بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

1- بدان برای چه میخواهی ترک کنی میخواهید سیگار را ترک کنید، اما آیا دلیلش را هم می دانید؟ ” چون برایم ضرر دارد ” این کافی نیست. برای ایجاد انگیزه در خود برای ترک باید فرد یا دلیلی مهم و قدرتمند داشته باشید باشید. شاید میخواهید خانواده خود را از قربانی شدن توسط دود […]

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار - 13 - - عادات غذایی
5 از 5

زمان مطالعه 12 دقیقه

تعداد بازدید 24995

تاریخ انتشار

1- بدان برای چه میخواهی ترک کنی

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

میخواهید سیگار را ترک کنید، اما آیا دلیلش را هم می دانید؟ ” چون برایم ضرر دارد ” این کافی نیست. برای ایجاد انگیزه در خود برای ترک باید فرد یا دلیلی مهم و قدرتمند داشته باشید باشید. شاید میخواهید خانواده خود را از قربانی شدن توسط دود سیگار نجات دهید، شاید از فکر به سرطان ریه ترسیده اید یا شاید میخواهید از نظر ظاهر و باطن احساس جوانی کنید. به هر حال یک دلیل محکم و قوی نیاز دارید تا در این راه چراغ راهتان شود.

2- عجله نکنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

شاید با خود فکر کنید دور انداختن سیگار یعنی دیگر سیگار را ترک کردید خیلی ساده و تمیز! اما عجله کاری را پیش نمی برد. حدود 95 درصد از کسانی که بدون نقشه و درمان دست به ترک سیگار می زننند موفق نمی شوند. دلیلش این است که نیکوتین اعتیاد آور است، مغز از نیکوتین استفاده می کند و هوسش را می کند و در نبودش نشانه های ترک نیکوتین رخ می دهد.

3- درمان جایگزین نیکوتین را امتحان کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

وقتی سیگار کشیدن را متوقف می کنید، ترک نیکوتین ممکن است به شما احساس نا امیدی، افسردگی، بی قراری، یا تحریک پذیری دهد. ولع برای یک سیگار ممکن است خسته کننده باشد. درمان جایگزین نیکوتین می تواند این احساس را کم کند.
مطالعات نشان داده استفاده از آدامس ها، قرص ها و برچسب های نیکوتین می تواند شانس ترک سیگار را دو برابر کند. اما وقتی هنوز سیگار می کشید استفاده از این محصولات اصلا توصیه نمی شود.

4- نسخه قرص بخواهید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

برای آسان کردن ترک نیکوتین بدون استفاده از محصولاتی که خود حاوی نیکوتین هستند از پزشک خود نسخه ای با این مشخصات بخواهید. داروهایی هستند که با تاثیر شیمیایی روی مغز هوس نیکوتین را کم می کنند. این داروها حتی راضی کننده بودن سیگار را هم کاهش می دهند البته اگر در زمان ترک دوباره به سراغش بروید. دیگر داروها می توانند علائم ترک را از جمله افسردگی و تحریک پذیری کاهش دهند.

5- تنها به مبارزه نروید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

به خانواده دوستان و حتی همکارانتان در محل کار بگویید می خواهید سیگار را ترک کنید. تشویق آنها می تواند تاثیر بالایی داشته باشد و تفاوت های بسیاری را بوجود بیاورد. حتی اگر بخواهید می توانید به یک گروه ترک سیگار ملحق شوید یا با یک مشاور صحبت کنید تا حمایتتان کند. رفتار درمانی نوعی از مشاوره است که به شما کمک میکند استراتژی های ترک را بشناسید به آنها وفادار بمانید. رفتار درمانی را با درمان جایگزین نیکوتین یا نسخه ی دکتر ترکیب کنید تا احتمال موفقیتتان بالا برود.

6- استرس را کنترل کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

یکی از دلایلی که افراد سیگار می کشند این است که نیکوتین به آرامش آنها کمک می کند. همین که ترک کردن را شروع کردید، باید به دنبال راهی دیگر برای مقابله با استرس باشید. سعی کنید مرتب ماساژ بگیرید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید، یا یوگا و تای چی بیاموزید. اگر ممکن بود در چند هفته ی اول ترک از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

7- از الکل و دیگر تحریک کننده ها بپرهیزید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

فعالیت های مشخصی هست که باعث تحریک به سیگار کشیدن می شوند. الکل یکی از شایع ترین تحریک کننده ها است، پس بهترین کار مصرف نکردن چنین نوشیدنی هایی است. میتوانید به جای آن از چای و قهوه استفاده کنید. و اگر معمولا بعد از غذاها سیگار میکشید کاره دیگری پیدا کنید و خود را با آن سرگرم کنید، مثلا دندان هایتان را مسواک بزنید یا آدامس بجوید.

