غذاهایی برای افزایش اشتها

اشتها میل طبیعی ما به غذا است. تفاوت اساسی بین گرسنگی و اشتها این است که اشتها نیاز به غذا خوردن برای حفظ تعادل انرژی است. در قالب پزشکی، آناروکسیا از دست دادن اشتها است. از دست دادن اشتها می تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند درد، اضطراب، کاهش فعالیت فیزیکی، افسردگی، خستگی یا بر اثر برخی داروها […]

غذاهایی برای افزایش اشتها - 10 - افزایش اشتها - رژیم چاقی
4.5 از 5

زمان مطالعه 22 دقیقه

تعداد بازدید 77829

تاریخ انتشار

غذاهایی برای افزایش اشتها - 12 - افزایش اشتها - رژیم چاقی

اشتها میل طبیعی ما به غذا است. تفاوت اساسی بین گرسنگی و اشتها این است که اشتها نیاز به غذا خوردن برای حفظ تعادل انرژی است. در قالب پزشکی، آناروکسیا از دست دادن اشتها است. از دست دادن اشتها می تواند دلایل متعددی داشته باشد مانند درد، اضطراب، کاهش فعالیت فیزیکی، افسردگی، خستگی یا بر اثر برخی داروها یا بیماری ها.

فیزیولوژی اشتها

مغز با روند سوخت و ساز بدن در ترکیب است، اشتها را کنترل می کند. سیستم عصبی مرکزی از عصب های واگ و سیگنال های هورمونی مانند گرلین از معده، انسولین از پانکراس و لپتین از سلول های چربی پیام دریافت می کند. انسولین و لپتین محرک آزاد شدن افزایش دهنده اشتها هستند که به آن POMC-CART می گویند. از سوی دیگر، عصب های واگ تحریک کننده های اشتها از طرف گرلین را افزایش می دهند. سطوح بالای انسولین خون نیز باعث تحریک ذخیره سازی چربی می شود.

نکاتی برای افزایش اشتها

از آنجا که مغز اشتها را مشخص می کند، پرهیز از غذاهای خاصی می تواند به بهبود تحریک در سیستم عصبی مرکزی کمک کند. غذاهایی مانند لیمو، هویج، آب پرتقال و گوجه فرنگی که دارای محتوا اسیدی بالا هستند می توانند منجر به کاهش سرعت هضم شوند و به سادگی غذا را در معده نگه دارند. علاوه بر این، مقدار زیادی پروتئین نیز می تواند باعث آزاد شدن هورمون هایی شود که هضم را کند می کنند. غذاهای دارای سدیم و فیبر بالا نیز می توانند باعث کاهش سرعت هضم شوند.

1- داروهای خانگی

درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می تواند اشتها را افزایش دهد و در برنامه اضافه کردن وزن کمک کند. این درمان های خانگی حتی می تواند به افرادی که نمی خواهند مقدار زیادی غذا بخورند نیز کمک کند.

ترکیب موز با یک لیوان شیر می تواند اشتهای شما را تحریک کند. بعلاوه، می توانید اشتهای خود را با مصرف شیر بادام، مخلوطی از زنجبیل تازه، آب لیمو و نمک نیز افزایش دهید. اسموتی میوه و میلک شیک که با موادی با تراکم کالری بالا درست شده باشد نیز کمک می کند. سعی کنید به صورت مرتب میان وعده هایی نظیر بادام زمینی، میوه های خشک، سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید تا به تحریک اشتهای خود کمک کرده باشید.

2- دیگر غذاها

میوه هایی که طعم های بسیار قوی دارند نیز به تحریک اشتها کمک می کنند. این غذاها شامل انگور بی دانه قرمز، زردآلو و هلو می شود. همچنین انجیر و خرما، هل، دارچین و رازیانه به افزایش اشتهای شما کمک می کنند.

3- به سراغ مغذی ها بروید

باید مواظب باشید خودتان را تنها با کالری خالی مانند چیپس و نوشابه پر نکنید. سن که بالا می رود کالری کمتری احتیاج دارید اما باید مواد مغذی بیشتری جذب کنید. یعنی هر چه غذا کمتر شود باید غذایی دارای مواد مغذی بیشتر خورد. این کار به معنی خوردن میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و کم کردن چربی و قندها از برنامه غذایی است.

