گل گاو زبان خواص عجیب دمنوش گل گاو زبان + میزان و نحوه مصرف

بسیاری از ما عادت داریم وقتی دچار سرماخوردگی می‌شویم،‌ خسته و بی‌حوصله هستیم یا اضطراب داریم، از دمنوش گل گاو زبان استفاده کنیم. گیاهی که به رنگ‌های بنفش، سفید و آبی است و در بسیاری از شهرهای ایران کاشته می‌شود و به عنوان یک گیاه درمانی، محبوبیت زیادی در بین عموم مردم دارد. اما آیا […]

دمنوش گل گاو زبان یک آرامش‌بخش طبیعی است که تاثیر به‌سزایی در کاهش استرس دارد.
4.2 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 9193

تاریخ انتشار

بسیاری از ما عادت داریم وقتی دچار سرماخوردگی می‌شویم،‌ خسته و بی‌حوصله هستیم یا اضطراب داریم، از دمنوش گل گاو زبان استفاده کنیم. گیاهی که به رنگ‌های بنفش، سفید و آبی است و در بسیاری از شهرهای ایران کاشته می‌شود و به عنوان یک گیاه درمانی، محبوبیت زیادی در بین عموم مردم دارد. اما آیا خواص دمنوش گل گاو زبان، این گیاه خوش‌رنگ، واقعا در درمان بیماری‌ها موثر است؟ یا صرفا یک توصیه غیرپزشکی مشهور است.

باید بگوییم گل گاو زبان در طب سنتی گیاه بسیار محبوبی است و به عنوان یکی از کم‌خطرترین و مفیدترین دمنوش‌ها برای کمک به بهبود بسیاری از بیماری‌ها معرفی می‌شود. همچنین از نظر پزشکی نیز خواص درمانی گل گاو زبان اثبات شده است و در بسیاری از ترکیبات گیاهی فرآوری شده یا ترکیبات پایه داروهای شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله به بررسی دمنوش این گیاه خوش طعم و عطر و میزان مصرف دمنوش گل گاو زبان می‌پردازیم. گیاهی که در فصل سرما می‌تواند به مقاومت بدن‌مان کمک کند.

دمنوش گل گاو زبان

گل‌ گاو زبان گیاه علفی و یک ساله است که ارتفاع آن تا ٦٠ سانتی‎متر می‌رسد و برگ‏‎‌های آن پوشیده از تارهای خشنی است. این گیاه در برخی نقاط برای اصلاح خاک‎‌های شور کشت می‌شود. گیاه گل گاو زبان از دسته گیاهان دارویی است که خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد و یک آنتی اکسیدان قوی در برابر سرماخوردگی و مفید برای درمان آنفولانزا است.

همچنین به دلیل تاثیر مثبت بر سیستم عصبی بدن، به کاهش استرس کمک کرده و بسیار آرامش‌بخش است. جالب است بدانید از برگ‌‎های گل گاو زبان به دلیل داشتن ویتامین C در برخی از کشورها به‌ عنوان سالاد استفاده می‌شود.

طبع دمنوش گل گاو زبان

طبع این گیاه دارویی گرم و مرطوب است. همان‌طور که می‌دانید مواد غذایی گرم و مرطوب جزو غذاهایی هستند که بخش زیادی از برنامه غذایی ما را باید پر کند. زیرا بدن با مصرف مواد غذایی گرم و مرطوب در بهترین حالت مزاجی خود است. البته اگر میزان رطوبت یا گرمی بدن شما بالا باشد، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

خواص دمنوش گل گاو زبان

این گیاه خوش رنگ و عطر فواید متعددی برای بیشتر گروه‌های سنی به ویژه بزرگسالان دارد. در ادامه مهم‌ترین خواص گل گاو زبان را مشاهده می‌کنید:

دمنوش گل گاو زبان، این گیاه خوش‌رنگ، واقعا در درمان بیماری‌ها موثر است

دمنوش گل گاو زبان، این گیاه خوش‌رنگ، واقعا در درمان بیماری‌ها موثر است.

دمنوش گل گاو زبان برای اعصاب

دمنوش گل گاو زبان یک آرامش‌بخش طبیعی است که تاثیر به‌سزایی در کاهش استرس و تنش‌های عصبی دارد و تپش قلب را کاهش می‌دهد.

همچنین برای سردردهای میگرنی و عصبی نیز موثر است. علت این امر وجود پتاسیم و کلسیم در ساختار این گیاه است که بر روی سیستم عصبی تاثیر مستقیم می‌گذارد. این گیاه برای جلوگیری از پرخوری‌های عصبی نیز مفید است. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل گاو زبان، ساعتی قبل از مصرف وعده غذایی توصیه می‌شود.

