خواص توت فرنگی، میوه‌ای دوست داشتنی با طعم بهشتی

عطر دل‌انگیز توت فرنگی‌های رسیده، طعم شیرین و آبدارشان در دهان و حس تازگی که با هر گاز زدن به شما می‌بخشند را تصور کنید! فوق‌العاده است، نه؟ اما این همه ماجرا نیست! توت فرنگی فقط یک میوه خوشمزه نیست، بلکه یک معجزه کوچک برای سلامتی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که خواص توت فرنگی […]

خواص میوه توت فرنگی
5 از 5

زمان مطالعه 29 دقیقه

تعداد بازدید 22563

تاریخ انتشار

عطر دل‌انگیز توت فرنگی‌های رسیده، طعم شیرین و آبدارشان در دهان و حس تازگی که با هر گاز زدن به شما می‌بخشند را تصور کنید! فوق‌العاده است، نه؟ اما این همه ماجرا نیست! توت فرنگی فقط یک میوه خوشمزه نیست، بلکه یک معجزه کوچک برای سلامتی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که خواص توت فرنگی برای لاغری و طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی مفید است؛ از کاهش وزن و بهبود عملکرد روده و معده گرفته تا کاهش قند خون و درمان کم خونی.

توت فرنگی میوه‌ایست که در همه چیز از ماست گرفته تا دسر و سالاد ظاهر می‌شود. تمام فواید این میوه به دلیل وجود مواد مغذی مثل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. اگر توت فرنگی تا به حال سهم زیادی از سبد میوه شما را پر نکرده، بهتر است با فواید توت فرنگی بیشتر آشنا شوید:

خواص توت فرنگی
خواص توت فرنگی برای لاغری و طیف گسترده‌ای از مشکلات مربوط به سلامتی مفید است.

ارزش غذایی و کالری توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای با گلیسمی پایین است که آن را به گزینه‌ای مفید برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، می‌کند. این میوه به طور طبیعی ویتامین‌ها، فیبر و به ویژه سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌های معروف به پلی فنول‌ها را بدون سدیم، چربی یا کلسترول ارائه می‌کند و جزء 20 میوه برتر از نظر ظرفیت آنتی اکسیدانی و منبع خوبی از منگنز و پتاسیم است.

یک وعده 100 گرمی توت فرنگی حاوی ارزش غذایی زیر می‌باشد:

مواد مغذی و کالری میزان
کالری 32
پروتئین 0.7 گرم
چربی 0.3 گرم
کربوهیدرات 7 گرم
قند 4 گرم

همچنین توت فرنگی سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم، فسفر، کلسیم، پتاسیم، فولات و ویتامین K می‌باشد.

طبع توت فرنگی

طبع توت فرنگی سرد و تر است و هر چه رسیده‌ تر باشد از سردی آن کاسته می‌شود و هر مقدار که نارس‌تر باشد طبعش به سردی و خشکی مایل می‌شود.

خواص توت فرنگی

توت فرنگی یک نیروگاه آنتی اکسیدانی است. افزودن توت فرنگی به یک رژیم غذایی متعادل به طور بالقوه می‌تواند طیف گسترده‌ای از مواد مغذی را ارائه دهد، از حمایت قلبی عروقی و کاهش التهاب گرفته تا پیشگیری از سرطان و محافظت از روده‌ها. در ادامه مقاله به انواع خواص توت فرنگی می‌پردازیم:

خواص توت فرنگی برای لاغری

برخی می‌پرسند توت فرنگی چاق می‌کند یا خیر؟ باید بگوییم توت فرنگی یک غذای کم گلیسمی است و مانند بیشتر میوه‌ها تقریبا فاقد چربی است. این میوه حاوی قند است، اما قند آن فروکتوز است.

فیبر موجود در توت فرنگی نیز جذب قندهای طبیعی را کند می‌کند. تعدیل وعده‌های غذایی و مصرف حدود یک فنجان یا کمتر توت فرنگی به شما کمک می‌کند تا کالری بیش از حد مصرف نکنید و همین امر به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

راه‌های گنجاندن توت فرنگی در رژیم غذایی متعادل عبارتند از: برش دادن آن در سالاد، فرو بردن آن در شکلات تلخ یا استفاده از آن برای شیرین کردن ماست کم چرب یا بدون چربی و یا حتی به عنوان میان وعده.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

 

کاهش استرس اکسیداتیو

یکی از قابل توجه‌ترین دلایل برای خوردن توت فرنگی، بهره‌مندی از مزایای آنتی اکسیدانی آن است. بر اساس مقاله‌ای که بیش از 3100 غذا را نمونه‌برداری کرده است، توت‌ها یکی از قوی‌ترین منابع آنتی اکسیدان معرفی شده‌اند. 