بسیاری از مردم به غذاهای فرآوری شده و فست فودها متوسل می شوند چون نیازی به آماده سازی ندارند. خوردن این غذاها آسان است اما مواد مغذی خاصی ندارند. سعی کنید غذاهای خانگی استفاده کنید چون مواد تازه تر و طبیعی در آن استفاده می شود. اگر وقتتان کم است غذاهایی بپزید که امکان فریز شدن و دوباره استفاده کردن را داشته باشند.

اینکه چه مقدار در روز غذا باید استفاده کنید به سطح فعالیت و زن یا مرد بودن شما مربوط است. زنان بالای 50 سال روزانه بین 1600 تا 2200 کالری و مردان 2000 تا 2800 کالری نیاز دارند. خانها و آقایانی که غیر فعال هستند باید میزان کالری کمتری برای خود در نظر بگیرند در حالی که اگر شخصی فعالیت بالایی داشته باشد باید از این حد بالاتر کالری بگیرد.

4- وعده های کوچک اما به دفعات زیاد استفاده کنید

برای بسیاری از افراد خوردن چند وعده کوچک راحت تر از خوردن سه وعده بزرگ است. تهیه وعده های کوچک راحت تر نیز هست. سراغ مواد غذایی بروید که واقعا دوست دارید و آن غذا را با مواد مغذی تقویت کنید سپس به چند وعده تقسیم کنید و در طول روز استفاده کنید.

برای مثال اگر نان تست دوست دارید روی آن کره بادام زمینی بمالید تا پروتئین جذب کنید و یا اگر تن ماهی دوست دارید آن را با گوجه فرنگی بخورید تا ویتامین دریافت کنید. کمتر پیش می آید فرد کم اشتها یک ظرف پر از غذا را بخورد برای همین مهم است غذا را به وعده های کوچک تقسیم کنند.

5- غذا را جذاب کنید

اگر به دلیل اینکه غذا جذاب نیست احساس گرسنگی نمی کنید، باید به فکر راهی برای جذاب کردن آن باشید. پس تا جایی که می توانید بشقاب خود را جذاب و رنگارنگ کنید. مثلا ترکیب چند میوه با هم را امتحان کنید یا در ماکارونی خود از بروکلی و فلفل دلمه ای با رنگهای مختلف استفاده نمایید تا جذابتر شود. با این کارهای ساده می توانید اشتهای خود را بالا برده و همچنین مواد مغذی بیشتری را جذب بدن خود کنید.

اضافه کردن غذای جدید به برنامه غذایی بسیار کمک کننده است. سعی کنید دستور غذایی های جدید را وارد برنامه خود کنید معمولا غذاهای جدید جذاب هستند. اگر برای پدر و مادر خود غذا درست می کنید سعی کنید غذا کمی شیرین باشد چون اکثر افراد در چنین سنی این طعم را دوست دارند.

بوی غذا نیز نقشی اساسی در برانگیختن اشتها دارد. گرم کردن یک غذا باعث می شود بوی آن غذا به بینی برسد و احساس گرسنگی کنید. البته برای بعضی افراد غذای سرد جذاب تر است. این مورد کاملا به سلیقه مربوط می شود. با بالا رفتن سن ممکن است برخی بوها و مزه ها دیگر کسل کننده شود. برای اینکه غذا طعم و بویی قوی تر داشته باشد از سبزیجات معطر و ادویه ها استفاده کنید. چاشنی هایی مانند سرکه، آبلیمو و خردل نیز کمک کننده است. نمک اضافه نکنید چون بیشتر افراد در برنامه غذایی روزانه خود سدیم دارند.

