شیر کامل در برابر شیر کم چرب ، کدامیک برایتان بهتر است؟

تمام شیر هایی که از فروشگاه ها می خرید از شیر کامل گرفته تا شیر کم چرب مقدار یکسانی ویتامین D، کلسیم و پروتئین برای بدن محیا می کنند. تفاوت اصلی میان شیرها مقدار چربی موجود در آنها است. شیر کامل در هر فنجان حاوی 8 گرم چربی است به همراه 5 گرم چربی اشباع. […]

شیر کامل در برابر شیر کم چرب ، کدامیک برایتان بهتر است؟ رژیم لاغری
1.6 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 12972

تاریخ انتشار

تمام شیر هایی که از فروشگاه ها می خرید از شیر کامل گرفته تا شیر کم چرب مقدار یکسانی ویتامین D، کلسیم و پروتئین برای بدن محیا می کنند. تفاوت اصلی میان شیرها مقدار چربی موجود در آنها است. شیر کامل در هر فنجان حاوی 8 گرم چربی است به همراه 5 گرم چربی اشباع. شیرهای کم چرب معمولا در هر فنجان کمتر از یک گرم چربی دارند.

شیر کامل در برابر شیر کم چرب

در سال های گذشته بیان شده بود که شیر کم چرب یا بدون چربی را باید به شیر های پرچرب ترجیح داد. فکرِ پشتِ این توصیه آن بود که گزینه های بدون چربی یا کم چرب کالری کمتری دارند و در مقایسه با شیرهای پرچرب برای قلب مفید هستند. با این وجود تحقیقات جدید این نظریه را زیر سوال برده است.

نتایج برخی از تحقیقات جدید نشان داده است که وقتی افراد محصولات پرچرب مانند شیر کامل استفاده می کنند خطری مربوط به افزایش اضافه وزن برایشان پیش نمی آید. تحقیقات دیگری نیز بیان داشتند که خوردن لبنیات پرچرب به جای کم چرب حتی خطر اضافه وزن و ابتلا به دیابت را نیز کاهش می دهد.

بنابراین با در ذهن داشتن نتایج این تحقیقات از متخصصان، این سوال پرسیده می شود که آیا هنوز طرفدار لبنیات کم چرب هستند یا خیر؟ در واقع برای اثبات این موضوع همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تمام انواع لبنیات را می توان در یک برنامه غذایی سالم گنجاند. در حالی که از لبنیات پر چرب نترسید اما متخصصان همچنان تاکید دارند که در بالا بردن چربی محصولات لبنی که استفاده می کنید احتیاط نمایید و ناگهانی مقدارش را افزایش ندهید.

 

خطر دیابت

بین مصرف لبنیات و خطر ابتلا به دیابت رابطه ای وجود دارد. با این حال محققان همچنان در حال شفاف سازی رابطه بین این دو هستند. برای مثال یک تحقیق در سال 2013 به بررسی نتایج 14 تحقیق درباره افزایش مصرف لبنیات و تاثیر آن روی پیشگیری از دیابت نوع 2 پرداخت. مقاله ای که سال 2014 در Metabolism Clinical and Experimental منتشر شد اظهار می کرد، ممکن است چندین دلیل برای تاثیر لبنیات روی پیشگیری از خطر دیابت نوع 2 وجود داشته باشد.

لوسین و یا دیگر مشتقات لبنیات می توانند روی عملکرد میتوکندری تاثیر بگذارند. روی باکتری های روده تاثیر بگذارند و یا برخی از عوامل التهابی را کاهش دهند. تفاوت بین شیر کم چرب و پرچرب و خطر دیابت نوع 2 همچنان تحت بررسی قرار دارد.

نتایج تحقیقی در سال 2016 روی بیش از 3.000 فرد بالغ بالای 15 سال نشان داد آنهایی که 3 نوع از محصولات جانبی شیر کامل در خونشان بالا است نسبت به کسانی که مقدار این سه نوع در خونشان پایین است کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. این یعنی محصولات پر چرب تاثیر بیشتری روی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. اگر خوردن غذاهای کم چرب ( مانند شیر کم چرب ) دریافت غذاهای قندی را افزایش دهند، این تاثیری منفی روی دیابت نوع 2 یا افزایش وزن دارد.

