تغذیه دانش آموزان – چه خوراکی برای مدرسه ببریم؟

دوباره ماه مهر از راه رسید و تغذیه دانش‌ آموزان به یکی از مهمترین دغدغه والدین تبدیل شده است. وقتی دانش آموزی دارید که سعی می‌کند اطلاعات جدید زیادی را به خاطر بسپارد و بفهمد، مهم است که سلامت او را در بهترین حالت نگه دارید. سالم ماندن می‌تواند عملکرد تحصیلی را ارتقا دهد و […]

تغذیه دانش آموزان باید بتواند انرژی لازم برای تمرکز در کلاس درس را به آنها بدهد.
5 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 27066

تاریخ انتشار

دوباره ماه مهر از راه رسید و تغذیه دانش‌ آموزان به یکی از مهمترین دغدغه والدین تبدیل شده است. وقتی دانش آموزی دارید که سعی می‌کند اطلاعات جدید زیادی را به خاطر بسپارد و بفهمد، مهم است که سلامت او را در بهترین حالت نگه دارید.

سالم ماندن می‌تواند عملکرد تحصیلی را ارتقا دهد و به شما در رسیدن به اهداف آموزشی کمک کند.

اگرچه یک رژیم غذایی سالم به طور کلی برای تغذیه و آماده نگه داشتن بدن و مغز شما برای انجام کارهای دشوار مهم است، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از غذاها ممکن است به ویژه برای سلامت مغز و ارتقای عملکرد ذهنی دانش‌آموزان مهم باشند.

در این مقاله به بررسی سوپرفودهای مخصوص مدرسه می‌پردازیم. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

بهترین تغذیه دانش آموزان

غذاهای زیر با بهبود سلامت مغز مرتبط هستند و هنگامی که دانش‌آموز شما برای کلاس درس و حتی امتحان آماده می‌شود، انتخاب‌های عالی هستن:

برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ و مرکبات،‌ انرژی لازم برای فعالیت‌های ذهنی را به دانش آموزان می‌دهد.

برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ و مرکبات،‌ انرژی لازم برای فعالیت‌های ذهنی را به دانش آموزان می‌دهد.

انواع توت

انواع توت سرشار از ترکیبات مختلفی هستند که به ارتقای عملکرد تحصیلی و محافظت از سلامت مغز فرزند شما کمک می‌کند. انواع توت‌ها، از جمله زغال اخته، توت‌فرنگی و شاه توت، به خصوص دارای ترکیبات فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین هستند.

اعتقاد بر این است که آنتوسیانین‌ها عملکرد ذهنی را با افزایش جریان خون به مغز، محافظت در برابر التهاب و تولید سلول‌های عصبی درگیر در یادگیری و حافظه، بهبود می‌بخشند.

مرکبات

مرکبات بسیار مغذی هستند و مصرف آنها با انواع فواید سلامتی از جمله ارتقای سلامت مغز مرتبط است. مانند انواع توت‌ها، مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت سرشار از فلاونوئیدها از جمله هسپریدین، نارینگین، کورستین و روتین هستند.

سبزیجات برگ سبز موجب تقویت حافظه و محافظت از سلول‌های عصبی می‌شوند، بنابراین از زوال ذهنی جلوگیری می‌کنند.

سبزیجات برگ سبز موجب تقویت حافظه و محافظت از سلول‌های عصبی می‌شوند، بنابراین از زوال ذهنی جلوگیری می‌کنند.

محصولات شکلات تلخ و کاکائو

کاکائو بالاترین میزان فلاونوئید را نسبت به سایر مواد غذایی دارد، به همین دلیل است که محصولات کاکائویی مانند شکلات تلخ به میزان قابل توجهی در دریافت فلاونوئید بدن نقش مهمی دارند.

مصرف محصولات کاکائویی غنی از فلاونوئید بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد.

شکلات تلخ، آجیل و سبزیجات از جمله مهمترین مواد غذایی در تغذیه دانش آموزان است.

شکلات تلخ، آجیل و سبزیجات از جمله مهمترین مواد غذایی در تغذیه دانش آموزان است.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کاکائو به کاهش خستگی ذهنی، بهبود جریان خون به مغز و افزایش حافظه و زمان واکنش در کارهای ذهنی کمک می‌کند.

آجیل

آجیل سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین E و روی است که برای سلامت مغز ضروری است و آن را به یک میان‌وعده عالی برای دانش‌آموزان تبدیل می‌کند.