تحقیقات پیرامون آنتی اکسیدان‌های توت فرنگی به توانایی ترکیبات در کاهش استرس اکسیداتیو مربوط می‌شود. محققان عقیده دارند سلول‌های ما دائماً با استرس اکسیداتیو (تخریب سلولی) ناشی از محیط مبارزه می‌کنند، این کار تا حد زیادی به پیری سلولی و بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان ها تا حد زیادی می‌توانند با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، که مولکول‌های اکسیژن ناپایدار هستند و به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری می‌شوند، مبارزه کنند.

خواص توت فرنگی برای پوست

توت فرنگی یک مکمل عالی برای روتین مراقبت از پوست است. این ماده‌ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و انرژی است که برای پوست شما نیز معجزه می‌کند.

 خواص توت فرنگی برای آکنه

توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که خواص ضدالتهابی دارد و به تسکین و آرام کردن جوش‌ها و درمان آکنه کمک می‌کند. آن‌ها حاوی اسید سالیسیلیک هستند، که منافذ پوست را تمیز و باکتری‌ها را از آن دور می کنند.

به علاوه، اسید سالیسیلیک یک پاک کننده عالی آکنه است و یک عنصر محبوب در بسیاری از کرم‌های صورت و سایر محصولات آرایشی و مراقبت از پوست به شمار می‌روند.

خواص توت فرنگی برای پوست
خواص توت فرنگی به تسکین و آرام کردن جوش‌ها و درمان آکنه کمک می‌کند.

 خواص توت فرنگی برای معده

توت فرنگی دارای اثر محافظتی بر معده آسیب دیده توسط الکل است و به هضم بهینه غذا کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی مفید بودن توت فرنگی برای سلامت معده و روده، محتوای بالای فیبر آن‌هاست. به عنوان مثال، یک فنجان توت فرنگی ورقه شده حاوی تقریباً سه و نیم گرم فیبر است.

فیبر اصلی موجود در توت فرنگی فیبر نامحلول است و این فیبر به صورت دست نخورده از دستگاه گوارش عبور کرده و به مدفوع حجم می‌دهد. همین موضوع به منظم نگه داشتن هضم غذا کمک فراوانی می‌کند.

 کاهش آسیب اشعه‌های  UV

توت فرنگی به آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش و رادیکال‌های آزاد کمک فراوانی می‌کند. این آسیب، اغلب کلاژن پوست را تجزیه می‌کند. این امر، یک دلیل مهم برای آشکارتر شدن چین و چروک‌ها و خطوط ریز در پوست می‌باشد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی به جبران این آسیب کمک و از آسیب بیشتر پوست و ایجاد چین و چروک در آن جلوگیری می‌کند.

خواص توت فرنگی برای کاهش اشعه فرابنفش
توت فرنگی به آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

تقویت سیتم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. فقط یک فنجان توت، نیاز روزانه بدن شما را به این ویتامین تامین می‌کند. ناگفته نماند که توت فرنگی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید و سایر مواد مغذی است.

طبق بررسی‌های انجام شده، ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای سلامت کلی بدن است و به سیستم ایمنی بدن شما در دفع پاتوژن‌ها کمک فراوانی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن، ایمنی بدن ما ضعیف می‌شود، اما ویتامین C به همراه ویتامین E موجود در توت فرنگی می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را در سالمندان بهبود بخشد.

این موضوع نشان می‌دهد که چرا مکمل‌های ویتامین C، اغلب به عنوان سلاحی در برابر سرماخوردگی محسوب می‌شود. اگرچه این ویتامین از بیماری جلوگیری نمی‌کند، اما می‌تواند مدت زمان سرماخوردگی را کاهش دهد.

