسه احساس راحتی بیشتری کند.

چیزهایی که مدرسه را عالی می کند برجسته کنید

شاخص های جذاب فراوانی وجود دارد که مدرسه را برای فرزندتان دلپذیر می کنند. برای شروع لباس و وسائل جدیدی، دوستان و همکلاسی هایی که هنوز ندیده نیز هستند و حتی ممکن است دلش برای دوستان مدرسه تنگ شده باشد.

ترتیب چند ملاقات را بدهید

به فرزند خود کمک کنید قبل از شروع مدرسه با دوستان قدیمی مدرسه خود و یا دوستانی جدید ارتباط برقرار کند. سعی کنید لیست کلاس را بدست بیاورید و فرزند خود را با بعضی از همکلاسی هایش آشنا کنید. قرار ملاقات همراه با بازی وتفریح بسیار کارآمد است. اگر از اینکه با دوستانش در یک کلاس نیست به او بگویید بعد از مدرسه می تواند همچنان با آنها بازی کند و مرتبط باشد، با این کار به او قوت قلب می دهید.

به او یادآوری کنید که تنها کسی نیست که ممکن است اضطراب داشته باشد

به فرزند خود بگویید دیگر دانش آموزان نیز به همان اندازه که او نگران است برای روز اول مدرسه اضطراب دارند. به او قوت قلب بدهید که معلمشان می داند آنها استرس دارند و مطمئنا زمانی را به آرام کردن دانش آموزان و عادت دادنشان به کلاس اختصاص می دهد.

روزهای اول بازگشت به مدرسه سعی کنید بیشتر در خانه حاضر باشید

درست بعد از شروع مدرسه و به خصوص روز اول مدرسه سعی کنید در خانه باشید و کودکتان را برای بازگشت به مدرسه تشویق و حمایت کنید. اگر دور از خانه کار می کنید، سعی کنید ساعتتان را طوری تنظیم کنید که فرزندتان را به مدرسه برسانید و از مدرسه برگردانید، برای شام نیز حتما در کنارش باشید. اگر در خانه هستید، سعی کنید تا جایی که می توانید روی فرزندتان تمرکز کنید، مقداری از روز را با او سپری کنید و با هم صحبت کنید، درباره روزی که در پیش دارد، کارهایی که دوست دارد انجام دهد و سوالاتی که می خواهد بپرسد. توجه نشان دادن به فرزندتان، به او کمک می کنید احساس امنیتی بیشتری نسبت به شما و خانه پیدا کند و بهتر بتواند در مسیر بازگشت به مدرسه قرار بگیرد.

مطمئن شوید به اندازه می خوابد و برنامه غذایی متعادلی دارد

خواب کافی و برنامه غذایی متعادل به خصوص صبحانه ای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات برای عملکرد مغز، خلق و خو، و توانایی تمرکز در مدرسه بسیار مهم است.

استرس مدرسه

حواستان به اضطراب مدرسه اش باشد

 فرزندتان را خوب می شناسید. اگر حدس می زنید اضطرابش نسبت به بازگشت به مدرسه ریشه در چیزی جدی تر از جمله اختلال اضطراب، و یا مشکل با کسی که برایش قلدری می کند، وجود دارد با معلمش و یا مدیر مدرسه صحبت کنید. به یاد داشته باشید تا جایی که ممکن است آرامشتان را حفظ کنید. دوره بازگشت به مدرسه برای والدین نیز می تواند گیج کننده باشد. پس با سالم غذا خوردن و خوب خوابیدن و ورزش کردن از خود مراقبت کنید. یادتان باشد هر نوع استرس و اضطرابی که خود و فرزندتان ممکن است دچارش شوید موقتی است و از بین می رود.

3-رفتن کودک خود به مهدکودک را آسان کنید

می خواهید کودک خود را درباره رفتن به مهدکودک هیجان زده کنید اما او همچنان از انجام کارهای خود در جایی که شما حضور ندارید مضطرب است. شاید این اولین باری باشد که کودکتان از شما دور می شود. به او بیاموزید چگونه در کلاس برای خود دوست پیدا کند، با معلم دوست شود و اضطراب را از خود دور کند.

4-به فرزند خود کمک کنید برای دوره متوسطه آماده شود

فرزندتان از منطقه امنی که سالها در دوره دبستان برای خود ایجاد کرده جدا می شود و باید با چهره ها و چالش های جدید روبرو شود. او را درباره تصوری که از خود دارد کمک کنید و ترس هایش را برطرف کنید و به او بگویید وقتش است دوست های جدید پیدا کند.

