سبزیجات تا چه مدت خوب می مانند؟

بعد از خرید کلی سبزیجات رنگارنگ برای پایه ریزی یک برنامه غذایی سالم یک سوال شاید ذهن را درگیر کند: تا کی این سبزی ها خوب می مانند؟ با توجه به تنوع سبزیجات هر کدام تاریخ انقضا خاص خود را دارد. انتخاب سبزیجات برای خرید و زمان بندی استفاده از آنها به نوعی چالشی است […]

5 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 22222

تاریخ انتشار

سبزیجات تا چه مدت خوب می مانند؟ - 4 - - عادات غذایی
بعد از خرید کلی سبزیجات رنگارنگ برای پایه ریزی یک برنامه غذایی سالم یک سوال شاید ذهن را درگیر کند: تا کی این سبزی ها خوب می مانند؟ با توجه به تنوع سبزیجات هر کدام تاریخ انقضا خاص خود را دارد.
انتخاب سبزیجات برای خرید و زمان بندی استفاده از آنها به نوعی چالشی است که باید با هوشمندی از پس آن بر بیایید. شاید یک روز به سراغ یخچال بروید تا سالاد کلم مورد علاقه ی خود را آماده کنید، ولی متوجه می شوید کلم پیچ کمی پژمرده و لزج شده، و به کل برنامه ای که داشتید خراب می شود. به همین دلیل مهم است که بدانیم عمر مفید سبزیجات چقدر است، مخصوصا زمانی که لیست خرید را آماده میکنیم.
اینجا نکات مفیدی را در مورد برخی سبزیجات که استفاده از آنها بیشتر رایج است در اختیار شما قرار می دهیم.
سیب زمینی:

بیشتر سیب زمینی ها می توانند تا پنج هفته دوام بیاورند، اما برخی نیز تا سه هفته بیشتر دوام ندارند. تغییر رنگ و رشد پوست از نشانه های این است که سیب زمینی در حال خراب شدن است. میتوانید جوانه های جدید را قطع کنید، اما باعث تغییر چیزی نمی شود. سیب زمینی ها را خشک نگه دارید وگرنه کپک می زنند، پس وقتی می خواهید آنها را کنار بگذارید لازم نیست بشوریدشان. نکته ی مفید: سیب زمینی ها را در جای خشک، خنک و تاریک نگه دارید.

هویج:

هویج های تازه، بستگی دارد بچه هویج باشند یا هویج کامل، اما می توانند تا حدود پنج هفته دوام بیاورند. هویج های کامل هنوز پوست خود را دارند پس بیشتر دوام می آورند. اگر خمیری یا پلاسیده شدند بهتر است استفاده نشوند و دور ریخته شوند. نکته ی مفید: در همان کیسه ای که می خرید نگهشان دارید.

ذرت:

ذرت تازه می تواند تا یک هفته دوام بیاورد. اگر ذرت حالت خمیری و تیره به خود بگیرد یعنی در حال خراب شدن است. ذرت را در قفسه ها نگه ندارید وگرنه طعمش را از دست می دهد. نکته ی مفید: پوسته ی ذرت را جدا نکنید و در فضایی سرد و خشک نگهداری کنید.

بروکلی:

بروکلی اگر درست نگهداری شود می تواند تا دو هفته دوام بیاورد. وقتی بوی آن تیز تر شد بدانید که در حال خراب شدن است و شروع به پژمرده شدن می کند رنگ بروکلی نیز روشن و رو به زردی می رود. نکته ی مفید: بروکلی را در یک کیسه پلاستیکی در بسته نگه دارید.

بروکلی

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی تازه را اگر بیرون از یخچال و در فضای آشپزخانه نگهداری کنید یک هفته و اگر داخل یخچال نگهداری کند تا دو هفته دوام می آورد. اگر از گوجه ها مایع نشت کرد یا حالتی نرم به خود گرفتند دور بیاندازیدشان. نکته مفید: برای حفظ بهترین طعم در دمای اتاق نگهداری شود.

کاهو:

کاهوی تازه می تواند هفت تا ده روز دوام بیاورد. اگر کاهو شروع به تغییر رنگ کرد یا پژمرده شد و بوی بد گرفت بندازیدش سطل آشغال چون خراب شده است. اگر کاهو را قبل از ذخیره کردن بشویید و خشک کنید ترد تر می شود. نکته ی مفید: داخل کیسه ی پلاستیکی نگهداری کنید.

