معرفی رژیم میگرن + غذاهای مضر برای میگرن چیست؟

رژیم میگرن یک برنامه غذایی محتاطانه برای پیشگیری و کاهش درد میگرن است که تا حد زیادی می‌تواند به کنترل این حساسیت بدن کمک کند. متخصصان بر این عقیده هستند که سردردهای میگرنی به دلیل فعالیت‌های غیرعادی مغزی رخ می‌دهند از جمله اتساع و انقباض رگ‌های خونی در مغز. میگرن می‌تواند باعث احساس حالت تهوع، […]

رژیم میگرن به شما کمک می‌کند از سردردهای میگرنی جلوگیری کنید.
4.6 از 5

زمان مطالعه 30 دقیقه

تعداد بازدید 29455

تاریخ انتشار

رژیم میگرن یک برنامه غذایی محتاطانه برای پیشگیری و کاهش درد میگرن است که تا حد زیادی می‌تواند به کنترل این حساسیت بدن کمک کند. متخصصان بر این عقیده هستند که سردردهای میگرنی به دلیل فعالیت‌های غیرعادی مغزی رخ می‌دهند از جمله اتساع و انقباض رگ‌های خونی در مغز.

میگرن می‌تواند باعث احساس حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا، سر درد شدید و اختلالات بصری شود که موجب از کار افتادن فرد است و کسی که این علائم را دارد می‌خواهد خیلی سریع التیام پیدا کند. اگر هرگز سردرد میگرنی را تجربه نکرده‌اید خودتان را خوش شانس بدانید اما برای آنهایی که تجربه‌اش را دارند، یافتن راهی برای کنترل درد و کاهش تعداد حملات یک اولویت به حساب می‌آید.

بهترین دفاع برای پیشگیری از سردردهای میگرن این است که بدانیم چه مواردی باعث تحریک‌مان می‌شوند و از آنها پرهیز کنیم مانند پرهیز غذایی میگرن زیرا برای بسیاری تحریک‌کننده‌های غذایی از اصلی‌ترین عوامل هستند. در این مقاله به معرفی غذاهای مضر برای میگرن و مواد غذایی کاهش دهنده سردرد می‌پردازیم.

میگرن چیست؟

میگرن می‌تواند باعث دردی ناتوان‌کننده شود و وقتی برای فرد پیش می‌آید او را از انجام بیشتر کارها باز می‌دارد. افراد بسیاری در دنیا مبتلا به میگرن هستند و به همین دلیل یک بیماری شایع به حساب می‌آید که باید به آن توجه کرد.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

متاسفانه هنوز علت اصلی وقوع میگرن و اینکه بهترین روش برای درمانش چیست مشخص نشده است.  افرادی که به میگرن مبتلا هستند ممکن است به دلایل متنوع تحریک شوند از جمله استرس، تغییر هورمونی، حساسیت به غذا، تغییر در خواب، شرایط جوی، داروها و غیره.

برای اینکه مشخص شود غذاها چگونه میگرن را تحریک می‌کنند به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند، محتویات برخی غذا می‌تواند آزاد شدن ایمونوگلوبولین‌ها در خون را تحریک کند، که آغاز حرکت دومینو گونه سردرد میگرنی است.

هنوز علت اصلی میگرن مشخص نیست اما برخی مواد غذایی در تشدید این نوع سردرد اثبات شده است.

هنوز علت اصلی میگرن مشخص نیست اما برخی مواد غذایی در تشدید این نوع سردرد اثبات شده است.

دیگر دلایل شامل بعضی غذاها می‌شود که باعث تحریک عدم تعادل برخی هورمون‌ها در مغز مانند  سروتونین و اپی نفرین می‌شوند و یا غذا می‌تواند تنها مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر غذایی باعث تحریک میگرن باشد، 12 تا 24 ساعت پس از خوردنش میگرن خود را نشان می‌دهد. با اینکه برای هر فرد غذاهای خاصی می‌تواند باعث تحریک شود، اما بیشتر غذاهایی که باعث تحریک میگرن می‌شودند عبارتند از: الکل، کافئین، افزودنی های مواد غذایی، مرکبات، و گوشت های فرآوری شده.