نگرانی های فرزند جوان خود را پاسخ دهید و راهش را برای رفتن به دبیرستان هموار کنید. شاید نگرانی ها و اضطراب فرزندان در این سن بیش از دیگر دوره ها باشد. هورمون ها شروع به ترشح کردند و شک به خود حتی در با اعتماد بنفس ترین آنها خود را نشان می دهد. بیشتر در کنار فرزند خود باشید به او کمک کنید خود را بشناسد و اعتماد به نفس داشته باشد تا در محیط جدید مشکلی برایش پیش نیاید.

چگونه فرزندمان را سر وقت به مدرسه برسانیم؟

1- لباس پوشیدن

بچه های من گاهی از شب قبل حمام می روند و با لباسی که قرار است فردا به مدرسه بروند می خوابند! صادقانه می گویم بابت زود لباس پوشیدن به بچه ها پاداش می دهم!  از شب قبل لباسها را آماده می کنم و مرحله به مرحله آنها را می چینم تا سریع لباس خود را بپوشد.

2- توصیه های زمانی

وقتی ساعت 6 صبح است به آنها می گویم 7 است! ( پدرم هم قبلا با ما این کار را می کرد! ). هنگام دیر کردن صبحانه، کفش پوشیدن، شانه کردن مو در ماشین انجام می شود. سعی می کنم از شب قبل یا مدتی قبل از بیدار شدن بچه ها صبحانه را آماده کنم تا کسی انتظار نکشد.

3- کارهای خلاقانه

به این کارم افتخار نمی کنم، اما اگر فرزندم فراموش کرده باشد که مسواک بزند به او آدامس می دهم تا در راه مدرسه بجود. پسران من موهای فرفری دارند، گاهی وقت برای شانه کردن کم است برای همین خودم سریع با دست فرهایش را تاب می دهم! همیشه یک دست لباس کامل پیش خودم نگه می دارم تا اگر چیزی گم کرد سریع جایگزینش را داشته باشم ( به خصوص صبح ها که همیشه در حال ماندن چشمانش درباره وسائلش می پرسد!).

4- نکات آموزشی

هیچ کس تا بعد از مدرسه مجبور نیست جای خود را مرتب کند و یا لباس های خود را جمع کند، من ترجیح می دهم بچه ها اول غذا بخورند. وقتی می خواهم لباس ها را بشویم لباس های مخصوص مدرسه بچه ها را در یک سبد جدا می گذارم تا بتوانند بعد از شست و شو راحت لباس خود را پیدا کنند.

همیشه بچه ها قبل از صبحانه باید لباس خود را پوشیده باشند و اگر وقت خیلی تنگ باشد همیشه مقداری کیک کنار گذاشته ام که به آنها می دهم تا در راه مدرسه بخورند ( هدفم این است که هیچ وقت کار به جایی نکشد که بچه ها در راه صبحانه بخورند ولی بعضی مواقع به کار می آیند).  من هر هفته لباس های مدرسه بچه ها را اتو می کشم و هر شب آنهایی را که آماده است جلوی دست می گذارم تا وقت بچه ها تلف نشود.

5- وقت خواب

“به جای لباس خواب با فرم مدرسه می خوابند. از شب قبل لباسها را آماده می کنم، آب میوه بچه ها را در یخچال می گذارم و یک لقمه کره بادام زمینی یا مربا آماده می کنم تا همه چیز با سرعت پیش برود. شب هایی که بچه ها تا دیروقت بیدار می مانند برایشان تخم مرغ آب پز می کنم و در فویل نگه می دارم تا صبح از صبحانه عقب نمانند. در اتاق بچه ها یک چک لیست درست کردم تا هر شب بچه ها این چک لیست را که مربوط به وسائل مدرسه است را کامل کنند و بعد از آن بخوابند.

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 24 - استرس مدرسه - روانشناسی

6- میان وعده و صبحانه

من همیشه برای یک هفته تخم مرغ آب پز درست می کنم! من یک قفسه در آشپزخانه برای میان وعده ها درست کردم هر روز صبح زودتر بیدار می شوم و ساندویچ بچه ها را در آن می گذارم. این کار حالت انگیزشی در بچه ها ایجاد می کند و هرگز میان وعده شان را فراموش نمی کنند. همچنین میان وعده های سالم به آنها می دهم تا چیپس، پفک و غذاهای بی ارزش نخورند. هر شب از بچه ها صبحانه مورد علاقه شان را می پرسم تا صبح با اشتیاق بیشتری از خواب بیدار شوند.