8- خانه را تمیز کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

همین که آخرین سیگار خود را کشیدید، تمام فندک های خود را دور بیاندازید. تمام لباس هایی که بوی سیگار میدهند، فرش، و کلیه لوازم خانه را بشویید و تمیز کنید. از اسپری های خوش بو کننده هوا کمک بگیرید تا بوی خانه را عوض کنید. دیگر نباید چیزی ببینید یا بویی حس کنید که شما را به یاد سیگار کشیدن بیاندازد.

9- دوباره و دوباره تلاش کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

احتمال بازگشت همیشه وجود دارد. بسیاری از کسانی که سیگار کشیدن را ترک کردند چندین دفعه در تلاش خود شکست خوردند ولی باز هم به تلاش ادامه دادند. احساسات و شرایطی که باعث بازگشتتان می شود را بررسی کنید، و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود تعهد به ترک سیگار استفاده کنید. همین که مجدد تصمیم به ترک سیگار گرفتید برای خود تاریخ ترک تعیین کنید و دوباره تلاش خود را آغاز کنید.

10- حرکت کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

فعالیت فیزیکی میتواند هوس نیکوتین را کم کند و علائم ترک را نیز تسهیل کند. وقتی به طرف سیگار کشیدن رفتید به جای آن کفش های ورزشی خود را به پا کنید و برای دویدن به بیرون بروید. حتی فعالیت های سبک مثل پیاده روی نیز تاثیر بالایی دارند. کالری که میسوزانید علاوه بر ساده کردن ترک وزنتان را هم در حال ترک کاهش می دهد.

11- میوه و سبزیجات بخورید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

وقتی سیگار را ترک میکنید سعی نکنید رژیم بگیرید – فشار بیش از حد ممکن است نتیجه معکوس بدهد، به جای این کار سعی کنید روی خوردن میوه ها و سبزیجات و لبنیات کم چرب تمرکز کنید. مطالعه دانشگاه دوک نشان می دهد این غذاها طعم سیگار را وحشتناک می کند. پس استفاده از این مواد غذایی هم کمک می کند سیگار را راحت تر ترک کنیم و هم مقدار زیادی مواد مغذی ضد بیماری وارد بدن می کند.

12- پاداش خود را انتخاب کنید

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده ای که برای سلامت دارد باعث می شود آن مقدار پولی که هر ماه پای سیگار می دادید ذخیره شود. با پولی که ذخیره شده به انتخاب خود به خودتان پاداش دهید.

13- برای سلامت خودت انجامش بده

بهترین توصیه ها برای ترک سیگار

چیزهایی بیش از پاداش های مادی وجود دارد. ترک سیگار فواید بسیاری برای سلامتی بدن دارد که خیلی سریع خود را نشان می دهند. این کار باعث می شود فشار خون پایین بیاید و سطح کربون مونوکسید خون به سطح طبیعی بازگردد. بعد از دو هفته تا سه ماه، خطر حمله قلبی کاهش پیدا می کند و کارکرد ریه ها بهبود پیدا می کند. مزایای بلند مدت نیز عبارتند از کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و دیگر سرطان ها.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
فرشاد 1402/02/26

سلام دوستان.بنده مذهبی نیستم .بنده تا اتمام دوران خدمت بیش از ۷ سال روزی یکی دو پاکت سیگار میکشیدم.وضعیتم در خدمت و بعد خدمت زیر خط فقر بودم .یک روز یک دفعه مثل جرقه اومد به ذهنم که سیگارو برای خدا ترک کنم و از خدا بجای اراده ای که داشتم روزی بخوام.الان دوسال میگذره هم دیگه از بوی سیگار تنفر دارم هم زندگیم ازین رو به اون رو شده.فقط میخواستم به شما دوستان بگم برای هر کسی ترک سیگار تا تنفر از سیگار یه مدت متغیر داره.برای من که خیلی بی اراده بودم تا یک سال زجر کشیدم.ولی ادم میشناسم یک هفته ای خودشو پیدا کرد.به نظرم ادم بخواد برای خودش ترک کنه نمیتونه.حتما باید برای هدفی ترک کنه

علیرضا 1401/08/07

سلام خدمت دوستان من 57 سال دارم از سیزده سالگی هم سیگار میکشم حدود 42 سال خدایی این سیگار لعنتی خیلی خسته ام کرده چهار روزه دیگه نمیکشم تصمیم گرفتم و رو تصمیم هم پایبندم تا حالا سیگار منو شکست داده دیگه نمیزارم نوبت منه لحش کنم بقول احمدی نژاد ما میتوانیم

کرمعلی بخت برگشته 1400/05/18

جایگزین تنقلات، آدامس، و مادیات، حریف سیگار نمی شوند تا او را ترک کرد آقای دکتر! (حال ممکنه گروهی از روی تفنن روزی یکی دو نخ سیگلر بکشند که این دسته را نباید معتاد به سیگار تلقی کرد) بگذریم باری انگیزه های عاطفی و معنوی و عاشقانه را باید به مبازره با سیگار فرستاد... یعنی وقتی من نوعی جایگزینی عاطفی، عاشقانه، و معنوی و امیدبخش ندارم، توان ترک سیگار را هم ندارم؛ شکست ها و ناکامی ها، هیچگاه بازسازی نمط شوند و این عقده ها روز به روز بزرگتر خواهند شد و ترک سیگار را ناممکن می کنند... بنا براین می بایست ریشه را پیدا کرد و پیشگیری..‌. آقای دکتر تا مافیای زر و زور هست، جامعه هم بیمار است...