6- ساده اش کنید

خوردن وعده غذایی را تا جایی که ممکن است برای خود ساده کنید. یک وعده غذایی نیازی به به هم ریختگی آشپزخانه ندارد، کافیست یخچال خود را با غذاهایی که دوست دارید پر کنید با این کار همیشه چیزی برای خوردن پیدا می کنید. غذای اضافی درست کنید تا بتوانید در دیگر وعده ها نیز آن را بخورید و یا حتی یک کار بامزه انجام دهید. غذای اضافی خود را با دوست خود جابه جا کنید و جای آن غذایی دیگر بگیرید با این کار هر دو غذایی جدید نصیبتان می شود.

7- خود را با مایعات پر نکنید

قبل از اینکه غذا خوردن را تمام کنید میتوانید به راحتی خود را با آب، آب میوه، چای یا قهوه پر کنید. اگر دلیل کم خوردنتان این است باید خوردن مایعات را برای بعد از تمام کردن وعده ی غذایی بگذارید. ابتدا غذا را تمام کنید سپس از نوشیدنی خود لذت ببرید. اگر میخواهید مطمئن شوید که همه مواد مغذی غذایی که خوردید جذب بدن تان می شود نوشیدنی که بعد از وعده غذایی میخورید نباید دارای موادی باشد که مانع جذب مواد مغذی می شود.

8- کمی ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین ابزارها برای کاهش و تثبیت وزن کم شده است. شاید فردی لاغر هیچ وقت به ورزش به عنوان ابزاری کمک کننده نگاه نکند اما به کمک ورزش می توانید بین کالری مصرفی و کالری دریافتی تان تعادل ایجاد نمایید. همچنین حجم عضلانی خود را افزایش دهید. با این حال حتی اگر به کلاس ورزشی هم نروید تنها افزایش فعالیتتان در طول روز می تواند به افزایش اشتها کمک کند.

این کار می تواند به سادگی پیاده روی دور خانه یا بیرون از خانه باشد. هر حرکت اضافه کوچکی می تواند به افزایش اشتهای شما کمک کند. افزایش حرکت در طول روز به صورت طبیعی به مغز پیام ارسال می کند تا اشتها تحریک شود. شاید به همین دلیل است که گاهی ورزش به تنهایی اجازه نمی دهد افرادی دارای اضافه وزن لاغر شوند.

غذاهایی برای افزایش اشتها - 14 - افزایش اشتها - رژیم چاقی

9- شریک پیدا کنید

بعضی افراد فکر می کنند اگر غذا را در کنار شخص دیگری بخورند اشتهایتان بیشتر می شود. اگر بیشتر اوقات تنها غذا میخورید به دنبال فرصتی باشید که با دیگران غذا بخورید. میتوانید مهمان دعوت کنید و یا از دوست خود بخواهید با شما غذا بخورد. بسیاری از سالمندانی که تنها هستند به دلیل افسردگی از تنهایی کم اشتها می شوند. اگر مواقعی هست که مجبورید تنها غذا بخورید فضا را برای خود مخصوص کنید. تلوزیون را خاموش و موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید و از غذایتان  لذت ببرید.

غذاهایی برای افزایش اشتها - 16 - افزایش اشتها - رژیم چاقی

10- کمک بخواهید

اگر برای برنامه ریزی زمان لازم را ندارید یا اصلا نمی توانید این کار انجام دهید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. متخصص تغذیه با برنامه ریزی دقیق به شما کمک می کند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین و با بی اشتهایی خود مقابله کنید.

غذاهایی برای افزایش اشتها - 18 - افزایش اشتها - رژیم چاقی

11- با دیگران غذا بخورید

خوردن غذا به همراه دیگران، به افزایش اشتها و بالا رفتن مقدار غذایی که می خورید کمک می کند. پژوهشگران در سال 2007 دریافتند کودکان در گروه های بزرگتر نسبت به گروه های کوچکتر غذای بیشتری می خورند.

همچنین در بررسی دیگری مشخص شد افراد وقتی با کسی که مقدار زیادی غذا می خورد غذا می خورند خود به خود مصرف غذایشان زیاد می شود. اگر کسی به دنبال کاهش وزن باشد این تاثیر منفی در نظر گرفته می شود اما در صورتی که بخواهید وزن اضافه کنید، این مسئله بسیار موثر است. اگر سعی در تقویت اشتهای خود دارید تنها غذا نخورید. به تنهایی غذا خوردن باعث می شود فرد نتواند غذای زیادی بخورد.