رژیم میگرن شامل مواد غذایی است که به جلوگیری از سردرد و حملات میگرنی و کاهش آن کمک می‌کند و شامل مواد غذایی چون ماهی قرل‌آلا، اسفناج، بادام و نوشیدن آب فراوان است.

دوره‌های میگرن با سردردهای معمولی متفاوت است. سردردهای میگرنی تمایل به ماندگاری طولانی‌تری دارند، دردناک‌تر هستند و اثرات فیزیکی بیشتری دارند و ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییر بینایی
  • حساسیت شدید به نور، بو و صدا
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی دست‌ها و پاها
  • مشکل در صحبت کردن واضح یا یافتن کلمات مناسب(آفازی گذرا)
  • ضعف عضلانی
حالت تهوع و ضعف عضلانی از عوارض میگرن و عدم پرهیز ار غذاهای مضر برای میگرن است.

حالت تهوع و ضعف عضلانی از عوارض میگرن و عدم پرهیز ار غذاهای مضر برای میگرن است.

اگر بدانید غذای مناسب میگرن چیست، تا حد زیادی می‌توانید این بیماری و اثراتش را کنترل کنید.

چه کسانی به میگرن مبتلا می‌شوند؟

میگرن بیشتر در افراد بین 18 تا 44 سال اتفاق می‌افتد و از هر 4 نفر، 3 نفر زن هستند که دچار سردرد میگرنی می‌شوند. همچنین افرادی که سابقه خانوادگی میگرن دارند بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

آیا بین رژیم غذایی و میگرن ارتباطی وجود دارد؟

تقریباً همه گاهی اوقات سردرد دارند. اما برای افراد مبتلا به میگرن، درد می‌تواند بسیار جدی تر باشد و با علائم دیگری نیز رخ دهد.

تخمین زده می شود که 1.1 میلیارد نفر حملات میگرنی را تجربه می کنند که آن را به دومین منبع اصلی ناتوانی در جهان تبدیل می‌کند. مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که غذا و رژیم غذایی ممکن است در مدیریت میگرن نقش داشته باشد. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از حملات میگرن یا کاهش دفعات آنها کمک کند.

برای اینکه متوجه شودی چه نوع مواد غذایی باعث میگرن می‌شوند، به مدت چند هفته برای خود یک دفترچه غذایی درست کنید و غذاهایی که حس می‌کنید قبل و بعد از میگرن مشکل‌ساز بوده‌اند را یادداشت کنید. با یادداشت‌برداری درست و با دقت می‌توانید الگویی را بدست بیاورید. این کار را در کنار یک آزمایش فیزیکی انجام دهید تا متوجه کمبود مواد مغذی ممکن شوید.( افرادی که از میگرن رنج می‌برند معمولا دچار کمبود منیزیم، ویتامین Bو ویتامین Dهستند. )

همچنین با یک متخصص درباره علائم و راه های التیام سردرد میگرنی مشورت کنید تا بتوانید به مرور دوباره کیفیت زندگی که از دست داده بودید را بدست بیاورید. راهنمای غذایی که در ادامه می‌آید به کار بیشتر کسانی که از میگرن رنج می برند می‌آید.

عوامل ایجاد میگرن چیست؟

پزشکان می‌دانند که برخی چیزها می‌توانند حملات میگرنی را تحریک کنند، اگرچه همه افراد به یکسان به محرک‌ها واکنش نشان نمی‌دهند. محرک‌های بالقوه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • برخی داروها یا استفاده بیش از حد از داروها، از جمله کنترل داروهای بارداری هورمونی، استروئیدها و مسکن‌ها
  • کیفیت پایین خواب یا اختلال خواب، مانند بی‌خوابی یا آپنه خواب
  • تغییرات آب و هوا

رژیم میگرن چیست؟

رژیم غذایی میگرن شامل مواد خوراکی‌ای است که برای کاهش دردهای میگرنی توصیه می‌شوند:

هالی بوت، خال مخالی، قزل آلا

سعی کنید بیشتر از ماهی‌ها استفاده کنید تا به اندازه کافی امگا 3 دریافت کنید. تحقیقات نشان داده برنامه های غذایی سرشار از امگا 3 و مقدار کمی امگا 6 باعث می شود میزان سردردهای میگرنی در افراد تا حدود زیادی کاهش پیدا کند.

