چه چیزی باعث شده احساس خستگی کنید و وزنتان اضافه شود؟

جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، به صورت جدی پر شده از وسواس رژیم گرفتن و کاهش وزن. شبکه های اجتماعی، تلویزیون و حتی کتابخانه ها از اطلاعاتی انباشته شده که هر کدام ادعا می کنند باعث کاهش وزن و بدست آوردن سیکس پک می شوند. با وجود این همه اطلاعات و وسائل […]

چه چیزی باعث شده احساس خستگی کنید و وزنتان اضافه شود؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 4306

تاریخ انتشار

جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، به صورت جدی پر شده از وسواس رژیم گرفتن و کاهش وزن. شبکه های اجتماعی، تلویزیون و حتی کتابخانه ها از اطلاعاتی انباشته شده که هر کدام ادعا می کنند باعث کاهش وزن و بدست آوردن سیکس پک می شوند. با وجود این همه اطلاعات و وسائل در دسترس، برای دست یابی به تناسب اندام همچنان چاق و سنگین هستیم. اضافه وزن بیماری ای است که در نسل انسان پخش شده و پایانی ندارد. ما کاهش وزن را کاملا اشتباه درک کرده ایم!

ما در پزشکی کاربردی، حقیقت را می دانیم: این افرایش وزن یک نشانه است، نه دلیل مشکلی برای سلامتی. برای کاهش وزن باید سالم بشویم، نه اینکه وزن کم کنیم تا سالم شویم. مقاومت به کاهش وزن، نشانه این است که چیزی در بدن دچار مشکل است و رژیمی که می گیرید نمی تواند در طولانی مدت جوابگو باشد. ما باید رژیم گرفتن را کنار بگذاریم و ابتدا سالم شویم، سپس می توانیم به وزن هدفمان برسیم و ظاهری عالی داشته باشیم بدون اینکه بخواهیم این همه سختی بکشیم. کاهش وزن نتیجه طبیعی سالم بودن است.

اجازه دهید شما را با مقاومت به لپتین آشنا کنم

یکی از شایع ترین دلایلی که کار مراجعینم برای کاهش وزن دشوار می شود چیزی به نام مقاومت به لپتین است. تا زمانی که با این عدم تعادل هورمون اساسی درگیر باشید، کاهش وزن همیشه دشوار خواهد بود. حتما الان می پرسید مقاومت به لپتین دیگر چیست؟ لپتین هورمونی است که در سلول های چربی تولید می شود و بسیاری از مردم نمی دانند چربی ها تنها توده ای لرزان و زشت نیستند که لباس ها را تنگ می کنند، بلکه قسمت فوق العاده هوشمندی از سیستم هورمونی بدن هستند. مقاومت به انسولین در واقع بهم خوردن تعادل این هورمون است.

یکی از کارهای لپتین این است که به مغزتان بگوید از ذخایر چربی به عنوان انرژی استفاده کنید

مقاومت به لپتین زمانی اتفاق می افتد که لپتین توسط بدن تشخیص داده نشود، مخصوصا سلول های هیپوتالاموس مغز. سپس بدنتان فکر می کند در حالت بی غذایی قرار دارید که باعث می شود بخواهد چربی بیشتری ذخیره کند.
به مقاومت در برابر کاهش وزن خوش آمدید!

وقتی مقاومت به لپتین دارید می توانید به غذا نگاه کنید و وزن اضافه کنید

این عدم تعادل هورمونی، یکی از شایع ترین عوامل مخفی افزایش وزن است که من در مراجعینم یافتم. بنابراین اگر زندگی تان  ورزش شده و مانند خرگوش غذا می خورید اما نمی توانید وزن کم کنید، ممکن است دلیل اصلیش مقاومت به لپتین باشد.