12- تجربه و دانش خود را از پخت و پز افزایش دهید

پخت غذا و درک بو و مزه های آن می تواند به صورت طبیعی اشتها را تقویت کند. هرچه بیشتر درباره غذاها بدانید دلپذیرتر می شوند. یادگیری درباره غذاها و به دست آوردن تجربه آشپزی می تواند برخی از سدهایی را که مانع غذا خوردنتان می شوند را کنار بزنید. رفتن به کلاس های آشپزی و حتی دیدن برنامه های آموزش آشپزی می توانند میل به پختن و خوردن غذا را در شما افزایش دهد. افزایش اطلاعات درباره غذا به ویژه می تواند برای آنهایی که علاقه به آشپزی ندارند و یا تجربه کافی را برای این کار ندارند بسیار مفید باشد.

13- غذاها را با تغییر دادنشان برای خود جذاب تر کنید

خوردن طعم های مختلف غذاها می تواند به افزایش اشتها کمک کند. از خوردن غذاهای بی مزه پرهیز کنید چون هیچ کاری نمی توانند برای اشتهایتان انجام دهند. به بشقاب خود گیاهان تازه یا خشک شده اضافه کنید این کار هم طعم غذا را تغییر می دهد و هم مواد مغذی آن وعده را افزایش می دهد.

اگر می خواهید از غذاهای رستوران ها استفاده کنید بهتر است همیشه از یک آشپزخانه غذا نخرید و جاهای مختلف را امتحان کنید. اضافه کردن طعم جدید به غذا میلتان را به خوردن آن افزایش می دهد در نتیجه اشتهای بیشتری خواهید داشت. حتی بوی سبزیجات و چاشنی ها نیز می تواند به تحریک شدن اشتها کمک کند. با اضافه کردن و همچنین تغییر بافت غذا نیز، آن را برای خود جذاب تر کنید.

14- غذاهای پرکالری را وارد برنامه خود کنید

اگر اشتهایتان کم است و اجازه نمی دهد در یک وعده، غذای زیادی میل کنید مطمئن شوید هر بار که غذا به دهان می برید مقدار زیادی کالری با خود به همراه داشته باشد. هنگام پخت و پز از کره، لبنیات، گوشت، روغن های سالم و شیر کامل استفاده کنید. کره بادام زمینی را به جای اینکه خالی بخورید با نان سبوس دار یا موز و سیب میل کنید.

اگر به صورت فیزیکی نمی توانید مقدار زیادی غذا میل کنید در عوض نوشیدنی های سرشار از کالری در طول روز بنوشید. اسموتی گزینه مناسبی است چون می توانید انواع غذاهای سرشار از مواد مغذی و کالری را به آن اضافه کنید.

غذاهای پرکالری را وارد برنامه خود کنید

15- در طول روز، میان وعده های بیشتری میل کنید

به جای اینکه سه وعده بزرگ بخورید، در طول روز وعده های کوچک تر میل کند. با این رویکرد می توانید دریافت کالری در طول روز را راحت تر کنترل کنید چون سه وعده می تواند فشار بالایی به معده وارد کند و از غذا زده شود. وعده ها و میان وعده های کوچک با میزان کالری بالا یکی از بهترین روش ها است.

در طول روز، میان وعده های بیشتری میل کنید

4.5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/11/09

سلام اقای کرمانی پسر من ۱۰ سالش اشتها ش صفره مولتی ویتامین خوبه بدم بهش ممنون

کارشناس به اندام 1402/11/10

سلام عزیزم اول باید علت بی اشتهاییش مشخص بشه بهتره قبلش چکاب بدین موردی نبود پزشک براشون تجویز میکنن

.. 1402/03/26

سلام من ۱۵ سالمه ۴۷ کیلو هستم و هیچ اشتهایی به غذا خوردن ندارم و نمیدونم با چه روشی وزنم رو افزایش بدم و مشکلی هم که هست من وقتی غذا رو میبینم حالت تهوع میگیرم چیکار میتونم بکنم؟