زیرا آجیل‌ها منابع غلیظی از چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند و می‌توانند به دانش آموزان کمک کنند تا در طول کلاس‌های خود انرژی لازم را داشته باشید.

 تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آجیل، میوه و سبزی برای دانش آموزان به بهبود جنبه‌های خاصی از عملکرد مغز کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آجیل، میوه و سبزی برای دانش آموزان به بهبود جنبه‌های خاصی از عملکرد مغز کمک می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل انواع مواد مغذی موجود در آن، اغلب به عنوان مولتی ویتامین طبیعت شناخته می‌شود. این غذا غنی از مواد مغذی است که برای عملکرد مغز ضروری می‌باشد، از جمله ویتامین B12، کولین و سلنیوم.

به عنوان مثال، سلنیوم در هماهنگی، حافظه، شناخت و عملکرد حرکتی نقش دارد و کولین نیز برای رشد مغز و تولید ناقل عصبی استیل کولین، که برای ذخیره حافظه و عملکرد عضلات ضروری است، مورد نیاز است.

در تغذیه دانش آموزان پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ و آجیل، مانع گرسنگی دانش آموز می‌شود.

در تغذیه دانش آموزان پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ و آجیل، مانع گرسنگی دانش آموز می‌شود.

همچنین ویتامین B12 همچنین نقش مهمی در سلامت عصبی دارد و داشتن سطوح پایین این ویتامین عملکرد مغز را مختل می‌کند. علاوه بر این، تخم مرغ حاوی لوتئین است، یک رنگدانه کاروتنوئیدی که با بهبود عملکرد بینایی و ذهنی مرتبط است.

آووکادو

آووکادو میوه‌ای همه کاره است که می‌توان از آن‌ به عنوان یک میان وعده مناسب دوران مدرسه، به روش‌های مختلفی لذت برد، از جمله پوره شده روی نان تست، یا قطعه قطعه شده با کمی نمک. این میوه منبع عالی لوتئین است، یک کاروتنوئید که در مغز و چشم تجمع می‌یابد و بر عملکرد مغز تأثیر مثبت می‌گذارد.

سبزیجات قرمز، سبز و نارنجی

مصرف سبزیجات به طور کلی با عملکرد بهتر مغز و ارتقای سلامت کلی مرتبط است زیرا سبزیجات قرمز، نارنجی و سبز، از جمله فلفل، هویج و کلم بروکلی، حاوی انواع ترکیبات گیاهی مفید از جمله رنگدانه‌های کاروتنوئیدی هستند که پژوهش‌ها نشان داده است برای عملکرد ذهنی مفید هستند.

سعی کنید تا جای ممکن سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و اسفناج را در تغذیه دانش آموز قرار دهید.

سعی کنید تا جای ممکن سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و اسفناج را در تغذیه دانش آموز قرار دهید.

برای میان‌وعده یا ناهار دانش آموز خود از این سبزیجات مغذی بیشتر استفاده کنید:

کلم پیچ، جعفری، اسفناج، ریحان، نخود فرنگی، تره فرنگی، کاهو، هویج، کلم بروکلی و فلفل سبز و قرمز

این سبزیجات بسیار مفید را با کمی روغن زیتون، سرکه و یک مشت کوچک پسته خرد شده برای پروتئین اضافی و چربی‌های سالم همراه کنید.

نکاتی برای ترغیب فرزندان به مصرف غذاهای سالم

چگونه می‌توانید فرزندان خود را به خوردن بیشتر این غذاهای سالم ترغیب کنید؟ ایده‌های زیر را امتحان کنید:

  • سعی کنید نیمی از باکس غذای فرزند خود را با میوه و سبزیجات، یک چهارم غلات کامل مانند نان یا ماکارونی گندم کامل و یک چهارم پروتئین مانند تخم مرغ، گوشت، پنیر، لوبیا یا آجیل پر کنید.
  • تنوع ارائه دهید. به یاد داشته باشید که وظیفه شما به عنوان والدین ارائه انواع غذاهاست، وظیفه فرزندتان خوردن آن است.
  • فرزندان خود را در آشپزی و آماده کردن باکس غذایشان مشارکت دهید. یک مطالعه در سال 2018 در Appetite نشان داد که وقتی بچه‌ها در تهیه غذا مشارکت داشته باشند، تمایل بیشتری به خوردن آن دارند.
  • فشار را بردارید. کودکانی که در دوران کودکی مجبور به خوردن برخی غذاها می‌شوند، ممکن است در بزرگسالی از آن غذاها متنفر باشند یا از آنها اجتناب کنند. اجبار کردن بچه‌ها به خوردن غذا باعث می‌شود زمان غذا برای آنها و شما استرس‌زا باشد.