یک یاز غذاهای مفید رد رژیم میگرن، ماهش قزل‌آلا و امگا 3 بالای آن است که سردرد را کاهش می‌دهد.

یک یاز غذاهای مفید رد رژیم میگرن، ماهش قزل‌آلا و امگا 3 بالای آن است که سردرد را کاهش می‌دهد.

کاشو، بادام و دانه کدو

کاشو، بادام و دانه کدو به دلیل مقدار بالای منیزیمی که دارند می توانند به کاهش تعداد حملات میگرنی کمک کنند. 28 گرم در روز کافی است.

 بلغور جو دو سر

کاهش قند خون می تواند از دلایل تحریک کننده میگرن باشد. برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید باید بیشتر به سمت غذاهایی بروید که دیر هضم می شوند مانند بلغور جو دو سر.

اسفناج در رژیم میگرن

بیشتر افراد اسفناج را به خاطر انرژی و آهنش مصرف می کنند اما کسانی که مشکلات میگرنی دارند آن را به خاطر فولیک اسید و ویتامین B بالایی که دارد می خورند. تحقیقات نشان داده افرادی که سطح دریافت این مواد مغذی را در خود بالا می برند کمتر دچار میگرن می شوند.

 آب

تامین آب بدن یکی از مهم ترین کارهایی است که باید برای بدن‌تان انجام دهید و خواهید دید که این کار به بهبود میگرن نیز کمک می کند. روزانه هشت لیوان آب توصیه می شود اما اگر نمی توانید این مقدار آب را بنوشید و فراموش می کنید، سعی کنید در طول روز غذاهایی میل کنید که میزان آب زیادی دارند مانند خیار، سیب و گلابی.

لیست غذاهای مفید برای میگرن عصبی متنوع‌تر است اما ما به مهمترین‌شان را اشاره کردیم. نکته دیگر اینکه ممکن است برخی از مواد غذایی برای برخی افراد موجب تشدید میگرن شود و برای برخی دیگر چنین اثری نداشته باشد؛ به همین دلیل باید غذای روزانه خود را چم کنید تا متوجه شوید چه چیزی دقیقا موجب سردرد شده است.

مهمترین نکته در رژیم میگرن، توصیه به مصرف آب فراوان است که در کاهش سردرد بسیار موثر است.

مهمترین نکته در رژیم میگرن، توصیه به مصرف آب فراوان است که در کاهش سردرد بسیار موثر است.

غذاهای مضر برای میگرن

پرهیز غذایی میگرن موجب کنترل دردها و حملات عصبی میگرن می‌شود و تا حد زیادی می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. در این بخش برایتان توضیح می‌دهیم چه غذاهایی برای سردرد میگرنی مضر است:

نوشیدنی‌های الکلی

تحقیقات متعددی تا به حال نشان داده تمام انواع نوشیدنی‌های الکلی تاثیر منفی روی میگرن دارد(البته این تنها یکی از مضرات چنین نوشیدنی‌هایی است و اگر بخواهیم لیست تاثیرات منفی آن روی بدن را بیاوریم خود به مقاله‌ای دیگر نیاز دارد). بنابراین این عاقلانه نیست که خود را در معرض چنین خطری قرار دهید.

گلوتن

آرد گندم موجود در بیشتر محصولات پخته شده سنتی حاوی پروتئین گلوتن است. اگر به گلوتن حساس هستید و یا از بیماری خود ایمنی سلیاک رنج می‌برید حتی مقدار اندکی گلوتن می‌تواند باعث واکنش التهابی شدید در بدن‌تان شود. در حالی که بیماری سلیاک را می‌توان با آزمایش‌های مخصوصی تشخیص داد اما راهی برای تشخیص عدم تحمل گلوتن وجود ندارد.

گلوتن موجود در برخی غذاها از جمله مواد غذایی مضر برای میگرن است.

گلوتن موجود در برخی غذاها از جمله مواد غذایی مضر برای میگرن است.

به مدت دو هفته تمام مواد غذایی حاوی گلوتن را از برنامه غذایی خود حذف کنید و علائم را نظارت کنید. این تنها روش قابل استناد برای تشخیص عدم تحمل گلوتن است. در کنار مشکلات روده، مشکلات عصبی مانند میگرن نیز در هر دو بیماری شایع است. اگر فکر می‌کنید گلوتن عامل میگرن‌تان است با پزشک خود درباره دنبال کردن یک برنامه بدون گلوتن صحبت کنید تا متوجه تاثیر آن روی سلامت کلی بدن‌تان شوید.

