تأثیر ورزش و وزن بدن بر باروری

گاهی ممکن است زوج های با سابقه ناباروری با تغییر عادات روش زندگی قدرت باروری خود را تحت تأثیر قرار دهند. دو عامل مهم در شیوه زندگی، وزن و ورزش، می­تواند قدرت باروری را تحت تاثیر قرار می­دهند. کمبود وزن و یا از دست دادن وزن می­تواند باعث ارسال”پیام” از مغز به تخمدانها در زنان […]

تأثیر ورزش و وزن بدن بر باروری - 2 - - رژیم بارداری
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 4 دقیقه

تعداد بازدید 2992

تاریخ انتشار

تأثیر ورزش و وزن بدن بر باروری - 4 - - رژیم بارداری گاهی ممکن است زوج های با سابقه ناباروری با تغییر عادات روش زندگی قدرت باروری خود را تحت تأثیر قرار دهند. دو عامل مهم در شیوه زندگی، وزن و ورزش، می­تواند قدرت باروری را تحت تاثیر قرار می­دهند. کمبود وزن و یا از دست دادن وزن می­تواند باعث ارسال”پیام” از مغز به تخمدانها در زنان و بیضه در مردان شود تا منجر به کاهش هورمون­های ­شود.

میزان و درجه ی کاهش وزن مستقیماً بر روی باروری متفاوت خواهد بود. در موارد خفیف، ممکن است تخمدانها هنوز تولید و آزاد نمایند، اما دیواره رحم ممکن است آمادگی خود را به دلیل تولید ناکافی هورمون تخمدان برای دریافت تخم بارور شده نداشته باشد. در موارد شدیدتر، تخمک گذاری رخ نمی دهد، و چرخه قاعدگی نامنظم و یا غایب می­شود. در مردان، کمبود وزن یا کاهش وزن ممکن است منجر به کاهش عملکرد اسپرم و تعداد اسپرم شود.

داشتن اضافه وزن یا چاقی نیز می­تواند بر روی سیگنال­های هورمونی تاثیر گذارد. افزایش وزن می­تواند بر سطح انسولین در زنان باعث شود که تخمدانها را به تولید بیش از حد هورمون­های مردانه و عدم تولید و آزاد شدن تخم را افزایش دهد.
برای حفظ سلامت و وزن مناسب ورزش و رژیم غذایی مناسب است با این حال ورزش شدید می­تواند با کاهش پیام مغز به تخمدانها و بیضه ها منجر ، به کاهش تولید اسپرم در مردان و توقف تخمک گذاری در زنان شود.
تشخیص میزان بیش از حد بودن، ورزش برای هر شخص غیر ممکن است. به طور کلی، در دوران بارداری دویدن بیش از 15 کیلو متر در هر هفته ورزش بیش از حد در نظر گرفته شده است. در ارتباط با ورزش بیش از حد، موثر­ترین راه برای درمان مشکلات باروری کاهش و یا تغییر مقدار ورزش است.

منبع: www.cityfertility.com.au

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*