برنامه مدرسه بچه ها را همیشه در کامپیوتر، موبایل و یا روی یخچال نگهداری می کنم تا اگر چیزی لازم باشد از شب قبل برایشان آماده کنم. همیشه در ماشین یک ژاکت یا کت اضافی نگهداری می کنم تا اگر یادشان رفت با خود بیاورند از آن استفاده کنند. اما نکته آخر جدای تمام این میانبرها هیچ وقت بغل کردن و بوسیدن فرزندان خود را فراموش نکنید شاید بتوان برای خیلی کارها جایگزین پیدا کرد ولی این مورد هیچ جایگزینی ندارد.

4 نکته برای والدین در کاهش استرس مدرسه

بازگشت سالم به مدرسه (4 نکته برای والدین)

چگونه استرس مدرسه را کنترل کنیم؟ - 27 - استرس مدرسه - روانشناسی

مریم اصیلی

از سال 95 با ورود به مجموعه دکتر کرمانی وارد حوزه‌ی محتوا و به طور تخصصی محتوای تغذیه و سلامتی شدم. ابتدا کار رو با ترجمه شروع کردم و بعد از اون بخش سرپرستی و نظارت بر محتوا رو به عهده گرفتم. به شدت عاشق تولید محتوا هستم و به معجزه‌ی کلمات باور دارم.

میانگین امتیاز 4.4 از 5
تاریخچه ویرایش

نسخه فعلی

1403/03/19

نویسنده: مریم اصیلی

ویراستار: علیرضا سهامی

1398/06/30

نویسنده: مریم اصیلی

    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-pgg 1402/10/10

سلام من امسال رسیدم هفتم و دخترم. مشکلی با درس ندارم اتفاقا نمره های خوب میارم و دوسش دارم فقط اعتماد بنفسم پایینه و خجالتیم و حس بدی به دانش آموزا دارم فک میکنم ازم بدشون میاد بعد سه ماه هنوز درست نشده/: یک راه حل بگید🙏🏼

کارشناس به اندام 1402/10/11

سلام باور وخواسته های خودتون واولویت بزارید ومطمئن باشید که میتونین این حس بدو از خودتون دور کنید

-رضا 1402/09/25

سلام من کلاس چهارم هستم و خیلی استرس دارم که شاید ان پایه رو دوباره بخونم وقتی هم می‌خوام برم پای تخته استرس میگیرم

کارشناس به اندام 1402/09/26

سلام عزیزم کاملا طبیعی هست با تکرار وتمرین مطمئن باشید که موفق خواهیدشد

حسن 1402/07/30

سلام خسته نباشید من 13سالم هفتم و از مدرسه خیلی استرس شدیدی میگیرم نمیدونم چرا یه روز که مدرسه نرم دیگه نمیرم استرس شدیدی میگیرم همش فقت دلم میخواد گریه کنم باید چیکار کنم تا استرسم بره

کارشناس به اندام 1402/08/01

سلام سلامت باشید با نظر خانواده با مشاوره وروانشناس مشورت کنید

- 1402/07/16

من استرس دارم از اینکه به مدرسه جدید دارم میرم واسترس این رو دارم که قراره چه جوری بگذره تحقیر نشم خیلی حالم بده لطفا کمکم کنید

کارشناس به اندام 1402/07/17

حتما عزیزم با مشاوره مدرسه مشورتی داشته باشید

-امیر 1402/07/14

سلام من 13سالم و از مدرسه استرس دارم نمیدونم چرا وقتی میخام برم مدرسه استرس شدیدی میگیرم

کارشناس به اندام 1402/07/15

سلام عزیزم دراین سن کاملا طبیعی هست با مشاوره مدرسه مشورت کنید

-فاطمه زهرا 1402/07/07

سلام خسته نباشید من واسه رفتن به مدرسه خیلی استرس میگرم و تپش قلبم تند تند می‌زنه و من پایه سوم هستم

کارشناس به اندام 1402/07/08

سلام سلامت باشید عزیزم دراین سن کاملا طبیعی هست

شایان 1402/07/02

سلام من ۱۳ سالمه قراره برم هفتم الن وقتی شنبه رفتم مرسه مدیر مدرسه اصلا اعصاب نداشت معملم که نگم براتون اون موقع استرس شدیدی بهم دست داد بعدش رفتم مهمون کتاب های پاییه هفتمه دوستمو نگاه کلا پشمام ریخت بعدش وقتی که برگشتم خونه کلی احساس ناتوانی میکنم خیلی استرس دارم

- فاطمه 1402/06/31

شماها که عادیه، من دارم میرم دوازدهمو استرس دارم. البته استرسم مرتبط با کنکوره. :))))) واستون آرزوی موفقیت میکنم و دعا میکنم استرس همه‌اتون کم بشه.