 گوشت‌های فرآوری شده

برای افزایش طول عمر و حفظ طعم گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و دیگر موارد مشابه، کارخانه‌های تولیدی به آنها نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم اضافه می‌کنند. وقتی غذایی مصرف می‌کنیم که حاوی نگهدارنده نیترات سدیم و نیتریت سدیم است، باعث افزایش اکسید نیتریک می‌شود که با افزایش بروز سردردهای میگرنی در ارتباط است.

علاوه بر این یک تحقیق بسیار جالب که به تازگی انجام گرفته نشان داده افرادی که مقدار زیادی از نوعی باکتری خاص در روده شان دارند برای تسهیل تجزیه نیترات بیشتر، در معرض حملات میگرنی قرار دارند.

یکی از غذاهای مضر برای میگرن، سوسیس و کالیاس و انواع گشوت‌های فرآوری شده است که مملو از مواد افزودنی هستند.

یکی از غذاهای مضر برای میگرن، سوسیس و کالیاس و انواع گشوت‌های فرآوری شده است که مملو از مواد افزودنی هستند.

مونو سدیم گلوتامات

مونو سدیم گلوتامات سابقه طلانی در ایجاد سردرد و میگرن دارد. مونو سدیم گلومات یک طعم‌دهنده غذایی است که به انواع محصولات از سس سالاد گرفته تا چیپس‌ها اضافه می‌شود. متاسفانه حجم استفاده از این ماده بسیار بالا است طوری که ممکن است متوجه نشوید چه غذاهایی آن را وارد بدن‌تان می‌کنند. اگر مقدار زیادی غذاهای فرآوری شده، فست فود و غذای رستوران‌ها را می خورید بیشتر از دیگران در معرض خطر مونو سدیم گلوتامات و سردردهای میگرنی قرار دارید.

شیرین کننده‌های مصنوعی

این مواد در نوشیدنی‌ها، محصولات پختنی، شیرینی‌ها، غذاهای فرآوری شده و خیلی موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، از موارد تحریک کننده سردردهای میگرنی هستند.

نارنگی و دیگر مرکبات

نارنگی و میگرن ارتباط مستقیمی با هم دارند. شاید برایتان عجیب باشد که در این لیست مرکبات را می‌بینید، اما اکتاپامین نوعی ماده شیمیایی است که در مرکبات یافت می‌شود و می‌تواند برای افرادی که حساس هستند ایجاد سردردهای میگرنی کند.

انواع مرکبات به دلیل داشتن اکتاپامین، از مواد غذایی مضر برای میگرن هستند و سردرد را تشدید می‌کنند.

انواع مرکبات به دلیل داشتن اکتاپامین، از مواد غذایی مضر برای میگرن هستند و سردرد را تشدید می‌کنند.

برخی پنیر‌ها

برخی پنیرها مانند پنیر آبی و چدار، از منابع تیرامین محسوب می‌شوند. با وجود اینکه اثبات علمی درباره تحریک کننده بودن این غذاها وجود ندارد، برخی بیماران با خوردن غذاهایی با این محتوا دچار سردرد میگرنی شده‌اند.

شکلات

با وجود اینکه شکلات کاکائویی تلخ می‌تواند برای سلامت مفید باشد، اما برای برخی افراد به عنوان تحریک کننده سردرد میگرنی محسوب می‌شود. شکلات منبع ماده‌ای با نام ترامین است و تیامین به عنوان یکی از موادی که ممکن است میگرن را تحریک کند شناخته می‌شود.

افزودنی‌های غذایی: مونو سدیم گلوتامات، رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی

مونو سدیم گلوتامات، به عنوان تقویت کننده عطر و طعم در رستوران‌ها و برخی غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود. مونو سدیم گلوتامات می‌تواند 15 درصد افراد مبتلا به میگرن را تحت تاثیر قرار دهد. مونو سدیم گلوتامات بیشتر در رستوران‌های چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به صورت مخفی در بیشتر غذاهای فرآوری شده نیز وجود دارد.

در پرهیز غذایی میگرن، میزان مصرف فست فود و غذاهای فرآوری شده محدود می‌شود.