کاهش خطرات قلبی

توت فرنگی و آنتی اکسیدان‌های آن می‌توانند اثرات مفیدی بر سلامت قلب داشته باشند. طبق مطالعه‌ای که در اکتبر 2021 انجام شد، مصرف توت فرنگی با خطر متابولیک قلبی ارتباط معکوس دارد.

آزمایش‌های انجام شده نشان داد فقط چهار هفته، مصرف روزانه توت‌فرنگی برای تقویت فعالیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش سطوح التهاب مرتبط با خطرات قلبی متابولیک کافی است.

توت فرنگی برای کاهش خطرات قلبی
توت فرنگی می‌تواند اثرات مفیدی بر سلامت قلب داشته باشند.

مفید برای دیابت

مطالعات محققان در مورد رابطه توت فرنگی و دیابت به این نتیجه رسید که وعده‌های منظم توت فرنگی به طور قابل ملاحظه‌ای ال دی ال یا کلسترول بد را در بزرگسالان مبتلا به چاقی بهبود می‌بخشند.

مقاومت به انسولین مشخصه دیابت نوع 2 است. یک رژیم غذایی سالم، که ممکن است شامل توت فرنگی باشد، ابزار مهمی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 شما می‌باشد.

کاهش خطر آلزایمر

کاهش عملکرد ذهنی شناختی، که با سردرگمی یا از دست دادن حافظه مشخص می‌شود، مردان را بیشتر از زنان تحت تاثیر قرار می‌دهد. بزرگسالان مبتلا به زوال شناختی نیز معمولاً به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، آرتریت یا دیابت مبتلا هستند.

توت فرنگی از سلامت مغز حمایت کرده و مغز را فعال نگه می‌دارد. بر اساس مطالعات، مصرف بیشتر توت فرنگی با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. همچنین فلاونوئیدها و ویتامین C موجود در توت فرنگی در کاهش بروز آلزایمر نقش مهمی دارند.

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتوسیانیدین و فلاونوئیدها است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل مرتبط را کاهش می‌دهند. خوردن توت‌ها بیش از دو بار در هفته، روند پیری را تا 2.5 سال به تاخیر می‌اندازد.

توت فرنگی برای سلامت مغز
توت فرنگی از سلامت مغز حمایت کرده و مغز را فعال نگه می‌دارد.

بهبود سطح کلسترول

در حالی که بدن شما برای انجام برخی وظایف به کلسترول نیاز دارد، کلسترول بیش از حد می‌تواند برای قلبتان مضر باشد. مصرف توت فرنگی می‌تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد.

از آن‌جایی که کلسترول بالا هیچ علامتی ندارد، ممکن است پزشک برای درک بهتر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، درخواست آزمایش خون فرد را بدهد. کلسترول بالا یا فشار خون بالا در بیشتر افراد نسبتاً شایع است. تقریباً 12 درصد از بزرگسالانی که بیشتر از 20 سال دارند، سطح کلسترول بالایی دارند.

اگرچه عوامل مختلفی از جمله ژنتیک می‌تواند در خطر ابتلا به کلسترول بالا نقش داشته باشد، سبک زندگی ناسالم نیز تاثیر زیادی دارد. مصرف توت فرنگی، سطح کلسترول بالا را بهبود می‌بخشد.

طبق تحقیقات، پس از مصرف زیاد توت فرنگی، سطح کلسترول کل و کلسترول “بد” به طور قابل توجهی پایین می‌آید. حفظ سطح کلسترول سالم بخش مهمی از پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی به شمار می‌آید. توت فرنگی می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند، زیرا این میوه دارای فیبر محلول بالایی است.

کاهش سطح التهابات

ترکیبات موجود در توت فرنگی می‌تواند التهاب را کاهش دهد. التهاب بخشی طبیعی از پاسخ ایمنی بدن است، اما التهاب مزمن ممکن است همراه با بیماری قلبی، سرطان، دیابت، آرتریت و سایر بیماری‌ها باشد.

صرف نظر از این، عوامل سبک زندگی مناسب ممکن است به کنترل سطح التهاب کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده، توت فرنگی حاوی مقادیر زیاد فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند اثرات مثبتی بر نشانگرهای التهاب داشته باشند. همچنین این میوه دارای خواص محافظت کننده برای سلول‌های عصبی، ضد سرطان، محافظت از قلب و ضد دیابت است.