در صورت نیاز برای تغذیه دانش آموز خود از یک متخصص تغذیه کودکان می‌توانید کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کرده و فهرستی از بهترین مواد غذایی لازم را برای فرزند دلنبدتان ارائه دهد.

تناسب اندام، تضمینی بر سلامت روحی و جسمی نوجوانان
تغذیه‌ی نامناسب و اشتباه دانش‌آموزان نه تنها باعث اضافه وزنشون می‌شه، بلکه آسیب‌های روحی و روانی زیادی رو بهشون وارد می‌کنه. کودکان چاق همیشه در معرض تمسخر هم‌سن و سال‌هاشون هستن، به طوری که این مشکل در بزرگسالی براشون تبدیل به یک اختلال روانی می‌شه. اگه برای سلامت جسمی و روحی فرزندتون اهمیت قائلید، نذارید فرصت از دست بره.
دکتر کرمانی برای نوجوان‌های دارای اضافه وزن یه برنامه‌ی منحصربه فرد داره
برای دریافت رژیم کلیک کن
call-to-action

دانش­ آموزان هر چند ساعت یک‌بار به میان‌وعده نیاز دارند؟

دانش­ آموزان هر 1.5 تا 2 ساعت یک‌بار به میان ­وعده سالم نیاز دارند تا دچار افت قند خون و کاهش یادگیری نشوند. بهترین خوراکی‌ها برای میان­ وعده­ آنها عبارتند از:

لقمه نان و پنیر و گردو یا نان و خیار و گوجه، میوه‌های خشک مثل کشمش، انجیر و برگه­‌ی خشک، انواع مغزیجات مانند پسته، فندق، بادام، نخودچی و غیره، چند عدد بیسکویت و خرما، شیر، میوه‌های تازه مثل سیب، پرتقال، آب­میوه‌های تازه و طبیعی به جای آبمیوه‌های صنعتی.

‌خوراکی‌های غیرمفید در تغذیه دانش­ آموزان

تغذیه سالم برای دانش‌­آموزان تاثیر زیادی در یادگیری آن‌ها دارد. بنابراین خانواده باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند تا دانش­ آموز با انرژی کافی در کلاس حضور پیدا کند. اگر دانش­ آموز تغذیه سالمی در مدرسه نداشته باشد، از ساعت ۱۰ صبح به بعد تمرکز خود را از دست می‌دهد.

به جای تنقلات ناسالم، اسنک‌های مغذی و خوشمزه را در تغذیه دانش آموز خود قرار دهید.

به جای تنقلات ناسالم، اسنک‌های مغذی و خوشمزه را در تغذیه دانش آموز خود قرار دهید.

لیستی از خوراکی‌های ممنوعه برای دانش‌آموزان عبارت است از:

  • تنقلاتی نظیر چیپس، پفک و امثال آن‌ها
  • نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و دلستر
  • ترکیبات غذایی کافئین‌­دار مثل شکلات، کاکائو 
  • فست­ فود مانند پیتزا، ژامبون و سوسیس
  • نوشیدنی‌های سرد و مضر

آنچه از مقاله تغذیه دانش آموزان آموختیم:

پیروی از یک الگوی غذایی در تغذیه دانش آموزان سالم هنگام درس، مطالعه و شرکت در امتحانات مهم است. همان‌طور که ملاحظه کردید تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از غذاها به بهبود عملکرد ذهنی کمک می‌کنند و یک انتخاب عالی برای دانش آموزان هستند. بنابراین اگر به دنبال بهبود عملکرد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان خود هستید، سعی کنید تعدادی از غذاهای ذکر شده در بالا را به رژیم غذایی فرزندتان اضافه کنید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-😅 1402/11/28

خوب عالی

کارشناس به اندام 1402/11/29

سپاس فراوان

-النا 1402/11/27

سلام من اسمم النا است کلاس چهارمم من ماه مهر تغذیه لغمه می بردم بعد دیگه لغمه نبردم و همش دارم کیک های بسته بندی می برم

کارشناس به اندام 1402/11/28

سلام النا جان انتخاب درستی نداری مغزها میوه سبزیجات کیک خانگی و... بهترین انتخابه

