تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟

از آنجا که تخم مرغ ها سرشار از مواد مغذی و منبع ارزانی از پروتئین هستند، یکی از غذاهای اصلی در بسیاری از خانه های سراسر دنیا به حساب می آیند. یک تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین، حدود 75 کالری، تمام آمینواسید های ضروری، صفر گرم کربوهیدرات، ویتامین D، ویتامین های B، سلنیوم و […]

تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟ تغذیه سالم رژیم لاغری
5 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 8054

تاریخ انتشار

تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟ تغذیه سالم رژیم لاغری

از آنجا که تخم مرغ ها سرشار از مواد مغذی و منبع ارزانی از پروتئین هستند، یکی از غذاهای اصلی در بسیاری از خانه های سراسر دنیا به حساب می آیند.

یک تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین، حدود 75 کالری، تمام آمینواسید های ضروری، صفر گرم کربوهیدرات، ویتامین D، ویتامین های B، سلنیوم و کولین است.

تخم مرغ ها از منابع نادر حاوی ویتامین D و سلنیوم هستند که پیدا کردن این دو ماده مغذی در برنامه غذایی می تواند چالش برانگیز و دشوار باشد.

با اینکه تخم مرغ ها مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی در خود دارند، اما به خاطر داشتن کلسترول بالا بدنام شده اند. خبر خوب اینکه تخم مرغ ها به خاطر کلسترول بالایی که دارند، دیگر یک غذای تابو نیستند.

تحقیقات اخیر نشان داده خوردن یک تخم مرغ در روز، نمی تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. در یک بررسی در سال 2017 نیز محققان اظهار کردند: خوردن تخم مرغ تا 12 عدد در طول هفته، خطر بیماری های قلبی و عروقی را در بیشتر مردم نمی تواند افزایش دهد. آنچه می تواند روی سطح مواد مغذی تخم مرغ تاثیر بگذارد، برنامه غذایی و سلامت مرغ است.

جالب است بدانید رنگ پوسته ی تخم مرغ ها نمی تواند روی ارزش مواد مغذی آن تاثیری بگذارد. بنابراین برخلاف آنچه بسیاری فکر می کنند تخم مرغ های قهوه ای رنگ، هیچ گونه برتری نسبت به تخم مرغ های سفید ندارند.

چرا رنگ تخم مرغ ها با یکدیگر متفاوت است؟

تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟ تغذیه سالم رژیم لاغری

بیشتر مواقع تخم مرغ هایی که می بینیم سفید رنگ هستند اما گاهی در فروشگاه ها شاهد تخم مرغ های قهوه ای رنگ نیز هستیم. تخم مرغ های قهوه ای معمولا از تخم مرغ های سفید گران تر هستند، اما چون فقط این تخم مرغ ها قیمت بالاتری دارند بدان معنا نیست که سالم تر نیز هستند. تخم مرغ های قهوه ای رنگ ممکن است به خاطر این گران تر باشند که مرغ حامل آنها، غذای بیشتری مصرف می کند.

تخم مرغ ها معمولا می توانند طیف های رنگ مختلفی داشته باشند، نه فقط سفید یا قهوه ای. چیزی که باعث تفاوت رنگ تخم مرغ ها می شود، نوع مرغ و به طور مشخص، رنگ نرمه گوش آن ها است. هر نوع تفاوتی در ضخامت پوسته تخم مرغ به رنگ آن مربوط نمی شود بلکه ضخامت پوسته تخم مرغ به سن مرغ مربوط می شود. بدون دخالت رنگ، مرغ های جوان تر معمولا تخم مرغ هایی با پوسته ضخیم تر می گذارند.

آیا تخم مرغ های قهوه ای سالم تر هستند؟

برخی افراد می گویند تخم مرغ های قهوه ای طعمی متفاوت نسبت به تخم مرغ های سفید دارند. شاید این مورد درست باشد اما دلیلش به خاطر تفاوت رنگ پوسته نیست. تخم مرغ های قهوه ای ضرورتا سالم تر نیستند و یا طعمشان بهتر نیست. دلیل اصلی تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ سفید و قهوه ای، آن چیزی است که مرغ خورده است.مرغ هایی که تخم مرغ قهوه ای رنگ می گذارند، معمولا متعلق به مرغداری های کوچک و یا حیاط خانه خود افراد هستند. دلیل اینکه چنین تخم مرغ هایی طعمشان متفاوت است رنگِ پوسته نیست، بلکه تفاوت در غذایی است که این مرغ ها می خورند.