رنگدانه‌ای که به توت فرنگی رنگ زنده می‌دهد، آنتوسیانین است، که دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. یافته‌های یک کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که خوردن توت فرنگی به‌ویژه در عرض دو ساعت پس از غذا به کاهش سطح قند خون و التهاب کمک می‌کند. بنابراین، بهترین زمان مصرف توت فرنگی، بین ناهار و شام است.

مفید برای سلامت روده‌ها

توت فرنگی حاوی پربیوتیک است که برای سلامت روده مفید است. در حالی که توت‌فرنگی به‌ خاطر سطوح بالای ویتامین C و آنتی‌اکسیدانی‌اش شناخته شده است، تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که توت فرنگی دارای فعالیت پربیوتیک قوی در روده است. به عنوان مثال، یک مطالعه حیوانی نشان داد که مصرف توت فرنگی باعث افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود.

توت فرنگی برای
توت فرنگی حاوی پربیوتیک است که برای سلامت روده مفید است.

این موضوع نشان می‌دهد که پلی فنول‌های موجود در توت فرنگی دارای فعالیت پری بیوتیک هستند، به این معنی که به تقویت رشد میکروب‌های پروبیوتیک مفید مانند بیوفیدوباکتریوم در روده کمک می‌کنند. محققان همچنین ارتباطی بین آنتوسیانین‌های موجود در توت‌فرنگی و خواص پری‌بیوتیکی یافتند که نشان‌دهنده رابطه دو طرفه بین آنتوسیانین‌های مفید و میکروبیوتای روده است.

 خواص توت فرنگی برای کبد چرب

انواع توت‌ها مثل توت فرنگی به دلیل این که غنی از آنتی اکسیدان هستند، برای سلامت کبد و بهبود کبد چرب بسیار مفیدند. آن‌ها همچنین کبد را ترمیم کرده و به دفع چربی از سلول‌های کبدی کمک می‌کنند.

مفید برای آرتروز

مطالعات نشان می‌دهد که فواید ضد التهابی توت فرنگی می‌تواند از سایر قسمت‌های بدن از جمله مفاصل محافظت کند. مصرف توت فرنگی در افراد مبتلا به آرتروز و زانو درد، می‌تواند به کاهش درد و تورم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. در یک مطالعه، بزرگسالانی که به مدت 24 هفته هر روز 50 گرم توت فرنگی خوردند، به طور کلی کاهش درد و التهاب را تجربه کردند.

کمک به درمان کم خونی

توت فرنگی به دلیل دارا بودن سطح بالای ویتامین C، امکان بالا بردن جذب آهن را در بدن بالا می‌برد. برای جلوگیری و درمان کم‌ خونی می‌توان از این میوه خوشمزه  استفاده کرد. تقریبا در 180 گرم توت فرنگی، 88 میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

توت فرنگی برای کم خونی
توت فرنگی برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

خواص توت فرنگی برای کودکان

توت فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین C و کلسیم و فسفر برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین رشد استخوان کودکان بسیار مفید است. توت فرنگی دارای فولات و اسید فولیک نیز هست که برای نوزادان و کودکان نوپا بسیار ضروری است.

خواص توت فرنگی برای زنان

توت فرنگی منبع خوبی از اسید فولیک است؛ به همین دلیل برای زنان باردار و پیشگیری از نقص در لوله عصبی جنین و زایمان زودرس مفید می‌باشد. همچنین توت فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آهن، پتاسیم و روی، PH رحم را بالا برده و شانس پسرزایی را افزایش می‌دهد.

خواص توت فرنگی برای آقایان

توت فرنگی برای آقایان نیز خواص بسیار زیادی دارد. برخی از این خواص عبارتند از:

  • افزایش گردش خون: توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به افزایش گردش خون در آقایان کمک می‌کند. این امر می‌تواند به سلامت جنسی و نعوظ بهتر منجر شود.
  • افزایش تعداد اسپرم: ویتامین C موجود در توت فرنگی به عنوان عاملی برای افزایش تعداد اسپرم در آقایان شناخته می‌شود.

به طور خلاصه، توت فرنگی می‌تواند به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان و ویتامین C، نقش موثری در سلامت جنسی آقایان ایفا کند.