دمنوش گل گاو زبان برای زنان

این گیاه به دلیل طبع گرم و مرطوبش، موجب کاهش دردهای قاعدگی و تنش‌های عصبی و خستگی قبل از شروع قاعدگی می‌شود. از دیگر خواص گل گاو زبان برای خانم‌ها، پیشگیری از تنش‌های عصبی و نوسان‌های خلقی دوران یائسگی است.

البته در دوران بارداری و شیردهی باید از مصرف این گیاه خودداری کنید. علت این امر وجود آلکالوئید فراوان (نوعی ماده شیمیایی حاوی نیتروژن است که توسط گیاهان ساخته می‌شود) در گل گاو زبان است که ممکن است به کبد مادر آسیب برساند و موجب نقص مادرزادی در جنین شود.

گل گاو زبان برای کودکان

گل گاو زبان برای نرمی سینه و درمان گلودرد کودکان در زمان سرماخوردگی کاربرد دارد. همچنین روغن آن برای درمان مشکلات پوستی نوزادان و کودکان مفید است.

البته باید توجه کنید این گیاه مانند بسیاری از داروهای گیاهی برای کودکان زیر دو سال ممنوع است و برای کودکان بالاتر از دو سال نیز باید با مشورت و زیر نظر پزشک مصرف شود؛ حتی مشتقاتش مانند روغن گل گاو زبان.

کم‌کالری و کمک‌کننده به کاهش وزن

مصرف دمنوش گل گاو زبان برای لاغری و سوزاندن چربی‌ها نیز مفید است. کالری این دمنوش تقریبا معادل صفر است و می‌توان بدون احساس عذاب وجدان آن را مصرف کرد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

کمک به بهبود التهاب‌

این گیاه به دلیل داشتن ویتامین‌های C و A، پتاسیم، آهن، فسفر، سدیم و منیزم به درمان انواع التهاب در بدن کمک می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گل گاو زبان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • ضد یرقان
  • ادرارآور
  • کمک به بهبود رماتیسم
  • خلط‌ آور
  • کمک به درمان اگزما
  • تصفیه‌کننده خون
  • ضد افسردگی
  • تب بر
  • کاهش روند پیری
  • ضد سرطان
  • کاهش کلسترول
  • کمک به بهبود تعریق
  • تقویت کلیه‌
  • نرم‌کننده گلو و ضد سرفه
یکی از خواص دمنوش گل گاو زبان، این است که نرم کننده گلو و ضد سرفه است.

یکی از خواص دمنوش گل گاو زبان، این است که نرم کننده گلو و ضد سرفه است.

  • مسهل
  • درمان پوست خشک
  • درمان خارش پوست
  • ضد گرگرفتگی
  • کمک به درمان انزال زودرس
  • التیام‌بخش زخم‌های دهان و لثه
  • کمک به هضم بهتر غذا
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • بوی بد دهان را از بین می‌برد
  • ضد گلودرد

گل گاو زبان به دلیل این که خواص دارویی بسیار قوی دارد، توصیه می‌شود به مدت طولانی و هر روز مصرف نشود. به عنوان مثال اگر سه روز پشت سر هم آن را مصرف می‌کنید، چند روز فاصله بیندازید و مجدد میل کنید.

زمان مصرف دمنوش گل گاو زبان

برای تاثیرگذاری بیشتر دمنوش گل گاو زبان بهتر است آن را با فاصله از وعده‌های غذایی مصرف کنید تا خاصیت خود را از دست ندهد. البته با معده خالی میل نکنید. همچنین اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید می‌توانید قبل از خواب یک فنجان دمنوش گل گاو زبان مصرف کنید.

نحوه مصرف دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان را به تنهایی و روی حرارت غیرمستقیم و یا به همراه چند چاشنی دیگر دم کنید؛ مانند:

دمنوش گل گاو زبان و لیمو

زمانی که آب به جوش آمد، همراه گل گاو زبان، یک یا دو حلقه لیموخشک بیندازید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. می‌توانید آن را با خرما یا کمی نبات بنوشید. طبع لیمو خشک سرد و تر است و به تعادل گرمی گل گاو زبان کمک می‌کند.

طبع لیمو خشک سرد و تر است و به تعادل گرمی دمنوش گل گاو زبان کمک می‌کند.

طبع لیمو خشک سرد و تر است و به تعادل گرمی دمنوش گل گاو زبان کمک می‌کند.