ماهی 1402/06/31

سلام من امسال میرم پایه هفتم من خیلی استرس دارم که با دوستم تو یه کلاس نباشیم و میز های اخر گلاس باشیم

یسنا- 1402/06/28

من کللس هشتم میرم تا دو سه روز ذیگه اما دوستام خیلی باام لج هستند و بدی منو میکنن به معلما و میگن این تقلب میکنه در حااب که من انقدر استرس دارم حتی نمیتونم تقلب کنم

کارشناس به اندام 1402/06/29

عزیزم حتما با معلمتون صحبت کنید راهنمای خوبی برای شما هستن

-الین رستمی 1402/06/28

من امسال دارم به مدرسه جدیدی میرم و این مدارس خیلی سخت گیرند ما دو ماه تابستون رو رفتیم مدرسه ولی من واقعا از جو اونجا خوشم نیومد و نمیتونم مدرسمم عوض کنم حتی تو همین تابستون خودم متوجه شدم که افت خیلی زیادی داشتم ولی با چشم پوشی ازینکه تابستونه زیاد توجه نکردم ولی همچین نمره هایی از من غیر ممکنه

لیندا 1402/06/26

سلام خسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون من مشکل بزرگی دارم شاید واسه شما خنده داره باشه اما ممنون میشم کمکم کنید. من پایه یازدهم والان هم مدارس داره شروع میشه با این که سنم بالا ترس برام غیر عادی خیلی خجالت می‌کشیم من در مدرسه از معلم خود خیلی میترسم به طور وحشدناک ایشون خیلی با من مهربونم هستند و منو دوست دارند و استرس منو درک میکنند من هروقت معلمم رو میبینم یهو از شدت استرس حالم بد میشه خودمم نمی‌دونم چرا یجوری میشم یه احساس بد الآنم خاطرات بده پارسال تو ذهنم مونده حالم بده و همینطور استرسم خیلی شدید ترشده میخواستم مدرسمو عوض کنم ولی نشد نمی‌دونم باید چی ما. کنم یه سر کلاسش حالم بد میشد و بچه ها منو مسخره می‌کردند من احساس میکنم غیر طبیعی هستم و خیلی ناراحتم به نظرتون چی کار کنم

کارشناس به اندام 1402/06/27

سلام سلامت باشیدعزیزم با مشاور وروانشناس مشورت کنید

- 1402/06/24

سلام من ۱۲ سالمه امسال میرم ششم یعنی ۸ روز دیگه میدونین من از مدرسه بدم نمیاد ولی من از ریاضی متنفرم از تکالیف های سختی که من و از مدرسه زده می‌کنه متنفرم لطفاً من در حد مرگ استرس دارم کمکم کنید لطفاً😭😭😭😭😭😭😭😭😭

کارشناس به اندام 1402/06/25

سلام عزیزم با روانشناس مشورت کنید ازمدرسه غول درست نکنید به این فکر کنیدقراره کلی چیز یادبگیرید خودتو باور داشته باش

-لیلا 1402/06/15

من وقتی معلم از من درس می پرسه با این که خوندم بازم استرس می گیرم که درست جواب ندم و نه تنها در کلا بلکی وقتی یکی از من سوال میپرسه استرس می گیرم باید چیکار کنم

کارشناس به اندام 1402/06/16

عزیزم توصیه هایی که دراین مقاله شده رو انجام بدین وباید تمرین کنید حتما میتونین استرس رو به مرور زمان کاهش بدین

-فاطي 1402/05/24

سلام من كلاس چهارمم و تازه به اين كلاس اومدم ترس و استرس از معلم خيلي سختگير و بغلدستي خنگ و من عينكي هستم و استرس و ترس دارم كه جام بخاطر قدم عقب باشهميشه راهنماييم كنين

کارشناس به اندام 1402/05/25

سلام عزیزم این راهکارها رو انجام بدین وحتما شرایط وبه خانواده اطلاع بدین تا با معلم ومدرسه صحبت بشه