توت فرنگی برای آقایان
توت فرنگی برای آقایان نیز خواص بسیار زیادی دارد.

عوارض مصرف توت فرنگی

مصرف زیاد توت فرنگی می‌تواند باعث درد شکم، اسهال و استفراغ شود. خوردن بیش از حد توت فرنگی همچنین یک وضعیت ناخوشایند به نام “زبان توت فرنگی” شود.

این یک وضعیت موقتی است که باعث قرمز شدن و تورم زبان می‌شود. در موارد شدید، زبان توت فرنگی می‌تواند تنفس را دشوار کند. اگر کودک شما هر یک از این علائم را بعد از خوردن توت فرنگی تجربه کرد، فورا به پزشک مراجعه کنید.

توت فرنگی برای چه کسانی مضر است؟

شاید توت فرنگی ظاهری دوست داشتنی و طعم و عطری دلچسبی داشته باشد اما باید به این نکات هم دقت کنید:

  • از آن‌جایی که نوزادان ممکن است به توت فرنگی حساسیت داشته باشند، بهتر است تا یک سالگی از دادن توت فرنگی به آن‌ها خودداری کنید.
  • همچنین برگ‌های توت فرنگی می‌تواند حاوی باقی مانده آفت‌کش باشد که برای سلامتی شما مضر است.
  • اگر عادت به خوردن غذاهای فیبردار ندارید، ممکن است با مصرف زیاد توت فرنگی، دچار سوزش سر دل، اسهال، رفلاکس یا نفخ شوید.
  • روند لخته شدن خون ممکن است با استفاده از توت فرنگی کندتر شود، به همین دلیل دو هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده باید از مصرف توت فرنگی خودداری شود.
  • علاوه بر این، توت فرنگی حاوی گواتروژن‌هایی است که با عملکرد غده تیروئید در افراد مبتلا به مشکلات تیروئید تداخل ایجاد می‌کند.

در کل مصرف توت فرنگی باید به یک یا دو وعده در روز محدود شود.

عوارض توت فرنگی
خوردن بیش از حد توت فرنگی همچنین یک وضعیت ناخوشایند به نام زبان توت فرنگی شود.

آنچه از مقاله خواص توت فرنگی آموختیم:

همان طور که شرح داده شد از خواص توت فرنگی برای سلامتی این است که سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و انواع پلی فنول‌هایی است که اثرات عمیقی بر سلامت قلب و تندرستی دارند. این میوه دوست داشتنی برای تنظیم سطح کلسترول، قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن، همچنین برای پوست، کبد، لاغری و بسیاری از بیماری‌ها مفید است. توت فرنگی برای نوزادانی که به آن حساسیت دارند مناسب نیست. همچنین افرادی که عادت به خوردن غذا‌های فیبردار ندارند، با مصرف زیاد توت فرنگی ممکن است دچار سوزش سر معده، نفخ و ناراحتی معده شوند. به هر حال پیشنهاد می‌کنیم با مصرف توت فرنگی از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول:

1- آیا توت فرنگی چاق کننده است؟

توت فرنگی به خودی خود چاق کننده نیست. در واقع، به دلیل کالری کم و فیبر بالا، می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن مفید باشد.

2- توت فرنگی چه ویتامین‌هایی دارد؟

توت فرنگی منبع غنی از ویتامین ها و مواد مغذی مختلف است. برخی از ویتامین‌های مهم موجود در توت فرنگی عبارتند از: ویتامین c، ویتامین K، و ویتامین های گروه B مثل  B1، B2، B3، B6 و B9 (فولات).

3- توت فرنگی سرد است یا گرم؟

توت فرنگی از نظر طب سنتی سرد و تر است. هر چه توت فرنگی رسیده‌تر باشد، سردی آن کمتر و رطوبتش بیشتر می‌شود. توت فرنگی نارس طبع سرد و خشک دارد.

4- آیا توت فرنگی باعث اسهال می‌شود؟

توت فرنگی میوه‌ای محبوب و خوشمزه است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، در برخی افراد، توت فرنگی می‌تواند باعث اسهال شود.

منبع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
افسانه اراکیان 1400/03/12

سپاس فراوان از توضیحات کامل شما