کارشناس به اندام 1400/05/30

سلام جناب کرمعلی شما درست میگید به هر حال ما باید کار رو از خودمون شروع کنیم نمیتونیم منتظر جامعه بمونیم

مهدی 1400/03/25

سلام دوستان مهدی هستم از کرج من ۴۵ سال دارم دختر عروس کردم زندگیم رو خودم ساختم همه چیز هم دارم لیسانس نرم افزار ولی پله پاک میکنم با همین کار همه چیز زندگیم به برکت خدا و اراده کار کردن میزون شده تا ۱۲ سال پیش میتونستم روزی ۱۰۰ گرم تریاک بخورم و بکشم مصرف روزانه ام ۲۵ گرم و ۱۰ بسته تراماد بود خدا رو شکر ترک کردم و تمام تو 3 روز هنوز آثارش میاد سراغم ولی تموم شده به مدد امام حسین ولی سیگار رو یکبار ترک کردم ولی باز شروع کردم نمیدونم با این آشغال چه کنم زورم میاد که پول و زحماتم دود بشه .التماس دعا

کارشناس به اندام 1400/03/29

سلام دوست عزیز شما مشکل بزرگتون رو حل کردید و اون رو کنار گذاشتید با همت و اراده و پشتکار حتما میتونید سیگار رو هم ترک کنید باید زمانی که احساس مصرف سیگار میاد به سراغتون اون رو با چیز مفید مثل تنقلات سالم جایگزین کنید براتون آرزوی سلامتی داریم

محمدرضا 1400/03/20

۹ ماه نکشیدم خیلی زندگی زیبا بود دلم دوباره پاکی میخواد شما با متن ها تحریک کردید پاک شم از همین لحظه که دارم تایپ میکنم

کارشناس به اندام 1400/03/24

سلام دوست عزیز با اراده و پشتکار حتما به نتیجه میرسید براتون آرزوی سلامتی داریم

سید محسن موسوی 1400/03/18

سلام. من ۲۲ سال سیگار می کشیدم و الان شکر خدا ۹ روز هست که نمی کشم. امیدوارم بتونم با امید به خدا و کمک شما عزیزان به ترک کامل سیگار برسم

کارشناس به اندام 1400/03/23

سلام دوست عزیز مطمئنا با اراده و پشتکار به نتیجه میرسید براتون آرزوی سلامتی داریم

سهیل 1400/03/13

فقط یک روش میتونید ترک کنیداونم توکل به خدا قران خواندن ونمازخواندن فقط

داریوش 1400/03/08

ترک سیگار سخته ولی شدنیه من بعد از دوازده سال سیگار کشیدن الان سه ساله که ترک کردم ترکش کنید و مطمعا باشید که حتی اگه خودتون هم به خودتون هدیه ندید طبیعت به شما هدیه خواهد داد

کارشناس به اندام 1400/03/08

سلام دوست عزیز خوشحالیم که به هدفتون رسیدید🌸🌸

سعید 1400/03/07

منم خسته شدم بارها لغزش کردم من حتی اسم هم دارم ب امید خدا تلاشم میکنم

رسول صیاحی 1400/03/03

میخوام ترک کنم امانیازبه کمک دارم

کارشناس به اندام 1400/03/08

سلام دوست عزیز به گروههای NA مراجعه کنید میتونن بهتون کمک کنن

داوود 1400/02/31

از فردا میخوام ترک کنم انشالله که موفق بشم

ولی رسولی 1400/02/26

سلام .سلام به پاکی و سلام به زندگی بدون دخانیات سلام به تو ای هموطن که میخواهی سیگار را ترک کنی ‌دوستت دارم قوی باش و قدم به این میدان بگذار و نفس کشیدن بدون دود را تجربه کن نترس تو میتونی خودت رادست کم نگیر خودت را به کائنات بسپار من برای تو دعا میکنم وبرایت انرژی خوب میفرستم توهم برای من اینکارو بکن باور کن جواب خواهی گرفت امیدوارم هیچ انسانی دراین جهان و جهان های دیگر ناامید نباشد آمین.

احمد 1400/02/22

مطلب جالبو خوبی بود .

عليرضا 1400/01/10

من الان ٢ هفته ك سيگارو ترك كردم توصيه ميكنم اگه كسي سيگار ميكشه دوس داره ترك كنه ي شب اينقد بكشه ك ديگه نفسش بالا نياد ولي از فرداش اصلا بش فكر نكنه فقط ميتونم بگم خيلي حس خوبيه من تو زندگيم فقط سيگار كشيدم اونم ب مدت ٢ سال نزديك ١٦ ساله ك ورزش ميكنم متولد ٧٥ م هستم. ❤️❤️