چگونه سبک زندگیتان را تغییر دهید؟

چرا داشتن عزم و اراده و سالم غذا خوردن اینقدر برایمان دشوار است؟ به مدت شش سال تمرین دهنده خصوصی و مشاور تغییر سبک زندگی بوده ام و اخیرا وقتی مراجعینم بعد از کلی تمرین عالی و دریافت منابع از طرف من نتیجه مورد انتظارشان را نمی گیرند مضطرب می شوم. یک شب وقتی داشتم […]

چگونه سبک زندگیتان را تغییر دهید؟
5 از 5

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 4823

تاریخ انتشار

چگونه سبک زندگیتان را تغییر دهید؟

چرا داشتن عزم و اراده و سالم غذا خوردن اینقدر برایمان دشوار است؟ به مدت شش سال تمرین دهنده خصوصی و مشاور تغییر سبک زندگی بوده ام و اخیرا وقتی مراجعینم بعد از کلی تمرین عالی و دریافت منابع از طرف من نتیجه مورد انتظارشان را نمی گیرند مضطرب می شوم. یک شب وقتی داشتم نتایج اخیر یکی از مراجعینم را می دیدم غرق در اشک شدم و با خود فکر کردم مربی خیلی بدی هستم. اما در همان لحظه بود که متوجه شدم چرا اینقدر ناراحتم: فراموش کرده بودم تازه کار بودن چه شکلی است.

تغییر سبک زندگی دشوار است، مخصوصا اگر تازه کار باشید

فراموش کرده بودم معتاد بودن به قند چگونه است، فراموش کرده بودم خودم در دانشگاه یک نیمسال را با پنیر موزارلا و بال مرغ گذرانده ام. فراموش کرده بودم که زمانی به خاطر نوشابه و دیگر نوشیدنی های قندی، کلی وزن اضافه کرده بودم و فراموش کرده بودم زمانی با نمایان شدن یک قطره عرق روی پیشانیم ورزش را متوقف می کردم. به یاد آوردم من هم روزی مانند مراجعینم تازه کار بودم و در همین لحظه همه چیز تغییر کرد، متوجه شدم رویکردم متفاوت است و باید نگاهم را تغییر دهم.

فراموش نکنید که انتخاب های غذایی معمولا توسط احساسات هدایت می شوند

شروع یک عادت جدید می تواند دشوار، ناراحت کننده و ترسناک باشد. مخصوصا اگر تغییر عادت حول غذا و خوردن باشد. غذا یکی از آن چیزهایی است که خیلی وابسته به احساسات است، می تواند باعث ایجاد حس راحتی، لذت، حمایت و بهبود شود. صرفا فکر کردن به غذا یا بوی آن می تواند ما را به یاد خاطرات کودکی، کسانی که دوستشان داریم و یا لحظاتی خاص بیاندازد. غذا حکمرانی می کند! حتی یادم می آید زمانی به شوخی می گفتم آنقدر غذا را دوست دارم که می توانم با آن ازدواج کنم. اما حقیقت این است که غذا برای بدنمان سوخت و مواد مغذی برای عملکردی بهتر مهیا می کند.

 الگوی غذایی مان سوخت رسانی به بدن با غذا واقعی را ساده نمی کند

مشکلی که امروزه وجود دارد این است که بسیاری از مردم فراموش کرده اند غذا تنها برای سوخت رسانی است. این روزها بسیاری از غذاها سرشار هستند از مواد نگهدارنده، قندهای تصفیه شده، مواد مصنوعی و پر کننده ها – که غذای واقعی نیستند. عادات ناسالم غذایی مان باعث به وجود آمدن بیماری، اضافه شدن چربی و انباشته شدن آنها در اطراف ارگان های حیاتی می شوند که منجر به افزایش چاقی است. چاقی خود با بیماری های دیگری نظیر دیابت نوع 2، کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی همراه است.

پس چگونه عاداتمان را تنظیم کنیم تا زندگی پربارتری داشته باشیم؟ سه چیز که امروز می توانید انجام دهید تا عادت بد ناسالم غذا خوردن را از بین ببریم:

1- هوشیار باشید.

در دنیایی زندگی می کنیم که با سرعت در گذر است و خیلی وقت ها برای برآوردن نیازهایمان به دنبال چیزی هستیم که بدست آوردنش سریع باشد، ساده باشد و با آن آشنا باشیم. در مورد غذا هم چنین است. دوست نداریم به آنچه می خوریم زیاد بیاندیشیم. یکی از راه های فکر کردن به آنچه می خوریم، دنبال کردن غذاهای مصرفی مان در یک دفترچه غذایی است. من از مراجعانم خواستم به مدت سه روز هر آنچه را که می خوردند به همراه زمان و کاری که در آن لحظه انجام می دادند یادداشت کنند. این کار بسیار تاثیر گذار بود چون قادر بودم الگوها و عادات را شناسایی کنم و همچنین ببینم که کجا باید اصلاحات انجام داد. برای این کار می توانید هم از برنامه های موبایلی استفاده کنید و هم از یک دفترچه واقعی.

2- صبور باشید.

در دنیایی که همه چیز سریع و ساده شده است، بعد از نتیجه نگرفتن در عرض یک یا دو هفته می خواهیم تسلیم شویم. تحقیقات نشان داده ساخت عادتی جدید به 66 روز زمان نیاز دارد – نه 21 روز. توصیه من این است که برای خود یک برنامه 60 روزه بچینید، اما به جای پیاده سازی های عظیم رژیمی روی تغییرات کوچکی تمرکز کنید که می توانید در یک روز انجامشان دهید. برای مثال به مدت 66 روز مصرف نوشابه را قطع کنید. همین که این عادت به ثبات رسید عادت کوچک دیگری را آغاز کنید. به همین شکل این فرآیند را ادامه دهید تا تبدیل به فردی شادتر، سالم تر و با اعتماد به نفس تر شوید.

3- خودتان را ببخشید.

بیایید روراست باشیم، روزهایی هست که حالمان خوب است و تصمیمات فوق العاده ای درباره غذا می گیریم، اما روزهایی هم هست که در برابر وسوسه تسلیم می شویم. کلید کار ساده است، اجازه ندهید یک وعده غذای بد پیشرفت و اعتماد به نفسی که بدست آورده اید را از بین ببرد. خود را ببخشید و به حرکت ادمه دهید. وقتی تازه کار بودم به خاطر اشتباه در یک وعده خودم را سرزنش می کردم، اما این اجازه را به صدای درون خود ندهید. باید به این باور برسید که سرکوفت زدن به خود، وقت تلف کردن است و نباید انجامش دهید. وقتی می خواهید تسلیم شوید تماما دلایل تغییر کردن را به خود یادآور شوید و اجازه دهید منبع انگیزه تان شوند.

من حقیقتا باور دارم که قدرت شکستن عادات ناسالم را دارید. اما لازم است بدانید چه چیزی را می خواهید وارد بدنتان کنید، روی انجام فعالیت هایتان استوار باشید. نسبت به قابلیت موفق شدنتان مثبت باشید و زندگی سالم، شاد و کاملی داشته باشید. توماس جفرسون می گوید: اگر چیزی را می خواهید که هرگز نداشته اید، باید کاری بکنید که هرگز نکرده اید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
مهسا 1400/01/19

عالی و تاثیر گذار.

مطی 1395/11/16

سلام..این مقاله نوشته کیه؟/لطفا مقاله رو بگید از کجا گرفتید؟؟

mary 1395/11/13

ترک عادت های غذایی واقعا سخته