-مریم 1402/02/21

سلام من کلاس نهم هستم تا قبل از اینکه کرونا بیاد همیشه میرفتم مدرسه درس میخوندم ولی از وقتی کرونا سال ۱۳۹۹ کلاس هشتم بودم اون سال قبول شدم از توی شاد درس خوندم بعد که رفتم کلاس نهم سال ۱۴۰۰ میرفتم مدرسه ۲ساعت امتهان های ترم آول رو دادم ولی از بعد عید که کلا حضور شد مدرسه هل نرفتم درس بلد نبودم بعد از مهر هم اسممو مدرسه ننوشتن گفتن تو درس خون نبستی منم مدرسه دیگه ایی نرفتم بعد پارسال تاحالا خودم توخونه درس خوندم رفتم آموزش پرورش اسم نوشتم برم خرداد امتهان بدم اما من خیلی استرس دارم میترسم دوباره نرم امتهان هارو ندم حتی دکتر روان‌شناس هم رفتم گفت بخاطره همین مدرسه دکتر گفت بخاطره اعصابه حالا شما میتونی ی کمکی ب من کنی من خیلی دوست امسال قبول بشم برم دبیرستان

کارشناس به اندام 1402/02/22

سلام عزیزم توصیه ها روانشناس و انجام بدین شماهمه تلاشتو کردی درسارو خوندی ارامش وخونسردی رو حفظ کنید وخودتون باور داشته باشید به همه ثبت کنید که میتونید💪پیاده روی کنید موسیقی گوش بدین

Raha 1402/02/11

من که ۱۳ سالمه هنوز استرس مدرسه دارم وقتی یک معاون داری که سر هر چیز بت گیر میده دعوا میکنه چطوری استرس نداشته باشی ؟ هر شب پیام میده بیا دفتر فردا میرم میگه چرا مقنعه ات عقبه هر روز یک مکافات دارم چیکار میتونم بکنم؟

کارشناس به اندام 1402/02/12

عزیزم استرس توی سن مدرسه خیلی طبیعی تا یه حدی هرچیزی که میتونه استرس وبیشتر کنه روی یه برگه یادداشت کنید برای خودتون زمان بزارید کتاب بخون برقص موسیقی گوش بده

ستاره. 1402/01/16

سلام خسته نباشید من دخترم کلاس هفتم و خیلی میترسم نمیدونم چرا انقد ترس دارم مثلا خانممون گروه برای درس انتخاب میکنن دوستام منو انتخاب نمیکنن نمیدونم چرا همش میگن نه!😭 از مدرسه وحشت گرفتم اصلا هم دوستی ندارم برای خودم خودم تنهام.🚶🏻‍♀️ نمیدونم چیکار کنم الانم فقط ۶ هفته دیه مونده تا تعطیلاتم اصلا نمیتونم کنار بیام

کارشناس به اندام 1402/01/17

سلام سلامت باشید عزیزم توصیه میکنیم با مشاور ارتباط بگیرید این ترس دریک سنی کاملا طبیعی هست اما روانشناس خیلی میتونه بهتون کمک کنه

Rana 1401/11/04

سلام من کلاس دهمم و همیشه درسم اوکی بوده و کلا ادم استرسی هم نبودم ولی امسال نمیدونم چرا اینطوری شدم معلم که صدام میزنه یا اصلا خودم داوطلب میشم که جواب بدم یا برم پای تخته وحشتناک استرس میگیرم و خیلی چیزارو هم اشتباه جواب میدم بااینکه کااملا بلد بودمشون و بعد کلی خودمو سرزنش میکنم که چقد احمق بازی دراوردم یا بقیه چه فکری دربارم میکنن! بخاطر اعتمادبنفسمم میتونه باشه چون مدرسم تیزهوشانه و همه ی بچه ها خیلی باهوش و درسخونن و اینا. منم درسمو میخونم ولی امسال نمیدونم چرا انقد استرسی شدم. و این فکر همش تو مغزمه که اونا چه فکری دربارم میکنن بااینکه میدونم نباید اهمیت بدم ولی خب...

کارشناس به اندام 1401/11/05

سلام عزیزم تا این حداسترس پیتونه تاثیرمنفی بزاره توصیه میکنیم با درمانگر مشورت کنید

مریم 1401/10/05

سلام من و خانوادم چند ماه هست که آلمان امدیم و من اینجا کلاس نهم هستم و به زبان آلمانی تسلط ندارم و همیشه استرس دارم که نتوانم درس ها را متوجه شم و به آرزوهایی که دارم برسم و از طرفی میترسم با بچهای آلمانی ارتباط برقرار کنم چون فکر میکنم اگر چیزی را به آلمانی اشتباه بگویم آنها مرا مسخره میکنند😔

کارشناس به اندام 1401/10/15

سلام مریم جان قطعا وفق شدن با محیط ومدرسه زمان نیاز داره وهمه دوستانت هم این موضوع رو درک میکنن هرموردی که متوجه نشدی حتما از معلم جداگانه پرسش کن سعی کن روی تقویت زبانت زمان بیشتری رو بزاری تو بهترینی دخترخوب خودتو دست کم نگیر