مرغ چه چیزی می خورد؟

تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟ تغذیه سالم رژیم لاغری

آنچه مرغ می خورد می تواند روی طعم و میزان مواد مغذی موجود در تخم مرغ تاثیر داشته باشد. میزان اسید چرب امگا 3 در تخم مرغ ها، مستقیما با غذایی که مرغ
می خورد در ارتباط است.

یک تحقیق در سال 2003 نشان داد وقتی مرغ های سفید و قهوه ای برنامه غذایی را که شامل 10 درصد بذر کتان است می خورند، میزان امگا 3 موجود در تخم مرغ ها نسبت به مرغ هایی که بذر کتان نمی خورند به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

بیشتر تخم مرغ هایی که در فروشگاه ها به فروش می رسند از مرغداری های بزرگ هستند که غذای مرغ ها در آنجا اغلب ذرت و دیگر غلات است. مرغ های خارج از این محدوده مسلما می توانند برنامه غذایی متفاوت تری داشته باشند.
با اینکه مردم فکر می کنند تخم مرغ هایی که خارج از محدوده مرغداری ها تولید می شود سالم تر هستند اما همیشه چنین نیست. اگر این مرغ ها در خارج از محدوده مرغداری، در معرض مواد سمی قرار بگیرند ممکن است این مواد از مرغ به تخم مرغ انتقال پیدا کند.
بر اساس تحقیقات سال 2010، تخم مرغ هایی که خارج از محدوده مرغداری ها پرورش می یابند در مقایسه با دیگر مرغ ها بیشتر در خطر بیماری قرار دارند.

ارگانیک، خارج از محدوده و یا وابسته به مرغداری؟

تخم مرغ قهوه ای یا سفید؟ کدام بهتر است؟ تغذیه سالم رژیم لاغری

در حال حاضر گزینه های انتخاب تخم مرغ بسیار زیاد است. می توانید تخم مرغ سفید، قهوه ای، پرورش یافته در مزرعه، ارگانیک و … بخرید.

چگونه متوجه شویم کدام نوع بهتر است؟ انتخاب تخم مرغ فاکتورهای فراوانی دارد، از سلامت مرغ گرفته تا مواد مغذی تخم مرغ.

نظرات و تحقیقات زیادی درباره بدی ها و خوبی های انواع نگهداری از مرغ و تولید تخم مرغ وجود دارد. برخی تحقیقات می گویند تفاوت چندانی بین چگونگی رشد مرغ ها و میزان مواد مغذی تخم مرغ ها وجود ندارد.

تحقیقات سال 2014 که در واشنگتن پست منتشر شد، ادعا می کرد تفاوت چندانی بین تخم مرغ های معمولی و ارگانیک وجود ندارد. به مرغ های تخم گذار معمولا به صورت مرتب آنتی بیوتیک داده نمی شود و آزمایش های انجام شده، کاهشی در سطح دارو و آنتی بیوتیک نشان نمی دهد.

نویسنده: هولی کلامر

منابع:

Long-term effects of feeding flaxseed on performance and egg fatty acid composition of brown and white hens – https://academic.oup.com/ps/article/82/3/388/1520831/Long-term-effects-of-feeding-flaxseed-on

Organic Eggs: More Expensive, but No Healthier – http://content.time.com/time/health/article/0,8599,2002334,00.html

Polychlorinated Biphenyls (PCBs) and Your Health – https://www.dhs.wisconsin.gov/environmental/pcb-fish.htm

How many eggs a week is considered healthy? – https://www.caloriesecrets.net/how-many-eggs-a-week-is-considered-healthy/

What’s the Difference Between White and Brown Eggs? – http://www.thekitchn.com/whats-the-difference-between-white-and-brown-eggs-word-of-mouth-113678

Eggs and type 2 diabetes: Current evidence suggests no cause for concern in the short-term – http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/nbu.12246/full

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
ایلیا وهاب 1400/03/22

سلام مطالب خوبی بود