کارشناس به اندام 1402/03/27

سلام عزیزم مشکل گوارش وداخلی باشه باید برطرف بشه تا بتونین با رژیم وزن بگیرید با متخصص داخلی مشورت کنید

رز 1401/11/14

سلام ببخشید استفاده از دارو گیاهی برای چاقی عوارضی نداره

کارشناس به اندام 1401/11/15

سلام بله عزیزم هردارویی چه گیاهی چه شیمیایی برای چاق ولاغر شدن عارضه داره شمابا رژیم میتونین وزن بگیرید اگر هیچ مشکلی نباشه روی لینک بزنید وثبت نام انجام بدین

رضا 1401/05/14

سلام من ۳۳ سالمه قدم ۱۷۶چندان نمیتونم غذا بخورم چند وقتی قرص اشتها آور خوردم وزن از ۵۷ کیلو یه ۸۴ رسید ولی قرص رو قطع کردم داره میاد پایین الان رسیده ۷۰ کیلو چیکار باید بکنم که بتونم وزنم رو تو همین محدوده نگه دارم بین ۷۰ تا ۸۰ کیلو

کارشناس به اندام 1401/05/18

سلام دوست عزیز.برای اینکه وزنتون رو ثابت نگه دارید میزان کالری مصرفی تون رو نباید کمتر کنید .میتونید رژیم تثبیت دکتر کرمانی رو دریافت کنید تا بتونید وزنتون رو نگه دارید .برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید

زهرا 1401/05/07

سلام وقت بخیر من ۲۵ سالمه قدم ۱۶۷و وزنم ۵۹ هستش اصلا بالا نمیره وزنم چیکار کنم کم اشتها شدم تازگی ها ورزش هم میکنم نمیدونم چرا چاق نمیشم😔

کارشناس به اندام 1401/05/09

سلام زهرا جان .برای افزایش وزن هم باید برنامه غذایی اصولی متناسب با شرایط خودتون داشته باشید .برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید

مهسا 1401/03/19

سلام وقت بخبر ببخشبد من بیس سالمه خبلی لاغرم اصلا اشتها ندارم چکار کنم ایا شربت مولتی ویتامین و قرص زینک میتونه کمکم کنه!!! و اینکه با خوردن خرما بعد از غذا میتونم حداقل شش کیلو ورن اضافه کنم در ماه

کارشناس به اندام 1401/03/21

سلام مهسا جان مصرف غذاهای پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات رو افزایش بده مولتی ویتامین و آهن و زینک استفاده کن که هم به افزایش اشتها و هم به افزایش وزنت کمک می‌کنه و از همه مهم‌تر از یه رژیم افزایش وزن اصولی استفاده کن برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی هم به این لینک مراجعه کن

.... 1400/12/04

خدا کنه جواب بده من نزدیک یکساله اصلا اشتها ندارم 😞

فاروق 1400/10/11

عالی بود😍

نیکا 1400/08/09

سلام بچه ها برای این که وزن‌تان زیاد شود از مغز بادم زمینی استفاده کنید

محیا 1400/08/09

من ۱۸سالمه...۴۶ کیلو جدیدا اومدم باخوردن غذاهاییکه دوس دارم به اضافه وزنم کمک کنم...خیلی لاغرم ولی باز هم وزن کم کردم🙂 میشه یه راحل بمن بدید...واقعا حس بدی دارم

کارشناس به اندام 1400/08/22

سلام دوست خوبم از غذاهای سالم و پرکالری مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات بیشتر استفاده کن مصرف مولتی ویتامینها و آهن و زینک بهت کمک میکنه که افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن داشته باشی از همه مهمتر از یه رژیم درست و اصولی استفاده کن برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

ماجد 1400/06/25

سلام من یک مدت قرص اشتها خوردم وزنم زیاد شد قطع کردم اشتهام کم شده باید چکار کنم وزنم زیادبشه ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون

کارشناس به اندام 1400/07/14

سلام دوست عزیز برای افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزنت از شربتهای مولتی ویتامین و اهن و زینک استفاده کن غذاهای پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات بیشتر مصرف کن