پیاز:

پیاز اگر بیرون از یخچال نگهداری شود تا شش هفته دوام میاورد اما اگر داخل یخچال نگهداری شود تا چندین ماه می ماند. اگر پیاز را خرد کردید آن را داخل یخچال نگهداری کنید تا یک هفته دوام بیاورد. مواظب نقاطی که تغییر رنگ داده یا نرم شده است باشید چون ممکن است این نقاط کپک زده باشد و لازم است قبل از استفاده آنها را ببرید و دور بیاندازید. نکته مفید: پیاز ها را در مکانی خشک، خنک و باز نگه داری کنید.

سیر:

سیر کامل و تازه تا شش ماه دوام می آورد اما حبه های سیر تنها یک تا دو هفته دوام می آورند. اگر سیر را خرد شده و داخل بطری خریداری می کنید باید آن را داخل یخچال نگه داشت با این کار سیر دو تا سه ماه دوام می آورد. نقاط قهوه ای یا تغییر رنگ به زرد تیره نشانه ی این است که سیر در حال خراب شدن است. نکته مفید: در مکانی تاریک و سرد نگهداری شود.

لوبیا سبز:

لوبیا سبز تازه را اگر داخل یخچال نگهداری کنید تا 10 روز دوام می آورد، اما اگر می خواهید آنها را منجمد کنید ابتدا بپزیدشان.بوی ترشیدگی یا ترشح مایع سفید از لوبیا سبز نشانه ی خراب شدن آن است. نکته مفید: داخل یک کیسه پلاستیکی نگهداری شود.

خیار:

خیار تازه و کامل حدود یک هفته دوام می آورد. اگر خیار را قطعه قطعه کردید با نگهداری در یخچال می تواند تا چند روز دوام بیاورد. نقاط نرم و پوست چروکیده نشانه ی خراب شدن خیار است پس با دیدن این نشانه ها خیار را دور بیاندازید. نکته مفید: اگر می خواهید خیار یک هفته یا بیشتر دوام بیاورد خیار تازه بخرید و آن را داخل کیسه اش در یخچال نگهداری کنید.

اسفناج:

اسفناج تازه می تواند تا پنج روز دوام بیاورد. اگر در یک ظرف در بسته نگهداری شود میتواند تا یک هفته نیز دوام بیاورد. اگر رنگ اسفناج رو به تیرگی رفت و نرم شد یعنی در حال خراب شدن است و دیگر نباید خورده شود. قبل از ذخیره کردن حتما خشکشان کنید. نکته مفید: بهتر است اسفناج را در کیسه پلاستیکی یا یک ظرف دربسته و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

اسفناج:

سیب زمینی شیرین:

اگر سیب زمینی شیرین را در قفسه نگه دارید حدود سه تا پنج هفته دوام می آورد و اگر در یخچال نگهداری شود حدود سه ماه دوام خواهد آورد. از دست دادن رنگ و نرم شدن به شما می گوید که باید آنها را دور بیاندازید. نکته مفید: برای دوام بیشتر در جایی خشک و خنک نگهداری کنید.

فلفل دلمه ای:

فلفل دلمه ای تازه اگر داخل یخچال نگهداری شود تا سه هفته دوام می آورد، اما فلفل دلمه ای قرمز تنها دو هفته دوام می آورد. اگر برش داده شود فلفل تنها چند روز دوام خواهد آورد. قبل از استفاده مطمئن شوید که هنوز سفت هستند فلفل دلمه ای نرم خراب شده است. نکته مفید: در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.

کرفس:

کرفس تازه و کامل می تواند چند هفته دوام بیاورد. اما کرفس های بسته بندی شده تنها سه روز یا مقداری بیشتر دوام می آورند. نرم شدن و از دست دادن رنگ نشانه این است که نباید از آن استفاده کنید. نکته مفید: در کیسه پلاستیکی نگهداری شود.

گل کلم:

گل کلم تازه دو تا سه هفته در یخچال دوام می آورد. اگر لکه های قهوه ای زد یا چروکیده شد بهتر از دور بیاندازیدش. گاهی نیز اگر زود متوجه نقاط قهوه ای رنگ شوید با بریدن آنها می توانید از باقی مانده ی گل کلم استفاده کنید. نکته مفید: در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. دانستن تاریخ انقضا سبزیجاتی که از فروشگاه ها خریداری می کنید کمک می کند بدون اینکه مجبور شوید آنها را دور بریزید تا آخر استفاده کنید.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*