-نازنین 1402/10/29

سلام من ۱۱ سالمه ۶۲ کیلو هستم قدم هم ۱۵۸ هست برای من اگه جواب بدین میخوام رژیم هم بزارید

کارشناس به اندام 1402/10/30

سلام عزیزم وزن مناسب شما 45 40 کیلو هست برای رژیم نازنین جام میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام برای برنامه اصولی مناسب شرایط خودت دریافت کنی

باران 1402/10/03

فست فود میبرم تازه بوفون هم میفروشه

کارشناس به اندام 1402/10/04

عزیزم اصلا سالم نیست

الی 1402/09/13

من12 سالمه وزنم29 قدم 139 خیلی کمه😥

کارشناس به اندام 1402/09/14

عزیزم حتما با متخصص تغذیه کودکان مشورت کنید قبلش هم بهتره چکاب انجام بشه

さくら 1402/09/12

سلام خسته نباشید. خواستم بپرسم مشکلی نیست هفته ای یک بار چیپس یا کیک برای تغذیه خورد چون یک سری چیز هارو نمیشه حذف کرد باید کم خورد.

کارشناس به اندام 1402/09/13

سلام سلامت باشید بله بخورید البته خانگی باشه که خیلی بهتره

Coraline 1402/07/03

سلام خسته نباشید . با توجه به مطالب خواستم بپرسم مشکلی نیست که هفته ای ۱ بار هم کیک ببریم مدرسه چون تغذیه مهمه اخه نمیشه حذف کرد فقط میشه کم خورد فکر کنم اشکالی نداشته باشه به جز مصرف بیسکویت و شیرینی های طبیعی در کنارش هفته ای یکبار هم کیک یا بستنی بخوریم درسته ؟

کارشناس به اندام 1402/07/04

سلام سلامت باشید عزیزم میشه وخانگی هم باشه بهترین حالت ممکنه

A.S 1402/07/02

سلام خسته نباشید چون تو این سن تغذیه مهمه و از اونجایی که باید از یکسری چیز ها پرهیز کرد یا کم خورد هفته ای یک یا دوبار کیک یا ویفر و کلا تنقلات ببریم مدرسه اشکال نداره ؟ یا ماهی ۱ یا ۲ بار بستنی خورد ( رو تغذیم خیلی حساسم ) بجای کیک و ... خرما و کشمش و عسل میخورم

کارشناس به اندام 1402/07/03

سلام سلامت باشید عزیزم این مقداری که گفتین نه موردی نداره خیلی خوبه که به تغذیه اهمیت میدین میوه رو فراموش نکنید

نازی 1401/11/06

سلام من ۱۳ سالم قدم ۱۶۰ هست وزنم ۴۰ قدمم هم بلند نمیشه چیکار باید بکنم حوصله ورزش کردن هم ندارم ممنون میشم جواب بدید🙂😔

کارشناس به اندام 1401/11/07

سلام عزیزم اندازه قدتون خوبه اما هنوز جابرای رشد داره هرکه طاووس خواهد 😁 نازی خانم شما باید ورزش انجام بدین تغذیه خوبی داشته باشید با نظر پزشک مکمل هم میتونین مصرف کنید

Asm.sn 1401/10/04

دغدغه من چاقیه ۱۶سالمه ولی ۹۰کیلوام🥴🥴🥴

کارشناس به اندام 1401/10/15

عزیزم برای لاغرشدن کافیه یه برنامه درست واصولی رو داشته باشی مطمئن باش میتونین وزنتو کاهش بدی نگران نباش وبا ماهمراه شو برای رژیم کافیه روی این لینک کلیک کنی وثبت نام انجام بدین

نازنین 1401/08/06

سلام من ۱۳ سالمه و قدم ۱۵۷ و وزنم ۵۰ کیلو تست شاخص توده بدنی میگه وزنم نرماله ولی شکمم چربی داره و خیلی اذیت میشم ☹️

کارشناس به اندام 1401/08/07

سلام نازنین جان.عزیزم باید برای لاغری شکم تغذیه مناسبی داشته باشی و تمرینات ورزشی مناسبی رو انجام بدی میتونی برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنی

شیما 1401/07/21

دغدغه ی من لاغریه اخه من ۱۶ سالمه وقدم ۱۴۵ وزنم ۴۶ خیلی کمه

کارشناس به اندام 1401/07/23

سلام شیما جان .عزیزم با توجه به اندازه قد و سنی که داری اصلا کمبود وزن نداری!

نازنین زهرا صالحی هستم 1401/02/05

مطلب خوبی و مفیدی