در پرهیز غذایی میگرن، میزان مصرف فست فود و غذاهای فرآوری شده محدود می‌شود.

می‌توانید به دنبال نام مونو سدیم گلوتامات روی بسته‌بندی غذاها باشید، البته این ماده را با نام‌هایی نظیر مالتودکسترین و یا پروتئین‌های گیاهی هیدرولیز شده هم می‌تواند پیدا کرد.

رنگ‌های مصنوعی، شیرین کننده‌ها، و طعم دهنده‌های مصنوعی نیز می‌توانند باعث تحریک سردرد در افراد مبتلا به میگرن شوند. متاسفانه مواد افزودنی مصنوعی نام‌های بسیار زیادی دارند، پس تنها راهی که می‌توان از آنها پرهیز کرد این است که به دنبال غذاهای ارگانیک باشید و تا جایی که می‌توانید از غذهای فرآوری شده دور بمانید.

کافئین

رابطه کافئین با سردرد میگرنی تا حدی پیچیده است. هنگام سردرد دریافت کافئین می‌تواند مقداری از درد را کاهش دهد. در واقع، برخی از داروهای مسکن در خود مقداری کافئین دارند.

با این حال مصرف بیش از حد کافئین خود می‌تواند باعث بروز سردرد شود. سردرد به خاطر کافئین انواع مختلفی دارد، برخی افراد به دلیل اینکه به اندازه مورد نیازشان چای یا قهوه نخورده‌اند دچار سردرد می شوند. اگر با کاهش مصرف کافئین احساس سردرد کردید توصیه می‌شود آرام آرام سطح کافئین روزانه را پایین بیاورید تا خطر بروز سردرد به حداقل برسد.

کافئین تا حدی موجب کاهش درد می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن برای میگرن مضر است.

کافئین تا حدی موجب کاهش درد می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن برای میگرن مضر است.

اگر سطح کافئین مصرفی خود را به شدت پایین بیاورید ممکن است تا چند روز سردرد یا میگرن درگیرتان بکند.

بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند اگر کافئین را به عنوان یک تحریک‌کننده برای میگرن شناسایی کردید، مصرفش را قطع کنید. به خاطر داشته باشید، کافئین در چای و قهوه وجود دارد، اما می‌تواند در دیگر غذاها، نوشیدنی‌ها، داروها یا مکمل‌ها نیز باشد.

جا انداختن وعده‌ها و یا کم آب شدن بدن

جا انداختن وعده‌ها و یا روزه گرفتن هم می‌تواند برای بعضی افراد تحریک کننده باشد. برای پیشگیری از این حالت مطمئن شوید وعده‌های غذایی خود را مرتب میل می کنید. کم آب شدن بدن هم می‌تواند برای برخی مشکل‌ساز شود، پس نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز می‌تواند به پیشگیری از این مورد کمک کند.

مواد غذایی برای پیشگیری از حملات میگرن

خوردن و نوشیدن برخی چیزها ممکن است به پیشگیری از حملات میگرن کمک کند. برخی غذاها حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب هستند که ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کنند. در اینجا لیستی از آنچه می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید آمده است:

رژیم غذایی میگرن و غذاهای غنی از منیزیم

تحقیقات روی زنان عمدتا سفیدپوست نشان می‌دهد که منیزیم ممکن است باعث تسکین میگرن شود. غذاهای غنی از منیزیم عبارتند از: سبزیجات با برگ‌های تیره، آووکادو و ماهی تن.

اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم میگرن

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 عبارتند از ماهی مانند ماهی خال مخالی و سالمون، دانه‌ها و حبوبات.

هر چه مصرف غذاهای حاوی منیزیم و امگا 3 در رژیم غذایی میگرن بیشتر باشد، کنترل این بیماری راحت‌تر خواهد بود.

هر چه مصرف غذاهای حاوی منیزیم و امگا 3 در رژیم غذایی میگرن بیشتر باشد، کنترل این بیماری راحت‌تر خواهد بود.

غذاهای کتوژنیک

مواد غذایی رژیم کتوژنیک ممکن است برای همه مناسب نباشد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتو در مقایسه با یک رژیم غذایی استاندارد ممکن است به کاهش حملات میگرن کمک کند. این به معنای خوردن غذاهایی است که کربوهیدرات کم و چربی بالایی دارند، مانند غذاهای دریایی، سبزیجات غیر نشاسته‌ای و تخم مرغ.