شیر پرچرب، شیر کم چرب و افزایش وزن

لاغری با شیر پرچرب

شیر پرچرب مقدار بیشتری کالری و چربی دارد. به نظر می رسد انتخاب شیر کم چرب به کاهش وزن کمک می کند. با این حال شاید چنین نباشد. اطلاعات بدست آمده از بیش از 18.000 فرد بالغ نشان داده است که کسانی که بیشترین محصولات پرچرب را استفاده کرده اند در واقع کمتر در خطر افزایش وزن و چاقی هستند.

اضافه وزن داشتن یا چاقی خطر ابتلا به سندروم متابولیک را افزایش می دهد. عوامل خطرناک سندروم متابولیک عبارتند از:

  • قند خون بالا
  • فشار خون بالا
  • دور کمر بیشتر
  • چربی خون بالا
  • کلسترول بالای خون

یک تحقیق در سال 2016 به بررسی ارتباط بین مصرف لبنیات، نوع لبنیات مصرفی و خطر سندروم متابولیک پرداخت. محققان پی به رابطه ای معکوس بین مصرف لبنیات پرچرب و خطر سندروم متابولیک بردند. این رابطه در لبنیات کم چرب دیده نشده است. محققان از این تحقیق به نتیجه رسیدند که توصیه برای استفاده نکردن از لبنیات پر چرب اشتباه است.

دلیل اینکه چرا لبنیات پرچرب از افزایش وزن جلوگیری می کنند همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. یکی از دلایلی که چرا لبنیات پرچرب چنین تاثیری دارند آن است که غذاهای پرچرب مانند آجیل ها باعث می شوند احساس سیری طولانی مدت تری داشته باشید و نیازی به خوردن غذای زیاد پیدا نکنید. وقتی غذاهای بدون چربی می خورید میل به خوردن غذاهایی که قند بالا دارد بیشتر می شود.

فقط به مواد مغذی و میزان کالری دقت نکنید بلکه چربی نیز اهمیت دارد. پایین آوردن میزان مصرف چربی های اشباع شاید به دلیل برخی مسائل پزشکی کمک کننده باشد. اما اگر آن را جایگزین مقدار زیادی کربوهیدرات های تصفیه شده بکنید به سلامتتان کمکی نمی کند.

 

مزایای لبنیات ارگانیک برای سلامت

لبنیات ارگانیک برای سلامت

در کنار محتوای چربی و کالری برای شیر، یکی دیگر از مواردی که برای مزایای سلامت شیر در نظر گرفته می شود ارگانیک بودن یا نبودن است. برخی تحقیقات نشان می دهند که لبنیات ارگانیک، مقدار بیشتری چربی های امگا 3 مفید برای قلب، آهن و ویتامین E دارند.

 

شیر کم چرب بخوریم یا پر چرب؟

بر اساس تحقیقات اخیر میزان حمایت از خوردن شیر کم چرب به جای پرچرب کاهش پیدا کرده است. همانطور که گفته شد تحقیقات نشان داده است که خوردن شیر پرچرب به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و افزایش وزن نیز کمک می کند. خوردن لبنیات پرچرب به جای کم چرب یا بدون چربی سیگنال های سیری قوی تری به مغز ارسال می کند تا سریعتر و طولانی تر احساس سیری کنید.با این حال محققان همچنان در حال بررسی شیرهای کم چرب و پر چرب و تاثیرشان روی بدن هستند.

اگر پزشکتان به شما گفته از لبنیات کم چرب استفاده کنید همچنان به توصیه او پایبند باشید.اگر لبنیات کم چرب را به پرچرب ترجیح می دهید مشکلی ندارد. فقط به خاطر بسپارید اگر به خاطر نبود چربی، کربوهیدرات های زیادی اضافه کردید ممکن است توفیقی برای سلامتی تان نداشته باشد. باید به غذا و برنامه غذایی به صورت یک کل نگاه کنید نه اینکه فقط روی یک چیز مانند چربی اشباع تمرکز کنید. لبنیات کم چرب و پر چرب هر دو می توانند داخل یک برنامه غذایی متعادل قرار بگیرند.

1.6 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
داوود 1402/09/29

از اینکه نتایج تحقیقات رو ارائه کردید سپاسگزارم. در واقع به دلیل پرسشی که پسر هفت ساله ام موقع خرید شیر، از من پرسیده بود و نتوانسته بودم پاسخ دقیقی به او بدهم کنجکاو شدم تا در این مورد بیشتر بدانم. باز هم متشکرم

کارشناس به اندام 1402/09/30

ممنون ازتوجهتون عزیزم

-اریو برزن 1402/01/17

عالی بود، سپاس

کارشناس به اندام 1402/01/18

تشکر ازهمراهیتون عزیزم