چگونه دچار مقاومت به لپتین می شویم؟

چه چیزی باعث می شود سلول های مغز به لپتین مقاومت نشان دهند؟ جواب کوتاه: التهاب.
التهاب مزمن تعداد بسیار زیادی مشکل برایمان به وجود می آورد و مقاومت به لپتین یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به این لیست اضافه کنیم. التهاب، گیرنده های لپتین مغز را کند می کند و باعث می شود بدن لپتین بیشتری تولید کند تا هر طور شده به مغز بفهماند آنچه سلول های چربی ترشح می کنند را دریافت کند. این ارسال پیام ضعیف که به خاطر التهاب به وجود آمده، باعث مقاومت به لپتین می شود. نشانه های لپتین بالا چیست؟ اگر تنها غیر ممکن بودن کاهش و ثابت نگه داشتن وزن برایتان کافی نیست، سطح بالای لپتین همچنین با خستگی و عدم تحمل هیستامین همراه است.

تستی برای تشخیص مقاومت به انسولین

اگر جوابتان به بیشتر این سوالات بله است توصیه می کنم حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا متوجه شوید آیا درگیر مقاومت به لپتین هستید یا خیر:

1- کاهش وزن برایتان دشوار است؟

2- وقتی رژیم می گیرید، می توانید چند کیلو وزن کم کنید اما همچنان بدنتان شل است؟

3- آیا وزنتان با تمام تلاشی که برای کاهش آن می کنید، در قسمت میانی جمع شده؟

4- آیا با ثابت نگه داشتن وزن مشکل دارید؟

5- آیا پیوسته احساس گرسنگی می کنید؟

6- آیا هوس غذاهای شیرین می کنید و اگر بدستشان نیاورید خشمگین می شوید؟

7- زیاد دچار استرس می شوید؟

8- تری گلیسرید بالایی دارید؟

9- فشار خونتان بالا است؟

راهنمای کاهش مقاومت به انسولین:

1- مطمئن شوید.

من برای اندازه گیری سطح لپتین، از یک آزمایش خون ساده استفاده می کنم. سطح لپتین در حالت ناشتا باید 4 تا 6 ng/dL باشد. چرا این آزمایش معمولا مورد استفاد قرار نمی گیرد؟ چون دارویی برای آن وجود ندارد. اگر دارویی بود باور کنید همه آزمایش سطح بالای لپتین می دادند.

2- عادات خواب خود را درست کنید.

گوشی خود را خاموش کنید و به رخت خواب بروید! افرای که عادات خواب بدی دارند و ریتم شبانه روزی شان دچار تغییر شده، سطح مقاومت به انسولین بالاتری دارند.

3- دیر وقت غذا نخورید.

برای داشتن تعادل لپتین بهتر، از خوردن میان وعده های آخر شب پرهیز کنید. تحقیقات مختلفی تا به حال نشان داده غذا خوردن پس از 8 شب، با سطح بالای لپتین و افزایش وزن در ارتباط است.

4- زندگی خود را آرام کنید.

استرس به دلایل زیادی برای سلامتی تان خوب نیست، سطح بالای استرس و کورتیزول، مسلما می تواند باعث افزایش لپتین شود. بنابراین جلوگیری از افزایش سطح لپتین یکی دلیل خوب دیگر است تا آرامش و تمرکز حواس را وارد زندگی تان کنید.

5- امگا های خود را دریافت کنید.

مصرف مقدار سالمی از چربی های امگا3 که در ماهی ها به خوبی یافت می شود، می تواند یکی از بهترین روش ها برای تعادل بخشیدن به سطح لپتین باشد. امگاهای گیاهی مانند بذر کتان نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند، اما ممکن است برای کسانی که دچار مقاومت به لپتین هستند زیاد مفید واقع نشود.

6- التهاب خود را کاهش دهید.

از آنجا که التهاب یکی از دلایل اصلی در مقاومت به انسولین است، غذاهای ضدالتهاب را وارد برنامه غذایی خود کنید. کاهش سطح التهاب، کمک بسیار بزرگی به حل مشکل مقاومت به لپتین و در نتیجه کاهش وزن پایدار می کند.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*