فرشته 1400/06/09

سلام خسته نباشین من کم اشتها هستم و غلظت خون هم دارم .برام مولتی ویتامین خوب هست بخورم یا نه

کارشناس به اندام 1400/06/22

سلام فرشته خانم عزیز بله مولتی ویتامین برای کم اشتهایی مناسبه

آرام 1400/05/26

سلام عرض و ادب آرام پناه بر هستم ده سالمه وزنم ۳۶ هستش هیچی نمیخورم این روزا اشتهای من به حدی کم شده که هیچی نمیخورم همراه اون هم سر گیجه دارم دوست دارم چاق بشم و قد بلند بشم من البته غذا دوست دارم

کارشناس به اندام 1400/06/04

سلام آرام جان عزیز برای افزایش اشتهات از مولتی ویتامینها و اهن و زینک بیشتر استفاده کن

زکیا 1400/04/02

سلام من 13 سالمه و 34 کیلو هستم چه چیزی قبل از نهار بخورم یا نخورم تا بتوانم ظهر غذا دو بشقاب برنج بخورم میشه چه چیزی بخورم بگید نام

کارشناس به اندام 1400/04/12

سلام دوست عزیز برای افزایش اشتها از طریق درست از مولتی ویتامینها استفاده کنید

سیده شیدا محمدی 1400/03/31

سلام من ۱۰ سالمه قدم ۱۴۵ و وزن همم ۲۸ کیلو چی کار کنم تا چاق بشم ؟؟

کارشناس به اندام 1400/04/08

سلام دوست خوبم برای افزایش وزن و چاقی باید از غذاهای پرکالری و سالم استفاده کنی مثل سیب زمینی و ماکارونی و آجیل و مغزیجات ولی استفاده از یه رژیم درست و اصولی بهت کمک میکنهکه به هدفت برسی برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کن

سیده شیدا محمدی 1400/03/31

سلام من ۱۰ سالمه الان داخل اینترنت مطلب های آقای دکتر کرمانی برای چاق شدن خودم میخونم الان من همه چیز دیگه میخورم شیر ماست دوغ کره وووو....

کارشناس به اندام 1400/04/08

سلام دوست عزیز آفرین بر تو دختر سالم و قوی

زهرا 1400/03/24

من زهرا هستم و ۱۴سالم بدنم خیلی ضعیف شده خواهش میکنم غذاهای مناسب معرفی کنید

کارشناس به اندام 1400/03/27

سلام دوست خوبم مولتی ویتامین و مغزیجات و آهن و زینک استفاده کنید

زهرا 1400/03/17

سلام من 18سالمه وقدم 160 وزنم 42اصلا وزنم تغییر نمیکنه اشتهای.کافی ندارم چیکارکنم می‌خوام افزایش پیداکنه

کارشناس به اندام 1400/03/19

لام دوست عزیز از مولتی ویتامینها برای افزایش اشتها و چاقی استفاده کنید برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

نیا نا 1400/03/11

سلام من ۱۲ سالمه اثلا چاق نیستم لاغرم مادرم پدرم هرچی میده من اشتها ندارم من رفتم دکتر دکتر بهم این شر بتو داد حالا هنوز استفاده نکردم فقط میخوام بدونم که بعد از غذا بخوریم یا نه

کارشناس به اندام 1400/03/16

سلام دوست خوبم اگر داروی مناسبی باشه قبل از غذا بخورید تا اشتهات رو افزایش بده

ابرازه 1400/02/26

سلام ٣٠ سالمه متاهلم قدم١٧٥ و ٣٥ كيلو هستم هركاري ميكنم به ٤٠ كبلو نميرسم بايد چه ازمايش هايي رو انجام بدم؟

کارشناس به اندام 1400/03/11

سلام دوست عزیز از دلایل کمبود وزن می توان به کاهش مقدار انرژی دریافتی نسبت به نیازهای فرد، داشتن فعالیت های زیاد، اختلال در جذب مواد غذایی، ابتلا به بیماری‌های غیرارادی مانند بیماریهای مزمن ریوی، ازدیاد ترشح غده تیروئید و استرس‌های روحی و روانی اشاره کرد.