دمنوش گل گاو زبان با سنبل الطیب

برای دم کردن گل گاو زبان و سنبل الطیب، باید نسبت 2 به 1 را به کار ببرید و میزان سنبل الطیب کمتر باشد. طبع سنبل الطیب گرم و خشک است و اثر مرطوب بودن گل گاو زبان را متعادل می‌کند. این گیاه مانند گل گاو زبان، خاصیت آرام بخشی و ضدهیجانی دارد و برای درمان بی‌خوابی موثر است.

عوارض مصرف دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان با وجود تمام فوایدی که دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است موجب این اختلالات شود:

  • افزایش فشار خون
  • درد معده
  • تشدید سنگ کلیه
  • قاعده‌آور
  • تداخل با داروهای ضد افسردگی، ضد اضطراب، آرامش‌بخش، خواب‌آور، قرص‌های آنتی هیستامین، قرص فشار
  • اعتیادآور
  • مسمومیت کبدی
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • خستگی و بی‌حالی
یکی از عوارض مصرف گل گاو زبان، بی حالی و خستگی است.

یکی از عوارض مصرف گل گاو زبان، بی حالی و خستگی است.

  • ایجاد سنگ کیسه صفرا
  • احتمال ابتلا به سرطان کبد
  • افزایش مدت زمان خونریزی (به همین دلیل کسانی که عمل جراحی یا خونریزی شدید دارند باید از مصرف این گیاه خوداری کنند.)

اگر دارو مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف دمنوش گل گاو زبان، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین کسانی که مشکلی ندارند نیز نباید در مصرف این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان، افراط کنند.

آن چه از مقاله دمنوش گل گاو زبان آموختیم:

برای در امان ماندن از سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرما، بهترین کار پیشگیری با کمک تغذیه مناسب و مقوی است. تغذیه‌ای که بدن را در برابر عفونت و ویروس مقاوم کند. یکی از این مواد مغذی، دمنوش گل گاو زبان است که به عنوان یک داروی طبیعی ضد سرماخوردگی و ضد افسردگی شناخته می‌شود. البته خواص دمنوش گل گاو زبان به همین دو مورد خلاصه نمی‌شود. برای بهرمندی از فواید بی‌نظیرش، باید میزان مصرف دمنوش گل گاو زبان را بدانید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن موجب افزایش فشار خون و آسیب کبدی می‌شود و اعتیادآور است.

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1403/01/26

سلام من وسواس دارم 17 سالمه شبها هم خواب ندارم گل گاوزبان بخورم

کارشناس به اندام 1403/01/27

سلام عزیزم در هفته دو سه بار میل کنید

- 1403/01/25

سلام همسر من خیلی خیلی زود عصبی میشه بعضی موقع ها در حد جنون عصبی میشن الان من چند شبه دمنوش گل گاوزبان و اسطوخودوس وبابونه رو با عسل درست میکنم براشون میخوره خیلی راحت میخوابه میخواستم ببینم خوبه بعدش تا چند مدت براشون این دمنوش رو بدم

کارشناس به اندام 1403/01/26

سلام عزیزم ترکیب گیاهان هم علم خاص خودشو داره با پزشک طب سنتی مشورت کنید حساسیتی ندارن مصرف در هفته سه چهار بار موردی نداره

-سین 1402/12/21

سلام خسته نباشید خواهرم سرماخوردن میخواستم بدونم میشه گل گاوزبان و بابونه وچای سبز و لیمو عمانی رو با هم دم کنم وبهشون بدم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

کارشناس به اندام 1402/12/22

سلام سلامت باشید عزیزم جدا جدا استفاده کنید

-علی 1402/12/18

سلام من تیروید م کم کاره ایاخوردن دمنوش گل گاوزبان مشکلی نداره ممنون میشم

کارشناس به اندام 1402/12/19

سلام عزیزم مشکلی نداره

- 1402/11/29

ممنونم عالی بود از تجربیات تون استفاده کردم

کارشناس به اندام 1402/11/30

تشکر از حسن نظرتون عزیزم

-امیر 1402/11/05

با سلام، می‌توانم گل گاو زبان رو با نعناع و چای سبز هم زمان هرسه رو با هم دم بدهم و به صورت دمنوش مصرف کنم. هر سه با هم اشکالی ندارد؟

کارشناس به اندام 1402/11/06

سلام عزیزم جداگانه بهتره مصرف کنید احتمال حساسیت هست

-عر 1402/10/30

سلام ...در روز چند لیوان بخوریم؟

کارشناس به اندام 1402/11/01

سلام در هفته دوتا سه بار میل کنید

فری 1402/10/02

سلام من دیشب این دمنوش رو خوردم دراز کشیدم دقتی خواستم بلند شم سرگیجه گرفتم و سرم دور خورد ممکنه بخاطر گل گاوزبان باشه