اما مراقب باشید: برخی از غذاهای کتو، ممکن است باعث حملات میگرنی شوند. همیشه قبل از شروع رژیم کتو با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید، زیرا ممکن است موجب حملات میگرنی شود.

آب

حفظ سطح هیدراتاسیون خوب ممکن است به پیشگیری از میگرن و کاهش علائم کمک کند، زیرا کم آبی بدن می‌تواند محرک میگرن باشد. برخی از دمنوش‌ها نیز ممکن است فواید دیگری مانند کاهش علائم تهوع یا سردرد داشته باشند.

رژیم میگرن دکتر کرمانی

برنامه غذایی دکتر کرمانی دو ویژگی مهم برای افراد مبتلا به میگرن دارد:

  1. روزمنو بودن رژیم غذایی دکتر کرمانی که می‌توان با توجه به نیاز هر شخص، غذای مناسب را جایگزین غذای پیشنهادی هر روز دکتر کرمانی کرد.
  2. پشتیبانی کارشناسان در طول دوره رژیم غذایی

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

آنچه از مقاله رژیم میگرن آموختیم:

رژیم میگرن یک راه مطمئن برای در امان ماندن از حملات میگرن و پیشگیری و کنترل این مشکل است. متاسفانه بسیاری از سوالات در رابطه با میگرن همچنان برای مردم بی‌جواب مانده است. دلیل اصلی اینکه چرا به میگرن مبتلا می‌شویم متفاوت است. محرک‌های فراوانی برای میگرن وجود دارد از جمله برخی غذاها. به طور کلی غذاهای حاوی تیرامین مانند مرکبات، شکلات و برخی پنیرها، می‌توانند پتانسیل تحریک‌کننده بودن را داشته باشند. به همین دلیل باید با دقت به نوع تغذیه روزانه خود، از مصرف غذاهای مضر برای میگرن خودداری کنید.

اگر نتوانستید دلیل میگرن خود را متوجه شوید حتما به یک پزشک متخصص مشورت کنید. آنها ممکن است آزمایش‌هایی مانند سی تی اسکن یا پانل خون را برای تشخیص مناسب که کلید درمان است، پیشنهاد دهند. با این حال مهمترین عامل برای جلوگیری و کاهش سردرد، پرهیز غذایی میگرن است و پزشکان به این نکته مهم توصیه می‌کنند.

منابع:

4.6 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
یکی 1402/11/08

ممنون از مطالب خوبتون

کارشناس به اندام 1402/11/09

تشکر ازحسن نظرتون عزیزم

-حسین غلامی 1402/07/25

سلام من از هفت سالگی میگرن دارم الا31سالمه هنوز هم اثرش هست اول سر درد میگیرم بعد یک قسمته سرم میکوبه مثل ضربان میزنه چشم هام درد میکنه درد میریزه به مهر ه هایی گردنم وبعد مهره هایی کمر وبعد دیگه فلج میشم باید استراحت کنم کل بدنم درد میکنه. چندساله پیشگیری کردم تا الا که نگرفتم به خودم گرسنگی نمیدم فلفل نمیخورم جاهایی که سرصدا زیادی که تومخی باشه دورمیشم حس کنم که دارم مریض میشم یادارم سردرد میگیرم قرص ژلوفن میخورم

سعید- 1402/06/10

سلام آقای دکتر خیلی ممنون برای مطالب مفیدی که تهیه کردید.

کارشناس به اندام 1402/06/11

سلام وتشکرازتوجه شما عزیزم

-hoda 1402/05/28

من یک ساله که میگرن دارم هنوزم زیر نظر دکتر هستم ولی با اینکه قرص استفاده میکنم هنوز علائمش هست آقای دکتر گفتن ک میگرن عصبی داری میگرن عصبی اختلافش با میگرن عادی چیه چیکارکنم من تغریبن همیشه این سردرد خفیف همراهم هست حتی گردن درد گرفتم