کارشناس به اندام 1402/10/03

سلام بله عزیزم میتونه علتش باشه

-محمد 1402/09/27

سلام این دارو گل گاوزبان بسیار خوب است

- 1402/09/25

سلام و خسته نباشید وقتتون بخیر ببخشید من مواد شیشه و تریاک مصرف میکردم الان ترک کردم اما تریاک رو مصرف میکنم ولی استرس شدید دارم کلافه هستم نمیتونم کار کنم ازبس استرسو و کلافکی دارم دکتر رفتم قرص اعصاب میخورم کلونازپام ۲ سیتوپلارم چنتا ازاین قرصا هم که یادم نیست آیا هر روز گل گاو زبان بخورم یا چه دمنوشی بخورم لطفا راهنمایی بکنین

کارشناس به اندام 1402/09/26

سلام سلامت باشیدعزیزم آویشن گل گاو زبان نعناع زعفران دمنوشهای خوبی هستن امتحان کنید ورزشم فراموش نشه

‌‌‌ 1402/09/20

سلام خسته نباشید ، ببخشید هر روز یک لیوان دمنوش گل گاوزبان در شب مضره ؟ اگه مضره چجوری بهتره مصرف کرد؟

کارشناس به اندام 1402/09/21

سلام سلامت باشید عزیزم درهفته تا سه بار کافی هست تا حساسیتی ایجاد نشه

- 1402/09/15

سلام کسی که تیکه عصبی داشته باشه سرش تکون بخوره آیا مصرف گل گاو زبان تاثیری داره که اون تیک رو کم کنه چون گفتین برا آرامش اعصاب مفیده

کارشناس به اندام 1402/09/16

سلام عزیزم خواص خوبی وداره تاثیری روی تیک نمیتونه داشته باشه

-مریم 1402/09/13

من بچه شیر میدم ده ماهش میشه یعنی ازین دمنوش نمیتونم استفاده کنم اخه خیلی زود عصبی میشم اینجام گفته که دوران شیردهی نباید مصرف کنین🥺

کارشناس به اندام 1402/09/14

عزیزم در بعضی افراد میتونه حساسیت ایجاد کنه بهتره مصرف نکنید

علی 1402/08/05

ممنون ازتون

کارشناس به اندام 1402/08/06

سلامت باشید عزیزم

طاها 1402/08/01

سلام خسته نباشیدمن بخاطرشرایط کارم که هفته ای ۳شب شیف شب هستم وهمیشه اعصابم خورده بی حوصله ام مزاجم هم سرده نفخ معده هم دارم میخواستم ببینم چجوری بایدگل گاوزبان رومصرف کنم

کارشناس به اندام 1402/08/02

سلام سلامت باشید درهفته دوسه بار به عنوان میان وعده میتونین میل کنید

-هادی 1402/07/29

سلام وقت بخیر . ترکیب اسطوخودوس و سنبل الطیب برای اعصاب و افسردگی بهتره یا گل گاوزبان و سنبل الطیب؟ ممنون

کارشناس به اندام 1402/07/30

سلام عزیزم بهتره این ترکیبات رو جداگانه استفاده کنید تا حساسیتی هم پیش نیاد

- 1402/07/29

سلام من ریزش موی سکه ای داشتم خوب شدم اما هنوز استرس دارم ودل شوره این دمنوش واسم خوبه هر چند روز باید بخورم ممنون میشم راهنمایم کنید

کارشناس به اندام 1402/07/30

سلام عزیزم درهفته سه چهار بار میل کنید برای کنترل این استرس حتما ورزش انجام بدین برای خودتون وقت بیشتری بگذارید

مهدی 1402/07/27

سلام و عرض ادب بسیار عالی استفاده کردم. خیلی خیلی ممنونم 🙏🙏🙏

کارشناس به اندام 1402/07/28

سلام ممنون از حسن نظرتون عزیزم

-زینب 1402/07/22

سلام ببخشید من زود عصبی میشم و ناراحت بچه ام یکسال و نیم اش هست باید چقدر گل گاوزبان بخورم

کارشناس به اندام 1402/07/23

سلما در هفته دوسه بار میتونین میل کنید

-حانی 1402/07/18

سلام هفته ای یبارخوردنش اشکالی نداره

کارشناس به اندام 1402/07/19

سلام نه عزیزم موردی نداره