کارشناس به اندام 1402/05/29

عزیزم استرس وعصبی شدن باید کنترل بشه وازبین بره تا دردها هم بهبود پیداکنه

ناشناس 1402/03/18

سلام من ۱۵ سال ام بعضی وقتا سردرد میشم. چشم های تاریک میشه حالت تهوع ام دارم و تا ۲۴ ساعت سرم درد میکنه و بعضی وقتا با خوردن غذاهای نمکی احساس گیچی میکنم آبا این میتونه میگرین باشه

کارشناس به اندام 1402/03/19

سلام بله عزیزم اما سردرد انواع مختلفی داره حتما با متخصص هم مشورت کنید

-....... 1401/12/08

سلام من از ۱۲ سالگی میگرن م شروع شده و تا الان که ۳۱ سالمه دارم عذاب میکشم هر نوع درمانی که هم تا حالا گفته شده بهم امتحان کردم فایده نداشت حتی اسپره ی میگرن کات که استفاده ‌کردنش به شدت اذیت کننده بود، اون دوست عزیزی که گفتن از پیاز استفاده کنیم با وجود میگیرن و حساسیت به بو واقعا بنظرم نمیشه استفاده کرد منکه وقتی سردرد دارم بوی پیاز از دور بهم میخوره بالا میارم

-هلما 1401/12/05

سلام همسرم یه سمت سرش طوری درد میگیره که چشمشو کاملا تار میکنه و بعد درد میریزه تو چشمش و بعد کل پیشانی ایشونو میگیره علائم میگرن هست؟

کارشناس به اندام 1401/12/06

سلام عزیمز سردرد علت های زیادی روداره باید با متخصص برای بررسی بیشتر ودقیقتر مشورت کنید

فاطمه 1401/11/07

سلام، من ۳۲ سالمه، ۱۸ ساله بودم که بینی خودمو عمل کردم، از اون به بعد دچار سردرد هایی شدم که با مسکن اروم نمیشد و مجبور شدم مراجعه کنم به متخصص و نتیجش شد سر درد های میگرنی به مورور زمان هم بدتر شد، در اثر سقط جنیینی که داشتم احساس میکنم بدترم شد موندم چیکار کنم خسته شدم کم اوردم دیگه گریم میگیره هیچی مهم تر از سلامتی نیس

کارشناس به اندام 1401/11/08

سلام عزیزم تاثیر داروهای بیهوشی میتونه باشه تحت نظر باشید با درمانگر ومشاوره هم مشورت کنید واقعا سلامتی خیلی خیلی ارزشمنده

فرفری شیطون 1401/09/08

من 10 ساله میگرن دارم و دارم زجر میکشم! هر درمانی رو هم فکر کنین امتحان کردم! الان که 35 سال سن دارم متوجه شدم که درمان میگرن در زمان حمله فقط اینه : انفیه مرغوب از عطاری تهیه کنید. با بینی استشمام کنید، شروع به عطسه زدن میکنید. حدود 20 عدد عطسه که بشه سردرد رفع میشه. چون مویرگ ها منبسط میشه و حمله میگرنی خنثی میشه. هر کسی جواب گرفت ما رو دعا کنه.

آزرا 1401/08/17

سلام من چند روز شده خیلی سرد درد دارم صبح ها هم که از خواب بیدار میشم چشم هام انقد درد میکنه ک دلم میخواد از کاسه درش بیارم ایا اینم میتونه نشون میگرن باشه؟!

کارشناس به اندام 1401/08/18

سلام وقت بخیر .بله عزیزم میتونه بهتره که یه متخصص مراجعه کنید

Namalom 1400/09/19

میگرن یکی از بیماری‌سخت جهان است که افراد زیادی در دنیا به آن مبتلا هستند اما برای‌درمان میگرن راه های‌زیادی وجود دارد مثلاً یکی از‌راه های‌ درمان میگرن خوردن نعناع داغ و سیب است ... البته پیاز نیز برای درمان میگرن مو ثر است ...روش‌استفاده " پیاز را چند تیکه کرده وروی سر و زیر‌چشمان فرد بگذارید با این عملکرد اشکی از چشمان فرد خارج می شود این اشک .،اشکی سمی است که سر درد فرد را کاهش می دهد

ناشناس 1400/08/19

بسیار عالی من میگرن دارم وازشمابابت اطلاعات خوبتون ک دراختیارم گذاشتید ممنونم

کارشناس به اندام 1400/09/11

سلام دوست عزیز ممنون از همراهی شما